Dubbel lift

Discussie in 'Op- en Aanmerkingen' gestart door Paul Weiss, 27 jul 2011.

1. Marc Woods

Marc Woods Goochelaar

Lid geworden:
    7 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    393
    Behoorlijk off-topic maar ik heb dus wél een triple-lift kunnen vinden Maarten!

triple_lift.jpg

Bijgevoegde bestanden:

2. Marc Woods

Marc Woods Goochelaar

Lid geworden:
    7 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    393
    Nu weer on-topic dan :D

Stelling:
    Het uitleggen van geheimen aan leken is niet ok.
    ---

Wanneer ik het gevoel heb dat ik iemand voor mij heb die écht interesse heeft in het goochelen, dan wil ik wel eens iets eenvoudigs uitleggen...een double-lift heb ik nog nooit uitgelegd aan een leek maar kan er eerlijk gezegd ook niet het grote kwaad van inzien.

We zijn allemaal ooit eens ergens begonnen nietwaar.

3. Maarten Vogelaar

Maarten Vogelaar Goochelaar

Lid geworden:
    16 jan 2004
    Leuk Bevonden:
    35
    Hulde en eer! hahahha

4. clownpatje

clownpatje Goochelaar

Lid geworden:
    20 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    182
    Hmmm... nu wil ik, die zelf nog niet eens weet wat een dubbellift is, de advocaat van de duivel spelen:

wie van jullie geeft er workshops goochelen? Ik merk dat dat regelmatig gedaan wordt. Is dat dan niet je eigen vak kapotmaken?

Ik ben al jaren bezig met ballonnen plooien en geef daar ook workshops in. Dat is leuk én je weet zeker dat de mensen die het leren dat ook goed doen.

Als ik de lijn doortrek, zou ik (als levend standbeeld) erg blij zijn met het groot aantal ADHD-kinderen van deze tijd (die zullen mijn job niet kapot maken :D).

Nog even over het goochelen: ik heb op dit forum al tig keren gelezen 'het is wat je ermee doet'. Zo kunnen goochelaars ook andere goochelaars boeien met trucs die zijzelf kennen.

Dus vind ik het persoonlijk niet erg dat er meer mensen de dubbellift kennen (maar ik ben wat dat betreft een leek).

Grz

Patje

5. Count me in! Ik ben ook een goochelworkshopperd.
    Mijn workshop draait echter niet zozeer om het aanleren van trucs. Mijn workshops zijn puur gericht op bedrijven en ik denk persoonlijk dat personeelsleden van een bedrijf niet zitten te wachten op het achterhalen van geheimen van de goochelkunst.
    Ik koppel mijn workshops altijd direct aan het bedrijfsleven en mijn workshop goochelen richt zich puur op mensen die in de verkoop staan of op een andere manier intensief met de klant in contact staan.

Mijn workshop bestaat uit twee demonstraties van hetzelfde effect (effect wordt niet uitgelegd), twee verschillende presentaties (en ook de methode verschilt de tweede keer, om exposure door herhaling te vermijden).
    De eerste demonstratie is vrij droog, vrij sec, vrij saai.
    Tijdens de tweede demonstratie ziet men hetzelfde effect met een totaal andere presentatie.
    Die twee koppel ik direct aan klantencontact en de manieren om met klanten om te gaan.
    Meer uitleg geef ik hier op het forum even niet over, dat is niet relevant.

Vervolgens gaan we op diezelfde manier een stukje probleemoplossend denken. In kleine groepjes krijgt men een bepaalde opdracht; een voorwerp laten verdwijnen, laten veranderen in een ander voorwerp,...
    Men krijgt geen hints of methode, daar moet men zelf een oplossing voor vinden.
    Ook hier ga ik niet verder over uitweiden op goochelaars.com, maar ik wil mijn deelnemers laten zien wat er allemaal mogelijk is, wanneer je een "probleem" via een andere weg benadert.

