Discussie voor iedereen.

Eddy Smit

Member+
12 nov 2004
366
130
43
NIEUW DISCUSSIEONDERWERP:
Het zal u niet ontgaan zijn dat bij de NMU een nieuw bestuur is aangetreden. Namens alle leden van de FB groep De Magische Loge danken wij de afgetreden bestuursleden voor het vele werk dat zij in de afgelopen jaren hebben verzet.

Onderwerp:
Een nieuw bestuur creëert nieuwe kansen, nieuw elan en nieuwe uitdagingen. Wat zou u het nieuwe bestuur aan willen bevelen om zich in de toekomst op te gaan richten. En wat zou voor de eerste paar jaar de speerpunten moeten zijn?

Een mooi moment om uw stem te laten horen.

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.960
465
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
Goed onderwerp Eddy!!

Wat mij betreft heeft de NMU een aantal prachtige stappen gezet afgelopen jaren maar is er op het gebied van positionering niet altijd een juiste keuze gemaakt!

Wij zijn de NMU en volgens mij voelt een groot deel van de leden dat zo niet...

• Like
Reactions: Eddy Smit
15 jun 2003
1.239
252
83
37
Sint-Oedenrode
www.martijnvanberkel.nl
De wereld verandert om ons heen en dus moet de NMU ook mee veranderen.
Persoonlijk heb ik het idee dat ze teveel hangen in de weemoed naar vorige tijden toen er nog honderden goochelaars op de congressen afkwamen.

Over bijv. het afgelopen congres: Ik kon dit jaar alleen op de vrijdag gaan, maar zou dan als NMU lid maar liefst €130,- (!!!) aan entree betalen. En dan te bedenken dat ik door mijn afdracht aan de NMU van 45 euro per jaar er al gedeeltelijk aan mee betaald heb. Achteraf ben ik blij met mijn keuze om niet gegaan te zijn, want het gala bleek teleurstellend te zijn. (zie ook het verslag van Jan Kosters in de Informagie)

De NMU mist een visie die past in deze nieuwe tijd en geeft daardoor ook het geld uit aan de verkeerde dingen.
IK hoop dat we met de nieuwe voorzitter daarom ook een nieuwe koers gaan varen. Vanuit goochelvereniging Gonga hebben we ook onze stem aan René gegeven, aangezien dat de enige kandidaat was waar duidelijk over het belang van de toekomst werd geschreven. Het roer moet duidelijk om, anders is er over x jaar geen NMU meer en dat zou jammer zijn.

Om toch positief te eindigen. Met de inzet van @Jean-Paul die de social media accounts (zeer) actief inzet heeft de NMU al wel een hele grote stap voorwaarts gemaakt. (maar we zijn er nog lang niet)

Laatst bewerkt:

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
824
144
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Niet dat het heel veel uitmaakt hoor, maar in dat stuk (verslag Informagie) wordt er consequent gesproken over DE gala. Geen idee wat de reden daarvan is, maar naar mijn weten is het gewoon HET gala? Veder prima verslag hoor daar niet van.

Verder komen hier op het forum zo nu en dan al wat tips & op- en aanmerkingen langs met betrekking tot de NMU, dus ik zou sowieso aanraden om als NMU standaard alles een beetje actief te volgen en in de gaten te houden (en erna eventueel intern te bespreken). Zoals Martijn ook al aangeeft, is Jean-Paul daarbij al erg zichtbaar en goed bezig naar mijn mening.

• Like

didge

Member+
23 jun 2003
751
179
43
56
Allereerst moet de vraag beantwoorden wat heeft een organisatie nodig om voort te bestaan, vertegenwoordigd het de wensen en het belang van de leden.
Wat heeft een organisatie nodig om voort bestaan:
. Een competent bestuur dat niet allen moet bestaan uit mensen die het veld kennen maar vooral ook vaardig zijn in besturen, strategischer analyses kunnen maken etc etc.
. De definite van competent vraagt om behoorlijk wat kennis en kwaliteiten.
Vertegenwoordigen van de wensen van leden:
. Eigenlijk een kwestie van communicatie met de leden waarbij de leden ook inzicht moten krijgen in de mogelijkheden en onmogelijkheden van de organisatie.

Waar liggen doorgaans de meeste problemen in organisatie:
. Monkey see monkey do; we altijd deden gaan we nu ook weer doen. Oftewel geen lerende organisatie
. Geen financiële mogelijkheden en geen kennis/kunde om die te creëren.
. De stap naar de toekomst is bij een organisatie die niet vooruitkomt een stevig veranderingsproces en ook daar heb je mensen voor nodig die dat kunnen anders is het alleen maar aanmodderen.

Ik schrijf voor degenen die mij niet kennen eigenlijk hier als prof strategisch management en bestuurder.
De generieken(algemene dwarsdoorsnede) voor organisatieszijn feitelijk nooit anders.
Ik zie bij NMU mensen met passie en kan geen uitspraak doen over hun bestuurskwaliteiten omdat ik me er nooit mee heb bemoeid, ook kan geen deductie maken uit de opmerkingen die jullie maken omdat voordat je mening hebt moet je eigenlijk veel meer info krijgen.

Ik wens wel dat de NMU mensen aan het roer heeft die de competenties hebben om verder te komen en omdat vanaf de zijlijn commentaar mij niet past geef ik bij deze aan als de NMU een strategist nodig heeft die al meer dan 40 jaar verstand heeft van besturen dan ben ik altijd bereid om ondersteuning te bieden; ambieer geen bestuursfunctie want ik die heb ik al meer dan genoeg.

Didge

Jean-Paul

Member+
23 jun 2003
3.475
1.358
113
45
Pijnacker
www.cinemagix.nl
@Martijn van Berkel
Bedankt voor je woorden betreft de stap voorwaarts, en eerlijk is eerlijk ik doe dit niet alleen.
Ik heb een team van jonge vrijwilligers om mij heen met verstand van zaken zullen we maar zeggen.
Kylian van Luijt doet de planning van campagnes en beheert instagram.
Wessel Kort is daar sinds DFOM permanent aan toegevoegd.
Beau Potman is nu ook een vast lid van het team, Beau kent ook de klappen van de zweep op de socials en met haar input kunnen we zeker stappen maken.
Ook neemt zij in video's de presentaties voor haar rekening, en ik weet niet of je de video's gezien hebt maar dat doet ze met haar 17 jaar onwijs leuk.
En zelf sta ik schijnbaar aan het roer en mag mij bezig houden met de visuals, en Facebook (NMU Magic), niet om nu alweer onszelf als social media team schouderklopjes te geven, maar we hebben tijdens DFOM onwijs stappen gezet, we hebben meer volgers erbij op Instagram, meer volgers op Facebook, en dat komt de zichtbaarheid alleen maar te goede van de NMU.
Op het piekmoment, en daar zitten we nu nog steeds op hebben we volgens Facebook een bereik van ruim 23000 tijdlijnen, nou niet slecht dacht ik zo.
ook met de 48 nieuwe Facebookvolgers zijn we ontzettend blij.
Instagram (@nmumagic) is helemaal naar Nederlandse Magische maatstaven ge-explodeert, daar konden we afgelopen week een kleine 150 volgers bijschrijven.
En leuk om te weten, we staan zwaar op de radar van FISM, en daar worden ook gesprekken mee gevoerd achter de schermen.
Hoe dat evolueert zal ik vast en zeker wel kunnen melden op de eerstvolgende AB (Algemeen Bestuur) vergadering.
Kortom we hebben niks te klagen op de socials, maar het kan altijd beter, dus ook wat dat betreft staan we open voor suggesties!

