Discussiestuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eddy Smit

Member+
12 nov 2004
369
131
43
Wie durft er nog meer uit zijn comfortzone stappen?

Jarenlang is de wereld der magie voor ons goochelaars een veilige wereld geweest. Geheimen werden zorgvuldig bewaard en het was een doodzonde als een goochelaar een truc verklapte. Maar de wereld is veranderd. Dus ook onze wereld. Als je internet afspeurt zal je ontdekken dat er voor elke truc wel een verklaring te vinden is. En toch houden vele goochelaars zich angstvallig vast aan de situatie uit het verleden. Binnen de goochelverenigingen is er wat opzet en uitvoering betreft ook maar weinig veranderd. Mensen zijn gewoonte dieren en houden het liefst vast aan vaste en dus bekende patronen. De wereld der magie is nog steeds een te gesloten wereld. Wij organiseren voor elkaar, wij beoordelen elkaar, wij kijken naar elkaar, wij leiden elkaar op en wij leveren commentaar op elkaar. Dit geeft een gevoel van geborgenheid en maakt het leven overzichtelijk. In feite hoeven wij nergens meer over na te denken. Zoals het vroeger ging, ging het goed. En als iets goed gaat waarom zou je het dan veranderen? Maar waar willen wij in de toekomst eigenlijk naar toe? Dienen wij ons niet te realiseren dat buiten de gebaande paden en oude patronen nieuwe en uitdagende mogelijkheden liggen? Zouden wij als goochelaars ons niet veel meer buiten ons veilige wereldje moeten begeven? Stilstand houdt verdere ontwikkelingen immers tegen en staat dus de vooruitgang in de weg. Zouden wij niet veel meer onze grenzen moeten verleggen? Vandaar dat ik zoveel waardering heb voor de jonge magiër Victor Mids. Hij is de man onder ons die het aandurfde om los van onze wereld en buiten de gebaande paden om uit zijn comfort zone te stappen. Hij heeft het met zijn eigen programma mooi voor elkaar om elke maandag avond te laten zien hoe wildvreemden op straat en bekende Nederlanders worden verrast door zijn trucs. En uiteraard ontstaat er dan veel ophef en verdringen deskundigen en mensen uit het vak elkaar om het wetenschappelijke tintje dat Victor aan zijn programma geeft onderuit te halen. Maar is dat nou zo erg? Waarom zou een mentalist wel mogen doen alsof hij gedachten kan lezen c.q. iemands brains kan manipuleren. Waarom mag een acteur wel in een ander personage stappen en Victor niet in het personage van een wetenschapper? Vele artiesten spelen immers een rol. Uri Geller, de man die ons voorhield dat hij met zijn mentale kracht lepels kon buigen, is er schatrijk mee geworden. Victor houdt vol dat hij door lichaamstaal iemands gedachten kan lezen. Dat hij ademhaling en polsslag kan beïnvloeden en dat dit allemaal gepaard gaat met wetenschappelijke methodes. Wij goochelaars weten wel beter. Maar dat is zijn rol, zijn personage waar hij zoveel succes mee heeft. Met deze rol is hij samen met Oscar Verpoort uit de veilige omgeving gestapt en hebben zij op geheel eigen kracht een geweldig concept neergezet. De filosofen Hans Dooremalen en Herman de Regt verklaarden in RTL Boulevard dat het niets met wetenschap te maken heeft en zij spraken over nepverklaringen. Het is toch geweldig dat je als jonge illusionist wetenschappers op de been weet te brengen om over het wel of niet wetenschappelijke aspect van je programma te komen discussiëren. Het is toch eveneens geweldig dat hij mensen zoals Van Bekkum inspireert om via youtube achter de geheimen van Victor aan te gaan. De mensen die naar de filmpjes op youtube kijken, zijn vooral jonge mensen. Brugklassers! Het goochelen is onder jonge mensen nog nooit eerder zo populair geweest. Wij mogen blij zijn dat deze jonge illusionist is opgestaan en ons is voorgegaan op de weg naar verandering.

Eddy Smit.

Gerrit

Member+
12 nov 2011
87
22
8
Dat goochelen populair is klopt helemaal.

Vrijdagavond na afloop van twee tenniswedstrijden tegen jonge jongens en meiden van 17 tot 22 jaar, valt niet mee als je bijna 62 bent, komt het gesprek op Victor. Al snel blijkt dat er veel interesse is en vertel ik dat ik verzamel en een beetje goochel. Natuurlijk komt dan de vraag of ik iets wil laten zien.

Bicycles uit mijn tennistas gehaald en als eerste mijn eigen verzonnen effect laten zien. Ik zet iedereen op het verkeerde been zodat ze denken dat de truc verkeerd gaat en des te groter is de verbazing als ik de gekozen kaart laat verschijnen op een bijzondere manier in het deck.

Hoedan, hoe doe je dat, dat kan toch niet… Reacties die voor een amateur heel prettig zijn.

Inmiddels is de groep toeschouwers behoorlijk toegenomen.

Als 2e een effect van Paul Wilson waarin ik drie toeschouwers laat deelnemen. Zelf mogen ze schudden, een kaart kiezen, weer zelf schudden, waarna een leuke routine volgt waar de drie toeschouwers allerlei handelingen moeten verrichten om uiteindelijk de gekozen kaart zelf te mogen onthullen.

Weer heerlijke reacties en tijd voor wat meer trucs.

Een jongen had erg veel interesse en had vele vragen. Zelf keek hij op Youtube naar filmpjes. Ik heb hem verteld hoe ik ben begonnen en hem een trucje geleerd. Van Youtube had hij niet veel opgestoken. Verder de 2 goochelwinkels aangeprezen waar hij zijn 1ste aankopen kan doen.

De interesse is de laatste jaren toegenomen. Dit komt ook door Victor en anderen zoals Rob en Emiel. Niet alleen onder jongeren maar ook bij ouderen. Leuke discussies komen vaak voor en er wordt ook vaak gevraagd hoe een truc werkt. Ik vertel in principe niet hoe een truc werkt, het haalt de magie weg. Behalve als er echte interesse is, zoals bij de jonge tennisser. Het onderscheid tussen willen weten hoe een truc werkt of echte interesse is snel gemaakt.

Gerrit

• Like
Reactions: Eddy Smit

Ary Stapper

Member+
1 jan 1970
1.769
650
113
51
Capelle aan den IJssel
Het is in het leven de balans die de kwaliteit bepaald. Het is een boeiende gedachte, waarbij het zoeken is naar de balans tussen illusie en werkelijkheid, tussen het verhaal vertellen en de waarheid vertellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.