Discussie voor iedereen.

didge

Member+
23 jun 2003
752
179
43
56
Onderstaand mijn bijdrage aan deze discussie.

Ook binnen de NMU draait alles op vrijwilligers, zelf ben ik in het verenigingsleven actief en heb meerdere bestuursfuncties gehad bij zowel verengingen als een sportbond.
Hallo Jeffrey, was even nieuwsgierig bij welke sportbond heb je een bestuursfunctie gehad en wat was die functie? :)

Minze Dijksma

Member+
12 mrt 2006
558
69
28
72
Wolvega
home.hetnet.nl
Dit staat op de site van de NMU:

De Stichting Nederlandse Magische Unie, de NMU, is een overkoepelende organisatie van Nederlandse Goochelverenigingen.
De Stichting NMU is de autoriteit in Nederland op het gebied van de goochelkunst. Het doel van de stichting is het onderhouden van de contacten tussen goochelaars onderling en het stimuleren van kwaliteitsverbetering.
Dit doet zij door:
  • het regelmatig organiseren van een congres. Tijdens dit congres worden lezingen en workshops gehouden, treden topgoochelaars op en wordt een concours gehouden waarvan de winnaar zich Kampioen van Nederland mag noemen
  • het organiseren van studiedagen over diverse onderwerpen die met goochelen en theater te maken hebben
  • het organiseren van een jeugdweekeind voor jonge goochelaars
  • het ondersteuning van jeugdconcoursen, waaronder het Nederlands Juniorenkampioenschap
  • het uitgeven van een Nederlandstalig goochelvakblad, genaamd ‘Informagie’
  • het ondersteunen van activiteiten die de doelstellingen van de NMU nastreven
Het voornaamste doel is dus het onderhouden van contacten en het stimuleren van kwaliteitsverbetering.

Voor het onderhouden van contacten organiseer je bijeenkomsten en voor kwaliteitsverbetering lezingen, workshops en wedstrijden.

Er is met deze doelstellingen niets mis. Maar door persoonlijke hobby’s van bestuurders zijn sommige zaken danig uit de hand gelopen. Dat heeft veel geld en leden gekost.

Daar komt bij dat het goochellandschap de laatste jaren in versneld tempo is veranderd. Daar moet je op in springen. Dat geeft veel kansen. Die moet je pakken.

Ik heb in bovenstaande discussie al veel verstandige opmerkingen gelezen en ik weet zeker dat onze nieuwe voorzitter daar mee aan de slag gaat.
Ik wens hem daar heel veel succes bij en wil daar graag een steentje aan bij dragen.

• Like
Reactions: Eddy Smit

Ary Stapper

Member+
1 jan 1970
1.768
648
113
50
Capelle aan den IJssel
De vorm (vereniging of stichting) maakt niet uit, als er maar 2 keer per jaar wordt vergaderd, blijft de besluitvorming even traag. Dus is het vooral zaak om het proces van besluiten bespreekbaar te maken. Mocht de nieuwe voorzitter behoefte hebben aan een bakje koffie (of biertje) is hij van harte welkom!

5 mei 2010
45
11
8
34
Haarlem
De vorm (vereniging of stichting) maakt niet uit, als er maar 2 keer per jaar wordt vergaderd, blijft de besluitvorming even traag. Dus is het vooral zaak om het proces van besluiten bespreekbaar te maken. Mocht de nieuwe voorzitter behoefte hebben aan een bakje koffie (of biertje) is hij van harte welkom!
Precies daarom denk ik dat je juist naar een vereniging toe moet. Dan kan het bestuur, besturen en legt het 1 a 2 keer per jaar verantwoording af aan een ALV. Ipv een ongeveer 20 koppig stichtingsbestuur dat 2 keer per jaar besluiten neemt.

mitch durbank

Member+
18 jun 2003
947
256
63
42
Emmen
www.mitchdurbank.nl
Ten eerste wil ik ook zeggen dat ik respect heb voor alle vrijwilligers. Die handelen altijd vanuit een overtuiging om iets zo goed mogelijk neer te zetten.

Wat hier bovenal genoemd. Wij zijn de NMU. Maar dit gevoel krijg ik al minder. Ik betaal ieder jaar mijn afdracht maar wat krijg ik daar als lid nu voor terug? Geen vakblad maar een website. Ze schermen met 10% korting bij goochelwinkels. Maar dit is alleen als je in de winkel koopt niet online.

