BTW Verandering

Discussie in 'Op- en Aanmerkingen' gestart door Jan.Bouwhuis, 18 jun 2015.

1. Jan.Bouwhuis

Jan.Bouwhuis Goochelaar

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Leuk Bevonden:
    220
    De BTW verandering die er waarschijnlijk aan zit te komen zal ons goochelaars en andere artiesten denk ik ook wel treffen, toch?
    Weet iemand al precies hoe dat zit?

2. Stapper

Stapper Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    653
    Emmm, volgens mij weten ze het zelf nog niet ...

3. Zassie

Zassie Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    194
    voorlopig is er nog niks bekend... daar de heren ideemakers eerst nog op zoek moeten naar partijen om mee door te fantaseren zodat hun hersenspinsels ook nog eens door de 1e kamer kunnen komen.

4. Marc Woods

Marc Woods Goochelaar

Lid geworden:
    7 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    392
    Je hebt gelijk...maar ik houd er sterk rekening mee dat dit wel gaat gebeuren!

5. Zassie

Zassie Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    194
    uiteraard ga ik er van uit dat we (weer) de klos zijn. Maar voorlopig is er nog niks bekend... en dat was meen ik de vraag ;-)

Marc Woods vindt dit leuk.
  6. Marc Woods

Marc Woods Goochelaar

Lid geworden:
    7 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    392
    Zo is het dan ook weer ;) misschien interessanter...wat zullen de gevolgen zijn voor onze agenda en wat kunnen we eraan doen om het (vooral voor de particulier) toch leuk te houden.

Idee├źn?

7. Henk van den Bos

Henk van den Bos Goochelaar

Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Leuk Bevonden:
    74
    Hou er rekening mee dat de loonbelasting omlaag gaat dus voor ons zal het niet veel uit maken. Voor de klant wel. Maar gewoon je prijs inclusief maken en er is geen vuiltje aan de lucht

8. Marc Woods

Marc Woods Goochelaar

Lid geworden:
    7 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    392
    Het gaat er natuurlijk om of we onszelf kunnen blijven verkopen (klinkt fout :)) maar inderdaad een inclusief prijs maken is ook mijn idee...

9. Stapper

Stapper Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    653
    Creatief idee! Ik zou het eerste jaar extra korting geven als 'btw-aktie'.
    Dat schept de mogelijkheid om het jaar daarna het voordeel te gaan investeren in bijvoorbeeld nieuwe trucs.
    Magic Shop moet ten slotte ook omzet hebben :).

Henk van den Bos vindt dit leuk.
  10. Zassie

Zassie Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    194
    Ik heb de vorige keer dat de BTW omhoog ging mijn prijzen voor particulieren (was altijd al incl. BTW) aangepast met nieuwe BTW tarief en hier een rond bedrag van gemaakt.
    Ik denk dus dat ik dit truucje weer ga toepassen

Marc Woods vindt dit leuk.
  11. Jan Kosters

Jan Kosters Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    230
    Waardeloos: toen is het verzet van 6 naar 21% en precies 1 jaar later (hoezo wispelturig) weer terug naar 6%. We blijven schommelen...

Maurice Meijer M&M vindt dit leuk.
  12. Marc o

Marc o Goochelaar

Lid geworden:
    19 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    223
    Wat bedoel je precies met weer de klos zijn?
    Over de verhoging van het btw tarief van 19% naar 21% om alleen maar het staatspotje te spekken kunnen we het denk ik wel eens zijn, dat vinden vele van ons belachelijk.

Maar vindt je echt dat een goochelaar onder het 6% tarief dient te vallen?
    Het inhuren van een goochelaar is in mijn ogen toch echt vorm van luxe goederen.
    Ander voorbeeld: ik vindt het echt belachelijk dat iemand met 5 ton op de bank "gestimuleerd" moet worden met een laag btw tarief van 6% om een aanbouw aan zijn huis te kopen....

Naar mijn idee moet een verlaagd btw tarief niet alleen de economie stimuleren door het aankopen van artikelen op alle vlakken van de bevolking maar juist de minder bedeelde in staat stellen om aankopen te kunnen doen.

Dus als goochelaar optreden met een 6% tarief terwijl de opdrachtgever een vrijstaande villa heeft, NEE.

Echter vanuit de overheid korting geven op een toegangskaartje aan armlastige gezinnen om diezelfde goochelaar in een publiek theater te zien, JA.

Ik gun overigens iedereen het brood in zijn mond maar, we kunnen toch wel eerlijk zijn en zeggen dat de diensten en goederen die op dit moment gebruik mogen maken van het verlaagd btw-tarief ten opzichte van het normale btw-tarief niet helemaal in verhouding zijn?

