Advies voor ITH riffle shuffle

Discussie in 'Algemeen' gestart door Demious, 1 apr 2017.

1. Demious

Demious Leek

Lid geworden:
    14 jan 2017
    Leuk Bevonden:
    1
    Afgelopen weken ben ik bezig geweest met verschillende false ITH riffle shuffles en ik blijf maar tegen hetzelfde probleem aanlopen.
    En niet alleen bij false ITH riffle shuffles, maar eigenlijk meer in het algemeen, bij het scheiden van kaarten die met een riffle in elkaar geweven zijn, blijf ik, bij kaarten die niet helemaal nieuw meer zijn, tegen het probleem aanlopen dat de kaarten elkaar nogal eens zo stevig vastgrijpen, dat ze niet, of amper uit elkaar te trekken zijn. Dit zal vast komen omdat de randjes van de kaarten net een heel klein beetje uitgerafeld zijn, dat de kaarten niet meer perfect glad zijn en dan krijg je het effekt wat je ziet wanneer je 2 telefoonboeken, bladzijde om bladzijde in elkaar legt. Deze verbinding is zo sterk dat je er autos aan kunt laten trekken en de verbinding geeft geen krimp, dus logisch dat je dat met de hand niet los zou krijgen.

Ik ben nu al een paar weken bezig om het verschil in handelingen te zoek wat de kaarten zo los door elkaar legt dat ik ze zonder moeite uit elkaar trek, of de kaarten zo strak op elkaar legt, dat er geen beweging in te krijgen is, maar alles wat ik heb gedacht te zien, blijkt niet te zijn wat dit verschil maakt.

Een simpele oplossing is natuurlijk om nieuwe kaarten te gebruiken, maar iedereen zal wel eens in een situatie zijn, dat hij niet zijn beste deck op zak heeft, of een geleend deck moet gebruiken en dan lijken de kaarten beter dan ze werkelijk zijn en als je dan je false riffle shuffle begint, zul je die toch af moeten maken...
    Kan iemand me misschien aan informatie helpen die mij meer inzicht kan geven in het omgaan/hanteren van dit probleem?

2. Wimhek11

Wimhek11 Leek

Lid geworden:
    25 jan 2016
    Leuk Bevonden:
    2
    Je kan kaarten poeder kopen , doe je kaarten in een plastic zakje, wat poeder erbij en schudden. De kaarten glijden weer als nieuw. Het blijft natuurlijk het beste om nieuwe kaarten te gebruiken. Als de prijs een probleem is kan je ook "seconds" nemen, dat zijn kaarten met een kleine misdruk, bijv. Het witte randje is wat dikker.
    Deze kosten 1,95 per pakje ipv 3,50 per doosje.

3. Jean-Paul

Jean-Paul Goochelaar

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    1.361
    Laat me raden, je gebruikt Bicycles?
    Zelf heb ik dit probleem ook gehad met bikes, niks mis met die kaarten, werken prima om mee te goochelen, totdat ik de kaarten van Phoenix ontdekte, kwalitatief zit er wel een verschilletje in.
    De kaarten zijn een fractie gladder waardoor je met shuffles lekker onzichtbaar kan schuiven zeg maar.
    Ook worden deze kaarten allemaal dezelfde kant op gesneden (of allemaal van bovenaf of onderaf) en worden de messen waarmee dit gebeurd vaker geslepen als met de productie van Bicycle kaarten.
    Dit heeft als voordeel dat het ontstaan van randjes voor mijn gevoel een stuk minder is, waardoor je lekkerder kan blijven werken met de kaarten.
    En verder zitten er meer handigheidjes in voor goochelaars die het magische leven makkelijker maken.
    Naar ik begreep staat CardShark met een stand op het Dutch Festival of Magic dit jaar, dus wil je de kaarten in actie zien of er meer over weten raad ik je aan om een bezoekje te maken aan het festival.

4. Danny Joseph

Danny Joseph Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    31 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    976
    Weet je wat wrijving vermindert? Lucht tussen de kaarten.

Dat lijkt heel voor de hand liggend, maar Kainoa Harbottle heeft bijvoorbeeld een shuffle die deze issue aanpakt.

5. Demious

Demious Leek

Lid geworden:
    14 jan 2017
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb fan-powder liggen, maar de 'feel' van de kaarten veranderd, voor mijn gevoel, toch niet ten goede. Voor fans werkt het wel, maar bij andere dingen ook weer niet.
    De prijs is niet zo'n probleem, het is meer dat dit probleem begint op het punt waar de kaarten net een beetje soepel beginnen te worden, dus na een paar uur al en net dan voelen ze lekker aan en wil ik ze net nog even kunnen gebruiken.

Ik gebruik idd nog vrij veel standaard Bicycles. Ik ben nog niet zo lang bezig en zeker bij moeilijkere sleights, heb ik nog vaak de neiging om teveel kracht te zetten en de kaarten teveel te 'wurgen'. :p
    Dingen waar ik voort meer routine in heb en meer ontspannen doen, heb ik wel snel de neiging om betere kaarten te pakken. Ik heb de laatste tijd best een Ellusionist-tic en ik merk ook wel dat mijn Rounders en Artifice het langer volhouden. Maar daar heb je wel een punt, Jean-Paul, ik kijk net naar de datum die ik op mijn Tundra deck heb gezet en ik zie dat ik deze inmiddels al 4 weken in gebruik heb, dat had ik helemaal niet in de gaten. En ik heb ook echt willen testen wat ze aankunnen, dus even goed bekeken en alles bij elkaar opgeteld, heb ik ze volgens mij best wel mishandeld... Lol
    Ik zal naast mijn verzameling idd eens wat meer decks van betere kwaliteit neerlegen, waarbij ik dan niet tegengehouden wordt door het gevoel dat ik er zuinig oo moet zijn. En ik zal ook eens de Phoenix en wat andere merken gaan proberen (jammer dat die Mint decks overal op zijn, ik heb daar maar één v1 deck van en daar ben ik heel zuinig op).