De NK zijn genationaliseerd met buitenlandse deelnames. Dr voertaal in gala's gaat hierdoor naar het engels. Ook op Facebook zie ik veel in het Engels voorbij komen. Terwijl de betalende leden Nederlands zijn. Ik zou graag willen zien dat ze zich meer op de Nederlandse leden richten. Deze maken mede de NMU.

Wat heeft het voor mij nu van meerwaarde om nu lid te zijn?
Ik ben nog lid via de goochelvereniging en dit is de reden dat het door loopt. Ik ben niet heel enthousiast meer.

Jean-Paul

Member+
23 jun 2003
3.475
1.358
113
45
Pijnacker
www.cinemagix.nl
Ook op Facebook zie ik veel in het Engels voorbij komen. Terwijl de betalende leden Nederlands zijn. Ik zou graag willen zien dat ze zich meer op de Nederlandse leden richten. Deze maken mede de NMU.
Daar kan ik zeker een antwoord op geven.
In het begin was de voertaal op NMU Magic Nederlands, alleen wij merkte achter de schermen dat er steeds meer interesse was vanuit het buitenland, om diverse redenen en om ook die doelgroep te bereiken zijn er berichten op de socials zowel in het Nederlands als in het Engels.
Op die manier vergrootten we ons bereik (daar gaat het tenslotte om op de socials) en genereren we op die manier meer aandacht voor de Nederlandse Magische community.
NMU Magic heeft namelijk niet als doel alleen maar de leden van de NMU te bereiken maar een breder publiek zodat we als NMU Magic, meer aandacht voor de Nederlandse zaak kunnen genereren.

Het voeren van zowel Nederlandse als Engelstalige berichten begint nu langzaam ook zijn vruchten af te werpen, elke week trekken we meer aandacht, en druppelen de likes binnen.
Maar ook is er vanuit het buitenland interesse om lid te worden van de NMU, nou dat is alleen maar fantastisch, dat betekend dat de NMU in de toekomst alleen maar mooie dingen kan doen.

Leuk om te weten ook is dat we na de zomer ook een campagne starten om de Nederlandse clubs meer te promoten in de hoop dat er meer mensen zich aanmelden bij die clubs en we zo dus als Nederlandse Magische Unie en community gezond blijven.
Belangrijk detail: alles wat op de socials gedaan word voor de NMU word gedaan door vrijwilligers die hier heel wat vrije uurtjes in steken, en deze worden niet betaald door de NMU om dit werk te mogen doen voor de NMU.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: heinzminten

mitch durbank

Member+
18 jun 2003
947
256
63
42
Emmen
www.mitchdurbank.nl
Daar kan ik zeker een antwoord op geven.
In het begin was de voertaal op NMU Magic Nederlands, alleen wij merkte achter de schermen dat er steeds meer interesse was vanuit het buitenland, om diverse redenen en om ook die doelgroep te bereiken zijn er berichten op de socials zowel in het Nederlands als in het Engels.
Op die manier vergrootten we ons bereik (daar gaat het tenslotte om op de socials) en genereren we op die manier meer aandacht voor de Nederlandse Magische community.
NMU Magic heeft namelijk niet als doel alleen maar de leden van de NMU te bereiken maar een breder publiek zodat we als NMU Magic, meer aandacht voor de Nederlandse zaak kunnen genereren.

Het voeren van zowel Nederlandse als Engelstalige berichten begint nu langzaam ook zijn vruchten af te werpen, elke week trekken we meer aandacht, en druppelen de likes binnen.
Maar ook is er vanuit het buitenland interesse om lid te worden van de NMU, nou dat is alleen maar fantastisch, dat betekend dat de NMU in de toekomst alleen maar mooie dingen kan doen.

Leuk om te weten ook is dat we na de zomer ook een campagne starten om de Nederlandse clubs meer te promoten in de hoop dat er meer mensen zich aanmelden bij die clubs en we zo dus als Nederlandse Magische Unie en community gezond blijven.
Belangrijk detail: alles wat op de socials gedaan word voor de NMU word gedaan door vrijwilligers die hier heel wat vrije uurtjes in steken, en deze worden niet betaald door de NMU om dit werk te mogen doen voor de NMU.

Dank je wel Jean Paul voor je uitgebreide bericht. Ik proef een beetje uit je bericht dat jullie erg bezig zijn met werven van nieuwe leden. Zowel in het buitenland als in Nederland. ( Dit is natuurlijk een prima streven) Maar de social media wordt ook ingezet om leden te informeren.

Ik hoor van veel oudere leden dat ze de Engelse berichten niet kunnen lezen omdat ze deze taal niet machtig zijn. Deze mensen zijn ook aanwezig tijdens een gala waar hoofdzakelijk Engels wordt gesproken. Deze groep haakt af en overweegt om het lidmaatschap NMU te beeindigen. Het is de NEDERLANDSE Magische Unie. Communiceer dan ook in het Nederlands naar je betalende leden.

Zoals ik al in mijn eerste post had geschreven. Wat krijg ik als lid nu terug voor mijn betaling contributie? Ik hoor in de wandelgangen dat veel mensen hierover nadenken. En als die tot de conclusie komen dat de kosten meer zijn dan de baten. Dan zeggen ze hun lidmaatschap op. Dan heb je als organisatie heel veel tijd en energie gestoken in het binnenhalen van internationale leden. Maar aan de Nederlandse zijde raak je deze weer kwijt. Dit is dweilen met de kraan open.

Je schrijft: Maar ook is er vanuit het buitenland interesse om lid te worden van de NMU, nou dat is alleen maar fantastisch, dat betekend dat de NMU in de toekomst alleen maar mooie dingen kan doen.

Hoeveel zijn dit er dan? Over hoeveel buitenlandse mensen hebben we het precies? Terwijl ze hier niet wonen en voor georganiseerde dagen hier heen moeten vliegen. Het zou jammer zijn als je er uiteindelijk 35 buitenlandse leden bij krijgt en meer dan 100 Nederlandse leden verliest.

Mijn mening is richt je eerst op je Nederlandse leden. Deze maken financieel de NMU. Het gaat er niet alleen om dat we zoveel mogelijk leden krijgen. Het gaat er ten eerste om dat we tevreden leden krijgen. Deze blijven lid en maken de toekomst van de NMU stabiel.

Ik denk dat we dit in onze overweging mee moeten nemen voor de toekomst.

Het komt misschien hier over dat ik anti NMU ben maar dat is helemaal niet zo. Wel denk ik dat er dingen moeten veranderen en elkaar in discussie kunnen prikkelen waaruit misschien nieuwe ideeën komen voor de toekomst.

Jean-Paul

Member+
23 jun 2003
3.475
1.358
113
45
Pijnacker
www.cinemagix.nl
De social media kanalen worden voor een deel ingezet inderdaad om leden te informeren, maar zoals je misschien wel gemerkt hebt is het karakter op de socials altijd luchtig van aard, informatie dat op de social media kanalen komt dat van groot belang is van de leden is ten alle tijde in het Nederlands.
Aangezien we volgers hebben uit heel de wereld kan een aankondiging van een artiest bijvoorbeeld kan dan ook in het Engels zijn.

Als mensen de engelse taal niet machtig zijn dan is er dankzij de magie van Facebook zelf nog altijd de vertaalknop, waardoor een bericht vertaald word in het Nederlands bijvoorbeeld.
Ok, grammaticaal zal die vertaling niet 100% correct zijn maar het maakt wel duidelijk wat er in een bericht staat.

Soms ligt het ook voor de hand wat er in een engelstalig bericht staat, als er een link staat naar een evenement met daarbij een naam van artiest x dan kan je ook op je klompen aanvoelen dat het over die artiest gaat en dat die verschijnt op evenement x.
Met de berichtgeving houden we er in ieder geval zoveel mogelijk rekening mee dat ondanks dat mensen die vertaal knop niet indrukken het toch duidelijk kan zijn als je kijkt naar het bericht waar het over gaat, dankzij de visual die erbij staat.
Nu kan je ervoor kiezen om dat om te draaien en dat mensen uit het buitenland die knop maar moeten indrukken, maar voor de connectie en zichtbaarheid is het soms dan ook interessanter om een bericht dan dus meteen in het engels te zetten.

Tijdens een gala word er Engels gesproken maar ook Nederlands, en de presentator van dienst probeert wel wat in het Engels gesproken word te vertalen in het Nederlands, afgelopen Dutch Festival of Magic is dat ook op die manier gedaan, dus de groep die engels niet machtig is kan het toch volgen naar mijn beleving.
Want zeg nou zelf, stel je hebt Pietje Puk uit het buitenland, dan is het toch raar als je tegen die persoon ijskoud alleen maar Nederlands gaat spreken?
Hoeveel mensen er lid zijn uit het buitenland van de NMU die getallen heb ik niet voor je, wel kan ik je vertellen dat we op de socials voor ongeveer 30% buitenlandse volgers hebben, en qua posts houden we ook rekening met die balans.