"Een leek ziet het toch niet"

Alex Buijk

Member+
Medewerker
10 mrt 2011
490
186
43
36
Interessant,
Leon wij kennen elkaar al een hele poos en jij weet dat ik "technisch" niet de beste goochelaar ben. Heeft dit te maken met gebrek aan oefenen. Tja zou best kunnen. Ben ik dan een luie goochelaar? Nee absoluut niet. Ik weet mijn publiek te vermaken met magic en probeer mijn act (en dat weet jij) precies en goed uit te voeren. Zodra de skills mij te moeilijk worden zal ik het juist NIET gebruiken.

Wel heb ik goochelaars gezien die koste wat het kost een bepaald effect vertonen ondanks dat ze hem nog niet onder de knie hebben.
Dan ziet een "leek" het ook en dat is in mijn ogen dan weer behoorlijk zonde.

Wanneer iets goed genoeg is bepaalt jouw publiek
Als jij 100% achter de act staat dan is het goed maar ik merk dat mijn publiek uiteindelijk bepaalt wanneer jouw truc goed genoeg is.
Dit merk je keer op keer aan reacties. Deze zijn spontaan en niet te faken.

Uiteraard ben ik ook erg benieuwd hoe jij hier zelf tegen aankijkt.

15 jun 2003
1.235
249
63
36
Sint-Oedenrode
www.martijnvanberkel.nl
Leuke discussie. 2 opmerkingen:

1. Als een leek je een keer wijst op iets dat hij gezien heeft, hebben waarschijnlijk al 9 andere toeschouwers het ook gezien, maar niet gezegd.
2. Als een leek je maar in slechts 1 van de 10 handelingen "betrapt", dan blijft dat in verhouding veel meer hangen bij hem/haar.
D.w.z. als ze dan later de truc onderling bespreken, gaat het van: "Maar dat had ik gezien".

Kortom, ik denk dat het een must is om alles te blijven perfectioneren. Iets als "een leek ziet het toch niet" zou niet de instelling moeten zijn van een goochelaar die professioneel wil overkomen of is.

Leon Heussen

Member+
30 aug 2011
835
307
63
26
Panningen
www.instagram.com
Ik was benieuwd hoe andere goochelaars dit zien.

Ik probeer er kritisch naar te kijken een leek is ook een mens.
Ik heb zoon gevoel dat veel goochelaars een leek verkeerd inschatten.
Zoals Martijn hierboven aangeeft als 1 leek je betrapt heeft hebben waarschijnlijk meer mensen dat gedaan, alleen zeggen ze niks.
Een leek weet meer dan de meeste mensen denken.
En als een leek een verdachte beweging zien of wat dan ook.
een leek heeft altijd gelijk ook als heeft hij niks gezien.
Alex techniek wilt niet zeggen dat je een betere goochelaar bent uiteindelijk gaat het toch om het entertainen. Met een lach een grap en een gesprek kun je de mensen goed afleiden.

• Like
Reactions: Maarten Bruins

maigret

Member+
28 mei 2011
384
288
63
72
Turnhout (B)
www.maigret.org
Alex heeft iets zeer verstandig gezegd: "Zodra de skills mij te moeilijk worden zal ik het juist NIET gebruiken. "
Dat is niet alleen de juiste, maar ook de verplichte instelling. Weet wat je kunt en vooral: weet wat je niet kunt.
Voor elke greep is er in 99% der gevallen een alternatief.

Martijn heeft de rest perfect samengevat.

• Like
Reactions: Alex Buijk

Danny Joseph

Member+
31 aug 2004
4.065
996
113
32
Delft
2. Als een leek je maar in slechts 1 van de 10 handelingen "betrapt", dan blijft dat in verhouding veel meer hangen bij hem/haar.
D.w.z. als ze dan later de truc onderling bespreken, gaat het van: "Maar dat had ik gezien".
Merk op hoe dit precies omgekeerd is voor goochelaars! Als wij wel weten hoe de kaart in de portemonnee is gekomen, maar niet hoe de goochelaar eerst de kaart bovenop heeft gekregen, beschouwen wij onszelf als "gefooled" (ugh, verschrikkelijke woordkeuze, maar werkte even efficiënt). Eric Mead gebruikte dit in zijn voordeel bij zijn deelname aan P&T Fool Us.

BuboNL

Member
25 jun 2014
24
25
13
Ik heb wel het idee dat goochelaars soms te perfectionistisch zijn. Hier is niets mis mee, het is goed om critisch te zijn. Echter kan deze eigenschap ook een valkuil zijn als we als goochelaars onderling elkaar iets laten zien en feedback geven.
Als een goochelaar het niet ziet weet je vrijwel zeker dat een leek het ook niet zal zien, maar ja dan wordt de lat wellicht wel erg hoog gelegd.
We weten allemaal wel de meest gebruikte methodes om een kaart bovenop te krijgen, iets in je broekzak te verdoezelen en het gebruik te maken van de off-beat. We hebben dit talloze geren gezien en zijn dan wellicht snel geneigd om te zeggen dat een leek dat ook gaat zien.

Wellicht is het slim om het sowieso aan meerdere mensen, liefst met verschillende goocheldisciplines, te laten zien. Als het meerendeel zegt dat een leek het zal zien zal dit wellicht ook wel het geval zijn. Gelukkig krijg je in de meeste gevallen ook wel alternatieven aangeboden om je act echt leek-proof te maken of is het een goed signaal om wat meer te oefenen.

• Like
Reactions: Alex Buijk

clownpatje

Member+
20 mei 2011
688
193
43
39
Neeroeteren
www.levendstandbeeld.be
Ik heb wel het idee dat goochelaars soms te perfectionistisch zijn. Hier is niets mis mee, het is goed om critisch te zijn. Echter kan deze eigenschap ook een valkuil zijn als we als goochelaars onderling elkaar iets laten zien en feedback geven.
Het kan ook zorgen voor een massa ongebruikte goocheltrucs die liggen te bestoffen... Of werkt dat alleen bij mij zo ?

• Like
Reactions: Halewijn