Mist de NMU een visie...hmm misschien wel misschien niet, dat durf ik niet te beweren, wat ik wel weet is dat het DB (Dagelijks Bestuur) aangestuurd door het AB alles eraan probeert te doen om aansluiting te krijgen bij de tijd van nu, binnen de spelregels die het AB heeft opgesteld, want vergeet niet het AB beslist en het DB voert alleen maar uit.
Daarom zijn dit soort topics ook zeer waardevol, roepen vanaf de zijlijn dat iets niet goed gaat is makkelijk, daar kunnen we allemaal wel legio voorbeelden van noemen.
Maar met een oplossing van het probleem komen, dat is andere koek dus ik roep iedereen op die zich geroepen voelt met constructieve feedback te komen.

Rene heeft een bepaalde visie voor de toekomst in grote lijnen, en ik verwacht gewoon op de eerstvolgende AB vergadering dat daar vast wel over gesproken gaat worden hoe we met zijn allen voorwaarts kunnen.
De tijd van in een hoekje zitten mokken is wat mij betreft allang voorbij, de neuzen mogen best wel met frisse moed dezelfde kant op staan, en samen moeten we bouwen aan een toekomstbestendige NMU, en dat kan het DB niet alleen, die heeft daar het AB voor nodig en iedereen die daar ook maar input op heeft.
Zelf predik ik het toverwoord "samen" ook al jaren, als magic community, kan en mag je niet leunen op die paar vrijwilligers die de kar als DB willen trekken, we zullen het met zijn allen echt moeten doen.

@didge ik zal je opmerking doorspelen morgen op de clubavond van de 52 Schakels!

Terzijde: het DB is nog op zoek naar iemand die de rol van secretaris op zich zou willen en kunnen nemen wie o wie durft het aan?

Eddy Smit

Member+
12 nov 2004
366
130
43
Ten eerste grote waardering voor al die vrijwilligers die telkens weer bereid zijn de handschoen op te pakken. Bij deze nieuwe start is dit het ideale moment om eventuele goede ideeën op te pakken en uit te werken. Maar heb ik nog wel recht van spreken? Ik heb namelijk 2 jaar geleden na 40 jaar lidmaatschap mijn lidmaatschap bij de NMU opgezegd. En weet je dat na die 40 jaar niemand van het bestuur mij ooit gevraagd heeft naar het waarom. Raar eigenlijk als je ook nog de helft van die periode in het algemeen bestuur hebt plaatsgenomen. Maar goed laat ik het kort houden.

De afgelopen jaren zijn er van mijn kant vele voorstellen gedaan. Ik zal er hier voor de aardigheid een paar noemen. In de jaren 80 deed ik al een voorstel voor de oprichting van een kernploeg. Alles was daar in opgenomen. Coaching, begeleiding, oefenruimtes, oefensessies, optredens bij een grote producent en dergelijke. Daar komt bij dat het niet alleen een voorstel was. Alle genoemde zaken waren al geregeld . Verder is door mij een voorstel gedaan om af te stappen van het 3 daags congres en de competities in delen op te knippen. (Een bijkomstigheid is dan dat de kosten voor de deelnemers gespreid worden). Voorts deed ik een voorstel om de organisatiestructuur van de NMU te veranderen. De huidige structuur is uit de tijd en voor een juiste en adequate besluitvorming veel te traag. Ook deed ik een voorstel om een nationaal centrum voor de goochelkunst op te richten. En ik adviseerde aansluiting te zoeken bij een professionele producent en de activiteiten van de NMU ook te richten op het gewone maar vooral ook op het theaterpubliek. Kijk maar eens hoe ze dat later in Breda hebben gedaan. Dat was een groot succes met veel niet goochelend publiek. Hulde voor Peter Vogel en Niels Houtepen. Ook kwam binnen mijn ideeën een internetcompetitie langs. En volgens mij werkt dat. Kijk maar eens toen de Magic Shop via You Tube een oproep deed. Denk niet, dat ik denk dat deze ideeën de oplossing zijn maar ze zijn het wel waard om over te brainstormen. Toen ik aangaf om een professionele producent te benaderen kreeg ik een mailtje met de slotopmerking DREAM ON. Ach en toen dacht ik na 40 jaar, Ik geef de pijp aan Maarten”. Je hoort wel eens zeggen, wat gaat de tijd toch snel. Het is niet de tijd die snel gaat het zijn de ontwikkelingen die razendsnel gaan en bijna niet meer bij zijn te houden. Vandaar dat ik mij realiseer dat een aantal bovengenoemde ideeën ook wel weer achterhaald zullen zijn

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
824
144
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Als mensen hun lidmaatschap opzeggen, zou de NMU sowieso proactief moeten / kunnen handelen. Tegenwoordig als je een abonnement op iets neemt en je zegt het op dan krijg je altijd een e-mail of korte enquête, zodat de reden erachter bekend is. Dat is niets voor niets en daar valt veel uit te leren voor bedrijven / stichtingen of wat dan ook. Dit wordt allemaal niet gedaan, dus dat is een gemiste kans.

Alex Buijk

Member+
Medewerker
10 mrt 2011
493
190
43
36
De beste stuurlui staan altijd aan wal ;-) en ik heb hoe dan ook respect voor iedereen die zich inzet voor de NMU.
Uiteraard heb ik ook een persoonlijke mening welke ik eerst even netjes ga uitschrijven voordat ik deze plaats.

Alex Buijk

Member+
Medewerker
10 mrt 2011
493
190
43
36
Wij zijn de NMU (dit wordt vaker aangedragen)
Laat dit dan ook merken aan de leden. Ik begrijp dat er een bestuur is die over de beslissingen gaat en dat niet alles na buiten toegetreden kan worden. Maar wat heel erg irritant ervaren wordt is het volgende:

“NMU komt binnenkort met iets geweldigs wat echt super vet gaat het worden. Ook hebben we de mooiste namen voor het DFOM ook hebben we grote plannen en komen er vette dingen aan.......... Maar daarover later meer....”

Wij zijn de NMU toch? Vertel dan of wat de plannen zijn of houd je mond tot dat je daadwerkelijk de plannen kunt vertellen.
Nu komt het namelijk heel erg over van nananana met een uitstekende tong. (wij weten meer en jij lekker niet)

Discuseer mee zonder jezelf persoonlijk aangevallen te voelen.
Het is altijd lastig om negatieve feedback te ontvangen, maar je kunt er ook een positieve draai aan geven. Als een NMU lid een vraag over iets heeft en dit openbaar zet, dan is het wel zo netjes om hier uitleg over te geven. En niet wachten tot dit is vergeten om het vervolgens in de doofpot te steken. Discussies zijn niet altijd om iemand een snaar te geven maar juist om iets sterkers te maken. Vandaar dat ik ook in dit bericht mijn beleving geef over de NMU zonder daar iemand bewust in een kwaad daglicht te zetten. Samen staan we sterker dan alleen

DFOM
Ik was er zelf helaas niet bij maar begreep van meerdere collega’s dat het “vooral” enorm gezellig was. Ook hoorde ik dat het gala een enorme tegenvaller was en dat het op de donderdag na redelijk rustig was. Nogmaals ik kan hier niet over oordelen omdat ik hier niet zelf bij was. Maar het lijkt mij handig om hier over te discuseren en te evalueren (niet alleen met het DB en het AB) gewoon openbaar binnen de facebookgroepen of hier op het forum. Elkaar schouderklopjes geven kan iedereen, maar er vooruit komen dat iets niet helemaal vlekkeloos verloopt of niet goed is mag ook echt wel benoemd worden na de leden toe. Dit siert jezelf alleen maar.

Kan het DFOM niet anders:
Iedereen die ik spreek klaagt over die enorme prijs die aan een kaartje vast hangt. Ook zelf vind ik het best fors aan de prijs. Neem aan dat de NMU dit ook meekrijgt. Maar toch is dit in de afgelopen jaren nooit verandert. Speelt misschien ook de datum een rol (hemelvaart weekend) Ik kan mijzelf voorstellen dat vele dan niet kunnen. Waarom niet op een weekend waar geen vakantie aan vast hangt. Zo maak je kans meer goochelaars en jeugd te trekken. Dit suggereer ik alleen, maar weet niet of dit daadwerkelijk invloed heeft.

Benefietdag magicshop (Vollebak op een doordeweekse dinsdag avond.)
Ik heb een aantal collega’s gevraagd die zowel bij de Magicshop benefiet avond waren (voor slechts €25,00) en ook op het DFOM waren (en hier de hoofdprijs voor hebben betaald) wat ze ongeacht de prijs liever hebben. En raad eens.... allen kozen voor de benefiet avond. Dit had te maken met de enorme gezelligheid. Dit zou dus betekenen dat je met de NMU een dag kunt organiseren (ala magicshop benefietavond) zonder dat dit al te veel geld moet kosten. De entree is dan voor ieder zijn portemonnee en creëer je een dag vol gezelligheid. Knal er dan vervolgens 1 TOP lezing in waarbij iedereen wel aanwezig wilt zijn. Ik denk dat wij Nederlandse goochelaars veel meer opzoek zijn naar saamhorigheid. Doe daar dan ook wat mee. Het is niet voor niets dat Leo Smetsers zijn carrousel dagen al een jaar van te voren vol zitten. Waarom lukt dit ons dan niet met de NMU, want wij zijn immers de NMU.

Socials.
Dit is erg goed ingericht en wordt goed bijgehouden Chapeau daarvoor. Maar met enkel de socials ben je er niet. Ik zie ook steeds meer dat er in 2 talen wordt gepost. Why? Moeten wij namens de NMU (Nederlandse Magische Unie) het echt hebben van onze buitenlandse volgers? Krijgen we hier extra omzet mee in onze NMU pot. Ben erg benieuwd na de achterliggende gedachten van deze keuze.

Afdracht van lidmaatschap
Wij als NMU leden betalen (echt maar een hele kleine bijdrage) per jaar, maar wat krijgen wij hier nu precies voor. Is hier transparantie in.

Informagie
Super dat deze digitaal is maar zijn er ook cijfers bekend van het aantal personen die dit daadwerkelijk lezen. Toevallig kwam de volgende vraag bij onze goochelclub deze week ook weer na voren. Waarom zo omslachtig om een artikel te kunnen lezen? Waarom niet een link in een mail waarmee je direct toegang hebt tot het de artikelen. Waarschijnlijk omdat deze link dan gedeeld kan worden met niet NMU leden. Als dat het enige is zou dat geen fluit moeten uitmaken want wellicht is de persoon die nog geen lid was en toch de meerwaarde ziet van dit vakblad toch overtuigd om ook lid te worden.

Mailings (hier stoor ik mij zelf enorm aan)
Probeer duidelijkheid te scheppen in een mailing en probeer de concentratie en focus op 1 onderwerp te houden.
Less is more......

Graag geef ik een voorbeeld.
Als ik bij Coolblue een tv wil kopen en ik krijg deze onderstaande mail dan kijk ik nog wel even verder.

Beste Alex,
Wij hebben nu de ALLER BESTE TV OOIT welke zeker bij jou in de SMAAK zal vallen.
Deze TV kan dvd’s afspelen en bevat meer dan 60 tv zenders. Ik weet zeker dat dit een goede keuze voor je gaat worden.
De prijs van deze tv is nu slecht €100,00
Ook hebben wij nog een super gave RADIO in de aanbieding met een in de KLEUR ROOD welke perfect past bij jouw nieuwe huiskleur.
Maar wat helemaal het toppunt is is onze nieuwe KOELKASTEN afdeling hier vind je alle merken koelkasten en ook zelfs DIEPVRIEZEN.
Wow ik weet zeker dat jij gaat slagen bij COOLBLUE

Oja Je was opzoek naar een TV. Wat vind je van mijn aanbieding?
Ik hoor graag van je
Vriendelijke groet
Coolblue

Ik heb het even aangedikt maar dit is hoe de mailings van de NMU overkomen. VERMIJD HOOFDLETTERS EN EEN KLEURENKERMIS WANT DIT KOMT NOGAL SCHREEUWIRIG OVER en lijd alleen maar af van datgene waar je de aandacht na toe wilt brengen. Tevens wil de de focus leggen op de verkoop van een TV en niet op radio's en koelkasten..... Iedereen die dit leest zal mij nu voor gek verklaren maar dit is wel wat de NMU doet.

Ik mijn voorbeeld mail ben ik ineens niet meer geïnteresseerd in deze TV terwijl als ik onderstaande mail had gehad dan had Coolblue er een nieuwe klant bij

Beste Alex,
Wij hebben nu de allerbeste TV ooit welke zeker bij jou in de smaak zal vallen.
Deze TV kan dvd’s afspelen en bevat meer dan 60 tv zenders. Ik weet zeker dat dit een goede keuze voor je gaat worden.
Heb je nog vragen laat het gerust weten
Ik hoor graag van je
Vriendelijke groet
Coolblue

Uiteraard is dit slecht een voorbeeld.

Voor nu mijn bijdrage.
Wellicht dat er nog iets te binnen schiet wat ik niet benoemd hebt.
Nogmaals geen persoonlijke aanval naar de NMU toe slechts mijn mening.
Mocht je persoonlijk willen reageren mag je altijd bellen.

Eddy Smit

Member+
12 nov 2004
366
130
43
Nou de discussie komt goed op gang. Allemaal elementen waar in de toekomst iets mee gedaan kan worden. Ik verbaas mij altijd over al die lieden met hun commentaren maar zonder ideeën en/of voorstellen. Ik heb echter wel geleerd dat het doen van voorstellen niet altijd in dank wordt afgenomen. Vaak vinden ze je dan een betweter of een lastige flikker terwijl je juist een bijdrage probeert te leveren. Ik denk, hoe krom een voorstel ook lijkt te zijn, dat je er altijd open voor dient te staan en de discussie aan moet gaan. De voorstellen hierboven door mij verwoord zijn vaak blijven steken binnen het algemeen bestuur dat op amateuristische wijze wordt geleid. Uiteraard met alle respect natuurlijk. Het zijn tenslotte allemaal vrijwilligers. Maar hoort de huidige bestuursvorm nog wel bij deze moderne tijd? Wordt het niet eens tijd om een veranderingsproces in gang te zetten en de vrijwillige bestuurders te vervangen voor een professioneel bestuur. Voor mensen die eigenhandig beslissingen durven en kunnen nemen vanuit hun professionaliteit, ervaringen en deskundigheid. Is het nog van deze tijd om de organisatie van de Nederlandse Kampioenschappen uit te besteden aan de clubs waarbij de vraag is of er elk jaar nog wel een club te vinden is die dit aandurft. De basis om dit op lange termijn gestalte te geven wordt brozer en brozer. Persoonlijk denk ik, zoals ik al eens eerder verwoordde dat het zinvol zou zijn aansluiting te zoeken bij een professionele producent. Zodat je een professionele en langdurige Magic Show in de theaters kan laten draaien? Het NK goochelen zou dan een onderdeel van deze theatercyclus kunnen worden wat openstaat voor het totale theaterpubliek. In het verleden organiseerde De Magische Loge “The Master Of Magic”. Een show waarin de top van Europa vertegenwoordigd was. Deze show werd georganiseerd in het theater De Meervaart in Amsterdam. De show was totaal uitverkocht met het doorsnee theaterpubliek. De show werd gecombineerd met de competitie “The Master Of Magic”. Wij deden dat op eigen kracht en zonder hulp van buitenaf. Maar dit kost energie, heel veel energie en is voor een groep vrijwilligers zoals ook De Magische Loge is niet meer te doen. Dit evenement maar vooral ook het evenement in Breda onder leiding Van Niels Houtepen en Peter Vogel hebben bewezen dat het met de medewerking van een professionele producent haalbaar moet zijn.

Is het niet zo dat het pad naar onze droom, gaat over het volgen van een richting, niet over arriveren op een bestemming. Dus trek er op uit en ga met een enthousiast verhaal je passie in de markt zetten want niet geschoten is altijd mis.

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.960
465
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
Hoe zou goochelend Nederland eruit zien zónder de NMU?

Dit is een serieuze vraag van mijn kant...ik weet oprecht niet precies wat de gevolgen zouden zijn binnen het FISM en andere betrekkingen.

Maar helderheid scheppen is denk het het belangrijkste...

• Like

Jean-Paul

Member+
23 jun 2003
3.475
1.358
113
45
Pijnacker
www.cinemagix.nl
Wij zijn de NMU (dit wordt vaker aangedragen)
Laat dit dan ook merken aan de leden. Ik begrijp dat er een bestuur is die over de beslissingen gaat en dat niet alles na buiten toegetreden kan worden. Maar wat heel erg irritant ervaren wordt is het volgende:

“NMU komt binnenkort met iets geweldigs wat echt super vet gaat het worden. Ook hebben we de mooiste namen voor het DFOM ook hebben we grote plannen en komen er vette dingen aan.......... Maar daarover later meer....”

Wij zijn de NMU toch? Vertel dan of wat de plannen zijn of houd je mond tot dat je daadwerkelijk de plannen kunt vertellen.
Nu komt het namelijk heel erg over van nananana met een uitstekende tong. (wij weten meer en jij lekker niet)
Doel je hiermee op berichtgeving op de social media?
Als dat het geval is dan is dat een keus die wij als social media team gemaakt hebben, ook op de socials proberen we mensen te prikkelen, soms heeft dat succes, en soms heeft dat geen succes.
Iedereen die een bedrijfspagina op Facebook heeft weet ook dat je dat soort dingen heel goed kan meten, en het zal zeker vaker voorkomen dat er teasers neergezet worden, tenslotte worden we niet alleen gevolgd door goochelaars maar ook door leken, en beginnen we internationaal steeds meer aansluiting te krijgen.
Dus we zijn constant aan het zoeken naar leuke manieren om iets onder de aandacht te brengen.
Want op andere vlakken word het blijkbaar wel geaccepteerd om iets te teasen, dus waarom zou de NMU dat dan niet mogen doen?
Ook hier geld, als je een leuke suggestie hebt kom maar op, we staan altijd open voor ideeën voor op social media.

Discuseer mee zonder jezelf persoonlijk aangevallen te voelen.
Het is altijd lastig om negatieve feedback te ontvangen, maar je kunt er ook een positieve draai aan geven. Als een NMU lid een vraag over iets heeft en dit openbaar zet, dan is het wel zo netjes om hier uitleg over te geven. En niet wachten tot dit is vergeten om het vervolgens in de doofpot te steken. Discussies zijn niet altijd om iemand een snaar te geven maar juist om iets sterkers te maken. Vandaar dat ik ook in dit bericht mijn beleving geef over de NMU zonder daar iemand bewust in een kwaad daglicht te zetten. Samen staan we sterker dan alleen
Negatieve feedback heeft naar mijn beleving altijd wel een positief element erin zitten, iemand kan de kleur groen niet mooi vinden en jij wel en dat je daar dan een discussie over hebt, maar het zou zomaar wel kunnen dat samen de kleur blauw wel mooi gevonden word, daarom zijn discussies ook zo leuk en interessant, als je altijd blijft beseffen om op de bal te blijven spelen en niet op de man, dan kunnen er mooie dingen ontstaan.

DFOM
Ik was er zelf helaas niet bij maar begreep van meerdere collega’s dat het “vooral” enorm gezellig was. Ook hoorde ik dat het gala een enorme tegenvaller was en dat het op de donderdag na redelijk rustig was. Nogmaals ik kan hier niet over oordelen omdat ik hier niet zelf bij was. Maar het lijkt mij handig om hier over te discuseren en te evalueren (niet alleen met het DB en het AB) gewoon openbaar binnen de facebookgroepen of hier op het forum. Elkaar schouderklopjes geven kan iedereen, maar er vooruit komen dat iets niet helemaal vlekkeloos verloopt of niet goed is mag ook echt wel benoemd worden na de leden toe. Dit siert jezelf alleen maar.

Kan het DFOM niet anders:
Iedereen die ik spreek klaagt over die enorme prijs die aan een kaartje vast hangt. Ook zelf vind ik het best fors aan de prijs. Neem aan dat de NMU dit ook meekrijgt. Maar toch is dit in de afgelopen jaren nooit verandert. Speelt misschien ook de datum een rol (hemelvaart weekend) Ik kan mijzelf voorstellen dat vele dan niet kunnen. Waarom niet op een weekend waar geen vakantie aan vast hangt. Zo maak je kans meer goochelaars en jeugd te trekken. Dit suggereer ik alleen, maar weet niet of dit daadwerkelijk invloed heeft.
Ik kan je verzekeren dat er intern zeker evaluaties plaatsvinden, en ja er waren wederom weer punten voor verbetering.
Maar de meest gehoorde opmerking is toch wel de prijs, en dan gaan mensen al snel vergelijken met Blackpool, en dat is toch echt appels met peren vergelijken.
Maar toch blijft er een groepje die vergelijking maken.
Nu heb ik niet de exacte cijfers bij de hand maar kijk even naar het volgende:

Blackpool kost omgerekend ongeveer €430 (entree, reis, hotel)
Dutch Festival of Magic kost ongeveer €350 (entree, reiskosten, hotel)
Dus puur de prijs is het Dutch Festival goedkoper.
Maar mensen vergeten wel het verschil dat er op Blackpool rond de 1500 tot 2000 personen rondlopen, wat als gevolg wel meer inkomsten met zich meebrengt en je dus ook meer artiesten/grotere namen kan binnenhalen.
Nu kan je als Nederlandse organisatie wel uit diezelfde pool vissen die Blackpool ook gebruikt, maar dan heb je wel al garantie dat de opkomst nog minder word, mensen hebben toch al artiest x of lezing x enkele maanden daarvoor gezien.
Dus de organisatie van het Dutch Festival probeert dan net die andere krenten uit de pap te vissen die kwalitatief net zo goed zijn maar qua bekendheid hier in Europa/Nederland een stuk minder bekend zijn.
Dan kom je soms echte juweeltjes tegen, neem nou de wedstrijd om de Hans Klok Trofee, ik heb de jeugd dingen zien doen de afgelopen jaren waar ik stijl van achterover sla.
Hannah uit Japan (eerste winnaar Hans Klok Trophy) is daar een mooi voorbeeld van, een onwijs mooie en magische act, destijds niet bekend in Europa, maar dankzij het winnen van de Hans Klok Trophy gaf haar dat wel een leuke boost en staat ze overal ter wereld in alle gala's op te treden.
Ik wil niet beweren dat dit komt door het winnen van deze wedstrijd, maar ik geef het even aan dat je op een Dutch Festival dan misschien de minder bekendere namen in overvloed tegenkomt, je komt er wel aanstormend talent tegen, dus daar zijn we naar mijn mening best wel uniek in als Nederland.
En persoonlijk zie ik liever vernieuwende magie, of magie in een lekker fris jasje, dan een act van een wereldartiest die we al tig keer gezien hebben, niks ten nadele van die wereldartiest want daar kijk ik met net zoveel plezier naar.

Benefietdag magicshop (Vollebak op een doordeweekse dinsdag avond.)
Ik heb een aantal collega’s gevraagd die zowel bij de Magicshop benefiet avond waren (voor slechts €25,00) en ook op het DFOM waren (en hier de hoofdprijs voor hebben betaald) wat ze ongeacht de prijs liever hebben. En raad eens.... allen kozen voor de benefiet avond. Dit had te maken met de enorme gezelligheid. Dit zou dus betekenen dat je met de NMU een dag kunt organiseren (ala magicshop benefietavond) zonder dat dit al te veel geld moet kosten. De entree is dan voor ieder zijn portemonnee en creëer je een dag vol gezelligheid. Knal er dan vervolgens 1 TOP lezing in waarbij iedereen wel aanwezig wilt zijn. Ik denk dat wij Nederlandse goochelaars veel meer opzoek zijn naar saamhorigheid. Doe daar dan ook wat mee. Het is niet voor niets dat Leo Smetsers zijn carrousel dagen al een jaar van te voren vol zitten. Waarom lukt dit ons dan niet met de NMU, want wij zijn immers de NMU.
Die volle bak heeft ook te maken met de grote gun factor die Ron en zijn winkel hebben bij goochelend Nederland.
En ja het was een onwijs leuke avond, zeer gemoedelijk en gezellig.
De NMU heeft al diverse keren gelijksoortige laagdrempelige dagen georganiseerd onder de titel, GiGaGoocheldag een dag met een low budget maar wel met een lekker vol programma, zoals diverse lezingen, shows, workshops, ook deze dagen waren gevoelsmatig net zo gemoedelijk en gezellig als de Benefietavond voor Magicshop.
Dus ook op dat gebied heeft de NMU een oplossing.

Socials.
Dit is erg goed ingericht en wordt goed bijgehouden Chapeau daarvoor. Maar met enkel de socials ben je er niet. Ik zie ook steeds meer dat er in 2 talen wordt gepost. Why? Moeten wij namens de NMU (Nederlandse Magische Unie) het echt hebben van onze buitenlandse volgers? Krijgen we hier extra omzet mee in onze NMU pot. Ben erg benieuwd na de achterliggende gedachten van deze keuze.
Dankjewel voor je compliment, qua socials bewijst het al zijn nut dat door samen te werken je een heel eind verder komt, afijn ik zal die mantra niet blijven herhalen, het mag wel duidelijk zijn.
Ja er word steeds meer tweetalig gepost, dit ook ten behoeve van het Dutch Festival of Magic, het festival word ook bezocht door buitenlanders en die moet je ook op de hoogte houden, vandaar dat er dus tweetalig gepost wordt.
Ik zei het al eerder internationaal komen we ook steeds beter op de social media kaart, en dan is het alleen maar prettig dat als buitenstaander een bericht dan in een andere taal is die over het algemeen iedereen wel machtig is, zo verbind je je nog steeds meer als magic community.
Natuurlijk blijft de hoofdmoot van de berichtgeving in het Nederlands, maar als er kans is dat er internationaal winst te halen valt (op de socials gaat het tenslotte om de likes) dan schakelen we over naar het engels.