Het derde luik van mijn workshop, bestaat uit het werken rond één simpel goocheltrucje dat altijd door de deelnemers zelf wordt aangeleverd (met kaarten, met een munt, touw,...). Een héél simpel trucje, waarmee we vooral de "theorie" uit de eerste twee luiken nogmaals in de praktijk omzetten. Ik filter de ingebrachte trucs voor we er actief mee aan de slag gaan, zodat er zeker niet met een "te professioneel" effect gewerkt wordt.

Doorheen de hele workshop zitten een aantal vlotte effecten verwerkt. Puur demonstratie en entertainment, deze effecten worden niet aangeleerd.

Ik verbied mezelf om tijdens de workshop goochelen effecten uit te leggen die commercieel verkrijgbaar zijn (als truc of op DVD, professionele boeken). Het goochelen (en collega-goochelaars) zijn van grote waarde voor mij en ik zal geen enkele actie ondernemen die het goochelen of mijn collega's kunnen schaden.
    Het grappige is dat ik enkele weken geleden 10 exemplaren van de heerlijke kaarttruc 'twisted sisters' besteld heb en ik meteen de vraag kreeg of ik ze nodig had voor een workshop:D
    Ik wil gewoon voldoende exemplaren van dat effect hebben, aangezien het echt een van mijn favoriete effecten is.
    Geloof me, lieve mensen; Ik zal NOOIT een commercieel effect uitleggen, laat staan aanleren.

Ik geef ook een workshop "gedachten lezen". Dit is in principe een interactief optreden met zeer veel "spectator as mind reader" effecten, waarin ook geen enkele vorm van exposure zit. De boekende klant weet uiteraard voor de boeking dat de ws niet draait rond het "leren gedachten lezen".

Ik wil even een stelling in de groep gooien, het is niet persé mijn visie, maar wel een visie die ik ooit hoorde:
    "wanneer een effect uit een boekje wordt aangeleerd tijdens een workshop en de deelnemers dit boekje ook effectief ontvangen in ruil voor de kostprijs van het boekje, is dit (ethisch/juridisch) correct."

6. Monsieur Lumineux

Monsieur Lumineux Goochelaar

Lid geworden:
    15 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    9
    Alvorens te antwoorden op de vraag clownpatje , is er hier niemand die , net door het krijgen van een goochelworkshop in aanraking is gekomen MET het goochelen ?
    ikzelf , ik zal voor de veiligheid de naam NIET noemen , ben wel degelijk in aanraking gekomen door een initiatie goochelen in een circusatelier .

Ikzelf geef af en toe goochelworkshops . Daarin gaat het dan het eerste deel over de "code" van het goochelen . Ik neem daar heel erg mijn tijd voor , want ik ben van mening als je ze op een mystieke manier aan de man kan brengen , ze net ook haar effect heeft ! Vaak zijn deze workshops voor kinderen , en dan maak ik er ook een punt van dat ouders weggaan en enkel de kinderen blijven. (Tenzij ze willen meedoen , maar dat is dan weer vaak niet het geval)

Wat ik tijdens zo'n workshop aanleer ? (op een twee uur tijd zo'n vier a vijf effecten)
    - Dat gaat van het tevoorschijn toveren van een onzichtbare knoop (die je in je hand verstopt houdt en al van in het begin in het touw zit .
    - Het vouwen van een roosje ( iets speciaals maken van iets heel alledaags )
    - 1 simpel munt truukje ( meetsal de munt van tafel nemen en laten vallen op je schoot)
    - Als de kinderen wat ouder zijn , een french drop .
    - Kaartspel uitwaaieren op tafel en met 1 vinger omdraaien .
    ( dat is echt een voltreffer , want het ziet er echt speciaal uit , en het is helemaal niet moeilijk )

Ik ben absoluut van mening dat het de bedoeling kan zijn veelgebruikte slights zoals een dubbel lift uit te leggen in een initiatie ( een workshop waar je even proeft van een gegeven ) , maar langst de andere kant moet je de goochelkunst ook durven openstellen zodat mensen ervan KUNNEN genieten . Je dient toch ook wel echt effe bezig te zijn en de juiste plekken te ontdekken ( clubs , dealers .... ) om aan de echt nteressante info te komen .
    Onlangs heb ik al eens de vergelijking gemaakt , maar , ook de circuskunsten sector is altijd een heel gesloten gemeenschap geweest , en nog steeds trouwens , ofschoon vanaf een bepaald niveau . maar de laatste 10 a 15 jaar zijn er zowat in iedere stad tot kleinere gemeenten , circusateliers uit de grond gerezen . Tien jaar geleden waren er een vier of vijftal , vandaag zijn dat er 28 !!! Wat je hoegenaamd ontegensprekelijk merkt , is een boost in technisch kunnen , creativiteit , en benadering van de circuskunsten met een gigantische kwaliteitsstijging tot gevolg . Maar ook het nestellen van een professioneel cirquit , met dus ERKENDE hogeschool opleidingen en al .

Goochelen hoeft niet voor goochelaars te zijn , maar zou zijn weg moeten vinden naar het grote publiek . En ik denk , dat dat ondertussen bezig is , in talloze mengvormen in zowel theater , circus , dans en filmwereld , waarin je meer en meer merkt , dat illusies , special effects en magie wordt gebruikt als een knipoog .

7. mitch durbank

mitch durbank Goochelaar

Lid geworden:
    18 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    241
    Ik ben er natuurlijk niet voor om tehcnieken uit te leggen aan leken. Maar wij weten allemaal dat alleen een techniek niet genoeg is. Mijn Ambitous card is opgebouwd uit meerdere technieken dus niet alleen met de dubbel lift. Dit zorgt ervoor dat het publiek de technieken niet ziet. Dit heeft meer te maken met routining van een truc.
    Een ander voorbeeld is als ik mijn coin flury doe dan berust bijna de gehele truc op goede routining. Dit is niets meer dan een juiste opbouw in je act. als ik een valse overname maak ( leken kennen dit principe ook van opa) en ik laat de munt in de andere hand verdwijnen. En ik zou nu wachten dan duurd het niet lang dat het publiek de munt in de andere hand zal vinden. Als je nu zorgt dat na drie seconden de aandacht verplaatst wordt naar het volgende effect of voorwep dan stoppen mensen met zoeken. Zo komt er in mijn coinflurry allemaal kleine effectjes achter elkaar zodat het publiek geen tijd heeft om terug de redeneren. Ergens midden in de routine heb ik wel zo`n punt ingebouwd maar dan zorg ik ervoor dat dit ook kan en dat ze niets kunnen vinden.

Dit heeft allemaal te maken met je routining of opbouw van je act. Darwin ortiz zegt in het boek Designing Miracles de fundering van je truc moet goed zijn. Anders moet je deze herzien maar dit wordt niet gedaan en vaak opgelost met extra afleiding. Als je een raam gaat schilderen en het hout is afgebladderd dan kan je er over heen verven. Nu houd je altijd probemen met het verfwerk van het raam. Je kan nu verderop een schilderij hangen wat de aandacht trekt zo heb je extra afleiding gebruikt. Deze afleiding werkt niet voor iedereen en deze mensen zullen het slechte verfwerk alsnog zien en andere mensen hier over inlichten.
    Je kan het raam ook afkrabben ( terug naar de basis) en daarna schilderen. Nu heb je het goed uitgevoerd en er minder werk van op de langere termijn. Voor een truc hoef je deze fundering maar een keer goed uit te denken en dan heb je er levenslang plezier van.

Ik bedoel hiermee te zeggen als een leek eens een techniek weet dan zorgt de opbouw van je truc ervoor dat hij dit niet in het juiste context kan plaatsen. Dit betekend niet dat ik een voorstander ben van het uitleggen van deze technieken.

Roel Beckers en Kiko vinden dit leuk.
  8. Paul Weiss

Paul Weiss Goochelaar

Lid geworden:
    16 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    12
    eindelijk ook wat normale reacties.