Eric Simonesz vindt dit leuk.
  13. Zassie

Zassie Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    194
    @Marc o
    O nee hoor ik vind dat entertainment als luxe product eigenlijk onder de 21% noemer hoort te vallen. En hadden we daar onder gevallen dan was er ook niets aan de hand geweest.

Het probleem is nu dat wij voor de zoveelste keer in relatief korte tijd weer een wijziging van 15% moeten gaan doorvoeren op onze prijzen, waardoor onze (in ogen van veel particullieren) "hoge" prijzen nog ongunstiger worden. En leg het maar eens uit aan een klant die je vorig jaar had ingehuurd dat je nu ineens 15% duurder bent (en er geen cent meer aan overhoud).
    Voor de bedrijfsfeesten maakt die wijziging niet uit: sterker nog: hoge BTW = hogere aftrekpost = gunstig... maar gelukkig heeft de belastingdienst daar ook wat op verzonnen om de markt te verzieken... dat is een ander verhaal

Ik bekijk jouw redenatie overigens van de andere kant: denk ik niet dat iemand met 5 ton op de bank de 6% regeling heel interessant vind... die plaatst zijn aanbouw toch wel. Dat geld ook voor entertainment.
    Het merendeel van Nederland heeft echter GEEN 5 ton op de bank heeft zal wel eerder geneigd zijn een aanbouw plaatsen of entertainer huren als dit 15% scheelt. Zo kom je als goochelaar dus niet alleen in vrijstaande villa's.. m.a.w.: doel van de regeling behaald...

Gewoon uit nieuwschierigheid (kijken of ik het goed heb gelezen, verder niks achter zoeken): SP stemmer?

Ray en Maurice Meijer M&M vinden dit leuk.
  14. Marc o

Marc o Goochelaar

Lid geworden:
    19 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    223
    Hahaha SP, nee in tegenstelling zelfs, de afgelopen jaren VVD gestemd (hoewel ik daar nu ook niet meer zeker van ben!).
    Ik zou het mentalisme nog even links laten liggen :D ;)

Ik begrijp dat het inderdaad als zelfstandige een probleem is om elke keer wijzigingen door te voeren en dit ook nog eens aan je klanten te moeten uitleggen.
    Onduidelijkheid en het constant veranderen van de regels is nooit goed als men rust in de economie probeert te krijgen.

15. Kiko

Kiko Goochelaar

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    171
    BTW omhoog en belasting op arbeid omlaag met als uitkomst ongeveer gelijke (of iets meer) koopkracht is wat er gezegd wordt. Op ongeveer gelijke (mag best iets meer of minder zijn) heb ik niet zoveel tegen.
    Maar bij verhoging van 6 % naar 21 % ga ik buiten de kleinvergoedingsregeling vallen. Dat kost me een paar duizend euro op jaar basis. En dat vind ik toch best veel. (zo'n bakken met geld verdien ik ook weer niet en ik hoop dat het niet het einde van Kiko betekend. Maar wie weet passen ze de kleinvergoedingsregeling dan ook aan? Ik denk het eigenlijk niet maar alle zzp-ers die nu soort van hun eigen werk en eigen markt creeeren terug op de loondienst-markt zal toch ook niet het beoogde effect van een boost voor de werkgelegenheid opleveren. Dus ik ben benieuwd.

Dat een luxe product 21 % mag zijn ben ik aan de andere kant wel met Zassie eens. Hoewel voor scholen, verenigingen, stichtingen? Een stukje kunstopvoeding doen we toch ook. En kunst mag van mij echt best 6 % zijn en blijven.

Ohja en helemaal met jullie eens constant veranderen van regels is zeker niet goed voor de economie. Als het teveel gebeurd gaan steeds minder mensen iets ondernemen omdat zonder voorspelbaarheid de risico's veel te groot zijn.

16. Zassie

Zassie Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    194
    @Kiko
    Als ik het goed had begrepen hoeft voor educatieve voorstellingen op scholen zelfs geheel geen BTW gerekend te worden.
    Hoe dat precies zit weet ik dan weer niet... mijn show zitten te vol met ongein om educatief te kunnen zijn ;).

17. Stapper

Stapper Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    653
    Even een andere insteek.
    Als het aantal opdrachten heel beperkt is, kun je de inkomsten ook zien als bijverdiensten.
    In dat geval ben je fiscaal gezien geen ondernemer maar 'schnabbelaar'.
    Dat is voor de inkomsten belasting het geval als je minder werkt / goochelt dan 24 uur per week.

Als je daar voor kiest ben je de fiscale voordelen kwijt van ondernemer zijn.
    Ook ben je dan niet meer BTW-plichtig.
    Om dit goed uit te leggen, vind ik dit forum niet de beste vorm en plaats.
    Het is de moeite waard om over na de denken / aan je boekhouder te vragen.

Gezien de reactie, zou ik Kiko dit (nadenken en navragen) zeker willen adviseren.
    En de 'goochelmarkt' kennende, vele anderen ook!

18. Kiko

Kiko Goochelaar

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    171
    Hoi Arie,
    Ik ben zeker fiscaal en niet fiscaal een ondernemer.

Ik leef (sinds zo'n 15 jaar) van het optreden en workshops geven. Ik heb daarnaast geen andere werkzaamheden/ inkomsten. (soms wel een klein bijbaantje voor de leuk zoals ik jaren in de zomervakantie bouwdorpen heb gecoordineerd (het begeleiden van de vrijwilligers in het begeleiden van de kinderen vanuit een rol/typetje zeg maar) + zoals een uurtje in de week mad science dat ik vorig jaar/dit jaar heel even gedaan heb.) maar kom dan al gauw in tijdnood.

Ik werk veel meer dan 24 uur per week (en zeker ook meer dan 40 uur per week). (geen probleem werk is ook leuk).
    Maar goed ik verdien geen bakken met geld en als zo hoog mogelijke winst de enige graadmeter zou zijn voor een succesvol bedrijf dan zou ik misschien niet succesvol zijn. Maar ik zie naast geld verdienen om van te leven ook een goed en eerlijk (en nog te betalen) product leveren dat kinderen iets nieuws, uitdagends, of onvergetelijk leuks geeft als minstens zo belangrijk. Naast dat ik zelf plezier uitdaging en afwisseling in mijn werk ook belangrijk vind.

Misschien vind het ook wel weer een nieuw evenwicht ook met een paar honderd euro minder inkomsten per maand (bij wegvallen van de kleine ondernemingsregeling). Ik dnek dat er ook met wat duurdere prijzen wel markt voor wat ik aanbied zal blijven bestaan. Lastig daarbij is wel dat met 21 % btw er meer zwartwerkers op de markt zullen komen die relatief een nog veel groter prijsverschil gaan opleveren en men toch ben ik bang eerder daar voor zal kiezen.

De tijd zal het wel leren.

Er loopt geloof ik ook nog steeds het plan om de zelfstandigheidsaftrek voor zzp-ers af te gaan schaffen.
    Als ze dat beide doen dan is misschien wat Arie zegt nog helemaal geen gek idee om toch geen bedrijf meer te zijn (alle voordelen (zelfstandigheidsaftrek en kleinvergoedingsregeling) vallen dan eigelijk weg. Kun je beter als freelancer werken, hoef je geen btw te rekenen ware het niet dat de belastigdienst voor beroepssporters en artiesten daar de uitzonderlijke artiestenregeling heeft bedacht waardoor je maar 160 ofzoiets euro mag verdienen voor je opdrachtgever het moet gaan verlonen. Dat is een te grote last voor opdrachtgevers en de meeste haken daar op af. Verloningsbedrijf/payrol is dan natuurlijk nog een alternatief.
    Poepoe waarom het altijd ook zo ingewikkeld moet zijn ;)

Maurice Meijer M&M vindt dit leuk.
  19. Kiko

Kiko Goochelaar

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    171
    @ zassie nu valt circus les/ workshops geven aan jongeren onder 21 jaar onder vrijgesteld van btw onder kunstonderwijs aan jongeren.

Ik had het zo gelezen dat nu alles onder 21 % ging vallen behalve levensmiddelen.
    Maar idd staat er meer alle 6% wordt 21 % behalve levensmiddelen blijft 6 %
    Dus wie weet blijft wat vrijgesteld is gewoon vrijgesteld. Thanks voor deze eye-opener.
    Dat zou voor mij heel fijn zijn. Al is het ook wel een wankel iets om een bedrijf op te bouwen want dat veranderd ook om de haverklap. Maar ja tegen die tijd draaien ze misschien ook de 21% wel weer terug naar 6% en zo heb ik oms het idee dat het van de ene verandering naar de andere maar een beetje zoeken is naar hoe je het enigszins constant (en tevens marktcomform) kunt houden.
    De eerste partij die een beetje opkomt voor de belangen van ZZP-ers en kleine bedrijfjes zou ik mogelijk wel stemmen. Maar ja de ZZp-ers hebben het veel te druk om een partij op te richten ben ik bang :D

20. Zassie

Zassie Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    194
    @Kiko
    De ZZP-ers zitten wel tot op zekere hoogte wel aan tafel bij de besprekingen in Den Haag. Het PZO (organisatie voor ZZP-ers) heeft ook een adviserende rol in de SER. Hoe meer ZZP-ers lid worden van PZO hoe sterker de stem dus.
    Zo hebben de ZZP-ers ook aal tafel gezeten in de besprekingen rondom de vervanging van de VAR en is zo het eerste voorstel van tafel geveegd en komt nu de BGL (invulling nog niet rond)

Kiko vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina