De grootste 'verraders'!

Discussie in 'Algemeen' gestart door E.A.D. Magic, 30 apr 2011.

1. 1) De gemaskerde magiër
    Iedereen kan zich vast nog wel herinneren dat eind jaren negentig het programma de 'Masked Magician' werd uitgezonden. Een gemaskerde goochelaar legde een scala aan klassieke illusies uit. Gedurende dit programma wisten maar weinigen wie deze man was. Aan het eind van de laatste levering onthulde hij zichzelf en het bleek Val Valentino te zijn, welke door de tv zender Fox gestrikt was. Zoals bekend neem de goochelgemeenschap hem dat niet in dank af. Vele zworen hem nooit meer een boek of een truc te verkopen. Zelf probeerde hij zich in te dekken met het excuus dat hij het deed om jongeren voor het vak te interesseren. Hoewel gevreesd werd voor zijn carriere werd hij later veel beroemder als 'verklapper van geheimen'.

2) Anarchistisch duo Penn & Teller
    Wie kent ze niet. Deze twee vertonen vaak hoe trucs werken. Het bekende 'balletje balletje' is dan ook een vaak bekeken versie. De twee heren zijn niet onomstreden en komen aardig weg met hun overtredingen. Het verklaren van trucs is hun imago. Bovendien komen de heren met enige regelmaat met een verrassing op de proppen aan de eind van hun uitleg. Vaak gebeurt er iets onverwachts zodat toehoorders toch weer vertwijfeld achterblijven. Hoe dan ook, het zijn niet de meest hoogstaande illusies welke ze verklappen.

3)Heksenbeschermer
    Het is al even geleden en het verraad was goed bedoeld. |De Britse politicus-schrijver Reginald Scot legde aan veel mensen trucs uit zodat goochelaars van de brandstapel konden worden gered. Je leest het goed...goochelaars gingen op de brandstapel. In 1954 publiceerde hij het boek 'The discoverie of Witchcraft. Daarin logenstrafte hij het idee dat echte magie bestond. Hierin verklaarde hij dat de aangeklaagde heksen alleen maar simpele trucjes kende. Toch zette het boek kwaad bloed bij de bestrijders van magie, want zij voelden zich niet serieus genomen. Zelfs de Schotse koning |James VI klom in de pen om het belang van heksenjacht te onderstrepen. Dus naast de goochelaars/heksen, trof men ook het boek van Scot op de brandstapel.
    |Bron: Quest maand maart 2011, pag. 52/53

2. Ronald de Zeeuw

Ronald de Zeeuw Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    70
    Publicatie van de discovery of wichcraft was in 1584

Kiko en Arie Stapper vinden dit leuk.
  3. Stapper

Stapper Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    653
    Is een detail ;-)))

Kiko vindt dit leuk.
  4. Mario Tamboer

Mario Tamboer Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    43
    Hier wordt dus het bestaan van tijdreizen 'verraden'!

Oh, en laten we Houdini vooral niet vergeten, die vele trucs van mediums 'verraadde'.

5. Ronald de Zeeuw

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    70
    Los dat Quest wel een heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg populair blaadjes is, klopt er vaak ook inhoudelijk niet veel.
    (maar dit terzijde) Strikt genomen kun je Het boek de Discovery of Wichcraft niet als verraad be-
    schouwen. (Anders kun je elkeen die een goochelboek/DVD of wat dan ook uitgeeft in dezelfde
    categorie plaatsen). De Discovery is geschreven als een wapen tegen de inquisitie. Aangezien in die tijd slechts
    een klein aantal mensen de leeskunst machtig waren bleven de onthullingen ook nog binnen zeer beperkte kring.
    De andere genoemde namen kloppen wel en zijn moeiteloos uit te breiden met andere namen die op TV tipjes van sluiers opgelicht hebben.
    Ik denk dat je pas van"verraad" zou kunnen spreken als je de verklaringen ongevraagd op je bordje krijgt.
    Voor boeken etc. moet je zelf bewust een handeling verrichten (zeg nu niet dat het aanzetten van de TV ook een handeling is want die grap heb ik zelf al bedacht [​IMG])

6. Danny Joseph

Danny Joseph Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    31 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    976
    Ik ben het oneens met de tekst over Penn & Teller. Niet dat ze onjuist is, maar P&T doen veel meer dan trucs verklaren. In hun Vegas show werd, op het moment dat ik hem zag, slechts één truc soort van verklaard: hun Bloody Sawing in Half. Verder zag ik nog een meer fasen book test, een spijkerpistool, een animatie van een rode bal, Tellers Shadows, Miser's Dream en nog veel meer.

Ook hun mediaverschijningen zijn veel diverser dan ze in het verleden zijn geweest, en die verklaringen worden minder en minder gedaan.

7. jan

jan Leek

Lid geworden:
    31 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    16
    Wat denk je van al die goochelaars die workshops geven?

8. Ronald de Zeeuw

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    70
    @Jan, dat is informatie die je niet ongevraagd krijgt. Daar betaal je om geinformeerd te worden.
    Ik neem niet aan dat een ongeïnteresseerde leek dat doet. Indien wel, is het mogelijk een adspirant-
    goochelaar. Je moet ergens beginnen nietwaar.