Monsieur Lumineux vindt dit leuk.
  9. clownpatje

clownpatje Goochelaar

Lid geworden:
    20 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    182
    Nog even over de technieken uitleggen; ik weet dat dit soort discussies elders op het forum ook gevoerd zijn, maar het doet me denken aan een Nederlands tv-programma (van een paar jaar geleden) waarin een Nederlandse goochelaar op zoek ging naar het geheim van een truc die hij in het bezit had, zonder instructies. De man die de goocheltruc ontwierp was hartstikke dement, kon hem dus niet helpen...

Nu zal dit niet met de dubbellift gebeuren, maar het pleit wel voor het voortvertellen van geheimen, al dan niet als workshop...

Kwestie van de discussie op gang te houden ;-)

10. Richard Top

Richard Top Goochelaar

Lid geworden:
    26 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    26
    Paul

Ik ben het eens met Mitch Durbank, het gaat om hoe je iets brengt.
    ik heb bv na dat goochelaars ontmaskerd op tv was geweest een aantal keer mee gemaakt dat iemand over een bepaalde truc zei nu weet ik hoe die werkt, maar als je die truc deed in een ander jasje dan konden ze geen link leggen naar de kennis die ze hadden.
    ik heb ook wel eens iemand tegen gekomen die het over de duimspits had.
    gekocht in een feestwinkel, hij zei tegen mij dat ik die wel niet meer zou gebruiken daar dit geheim heel bekent is.
    Ik bevestigde dit en deed vervolgens een truc waar ik de duim bij gebruikte.
    de persoon kon een doekje laten verdwijnen maar wist niet alle mogelijkheden waar je deze nog meer voor kan gebruiken.

het meisje van zes waar jij het over hebt weet 1 ding maar kan nooit de link leggen waar je deze nog meer voor kan gebruiken.
    uiteraard kan je afvragen of het nodig is of iemand dit uitlegt.
    maar het is ook zo dat mensen in hun leven vaak niet meer als 2 maal een goochelaar tegenkomen.
    dan is de kans ook nog eens heel klein dat deze goochelaar de dl doet.

En dan vergeet een mens ook nog eens heel snel iets als deze er niet mee bezig is.
    Als ik optreed zijn er soms mensen die ook zeggen dat ze een trucje weten en of ze deze mogen laten zien.
    vaak gaat het mis daar ze de truc al heel lang niet gedaan hebben.
    ze denken het nog te weten maar dat is vaak niet zo. en lukt het wel dan zeg ik dat hij/zij het heel goed heeft gedaan maar dat ze het niet verder mogen vertellen.
    en ik nodig ze soms uit in een hoekje om de foutjes er uit te halen.
    je moet ze dan eens trots zien weglopen. ik zeg er dan ook bij pas laten zien als je het thuis hebt geoefend.
    en ik leer ze een eenvoudig trucje er bij. want met 1 truc in je zak kom je niet ver. je krijgt hooguit de vraag doe hem nog eens en ja dan weet iedereen hem.
    om dit te voorkomen geef ik een trucje er bij

ik krijg dan soms een e-mail van deze mensen met een dankwoord en dat ze hebben geoefend .
    en dat ze hun vrienden hebben gefopt.
    en ze hebben ook nog een boekje op de kop getikt met simpele trucs.
    dus kan je zeggen dat het positief heeft gewerkt.
    ze zijn het leuk gaan vinden en zullen hier door het geheim voor zich zelf bewaren.

Een gegeven is dat je pas iets kan onthouden als je iets vergeet.
    dit is de reden dat je simpele dingen vergeet bv: als wat heb je eergister gegeten hebt en wat was het weer van twee dagen geleden ook al weer. je hebt aan deze kennis niets daar het weer van vandaag belangrijk is en ook wat je vandaag gaat eten.
    Hoe belangrijk is het dan als iemand je een techniek leertwaar je vervolgens niets mee doet. je vergeet het daar er voor dat persoon belangrijkere dingen zijn om te onthouden.

