Advies gevraagd muziek flightcase

Discussie in 'Algemeen' gestart door Martijn van Berkel, 9 mrt 2017.

1. Martijn van Berkel

Martijn van Berkel Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    15 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    174
    Bij optredens voor een groter publiek neem ik altijd mijn eigen geluid mee.
    Ik gebruik hiervoor een Roland AC-90 op een statief. Eigenlijk is dat een akoestische gitaarversterker, maar deze heeft ook perfect geluid voor spraak en goed bereik.

Ik heb 4 bronnen voor mijn geluid:
    • Shure BLX14-P31 (headset)
    • Shure BLX24-SM58 (microfoon)
    • Android Smartphone t.b.v. Spotify
    • Mp3 speler met afstandbediening t.b.v. speellijst show
    Nu ben ik op zoek naar oplossing om dit alles kant en klaar in een flightcase te vervoeren en op te slaan.
    Er gaat nu simpelweg te veel tijd zitten in het bekabelen en aansluiten en ik wil de apparatuur beter beschermen. Soms heeft de lokatie wel een mogelijkheid om geluid aan te sluiten, maar deze hebben dan maar 1 aansluiting in de muur. Daar kan ik dus mijn 4 audiobronnen niet op aansluiten.

Enkele zaken die voor mij belangrijk zijn:
    • Alle apparatuur moet al op een mixer aangesloten zijn in de flightcase
    • Via een XLR of Tulp kabel wil ik alles kunnen aansluiten op mijn geluidsinstallatie of die van de lokatie. (er komt dus maar 1 "audio-outputkabel" uit de flightcase)
    • Er komt maar 1 stroomkabel uit de flightcase (er moet dus ook ruimte zijn voor een stekkerdoos o.i.d. in de fligtcase)
    • De 2 microfoons en zender moeten in een aparte lade met plukschuim in de flightcase worden bewaard.
    Ik heb wel eens navraag gedaan bij een muziekwinkel, maar dan kom je al snel uit op een 19'' flightcase.
    Zelf vind ik dat wel erg groot voor mijn simpele wensen eigenlijk.
    (Je krijgt dan een mixer in een combi-flightcase)

Rekening houdend met mijn 4 audiobronnen en aandachtspunten.
    Hoe zouden jullie dit invullen ? En hebben jullie nog tips ?

2. M@@rten Bruins

M@@rten Bruins Goochelaar

Lid geworden:
    19 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    56
    Een smartphone en ook nog eens een mp3 speler met afstandsbediening? Is dat niet dubbelop?

Ik gebruik dit:

https://www.aliexpress.com/item/R1B...otorcycle-Bike-Free-Shipping/32654748178.html

Dat sluit ik aan op m'n telefoon en dan heb ik een afstandsbediening. Ik snap niet echt waarom er ook vaak wordt gekozen voor "Ultimate Control". Veel duurder en volgens mij zijn de mogelijkheden hetzelfde.

Zelf gebruik ik gewoon 1 box met alles erin gebouwd (versterker, aansluitingen, mp3 speler et cetera)

Stapper vindt dit leuk.
  3. The Magic Koen

The Magic Koen Goochelaar

Lid geworden:
    28 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    2
    In het verleden heb ik zelf wel eens flighcases gebouwd, je moet er wel even voor gaan zitten om alles uit te rekenen aan materialen, sloten enz.

Deze spullen heb ik toen besteld bij:
    https://www.casebuilder.com/nl/

Erg goede en duidelijke site. Prima service. Zij kijken ook met je mee naar een ontwerp voor een niet alle daagse case.
    Dus misschien zou je hier eens kunnen informeren wat mogelijk is.

Suc6

4. Zassie

Zassie Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    194
    Je zou een DJ mixer case kunnen gebruiken... wel een beetje opbouwen: Mixer in midden, links en rechts een deksel met schanier maken waar je dan kabels en microfoons onder bewaard. Plaats hem op een keyboard statief en hij is op werkhoogte.
    Nadeel: minder hoog dan de combi case... wel stuk breder.

Beste optie is dan zelf wat maken of laten maken. (ga er van uit dat je een klein, niet 19 inch mixertje gebruikt..... Daar zou ik dan mijn kist op bouwen. Ik meen dat Bjorn Wijnands van fairytale ook wel eens flightcases bouwt... woont in Veldhoven (wat gezien jouw profiel info geen wereldeind rijden is).

Overigens denk ik dat de optie van een (kleine) combicase wel de beste is, 2 microfoon ontvangers naast elkaar = 19 inch, lader er onder voor kabels en microfoons , mixer er boven en hij zit al vol.

3 U aan de voorkant zou voldoende moeten zijn: 1U voor 2 microfoon ontvangers, 2 U voor een 19" lade
    Je kan het dus al met met een slag kleiner (degene in je post is 8 U hoog) Dit zou moeten passen https://www.bax-shop.nl/combi-fligh...m3u-value-right-10u-slant-mixer-flightcase-3u, je kan ook 4 U pakken en een lade van 3 U er in zetten (meer hoogte)

#4 Zassie, 12 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2017
  5. Zassie

Zassie Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    194
    Ultimate control kan ook muziek laten uitfaden bij drukken op volgende.... is dus een afstandbediening met net wat meer. Eens dat het wat aan de prijs is.

6. M@@rten Bruins

M@@rten Bruins Goochelaar

Lid geworden:
    19 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    56
    Ah okay dan heeft het wel een aantal voordelen. Ik zou van te voren de fade moeten instellen.

7. Zassie

Zassie Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    194
  8. Martijn van Berkel

Medewerker

Lid geworden:
    15 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    174
    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Door Bax werd me deze mixer aangeraden (die is namelijk gemaakt voor 19'' https://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer-xenyx-x1222usb-pa-en-studio-mixer)
    Voor mijn wensen is dat toch wat overkill denk ik. Volgens mij zou dit al voldoende moeten zijn voor mijn wensen :
    https://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer-xenyx-802-pa-en-studio-mixer.

Als ik voor minder U ga (bijv 4U ipv 8U) heb ik nog steeds een 19'' flightcase.
    Hij is dan wellicht minder hoog, maar nog steeds 62 x 55 x 47 , wat toch best wel wat ruimte in beslag neemt in de auto. Ik vraag me ook af of zo'n kleinere mixer wel goed in te bouwen is in een maatwerkcase. (denk bijv. aan missende schroefgaten)

Als mp3 speler gebruik ik trouwens ook de ultimate control. De afstandsbediening (op mijn rechterbovenbeen onder mijn broek) in combinatie met faden en goed display maken het voor mij een ideale ondersteuning voor muziek.
    Krijg vaak horen na een optreden. "Hoe doe je dat met muziek ? Want je hebt helemaal geen geluidsman bij."

Eigenlijk zoek ik naar iets als een 10'' flightcase, maar die zijn helaas niet standaard en daarmee ook een stuk duurder (aangezien het maatwerk wordt).

Hebben jullie nog andere tips of adviezen ?

9. Zassie

Zassie Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    194
    het is maar wat je wilt..... ik werk al heel lang alleen maar met flightcase van 19 inch voor geluid.
    Iets kapot? het vrevangende past altijd! Kabels? allemaal in een racklade, CD's, microfoons, kabels, verloopjes, batterijen, multitool , gaffatape, zaklamp, visitekaartjes, zekeringen, afstandsbediening voor pc..... alles zit er in.
    Bijkomend voordeel is daarnaast ook zoals je al weet: goedkoper in aanschaf.

Toen ik overging van losse componenten naar alles ingebouwd kwam ik uit bij een grotere flightcase als waar ik jou naar heb laten kijken en die heb ik toen jaren meegenomen in mijn mazda 323, iets later ford mondeo, ging af en toe net... was veel getil.... maar het ging.
    dat is deze flightcase (heb hem nog steeds voor verhuur setje)

Toen ik een bus kocht ging ik een overtreffende trap (en rijplaten) halen omdat ik er teveel speelgoed er in wilde.

Dat kleine mengpaneel waar je mee kwam zal wel in te bouwen zijn: de plastic randen zijn er vaak af te halen en komt er gewoon een metalen behuizing tevoorschijn (vaak puur voor de look, geen functie) die schroefgaten kan je dan gebruiken om te monteren.... dit werkt zelfs bij wat grotere vaak zo: plastic randen voor als hij op tafel komt, metalen oren om deze op te hangen in je rack.
    Ik heb zelf ook zo'n soort klein mengpaneel voor bij de computer thuis (als ik wat dingen moet inspreken enzo), wel geinig voor het geld... maar heb toch liever mijn grote soundcraft.

De vraag is dan wat wil je? En wat is je budget..... Met wat hout kan je ook snel zelf een kistje maken. Zal snel goedkoper zijn dan een maatwerk flightcase.... maar waarschijnlijk ook niet zo stevig, professioneel ogend.... (of zelfs praktisch)

10. Martijn van Berkel

Medewerker

Lid geworden:
    15 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    174
    Het moet vooral compact en professioneel ogen. Budget is daarbij ondergeschikt.
    Ik zie vaak hele grote mixers, waar er dan vervolgens maar enkele ingangen van worden gebruikt.
    @Zassie, als je zelf ook maar een paar audio ingangen gebruikt wat is dan de grote meerwaarde van een uitgebreide mixer ? Zitten daar functies op die je met een kleine mixer mist ?

11. Zassie

Zassie Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    194
    Het NADEEL van die kleine mixers is dat ze niet alleen goed in aanschaf zijn: ze zijn ook zo geproduceerd. Kwaliteit van de mixer en het uitgaande geluid is met regelmaat stukken minder (heb er zelf ook een)

Grotere mixers zijn vaak beter in te regelen: Mijn mengpaneel heeft een mid sweep: daarmee kan ik redelijk eenvoudig een bepaalde frequentie er uit filteren (1K is de frequentie waar gevoelige microfoons zoals mijn DPA op gaan rondzingen) meer mogelijkheden tot doorlussen naar andere geluidset, heb je een keer extra microfoons nodig: past dat. Meer kanalen die geschikt zijn voor bijvoorbeeld CD spelers of telefoons (gain op de meeste kanalen)

Uiteindelijk blijft het natuurlijk een kwestie van je eigen wensen.... Zelf zou ik altijd gaan voor het gemak, de stevigheid van een 19 inch flightcase gaan.... Zeker de kleine modellen passen zo op de achterbank.........maar ja.... ik zit dan ook alweer te kwijlen op die nieuwe digitale mengtafels.... niet nodig... maar ZO LEUK SPEELGOED!

Deel Deze Pagina