Afdracht van lidmaatschap
Wij als NMU leden betalen (echt maar een hele kleine bijdrage) per jaar, maar wat krijgen wij hier nu precies voor. Is hier transparantie in.
Dit is al diverse keren bij een AB vergadering ter sprake gekomen, en elke keer word het meegedeeld aan de vertegenwoordigers van de clubs.
Als jij nu de vraag stelt wat je ervoor terug krijgt, dan is dat naar mijn mening een manco van de manier hoe een clubvertegenwoordiger een terugkoppeling geeft aan zijn of haar achterban.
En dan kom ik weer op het punt van "samenwerken" en je zou hier je clubvertegenwoordiger op moeten aanspreken dat die de informatie die op een AB vergadering naar boven komt dus goed overbrengt bij de achterban, dit voorkomt vraagtekens of onnodig ongenoegen omdat er iets niet goed is overgebracht.
[/QUOTE]

Informagie
Super dat deze digitaal is maar zijn er ook cijfers bekend van het aantal personen die dit daadwerkelijk lezen. Toevallig kwam de volgende vraag bij onze goochelclub deze week ook weer na voren. Waarom zo omslachtig om een artikel te kunnen lezen? Waarom niet een link in een mail waarmee je direct toegang hebt tot het de artikelen. Waarschijnlijk omdat deze link dan gedeeld kan worden met niet NMU leden. Als dat het enige is zou dat geen fluit moeten uitmaken want wellicht is de persoon die nog geen lid was en toch de meerwaarde ziet van dit vakblad toch overtuigd om ook lid te worden.
Ja achter de schermen zijn er cijfers bekend, en waarom het "omslachtig" moet heeft als reden dat de goede weer onder de kwade moeten lijden.
Simpel gezegd, er waren niet-NMU leden die lekker meeprofiteerde van de content op informagie.nl terwijl ze daar geen recht op hadden als niet betalend lid, is dat dan eerlijk naar de NMU-ers toe? ik dacht van niet dus vandaar dat er een deel achter een wachtwoord zit.
Maar er is ook genoeg te lezen op informagie voor mensen die geen NMU lid zijn, met de hoop dat die door het lezen van de openbare artikelen overtuigd raken van een lidmaatschap.

Mailings (hier stoor ik mij zelf enorm aan)
Probeer duidelijkheid te scheppen in een mailing en probeer de concentratie en focus op 1 onderwerp te houden.
Less is more......

----knipje----

Ik heb het even aangedikt maar dit is hoe de mailings van de NMU overkomen. VERMIJD HOOFDLETTERS EN EEN KLEURENKERMIS WANT DIT KOMT NOGAL SCHREEUWIRIG OVER en lijd alleen maar af van datgene waar je de aandacht na toe wilt brengen. Tevens wil de de focus leggen op de verkoop van een TV en niet op radio's en koelkasten..... Iedereen die dit leest zal mij nu voor gek verklaren maar dit is wel wat de NMU doet.

Ik mijn voorbeeld mail ben ik ineens niet meer geïnteresseerd in deze TV terwijl als ik onderstaande mail had gehad dan had Coolblue er een nieuwe klant bij

Beste Alex,
Wij hebben nu de allerbeste TV ooit welke zeker bij jou in de smaak zal vallen.
Heb je nog vragen laat het gerust weten
Ik hoor graag van je
Vriendelijke groet
Coolblue

Uiteraard is dit slecht een voorbeeld.

Voor nu mijn bijdrage.
Wellicht dat er nog iets te binnen schiet wat ik niet benoemd hebt.
Nogmaals geen persoonlijke aanval naar de NMU toe slechts mijn mening.
Mocht je persoonlijk willen reageren mag je altijd bellen.
Tja smaken verschillen, de manier hoe sommige mailings gedaan worden is een keus van de secretaris, dat kan je prettig vinden en dat kan je ook niet prettig vinden, mijn keus is het ook niet hoor voor een mailing.
Zelf vind ik het belangrijk dat de informatie goed overgebracht word, en hoe dat er dan uitziet zou geen bezwaar mogen zijn voor de inhoud van een bericht.
Maar goed het kan denk ik zeker geen kwaad om daar ook eens naar te kijken, ik weet dat het DB meeleest met alle tips die hier en op andere kanalen naar boven komen en ik kan je nu al verzekeren dat al die input ontzettend gewaardeerd word door het DB

Maar goed @Alex Buijk zoals topic starter Eddy aangaf, is dit ook de kans om met suggesties te komen hoe het beter kan.
Heb je daar ook voorbeelden van op je punten van kritiek?
En volgens mij ziet niemand hier ook maar 1 bericht als persoonlijke aanval, constructief samen denken is tenslotte alleen maar leuker, en daar worden op den duur alleen maar wijzer van.

didge

Member+
23 jun 2003
751
179
43
56
Ik vind het zorgelijk om te lezen wat sommigen zoals Eddie en anderen hier schrijven.
Ik zou wel eens willen weten wat de huidige voorzitter van deze commentaren van toegewijde mensen vind.
Wie hem uitnodigen om hier op het forum eens te reageren?
Overigens geen antwoord is ook een antwoord.

Marc, in mijn wereld van de georganiseerde sport is de vraag van ' wat is de toegevoegde waarde van de overkoepelende organisatie' al een die enige jaren speelt.
Ik denk dat het feitelijk generieke zaken zijn waar elke bond/overkoepelende organisaties aan zou moeten voldoen:
Herkennen de leden in de activiteiten van de bond hun wensen/eisen
Is er transparantie in besluitvorming/financieen/strategische planning
Is er een transparante vorm van democratie in de besluitvorming
Zijn de mensen in het bestuur/commissies competent; dat is niet hetzelfde als al lang bezig met....of succevol artiest/atleet etc etc
Is er een heldere communicatie
Heeft men geanticipeerd op de huidige ontwikkelingen
Wordt waardevolle kennis van de leden benut
Er zicht op de cultuur binnen de discipline(in dit geval dus magic) en waar eventuele cultuurverandering nodig is

Voordat ik hier, net als in een deel van mijn werk, college ga geven....dit zijn de vragen die in mij opkomen als ik de verhalen van o.a. Eddie lees.
Eddie als ik lees wat de reactie is op sommige voorstellen die je gedaan hebt dan rijst bij mij de vraag aan het bestuur " wat heeft er toe geleid dat je(het bestuur) zo reageert". En wel om de volgende reden, een bestuur moet uitvoerige verantwoording/inzicht aan haar leden geven over de redenen van besluitvorming. Dat zijn de eerste richtlijnen van goed bestuur die al vele jaren geleden zijn vastgelegd in een principe akkoord over besturen.

Ik sluit overigens nog steeds niet uit dat de het bestuur van de NMU die grondige redenen heeft maar kennelijk zijn zij niet bij de (oud)leden die bekend.
Hoewel krommunicatie hier ook niet uit te sluiten valt.

Groet,

Didge

• Like

Jean-Paul

Member+
23 jun 2003
3.475
1.358
113
45
Pijnacker
www.cinemagix.nl
@didge

Gisteren sprak ik op de clubavond de nieuwe president van de Nederlandse Magische Unie, en kon ik hem even in een notendop bijpraten over dit topic en het bestaan hiervan op het forum.

Nu kan ik noch voor hem noch voor het DB spreken, maar tijdens het Dutch Festival gaf hij wel aan in een speech dat hij eerst eens goed wat zaken wilt inventariseren om vervolgens met een frisse start en goede moed wilt bouwen aan de toekomst.
Ja dat klinkt vaag, maar Rene Laurant is nog amper maar een week president en er is al een bak informatie over hem heen gekomen wat allemaal even verwerkt moet worden zo ook de opbouwende kritieken op de diverse socials.(blijf dat vooral doen mensen!)
Ik kan je verzekeren dat alles gelezen word en gezien word en dat daar zeker over gepraat zal gaan worden, maar geef de nieuwe president wel even de tijd om goed van start te kunnen gaan ☺

• Like
15 jun 2003
1.239
252
83
37
Sint-Oedenrode
www.martijnvanberkel.nl
Blackpool en DFOM is als appels en peren met elkaar vergelijken.
De prijs-kwaliteit verhouding bij DFOM is helemaal zoekgeraakt.

Destijds hebben we vanuit Gonga een avond en een hele dag met lezingen etc. inclusief gala georganiseerd(Jeff Mc Bride, Burl, Sylvester the Jester, David Stone, Rafael, Topaz enz...) en dat voor 55 euro.
Dat hadden we georganiseerd in https://janvanbesouw.nl/ (heel mooi theater!) , dat slechts een fractie van de prijs is die de NMU voor De Reehorst betaald. (door slim gebruik te maken van regelingen). Alle hotelkamers voor organisatie en artiesten hebben we daarnaast gratis gekregen doordat we de avond in het hotel hadden georganiseerd. Het KAN dus wel! (zeker als je wat creatief bent)
Bovendien zijn we in zwarte cijfers geëindigd :)

Dit heb ik ook meermaals aangekaart bij het bestuur, maar dan staat men niet open voor verandering en men lijkt wel getrouwd te zijn met De Reehorst in Ede. Als enige echte argument wordt dan opgevoerd dat De Reehorst een hotel in zich heeft en dat dat een soort van must is. (voor mij allesbehalve een rechtvaardiging om voor die locatie te kiezen gezien de veel hogere extra kosten)

Ik stoor me ook erg aan de kleurrijke en slecht leesbare mails van de NMU. Niet alleen qua opmaak, maar ook qua inhoud.
Zo werd er in de laatste mail een paar dagen voor het DFOM geschreven over 250 goochelaars overdag op vrijdag.
Hoeveel betalende goochelaars waren er nu echt op vrijdag? (dus geen dealers, bestuurders, artiesten, organisatie, pers, gratis kaarten enz.)
Weet iemand dat? Ik hoorde namelijk een schatting van max. 50 bezoekers.... (fake news?)
Keer op keer eindigt een DFOM vanwege o.a. tegenvallende bezoekersaantallen diep rood in de cijfers en keer op keer wordt er voor een volgend DFOM hetzelfde draaiboek gebruikt. Je zou zeggen een ezel stoot zich niet 2 keer.....

De suggesties die in dit topic al gedaan zijn, zijn alleen al superbruikbaar en waardevol.
Ik wil er 2 aan toevoegen:

1. Organiseer een brainstorm van een dag onder leiding van een professionele facilitator over visie, strategie en daaruitvolgende activiteiten.
Als facilitator zou je wellicht Arjan van Vembde kunnen vragen, ik weet dat hij heel actief is op dit vlak.
Bedenk vooraf goed wat voor personen je op zo'n brainstormdag wilt hebben en denk na over het verkrijgen van een zo'n breed mogelijk draagvlak binnen de NMU over de uitkomst.

2. Alvast een voorschot op één van de activiteiten die hopelijk uit zo'n brainstorm komt:
Organiseer elk kwartaal een exclusieve lezing (gratis voor NMU leden) van een goede (inter)nationele goochelaar onder leiding van een NL-host en stream deze live uit inclusief vraag en antwoord mogelijkheid. Zeg maar de Nederlandse versie van Penguin Live of At the Card Table.
NMU leden kunnen deze zowel op lokatie (offline) als via internet (online) volgen. Niet-NMU leden kunnen tegen betaling kijken.
De lokatie van zo'n lezing zou je in een soort carousel kunnen organiseren van de clubs, zodat elke club één keer gastheer is in de 5 jaar tijd.

Jean-Paul

Member+
23 jun 2003
3.475
1.358
113
45
Pijnacker
www.cinemagix.nl
Een brainstorm ben ik zeker voor, niks leuker om samen te kijken hoe zaken beter/anders kunnen, eigenlijk wat we nu al doen hier in dit topic, en in de thread op Facebook.

Elk kwartaal een lezing, ik ben nu al voor!! maar goed ik heb geen beslissingsbevoegdheid :)

Na even een rondje op google gekeken te hebben, Jan van Besouw is zeker een mooie locatie @Martijn van Berkel maar waar laat je alle bezoekers die van ver komen en in een hotel willen zitten?
Zover ik het kon zien zit er in de buurt maar 1 klein hotelletje, en ik betwijfel of je daar al je bezoekers kwijt kan, verderop zitten wel aardig wat hotels, maar dan krijg je denk ik weer de perikelen zoals in Hoofddorp, dat het hotel te ver weg van de locatie is, en daar waren mensen ook niet echt blij mee.

Ideaal is natuurlijk locaties zoals bijvoorbeeld de Reehorst waar alles onder 1 dak is, want eerlijk is eerlijk het is wel lekker dat je vanuit je hotel zo een festival op kan lopen.

Misschien moet er een constructie gevonden qua programmering dat elke dag bijvoorbeeld een gratis deel heeft voor iedereen en dat mensen met een festivalkaart meer te doen en te zien hebben.
De gratis dagen die we nu gehad hebben met het Dutch Festival heeft wel bewezen dat daar genoeg animo voor is, dus misschien iets met dat gegeven verder uitbouwen.

Laatst bewerkt:
  • Like

Rene Laurant

Member+
29 mrt 2004
103
26
28
51
Berkel en Rodenrijs
www.wonderfulmagic.nl
Beste forumleden,

Vandaag na een aantal zeer intensieve weken sinds mijn aantreden als nieuwe president van de NMU maar is even rustig gaan lezen wat hier de afgelopen dagen is gepost. Het doet mij goed om te zien dat hier op dit forum een aantal leden een inbreng heeft geplaatst met ideeën voor een 'nieuwe NMU'. Top! Juist daar is wat mij betreft op dit moment behoefte aan. De komende periode moet er een vernieuwingsagenda samengesteld gaan worden die de NMU toekomstbestendig maakt. En ja, natuurlijk heb ik daar mijn gedachten over en concrete ideeën bij. Maar zoals in een van de voorgaande reacties al werd aangekaart; de NMU, dat zijn WIJ! Dat betekent dat er wat mij betreft nu eerst gehoord moet worden wat er leeft binnen alle geledingen van de NMU.
Wat gaat goed en moeten we zeker behouden? Wat moet aangepast worden en veranderen? Hoe positioneren we alles met een verantwoord financieel beleid? Wat te doen met de NMU evenementen, de nieuwsvoorzieningen met o.a. de Informagie en de social media, het functioneren van de verenigingen, het waarborgen / verbeteren van kwaliteit in NMU evenementen en toekomstige Nederlandse topgoochelaars, welke nieuwe wegen kunnen we inslaan met de digitale snelweg in combinatie met magie? Zomaar een aantal serieuze vragen waar we met elkaar invulling aan zullen moeten geven. (En er is absoluut nog meer waaraan invulling gegeven moet worden.)
Van mij mogen jullie verwachten dat ik in deze e.e.a. zal initiëren. En dat gaat gebeuren! Er staan met meerdere geledingen ( waaronder een belangrijke rol voor de jongere generatie) binnen de NMU een aantal gerichte brainstromsessies in de planning en er zullen een aantal 'denktanks' ingezet gaan worden om specifieke zaken te gaan ontwikkelen. Nieuwe ideeën / suggesties zijn dus van belang en zullen in die brainstormsessies een grote rol spelen....
Maar, ook hier op dit forum ontvang ik ze graag! Dit is een mooi platform om je gedachten ter vernieuwing kwijt te kunnen. Ik lees dan ook zeer geïnteresseerd mee en ben benieuwd naar de input. Daarbij wil ik graag benadrukken dat het zeer gewaardeerd wordt als er opbouwend wordt meegedacht en dat elk idee of suggestie ter verbetering en vernieuwing zeer welkom is. Het wordt zeker niet als lastig ervaren. Kortom, ik nodig jullie van harte uit dit topic verder voort te zetten....Doen! De koers is vooruit......

Rene Laurant, president NMU

5 mei 2010
45
11
8
33
Haarlem
Onderstaand mijn bijdrage aan deze discussie.

Organisatie
Ik denk dat als eerste de organisatie- en besluitvormingsstructuur moet worden verandert, De NMU is nu een stichting en een stichting heeft officieel geen leden maar alleen een bestuur. Nu heeft de NMU dat opgelost door alle aangesloten verenigingen een plaats binnen het bestuur te geven. Op deze manier ligt de volledige besluitvorming bij alle verenigingen, die allemaal net zo veel recht hebben hun "zegje" ergens over te doen. Op zich is het wel heel democratisch, maar als dagelijks bestuur kom je voor geen meter vooruit als je al je plannen en ideeën eerst voor moet leggen aan het algemeen bestuur en er een half jaar later een keer een besluit over gaat nemen (aangezien het algemeen bestuur maar 2 keer per jaar samen komt).
Het zou logischer en praktischer zijn als de NMU een vereniging wordt, (vele overkoepelende sportbonden zijn dat ook) de Nederlandse goochelverenigingen kunnen daar lid van worden en krijgen een plek in de algemene leden vergadering. Het bestuur kan dan gewoon besturen en besluiten nemen en legt dan alleen 1 of 2 keer per jaar verantwoording af in plaats van overal toestemming voor te moeten vragen. De algemene vergadering heeft dan alleen een controlerende rol en kan ingrijpen bij disfunctioneren. Mocht er vanuit de NMU interesse zijn in het ombouwen van de organisatiestructuur wil ik dit best verder uitwerken.

DFOM
Wat betreft het Dutch Festival of Magic begrijp ik de vergelijking met Blackpool wel en vind het geen appels met peren vergelijken, maar een klein appeltje met een hele grote zoete appel :)
Je kan niet bij iedereen in de portemonnee kijken en je kan je geld maar 1 keer uitgeven. Ik kan me voorstellen dat 400 euro voor een gezin, student, startende goochelaar of wie dan ook een hoop geld is. Dat men dan kiest voor Blackpool in plaats van het DFOM begrijp ik volledig.
De eerder gemaakte opmerking van Martijn over andere mogelijkheden om voor een redelijk bedrag iets neer te zetten ondersteun ik dan ook van harte.

De door Rene genoemde brainstormsessies en denktanks lijken mij een goed idee.

NMU lid
Zelf ben ik ook geen NMU lid meer, omdat ik voor mij (heel egoïstisch) geen meerwaarde meer zag.
-Ik voel geen behoefte om mee te doen aan wedstrijden.
-Ben te oud voor het opstap weekend :)
- Behoefte aan het vakblad heb ik ook niet echt (krijg het meeste via de socials toch wel mee).
- Korting bij goochelwinkel kun je ook gewoon vragen.
- Korting op congres wordt weer interessant als ik besluit te gaan.
Het idee van een aantal kosteloze lectures per jaar dat eerder is genoemd vind ik heel interessant, ieder kwartaal misschien wel wat veel, maar het idee is leuk. Het zorgt in ieder geval wel voor een duidelijke meerwaarde om NMU lid te zijn.

De Magische Loge heeft 2 jaar terug ook "Gewoon Gezellig Goochelen" georganiseerd het doel hiervan was gewoon een gezellige laagdrempelige dag voor goochel-geïnteresseerde. De Toegang was slechts een tientje en daarvoor werd een leuk programma aangeboden met wat korte lectures, en een magic speeddate sessie waarin in 2 uur 6 verschillende goochelaars de aanwezige iets leerde. Deze dag is voor een heel klein budget georganiseerd, maar hoe leuk zou het zijn, als je als NMU zo'n dag kosteloos zou kunnen aanbieden?
Ik denk dat ik dan zeker weer NMU lid zou worden.

Tot slot:
Ook binnen de NMU draait alles op vrijwilligers, zelf ben ik in het verenigingsleven actief en heb meerdere bestuursfuncties gehad bij zowel verengingen als een sportbond. Over het algemeen doen de bestuurders hun stinkende best het naast hun reguliere baan het zo goed mogelijk te doen voor het belang van "andere" en krijgen zij weinig veren maar alleen maar shit en commentaar over zich heen.
Ook kan het bestuur het niet alleen en is afhankelijk van andere vrijwilligers.

Zelf heb ik altijd geprobeerd zoveel mogelijk commissies te vormen met duidelijk afgebakende deeltaken. Over het algemeen willen mensen best helpen met deeltaken. Dan kom ik toch weer terug bij het hervormen van de organisatiestructuur. Ik denk dat het best mogelijk is wat commissies toe te voegen,
Denk aan:
-promotie / ledenwerving
-vernieuwing
-verenigingsondersteuning
-congres organisatie
-talentontwikkeling en coaching en begeleiding

Alles valt en staat natuurlijk bij het vinden van vrijwilligers, in het verleden werd door NMU vertegenwoordigers nog wel eens gezegd: Wij zijn allemaal de NMU en zijn afhankelijk van de verenigingen om dingen van de grond te krijgen. Daarom denk ik dat het verstandig en veel beter werkzaam is, wanneer het NMU bestuur niet verenigingen vraagt iets te organiseren, maar daar zelf een commissie of werkgroep voor opricht die ook meerdere jaren actief blijft en niet telkens "het wiel" opnieuw uit hoeft te vinden.

Ik wens Rene en de rest van het bestuur veel succes in de aankomende periode en hoop op wat moois!