Richard Top

11. Tonny.Oosterwold

Tonny.Oosterwold Goochelaar

Lid geworden:
    10 aug 2010
    Leuk Bevonden:
    8
    een oude goochelaar leerde mij toen leek in 1969 een paar trucs. Daarna heeft het goochelen mij nooit meer los gelaten. Of je nu moet zeggen dat je nooit een leek iets mag leren. volgens mij haal je een leek er zo uit die het geheim willen weten of een goochelaar in dop. ik denk dat iedereen hier begonnen zijn met iets dat ze als leek hebben geleerd.

cojanlis vindt dit leuk.
  12. Math.van.Rhee

Math.van.Rhee Goochelaar

Lid geworden:
    7 mrt 2010
    Leuk Bevonden:
    264
    Sudesh, je hebt goede humor met de dubbele lift , erg leuk , kan gewoon als een nieuwe nederlandse speel film gebruikt worden nu op nieuw verfilmd de lift en sudesh laat een kop rollen . groetjes math.

13. Jan-Marcel

Jan-Marcel Leek

Lid geworden:
    15 sep 2012
    Leuk Bevonden:
    1
    Het leukste van goochelen vind ik het 'uitleggen' van trucs, zoals in de Teaching Act van Pop Haydn. Ik houd ervan om ook op die manier trucs uit te leggen. Uiteindelijk snapt niemand er iets van. Een geinige die ik af en toe doe, vind ik altijd silk to egg. Ik leg 'm uit en aan het einde blijkt het ei echt te zijn en klopt er opeens niets meer van mijn uitleg. Mijn advies is om trucs op deze manier uit te leggen :)

14. Rob W

Rob W Goochelaar

Lid geworden:
    29 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    202
    Een false explanation zoals bijvoorbeeld bij de cups and balls of silk to egg is geen exposure. Een dl uitleggen daarentegen wel.

Jan-Marcel vindt dit leuk.
  15. Goochelaar Jahon

Goochelaar Jahon Goochelaar

Lid geworden:
    25 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    82
    Ik ben helemaal geen voorstander van het uitleggen van goocheltechnieken of trucs.
    Ik vind echter dat we veel te veel klemtoon leggen op een truc. Als je act/show/presentatie goed zit kom je heel ver!

Een voorbeeld: vorige zomer moest ik optreden op een kinderfestival.
    Er stond een clownshow om 14 uur en in een andere zaal was om 15 uur mijn goochelvoorstelling (deels zelfde publiek).
    De clown deed ook goocheltrucs en legde de kinderen 3 touw trucs uit.
    In mijn voorstelling zit een touwroutine met jawel ... 2 van de drie uitgelegde technieken.
    Ik kreeg na deze act het luidste applaus van de voorstelling. Niet om de trucs maar wel om de presentatie en verhaal dat ik erbij had (met dit verhaal won ik overegens het OMC Limburg kampioenschap).

Een geheim is belangrijk en ik vind ook dat het niet in het midden gegooid moet worden maar je kan het niet tegenhouden!
    Ze horen het van goochelaars die niet zwijgen, boeken, goocheldozen (duimsp. zit in veel dozen ;) ) en internet.
    Je presentatie is ooh zo belangrijk en helaas zie ik nog atlijd goochelaars/(vooral) clowns die truc na truc doen zonder rode draad en soms zelf met geen enkel verhaal bij een truc.

Monsieur Lumineux en Jan-Marcel vinden dit leuk.
  16. Richard Stooker

Richard Stooker Goochelaar

Lid geworden:
    20 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    100
    Gaan we weer,.......
    @Paul Weiss,...welkom in de hypocriete wereld die MAGIE heet.
    Exposure mag niet maar iedereen doet het! Uiteraard zal dat nooit en te nimmer bevestigd worden en als ze het doen dan maken deze collega's hun eigen "regels" en "grenzen" wat in hun ogen wel en wat niet kan.
    Uiteraard is en blijft dit allemaal zeer, zeer grote onzin!