Kiko vindt dit leuk.
  9. Richard Stooker

Richard Stooker Goochelaar

Lid geworden:
    20 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    100
    @Ronald, Ik ben het vaak met je eens maar deze keer niet. Sorry.
    Jan heeft gelijk, ook iedere goochelaar die workshops geeft moet vallen onder de categorie....
    De personen die in de workshop zitten hebben vaak NIET betaald voor de workshop maar moeten verplicht er naar toe omdat hun werkgever/chef dit voor hun heeft bedacht!
    Er is wel betaald maar dit is door de opdrachtgever gedaan, niet door de cursisten! (Dit is hetzelfde als dat de producent heeft betaald aan de "Masked Magician" en niet de kijker.) De kijker heeft ook "betaald" maar dan algemeen door kijk en luister geld/kabel transport, etc.
    Daarbij komt nog dat het moeilijker is om de tv kijker vast te houden het gehele programma, in tegenstelling tot de deelnemers van de workshop,.....deze moeten verplicht de 1,5 uur uitzitten of ze nu willen of niet!

10. Ronald de Zeeuw

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    70
    @Richard. Je hoeft geen sorry te zeggen als je het niet met mij eens bent (kom ik wel vaker tegen:D) Maar ik denk dat we het beiden over iets anders hebben. Ik bedoelde de lezingen zoals die georganiseerd worden door bijvoorbeeld
    Dynamite etc. En ik denk dat jij de markt van motivatiespeeches, teambuilding bijeenkomsten en hoe al die bijeen-
    komsten ook verder heten bedoelt. Daarin heb je volkomen gelijk.

11. Joop Fenstra

Joop Fenstra Goochelaar

Lid geworden:
    1 mrt 2011
    Leuk Bevonden:
    29
    DAT, waren tenminste nog eens tijden...!

12. Silver Eagle

Silver Eagle Goochelaar

Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Leuk Bevonden:
    20
    Het doel van het programma met de gemaskerde goochelaar is mij onduidelijk.

Penn en Teller hebben een duidelijk doel: het brengen van entertainment,
    Voor mij zijn het acteurs en meesters in illusie: Kijk eens aan: Het publiek laten geloven dat hen een truc gewoon wordt uitgelegd, (met bijvoorbeeld glazen bekers). Zij doen dit zo meesterlijk snel, en handelingen volgen zich zo kort op elkaar op, dat leken een minuut later niks meer weten van wat zij gehoord/gezien hebben, en toch naar huis gaan met de gedachte dat zij er alles van snappen.
    Dit is ècht goochelen, en vertier.
    verraders? ik denk het niet

13. Dick van Zalinge

Dick van Zalinge Goochelaar

Lid geworden:
    11 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    3
    Aangezien de meeste trucs die P&T uitleggen door henzelf zijn bedacht, speciaal om uit te leggen (en ze daarom meestal moeilijker zijn dan ze eigenlijk zouden hoeven zijn) vind ik niet dat ze in het rijtje passen.
    Ik vind Lift Off (rip off), en hun beschrijving van de magic lightbulb echt fantastisch.

14. Dick van Zalinge

Dick van Zalinge Goochelaar

Lid geworden:
    11 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    3
    Misschien is het geen goed idee die link hier te plaatsen, aangezien we niet op het gesloten forum zijn.

15. clownpatje

clownpatje Goochelaar

Lid geworden:
    20 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    181
    Je hebt gelijk, ik heb hem verwijderd. Mijn standpunt was dus: internet is de grootste verrader, je kan er alles vinden, ook geheimen...

16. Robert Blake

Robert Blake Goochelaar

Lid geworden:
    6 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    19
    hans kazan
    christian farla
    silvia schuyer
    richard stooker
    kobe

zij allen hebben op tv truc's uitgelegt. "verraders" vindt ik een groot woordt. op youtube kan je tegenwoordig bijna alles vinden.

17. Robert.de.Peffer

Robert.de.Peffer Goochelaar

Lid geworden:
    7 mrt 2010
    Leuk Bevonden:
    90
    Om de goochelkunst in stand te houden zullen geheimen moeten worden doorgegeven, ik denk dat internet hier een mooi hulpmiddel bij is. Mensen die gaan opzoeken hoe een truc heet en daarna hoe hij werkt doen op hun eigen manier moeite om het vak meester te worden (het besef dat je er met het geheim van een truc nog niet bent zal later volgen)
    Vorige week heb ik voor mijn nichtje van 6 een Abracodabra goocheldoos gekocht en het viel me op dat hier een paar serieuse effecten inzaten zoals een Svengalideck van goede kwaliteit, uitleg van een magisch vierkant en de uitleg van kaartmanipulatie. Het was leuk om te zien dat mijn nichtje meer interesse had voor een vaas die aan een touwtje bleef hangen dan voor het Svengalideck :p
    Over de gemaskerde illusionist kun je veel zeggen maar het programma was erg leuk om naar te kijken (ook voor leken) de productie en presentatie zaten prima in elkaar (nog maar te zwijgen van de assistentes). Ik zie dit programma vooral als een andere manier van mendsen entertainen met goochelen. Hetzelfde geld voor mentalisten ontmaskerd, Derren Brown, Penn en Teller etc.etc.

tom-krooshof vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina