Blackpool 2017 - een semi-live verslag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danny Joseph

Member+
31 aug 2004
4.083
1.001
113
32
Delft
Zoals elk jaar is onze razende reporter @John van der Lely weer ter plaatse in Blackpool en houdt hij de thuisblijvers op de hoogte met zijn impressies. Het woord is aan John:

Blackpool 2017, dag 0

De dag er voor....

Traditiegetrouw zal ik ook dit FISM weer dagelijks een verslag te posten, natuurlijk in de besloten Goochelaarsgroep maar omdat er vandaag nog niet gegoocheld werd zet ik dit alleen op mijn eigen pagina.

Dit jaar geen vertraging en ook het taxi-busje stond in Liverpool al te wachten. In tegenstelling tot hetgeen was aangekondigd konden we de congreskaarten toch al gewoon ophalen, dat scheelt morgen een hoop tijd omdat we niet in de rij hoeven te staan.

We zijn deze extra eerste dag doorgekomen met een broodje bal, een flinke wandeling, boodschappen en een bezoek aan de Blackpool Dungeon. Dat was een leuke ervaring, een soort escape room zonder puzzels maar met acteurs die je de hele tijd verloren laten schrikken.

Jesse heeft nog in een martelstoel gezeten terwijl werd voorgedaan waar een vleeshaak allemaal ingehaakt kon worden, het voorover gebukt staan beviel niet zo maar het was wel grappig.

We zijn nog even naar de bar in ons eigen hotel gegaan, niet meer naar het Ruskin. Marcel is niet mee gegaan naar de Dungeon omdat hij een zaal in het Ruskin is gaan decoreren voor het Hollandse feestje morgenavond na het gala.
Op mijn eigen pagina maak ik ook een fotoverslag.

Morgen begint het, om 10 uur de eerste lecture en vanaf 11 uur de close-up wedstrijden.
Omdat ik natuurlijk een enorme jetlag heb ga ik vanavond vroeg slapen, de lecture-, wedstrijd en gala ervaringen lees je hier vanaf morgen...
Blackpool 2017, dag 1

Blackpool 2017, de eerste dag

Vanmorgen was de rij zoals verwacht heel erg lang, gelukkig hadden we de kaarten al.
Als eerste gingen we naar de lezing van John Carey, die hadden we op GCR al leren kennen, een leuk begin van het congres.

Kort voordat het close-up concours zou beginnen liepen we de zaal in en werden onplezierig verrast. Normaal staan buiten altijd een hoop schermen en extra stoelen, nu niet.
De dealerhallen waren nog niet open dus de organisatie had een aardige belangstelling kunnen verwachten, nu moest 2/3 van de bezoekers staand kijken, heel apart.

De wedstrijd werd geopend door een Italiaan, Luca Mercatelli, hij deed een black-art act in een kastje, geweldig leuk idee maar onmogelijk om het publiek 10 minuten mee te boeien.

Daarna Riccardo Negroni, ook een Italiaan, een soort wannabee Yu Ho Yin uitsraling met rozenblaadjes en munten. Technisch goed maar totaal geen contact met het publiek.

Matthew Wright uit Blackpool bleek een topper, geweldig grappig en technisch ook heel goed, eigenlijk zo goed dat we misschien de winnaar close-up al gezien hebben!

Hayashi komt dit keer uit voor Engeland. Schitterende act, een soort mini-speelfilm met een matrix in de hoofdrol. Door de setting van Hayashi viel op hoe ontzettend lullig de muziek van de Italianen geknipt was.

Mathias Jakob uit Duitsland kennen we van de vrolijke stage-acts, ook close-up was het een vrolijke boel, verkleurende schoenen, cola werd fanta, heel leuk om naar te kijken.

Erwan uit Frankrijk was de laatste van de eerste sessie, veel te begrijpelijk voor op een wereldkampioenschap, hij was de afsluiter en een groot deel van het publiek is tijdens de act al weg gegaan, dat is dan weer lullig.

De tweede sessie startte met alleen maar Spanjaarden, Ajo Michuel had indrukwekkende colorchanges.
Daarna kwam de vermoedelijke winnaar in de categorie Parlour, Pipo Villanueva, hilarische act met veel zelfspot.
Hij begon met vertellen dat we niet zo'n hoge verwachtingen moesten hebben, hij was niet zo'n goede goochelaar, wel een hele eerlijke.
Hij had twee enveloppen met voorspellingen, waarvan er 1 juist zou zijn. In de eerste enveloppe zat een briefje met de voorspelling in de tweede enveloppe fout zou zijn, geweldig bedacht! Onnodig om te zeggen dat hij iedereen toch behoorlijk wist te verassen, nogmaals, vermoedelijk de winnaar in Parlour.

Adrian Vega was een leuke gozer die de toeschouwer steeds confetti liet gooien als iets lukte en Manuel Sanchez opende met iets dat elke goochelaar als Invisible Deck herkende maar het niet was, heel sterk maar weinig entertaining.

Maximiliano Hugo was heel vermoeiend om naar te luisteren, leuke routines maar een snel Engels sprekende Spanjaard kost veel energie.
Louis Olmedo deed knappe matrix-achtige effecten.

De derde sessie begon met een Duitser die een boek had met tips hoe je een goochelwedstrijd zou kunnen winnen. Heel vermakelijke act, bij alles dat lukte legde hij het publiek uit hoeveel punten hij weer verdient had en als iets mislukte hoeveel punten dat gekost had. Alles klopte.

Bill Cheung uit Oostenrijk heeft een briljante techniek en (voor mij) een hoop onbegrijpelijke dingen. Echt een kanshebber in de categorie Carto.

Toen Lodewijk de Widt, waarom nou precies na Bill Cheung? De act ging helemaal foutloos, een T & R card 'the next level', heel mooi om te zien.

Victor Noir bleek nauwelijks verstaanbaar, te snel, dodelijk vermoeiend en een kinderachtig einde. Ook Imanol Ituino kon mij niet boeien met vingerhoedjes en Gypsi Thread, ik vond het geen FISM act.

Vincento Vazquez begon net als heel veel vandaag met blanco kaarten, op het eind vielen de pips van de kaarten, behalve van de gekozen kaart, origineel eind. Rene Schreurs was een van de twee toeschouwers op toneel, de andere toeschouwer, een dame van FFF werd bijna letterlijk in de brand gestoken door een stuk flashpaper. Dat maakt indruk!

Tot zover de close up competitie van vandaag, ik heb inmiddels ook de eerste sessie van stage gezien, vergeleken met close up valt het niveau me erg tegen. Close up had ik al uitgeschreven, ik heb aantekeningen van stage maar geen zin om het nu uit te werken.

Net voordat de stage begon hoorde ik dat iemand mijn vrouw Madeleine heeft aangereden, na een ambulance rit en een uitgebreide check in het ziekenhuis is ze gelukkig weer thuis. Auto total loss maar zelf gelukkig alleen maar helemaal beurs.

Ik heb nu geen zin om iets geinigs te schrijven, dat houden jullie tegoed als ik morgen hoor dat alles goed met haar gaat.

Danny Joseph

Member+
31 aug 2004
4.083
1.001
113
32
Delft
Vanaf nu zonder citaten, dan blijft de tekst wat groter. Het woord is weer aan John:

Blaackpool 2017, dag 1, deel 2

Bedankt voor alle reacties aan en over Madeleine! Ze is helemaal beurs en blauw maar blij dat het zo afgelopen is.

Het beloofde tweede deel van de eerste dag, de stage-competition. We hadden gelukkig vaste plaatsen, een echt oranje vak.

Er werd geopend door Lorenzo Christian, niet heel bijzonder, een electric boogie robot en een klassieke schilder, ik was het even kwijt, vreemd gekozen thema.
Daarna een regelrechte flauwekul act, Luis Pardo, niemand trapt hier in, een beetje onzinnig.
Charly had een act met weinig magie, leuk decor maar niet boeiend en Karl & Cubo hadden niks te zoeken in de categorie komisch goochelen, twee tennisspelers met Multiplieing Bottles... Onbegrijpelijk dat de jury dit niet heeft afgekapt eigenlijk...

Manipulatie door Davide Tizzana, als dit de concurentie van Niek is zitten we geramd!

Dit was het moment waarop ik me afvroeg of ik niet gewoon teveel met de aanrijding van Madeleine bezig was om van de acts te genieten maar om me heen hoorde ik vergelijkbare reacties. De stage acts waren van een veel lager niveau als de close-up acts.

Daarna gingen bij ons alle vlaggen omhoog, ik vond het ineens weer leuk. Manro & Lois met hun duivennummer, een mooie romantische act en een mooi slot met mee wandelende eenden. Manro had nog geluk met een duif die even de andere kant op ging maar die kwam keurig in zijn hand terug, schitterend.

Daarnna Ran Gafner, mentalisme met muziek, een forceerdoosje? Kan dit? Valery Bastrakov het een leuk eind aan zijn act maar ik vond het overall meer voor een feestavond dan voor een Europees Kampioenschap.

Tutti Li Famili maakte op een leuke manier een eind aan de eerste sessie, lekker vrolijk, leuk om naar te kijken, maar toen besloot ik om niet naar de tweede sessie te gaan.

In plaats daarvan ben ik naar het Ruskin gegaan om Marcel te helpen met de voorbereidingen van zijn Pub Magic contest, flyeren, iedereen volplakken met stickers etc etc.
Marcel had weer ontzettend veel werk gemaakt van zijn charity event, 90% is niet goed genoeg, hij gaat er altijd helemaal voor.

Net als vorig jaar leek het op het laatst haast onmogelijk om elke deelnemer op tijd er bij te krijgen en houden maar jongens, dit was een succes!
Ik heb schitterend goochelen gezien, soms beter als in de wedstrijden!

Op een gegeven moment heb ik Jesse gebeld om aan te duiden waar ik was, dit moest hij zien, een Engelse jongen, Tom, leek wel een mix tussen Denis Behr en Bebel, ongelofelijk allemaal. Van NDO naar zijn stack terwijl hij vrolijk aan het babbelen was, ACAAN's met MD en allemaal met een krankzinnige presentatie, hij stond op de stoel.
Ook zijn Rubik's Cube skills zijn bizar, en dan moet je weten dat hij niet eens de winnaar van Marcel's wedstrijd was!

Inmiddels heb ik ook de tweede dag meegemaakt, die ga ik zo ook uitwerken, bedankt voor het lezen!

Danny Joseph

Member+
31 aug 2004
4.083
1.001
113
32
Delft
Blackpool 2017, dag 2

De dealerhallen waren gisteravond al open maar toen had ik geen tijd, vanmorgen wel even. Ik heb een klein rondje gemaakt en toen snel door gegaan naar de close-up wedstrijden.

Als eerste Charlekos & Cubo, na hun maffe act met tennisrackets en multiplieing bottles gisteren probeerden ze nu parlour. Dat is normaal vaak grappig, niet altijd dus. Werkelijk een stomvervelende act over de geschiedenis van Cups & Balls, echt alleen de final load was leuk, voornamelijk omdat dat het eind was.

Daarna Michael van Stralen, ik had nog nooit iets van hem gezien. Ik was meer dan aangenaam verrast, een ongekend hoog niveau, hij is letterlijk de jongste deelnemer ooit want hij bereikte op de dag van de wedstrijd de minimum leeftijd van 16 jaar.
Michael heeft naast een schitterende techniek ook nog eens het besef dat hij contact met het publiek moet maken en dat doet hij geweldig, zonder spraak, ik was echt onder de indruk!

Rune Carlsen was voor parlour wat saai, wat voorspellingen, wel een verassend einde.

Axel Hecklau, van de kroonkurken act, had ook dit keer weer iets heel bijzonders. Op een vrolijke manier werd je aandacht vastgehouden en aan het eind verscheen het eerder zoekgeraakte rijbewijs van onze Kees Ros vastgeplakt aan een brief die in 3 dichtgeplakte enveloppen zat. Een vakman!

Frederik Ahlbertz was enorm zenuwachtig en daardoor nauwelijks te verstaan, zonde want de technieken beheerst hij heel goed, dit was alleen geen act.

Eduar Boulanger veranderde vuur in munten, toen munten in vuur, toen weer vuur in munten en daarna... moet ik verder gaan?

Het gemiddelde niveau van close-up was gisteren hoger, Michael en Axel sprongen er wat mij betreft uit. De laatste deelnemer was Lucca met een Magisch Vierkant... ik geloof dat er 1 persoon in het gebouw was, iemand van de bewaking of zo, die de act niet kende, lekker vernieuwend!

Na een bezoek aan de dealers deden we ons best op tijd terug te zijn voor de 2e sessie van de stage competition. Bepakt met vlaggetjes zaten we klaar voor Niek Takens.

Al direct zat de sfeer er goed in, de eerste act was van Ivan Asenjo, 2 travestieten en een 1 meisje, helemaal leuk, een superopening van iets wat een geweldig leuke middag zou worden.

De act van Niek was fenomenaal goed, gewoon eng, wat een performance! We waren zo trots als een aap en waren tijdens de staande ovatie van de hele zaal (de eerste dit weekend!!) als kleine kinderen met onze vlaggetjes aan het zwaaien!!
Onmogelijk dat Niek zonder prijs naar huis gaat!! Vanavond weten we het.

Alexander Laignean combineerde manipulatie met humor, voor mij werkte dat niet maar voor anderen wel, hij krijg een geweldig applaus.

Water Maffei was de eerste comedy magician die echt grappig was.

Nestor Hatto was vreemd, raar kapsel, rommelig, afgeraffeld haast, en toen gebeurde iets vreemds. Het rare kapsel verdween en het werd een spectaculaire manipulatie act, kaarten die in confetti uit elkaar leken te spatten etc.... Nu heeft Niek ineens serieuze concurrentie...

Hanno Juntani was weer 'te gewoon' in vergelijking met zijn voorganger en TAG Team Magic sloeg helemaal nergens op. De stiften act met kleurplaat en kleding en dan over tijd gaan en twee kleuren fout hebben, het is haast knap!

Manoid Costa zette de zaal op zijn kop met de kartonnen doos die Hans Klok laatst presenteerde, alleen hier werd hij doorboort met alles wat voorhanden was, bezemstelen, paraplu's, een kapstok, krankzinnig grappig!

Na de pauze de eerste vrouwelijke solo act, Gina Elija, clean, mooi, maar de competitie is te groot om een kans te maken denk ik.

Hakan Berg had een leuke comedy act met fopduiven, dit moet je eigenlijk gewoon zien, net als The Great Figueroa, wat een schitterende act! Hilarisch gewoon.

Senor Perez had een act met zeepbellen en rook, werd enthousiast ontvangen maar persoonlijk vond ik het niet leuk.

De laatste bij stage was Patrick Lehnen, hij kreeg een staande ovatie na zijn optreden met een soort tot leven gekomen lamp.

Ik ga mijn iPad naar het hotel brengen en zorg voor een goede plek bij de Winners Show vanavond, ik hoop dat ik kan schrijven dat Nederland met 4 prijzen naar huis gaat!! Van 2 ben ik eigenlijk al een beetje zeker...

Marc o

Member+
19 sep 2013
797
223
43
John (Danny),

Bedankt voor het schrijven/plaatsen.

Ieder jaar lees ik weer met veel plezier maar, ook veel verbazing het verslag.
Het plezier v.w.b. de leuke momenten die jullie daar delen, verbazing v.w.b. de aantallen slechte performances....
De echte magie lijkt vooral naast het congres plaats te vinden in de pubs en vlak onder je eigen ogen.

Wat mij ieder jaar weer opvalt is een aantal slechte acts en dat voor een europees kampioenschap dat 1x per 3 jaar wordt gehouden.
Nu kan dat de persoonlijke mening zijn van de schrijver maar John loopt naar mijn idee lang genoeg mee om niet alleen vanuit de eigen persoon maar ook vanuit de groep proffesionals acts te kunnen beoordelen.

Net eens naar de "contest rules" van het FISM gekeken en daar vallen mij 2 dingen op,

- 1A, open to any magician who has reached FISM level.
Wat dat FISM level dan inhoudt komt niet direct naar voren...

- 1A, having received the written authorization of the President of the Society of which he or she is a member.
Wellicht zijn er goochelclubs die tegen beter weten in een deelnemer naar het FISM willen sturen om zichzelf als club in de picture te spelen zonder oog voor kwaliteit van de deelnemer en act...

Zou het niet beter zijn dat deelnemers b.v. een video moeten indienen bij het FISM of dat wellicht de goochelclubs buitenstaanders uitnodigen om een act te beoordelen.

Met alle respect maar het lijkt er soms op dat goochelclubs (en daarmee bedoel ik in dit geval in heel Europa) met een troebel beeld hun eigen leden en acts beoordelen....

Danny Joseph

Member+
31 aug 2004
4.083
1.001
113
32
Delft
Blackpool 2017, dag 3 en 4

Regelmatig werd ik aangesproken met de vraag hoe het met Madeleine is, bedankt daarvoor! Ze heeft in de nacht van vrijdag naar zaterdag heel veel pijn gehad, ze is behoorlijk beurs en heeft flink last van haar nek. Het is echt een behoorlijke klap geweest. Gelukkig morgen weer naar huis want dit voelt best raar zo...

Het is zondagnacht en het is afgelopen. Na de wedstrijden heb ik nauwelijks meer aantekeningen gemaakt.

We hebben geweldige lezingen gezien, mooie shows en dealerdemonstraties en we hebben ons verbaasd over het te kleine aantal stoelen bij de close-up wedstrijden en het close-up gala. Heel irritant maar overall hebben we een superleuk congres gehad.

Persoonlijk heb ik het meest indrukwekkende stukje goochelen in het Ruskin gezien, Tom Crosbie op 50cm afstand, ongekend!

Elk jaar hebben we iets te mauwen over de gala-shows, dit jaar waren ze van een heel hoog niveau!

Op zaterdag avond met als compere John Archer een geweldige eerste helft met (voor mij) als hoogtepunt Yan Yan Ma en een tweede helft die volledig werd ingevuld door Jamie Allen. Die laatste hadden we op een Holland America Line cruise gezien maar op een groot podium was het echt een belevenis! Net toen je dacht "dit hoort in Las Vegas thuis" stond op het scherm dat hij daar de rest van het jaar te zien is!

Helaas viel de Masterclass 'cheating' met Paul Wilson gelijk met de lezing van Sos & Victoria, we weten nu veel van valsspelen maar hebben S & V alleen in de gala-show gezien. Wat een toppers!!

Het slotgala was helemaal top, om toch nog iets te zeuren te hebben merkten we allemaal op dat de laatste twee acts van plek gewisseld hadden moeten zijn. De AGT winnaar sloot af, de zand-act van Young Min Kim was ervoor en kreeg een staande ovatie.

Sorry voor het beknopte verslag van de laatste dagen, tijdens de wedstrijden heb ik mijn best gedaan maar daarna is het niet meer gelukt, de dagen zijn te kort om alles te zien en mijn ogen vielen weer regelmatig dicht.

Nu even slapen en morgen met de taxi naar Liverpool, tot ziens iedereen!

Fritz met een Z

Member+
28 feb 2004
434
134
43
Amsterdam
www.fritzmeteenz.nl
- 1A, open to any magician who has reached FISM level.
Wat dat FISM level dan inhoudt komt niet direct naar voren...
Het NK wordt gedaan volgens FISM standaarden. Dus voor 3e prijs moet je 60 punten halen, 2e 70 en 1e 80. FISM level kun je dus halen als je meedoet met wedstrijden.

- 1A, having received the written authorization of the President of the Society of which he or she is a member.
Daarom heeft Eric Eswin dus ook de continentale kwalificaties ingevoerd zodat op het grote FISM alleen maar goede acts acte de presente geven. Verder is het de president van het overkoepelend orgaan, dus in ons geval de NMU en Jasper Oberon en MZvD en Eberhard Riese, etc. die de handtekening zet. En dus niet van de club. De meeste goochelclubs zijn aangesloten bij de NMU.

Marc o

Member+
19 sep 2013
797
223
43
Dank je Fritz, dat geeft al weer een duidelijker beeld.

Als ik zo de verslagen lees zijn de acts gedurende de opvolgende dagen in ieder geval beter geworden.

Wimhek11

Member
25 jan 2016
47
16
8
Uithoorn
Mooi verslag, heb het met belangstelling gelezen/gevolgd. Vraagje : zijn er nog mensen die een filmpje in Blackpool hebben gemaakt ? Posten svp.

Jac

Member+
1 jan 1970
745
175
43
Den Haag
Bedankt voor je tip, Danny! Die lecture moet ik dan zeker zien. Zeedieren zijn best prijzig. Zeker de als het een Siamese tweeling betreft van een bepaald soort.
Ik denk dat ik maar eens moet gaan vissen.

Status
Niet open voor verdere reacties.