Hier een paar mooie voorbeelden:
    1)Exposure mag (hoeveel mensen zijn er daarom niet begonnen met goochelen?) zolang het maar geen massa exposure is via TV!

2)"Simple" goocheltrucs mogen wel maar "moeilijke trucs" niet!

3) Algemeen "bekende" trucs mogen wel maar "commerciële" trucs niet!

4)"Simple" handelingen/grepen mogen wel maar "moeilijke handelingen/grepen niet!

En zo kan ik nog wel even door gaan!
    Uiteraard is dit alles wat beschreven is (en wat ik niet beschreven heb) uiteraard de grootste onzin!
    Ben je TEGEN EXPOSURE dan moet je ook geen workshops goochelen aanbieden! Ook niet met de reden "anderen doen het ook" dus dan kan ik het net zo goed ook doen.
    Elke "reden" die gegeven wordt dat de betreffende persoon WEL een workshop mag/kan geven is pure hypocriet geouwehoer, niets minder, niets meer. Zo simpel is het!
    Elke "reden" die gegeven wordt waarom hij/zij het wel mag is en blijft puur "goedpraten" van wat ze doen!

Voor de domme collega's onder ons die misschien nog even hun gelijk willen halen op de punten boven beschreven, hier even de antwoorden waarom het NIET KAN als je tegen exposure bent:

1) Exposure met workshops mag wel omdat dit kleine groepen zijn en de betreffende mensen er voor betaald hebben, dit in tegenstelling van TV.
    Ah,....ja, misschien kijken er naar een exposure programma op dat moment een paar honderdduizend kijkers. Als het interessant is blijven deze mensen de 30 minuten kijken, als ze het niet interessant vinden dan zappen ze weg! Je kunt er dus van uit gaan dat de betreffende kijker intresse heeft in de magie! Alleen voor de uitleg blijven kijkers echt niet kijken!
    Nu de "kleine" groepen: Gemiddeld zitten de groepen tussen de 20 en 100 personen die de betreffende workshop MOETEN VOLGEN! (Als je het de mensen zelf vraagt dan hadden ze liever iets anders gedaan maar de workshop is nu eenmaal een onderdeel van de dag op het werk, etc. De betreffende opdrachtgever dacht dat het wel leuk zou zijn dus heeft dit geboekt. Er zijn 10 tallen "goochelaars" die regelmatig workshops verzorgen dus het aantal mensen loopt snel op! Ook zitten deze mensen VERPLICHT de workshop te volgen en hebben zij er absoluut niet voor betaald! (Alleen de opdrachtgever)
    Als je dit in 1 jaar geheel zou optellen dan zou het aantal bijna op hetzelfde kunnen uitkomen als de kijker op TV!
    Het verhaal dat de kijker het "gratis" krijgt en daarom dus niet oke is is onzin,.......kijker betaald "kijk & luister geld" en de opdrachtgever (tv station) heeft er ook voor betaald!

2) Wat is een simpele truc en wat een moeilijke? Dit is natuurlijk onzin.
    Iedere truc, hoe simpel of moeilijk bevat een geheim en het is onzin om dit te gaan opdelen in "moeilijk" of "makkelijk" Een truc verklaren blijft linksom of rechtsom exposure.

3) trucs die "algemeen bekend" zijn mogen wel uitegelegd worden? Ook de grootste onzin!
    Hoeveel "algemeen bekende" trucs zijn zo sterk dat ze de tijd der jaren overleefd hebben en juist daardoor klassiekers geworden zijn! "Commerciële trucs" zoals die genoemd worden zijn alleen maar commercieel omdat er een "slimme goochelaar/zakenman" de betreffende truc uitgevonden of "her-uitgevonden" heeft. (De meeste "commerciële" trucs zijn veranderingen/heruitgaven van bestaande trucs die "vergeten" zijn door het grote goochelpubliek!) Lees en koop oude boeken en je lacht je vaak rot als iedereen zich de benen uit zijn lijf rent op een congres om een betreffend "nieuw" effect te kunnen bemachtigen! (Ik ga weer kijken in Blackpool,...lekker hoog vanaf de balustrade kijken als de kudde zich er door heen slaat)