Idd, Danny, lucht. Ik doe regelmatig een paar dribbels tussendoor, om de kaarten los te maken, maar dat doet toch nog niet genoeg. Ik ga eens naar die shuffle zoeken die je noemt, eens kijken of die me weer iets bij kan leren.

Het zal uiteindelijk wel een combinatie zijn van meerdere punten die genoemd zijn. Er zijn, in ieder geval, weer een paar lampjes bij mij gaan branden van dingen waar ik eens speciaal aandacht aan ga besteden en daarmee zal ik vast wel weer een stapje verder komen.

Thanks guys! Ik ga weer even aan het werk. :D

6. Danny Joseph

Danny Joseph Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    31 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    976
    LLLLLLL _____________
    -------------------
    LLLLLLL _____________
    -------------------
    LLLLLLL _____________
    -------------------
    LLLLLLL _____________

Even heel simpel schematisch: kaarten zijn geweaved in hun lengterichting. Als je nu het ene eind samendrukt, duwen die met een hefboomeffectje de kaarten in de andere helft uit elkaar. Dat bedoel ik met lucht.

7. Demious

Demious Leek

Lid geworden:
    14 jan 2017
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja, natuurlijk! Ik heb weer zo'n dag, hoor. Dan ben ik met een bepaalde gedachtegang bezig, maar ondertussen komen er nog verschillende tussendoor en dan kan ik echt verstrooit zijn, hehe.
    Ik ben vorige week nog met iets bezig geweest waar ik idd die hefboomtechniek gebruikt heb. Morgen even niks nieuws aanpakken en alles laten bezinken, denk ik. ;)

Enorm bedankt, Danny en de rest ook, natuurlijk.

Marc o vindt dit leuk.
  8. Demious

Demious Leek

Lid geworden:
    14 jan 2017
    Leuk Bevonden:
    1
    Als anderen hier ook moeite mee hebben, ik heb nog een paar tips gevonden.
    Een hele simpele, maar het scheelt al een klein beetje. Ik mikte eerst op het midden van het deck om het te splitsen, maar een paar kaarten verschil is al merkbaar. In standaard volgorde mikte ik op de klaveren heer, maar ik mik nu op de klaveren 10 of 9 en het zijn maar een paar kaarten die minder wrijving geven, maar daar zit al een merkbaar verschil en alle beetjes helpen, sullen we maar zeggen. ;)
    De 2e is de vorm van de kaarten. Kaarten die na een serie van handelingen licht vervormd zijn, geven meer weerstand en deze week kwam ik een goeie tip tegen. Faro de kaarten door elkaar, tot ongeveer halfweg, spreidt de kaarten uit en laat ze zo een nacht liggen. De volgende ochtend werken ze weer veel soepeler.

9. didge

didge Goochelaar

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    155
    Ben met JP eens dat CardShark kaarten langer goed blijven en dat komt feitelijk door twee zaken.
    Enerzijds beter gesneden, CardShark heeft daar een interessante uitleg over en die staat op video.
    Ten tweede lijkt de coating wat minder gevoelig voor vocht en vet(dat laatste komt gewoon omdat je de kaarten aanraakt). Vocht en vet zorgen voor "plakkracht" en dat heeft invloed op je kaarten.
    Daarnaast is mijn ervaring dat een goede cardclip meehelpt om je kaarten langer afzonderlijk van elkaar te houden, mogelijk omdat er minder vocht bij kan komen als je ze ergens neerlegt.
    De beste cardclip komt wat mij betreft van Joe Porper, wel stug maar daardoor komen de kaarten wellicht minder in aanraking met de 'vochtige' buitenlucht.
    Last but not least, naar mate je kaarten langer of intenser gebruikt wordt de hele coating van de kaarten poreuzer en dat helpt ook niet mee om de kaart 'glad' te houden.

10. Stapper

Stapper Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    653
    En er blijkt een verband tussen ervaring en succes.
    Dus hoe vaker je oefent, hoe beter de shuffles lukken.
    En je krijgt extra ervaring als een expert meekijkt en tips geeft.

11. Rico Weeland

Lid geworden:
    14 aug 2016
    Leuk Bevonden:
    6
    Bij het doen van de ITH false riffle shuffles moet je rekening houden met een aantal factoren.
    Als we het hebben over de truffle shuffle, dit is meer te verkelijken met een in the hands Zarrow en heeft geen "Strip-out" procces, dan moet je rekening houden met de positie van de duimen en hoe diep je de kaarten geschud hebt.

Als het daarin tegen gaat om een riffle shuffle die de druk uitoefend in een diagonale vorm waardoor de kaarten worden gescheiden aan de lange kant, dan moet je rekning houden met een aantal anderen factoren: Zorg dat je niet te veel druk zet, zorg dat je zo min mogenlijk druk zet als dat er mogenlijk is bij het uit strippen van de kaarten, hier door zullen er geen kaarten blijven hangen en zal de strip-out een stuk makkelijker worden.
    Je wilt er ook rekning mee houden dat de kaarten goed zijn samengeschud, dit maakt de stip-out soms iets moeilijker omdat de "Weave" beter is maar het zorg er wel voor dat de shuffle een stuk cleaner is en dat de kaarten op de best mogelijke manier komen te liggen.
    Als laatste wil je rekning houden met de grip waar mee je de ITH stipout doet, als je een goede grip hebt zul je weinig druk hoeven te zetten voor goed resultaat.

Ik hoop dat deze tips helpen,

Rico Weeland

Deel Deze Pagina