4)Wat is een simpele handeling en wat een moeilijke?
    De 1 vind een Elm...count makkelijk en simpel, de ander krijgt die maar niet onder de knie! Een dubbel lift ook makkelijk maar een classic force niet?
    Dit is natuurlijk ook de grootste onzin! Vooral kaartrucs leunen vaak voor 90% of zelfs meer op 1 of meerdere handelingen,....simpel of moeilijk! De kaarten doen nog steeds niets automatisch dus je moet je handelingen kunnen om het effect te kunnen bereiken! Het uitleggen van deze handelingen, hoe simpel of moeilijk ook zal ten alle tijden het gegeven "kaarttrucs" degraderen tot "goocheldoos goochelen"

Even nu in het kort,.......zodra er geld te verdienen valt laat bijna iedereen hier zijn "eergevoel" vallen en om het een beetje goed te praten worden er onzinnige "regeltjes" en "grenzen" bedacht wat zogenaamd wel kan en niet. Dit om zichzelf goed te praten en een ander proberen te de-bunken hoe verkeerd deze persoon is.
    Ik weet nog een paar jaar geleden toen ik door vele "collega's" werd veroordeeld wat ik gedaan had met m'n programma, echter 2 maanden later hadden veel van deze personen zelf gereageerd op een oproep om hun handen te gebruiken voor uitleg trucs die dan digitaal werden bewerkt in een acteur. (Verdienste waren €500,00 per truc uitleg.) Het is allemaal zo hypocriet als het maar kan.

O, o,...het is al eens zo mooi verwoord door All Pacino in "The Devil's Advocate"

"Let me give you a little inside information about God. God likes to watch. He's a prankster. Think about it. He gives man instincts. He gives you this extraordinary gift, and then what does He do, I swear for His own amusement, His own private, cosmic gag reel, He sets the rules in opposition. It's the goof of all time. Look but don't touch. Touch, but don't taste. Taste, don't swallow. Ahaha. And while you're jumpin' from one foot to the next, what is he doing? He's laughin' His sick, fuckin' ass off! He's a tight-ass! He's a SADIST! He's an absentee landlord! Worship that? NEVER!"

Dennis Oosterwold vindt dit leuk.
  17. Niels Nijland

Niels Nijland Goochelaar

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Leuk Bevonden:
    9
    Nou nou nou, hypocriet, domme collega's. Ho maar...

Is er niet meer zoiets van "samen de zelfde passie" "genieten van de magie" "leren van minderen" "leren van elkaar" "elkaar helpen"

Vroeger was alles beter?

Laat het rusten, en pak een spel kaarten.

Bietfriek, Marc Woods en Hannes vinden dit leuk.
  18. Rob W

Rob W Goochelaar

Lid geworden:
    29 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    202
    Met de nadruk op bijna iedereen Richard ;)

Exposure op grote schaal doormiddel van workshops, tv-programma's of websites blijft voor mij een NO GO! Mijn inziens kunnen veel goochelaars nog een lesje ethiek gebruiken op dit gebied. Workshops/lezingen aanbieden aan collega's of beginnende goochelaars helpen verder te komen kan/mag mijn inziens wel.

Tip voor startende goochelaars: probeer zoveel mogelijk wegen naar Rome te bewandelen. Zorg ervoor dat je een effect met behulp van verschillende methodes kunt bewerkstelligen. Mocht er dan ooit een situatie zich voortdoen waarbij een toeschouwer het geheim kent door "collega's", websites of tv programma's, dan heb je in ieder geval de tools om op de situatie in te spelen.

Nog een gouden tip: zorg dat je de techniek 100% onder de knie hebt. Lees en kijk naar echte professionals in plaats van youtube filmpjes. Als de techniek 100% is en de performance top, zal een toeschouwer nooit proberen om achter het geheim te komen. (hecklen) ;) Ze zullen namelijk bezig zijn met het ervaren van de performance en magie.

19. Dave

Dave Goochelaar

Lid geworden:
    30 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    33
    Ook ik als beginner ben het er volkomen mee eens dat exposeer en met name de "revealed" filmpjes veel verpesten. Aan de andere kant is het wel een manier om te leren. Mijn inziens is het nog steeds de beste weg om te beginnen met het kopen van enkele trucs en de geheimen erachter om vervolgens je eigen draai eraan te geven of een truc verder te ontwikkelen tot je eigen truc.

20. Richard Stooker

Richard Stooker Goochelaar

Lid geworden:
    20 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    100
    Ja inderdaad, Hypocriet, domme collega's etc.
    Het heeft mij helaas jaren gekost (noem het dan maar ook dom of naïef) om "samen met dezelfde passie te genieten en te werken aan de magie" wat ik deed voor iedereen die daar maar om vroeg zonder ook maar iets terug te vragen.
    Echter zijn er grote groepen "collega's" die alleen maar nemen en nooit geven, sterker nog je voorliegen, bedriegen, ja je zelfs bestelen in de gezamelijke kleedruimte en zelfs in je eigen huis terwijl je ze hielp! (En ik ben niet de enige waarbij dit soort gebeurtenissen voorgevallen zijn)

Ik heb niet geschreven iedereen, ik heb geschreven bijna iedereen! Zeker als het om ego, behalen van prijzen en geld gaat!
    Het is niet alleen "het goochelwereldje" hoor, je hebt het overal waar het om hetzelfde draait. Of het nu de paardensport is, visclub, ga zo maar door.

Vroeger was absoluut niet alles beter maar zeker de laatste jaren vervagen er wel heel snel allemaal "netheden" die je had naar elkaar toe. Het niet benoemen van deze zaken maakt alles alleen maar erger. Ik doe daar niet aan mee en zeg wat ik mee gemaakt heb en wat ik denk.

Als je tussen de regels door leest dan lees je dat ik bedoel dat je je lekker met je eigen kunnen moet bezig houden, je hard zal moeten werken als je resultaat en succes wilt hebben en niet anderen de schuld moet geven van je eigen falen/onkunde. Ja, de 1 zal meer verdienen per optreden dan een ander, ja de 1 zal meer succes hebben dan een ander, ja soms heeft iemand geluk de juiste personen te kennen maar feit is en blijft dat als je alles niet kan waar maken, je dit nooit lang vol kan houden en gepasseerd zal worden door een ander!

Ja ik heb nog steeds passie voor de magie (is een tijd weg geweest) en kan ik zeer genieten van mooie goochelkunst maar het is zeer naïef als je denkt dat al je collega's dit zelfde hebben!
    Gelukkig heb ik weer een grote groep mensen (collega's) om me heen die hetzelfde denken en handelen en wie weet wat hier ooit in de toekomst uit zal komen! Ik adviseer je hetzelfde te doen maar ondertussen wel goed om je heen blijft kijken en opletten. Er zullen altijd "collega's" zijn die jou je succes niet gunnen en alleen maar willen nemen zonder iets terug te "geven".

Dus hypocriet?
    Ja zeker! Het niet zo noemen is hetzelfde als ontkennen dat er problemen zijn met randgroepjongeren en andere zaken die maar niet genoemd (mogen) worden. Het niet benoemen van een probleem betekend helaas niet automatisch dat het dus dan maar niet bestaat!
    Veroordeel je iemand over wat hij/zij wel of juist niet doet hier met de goochelkunst? Kijk eens eerst 10x naar jezelf en vraag bij jezelf af of je zelf wel zo helemaal "clean" bent. Ik weet het antwoord wel,.....dat is namelijk echt hier NIEMAND!

SWAT en Monsieur Lumineux vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina