Flash papier op kinderfeestjes ?!

Discussie in 'Op- en Aanmerkingen' gestart door Camiel, 20 sep 2015.

1. Camiel

Camiel Goochelaar

Lid geworden:
    10 jul 2015
    Leuk Bevonden:
    2
    beste allemaal,

Al eerder heb ik kinderfeestjes gedaan. Nu wil ik graag een nieuw concept starten , maar graag met wat meer spanning want de leeftijdscategorie ligt nu tussen de 8 en de 12. Nou zit ik met de vraag of ik dan flash papier kan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft goede raad? Dan graag!

Mvg,
    Camiel Hemminga

2. Flupke

Flupke Goochelaar

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    89
    Ik heb eerder flash papier gebruikt en vuur verhoogt de spanning meteen, dan heb je goed gezien. Ik speel verschillende zaken en in één van de voorstellingen zit dat flash papier ingebouwd (mensen weten vooraf dat er 'gevaarlijke' trucs worden getoond en), in andere voorstellingen heb ik flash papier mee, maar daarom gebruik ik het niet altijd: het is wat afhankelijk van de situatie, welke groep ik voor me heb, speel ik binnen/buiten, ...

Je lijkt me eerder nog vrij jong (14 zag ik op je profiel). Als ik op jeugdige leeftijd met vuur zou beginnen 'spelen' zijn, zou mijn moeder in alle staten geweest zijn, daar zou niets van in huis komen, wegens te gevaarlijk. Weet dat je (net zoals bij alle trucs) alles goed moet inoefenen, dat je - als je veel oefent - je geld 'ziet' opbranden (je hebt immers veel materiaal nodig om te 'trainen') en dat een 'ongelukje' in een klein hoekje schuilt. Het kan natuurlijk ook allemaal perfect verlopen, maar je kan natuurlijk nooit weten... Je kan eventueel ook met iets kleins beginnen: er bestaat bijvoorbeeld een stukje ijzerdraad dat je kan combineren met wat flashpapier om zo een gekozen kaart te onthullen (en zo zijn er wel meer kleinere effecten waarbij je 'een beetje' flashpapier gebruikt).

Hou ook rekening met je vooropgestelde leeftijdscategorie... Een 11/12-jarige komt al verdraaid kritisch uit de hoek (ik kan ervan meespreken, want ik sta dagelijks voor de klas in het 6de leerjaar, wat in Nederland neerkomt op een groep 8) en dus zal je programma zeer goed in elkaar moeten zitten. Een nieuw concept starten doe je niet zomaar, er komt heel wat denkwerk aan te pas. Mijn raad? Denk over alles na, ga niet onbezonnen te werk. Zoek eventueel een klein effect met flashpapier en oefen alles in, zodat je het effect blindelings kan uitvoeren. En vooral: zorg voor je eigen (en alle anderen bij jou) veiligheid!

Camiel vindt dit leuk.
  3. Jo De Rijck

Jo De Rijck Goochelaar

Lid geworden:
    16 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    111
    K ga even het extreme andere eind aanbieden, is hoe ik het geleerd heb. Gewoon doen :) En zoveel fouten maken als je maar kan, alleen zo leer je. Ik deed op mijn 8ste katten door brandende hoepels springen op verjaardagsfeestjes. Profiteer ervan dat je op jouw leeftijd nog met alles wegkomt ;)

Camiel vindt dit leuk.
  4. Flupke

Flupke Goochelaar

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    89
    Brrr, Jo... Ik wil hier graag toch nog even op ingaan...

Ik begrijp het hoor: soms moet je om iets te kunnen of te kennen, of iets nieuws uit te proberen gewoon met je twee voeten vooruit in 't water springen en bekijken hoe het loopt en het klopt ook dat je door fouten maken leert (ik zeg dat ook altijd aan mijn gasten - als zij geen fouten meer maken, dan ben ik mijn job kwijt!), maar het gaat hier over vuur en het zal wellicht wel wat persoonlijk zijn, maar ik was ooit in het brandwondencentrum in Leuven (bij een kennis) en ik moet eerlijk toegeven dat wat ik daar gezien heb serieus confronterend was... Mensen (kinderen) in drukpakken, ... Ze kennen daar ook heel wat slachtoffers die 'eens iets geprobeerd' hebben. 't Was wel mislukt... (en daar dragen ze nu voor de rest van hun dagen de gevolgen van - als je op een trein zit en je ziet iemand met een brandwonde in het gezicht, dan weet je dat dit opvalt, dat mensen daar naar kijken, ...).

14 en met alles wegkomen... Ja, klopt ook (en ik heb zelf heel wat experimenten achter de rug - zo nu en dan mag je wel eens een domme stoot uithalen...), maar (en nu ga ik even extreem) stel dat je 14 bent en je huis brand af omdat je een trucje inoefende... Tja... Je komt er misschien mee weg, maar 't zal toch wat narigheid geven...

'k Wil maar zeggen: hou het veilig, echt waar, want heel veel mensen denken dat het hen wel niet zal overkomen, maar 't kan toch gebeuren.

Misschien kan je ook eens te rade gaan bij iemand die al langer bezig is met vuur (wie professioneel bezig is, zal het trouwens eerst hebben over het deeltje 'veiligheid', zonder zomaar aan de slag te gaan). Zoals Jo zegt, doe gerust, maar doe het safe... (allé, 'k wil hier niet de 'belerende' uithangen, maar ik heb - door omstandigheden - nogal veel gezien op dat gebied, vandaar...)

5. Jean-Paul

Jean-Paul Goochelaar

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    1.361
    Flashpaper word niet voor niets verkocht aan personen van 18 jaar en ouder.
    Ik ben het wel eens met de andere dat je soms dingen moet proberen en grenzen moet opzoeken.
    Maar als je inderdaad nog 14 jaar bent en het gaat fout, wie is er dan verantwoordelijk op dat moment?
    Ook in het ergste geval en het gaat fout zijn je ouders gewoon zwaar de pineut, zeker als je voorstellingen doet voor leeftijdsgenoten of kinderen die iets jonger zijn.

Uiteraard staat flashpaper in een act onwijs leuk, maar even bot gedacht, waarom een tool gebruiken die al door zoveel goochelaars en entertainers word gebruikt?
    Ik zeg niet dat je het wiel opnieuw moet uitvinden, maar er zijn veel andere manieren om een wow-effect te verkrijgen.

6. Stapper

Stapper Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    653
    En het risico dat je loopt als 14 jarige. Brand is een hele dure fout. Dat risico moet je niet willen lopen ...

7. cojanlis

cojanlis Goochelaar

Lid geworden:
    10 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    422
    Het risico voor brand en letsels is te groot om met vuur te werken als je minderjarig bent, maar ook als volwassen artiest. Daarom heb ik een zware verzekering tegen derden, zowel voor lichamelijke als materiële schade, het is dezelfde soort BA verzekering dan die dat ik heb voor mijn installateursbedrijf van gasinstallaties. Ik stel me dikwijls de vraag of andere goochelaars ook een deftige verzekering tegen derden hebben. Als ik rondom mij kijk twijfel ik daar vaak aan. Vuurefecten maken de magie in elk geval mooi.

8. Pipo Chris

Pipo Chris Goochelaar

Lid geworden:
    9 jan 2004
    Leuk Bevonden:
    56
    Ik gebruik bij elk kinderfeestje flash papier.
    Ik heb het ook geleerd door eerst een fout te maken. De duivenpan had ik voor de kids op een salon tafel gezet. En toen ik er een lucifer in gooide doken ze er allemaal boven om te zien wat er gebeurde. Als door een wonder is er niks gebeurt en waren de kids ver genoeg weg van de steekvlam. Maar ik schrok geweldig en voelde een groot schuld gevoel en hoopte dat de ouders er niet verder over zouden vallen. Gelukkig kende ik de ouders goed en heeft het verder geen gevolgen gehad. Wellicht hebben ze er niet eens het gevaar van ingezien. Maar toch. Nu zet ik de duivenpan op mijn koffer tafel en ik sta tussen "mijn assistent" en de koffer tafel in.

9. Camiel

Camiel Goochelaar

Lid geworden:
    10 jul 2015
    Leuk Bevonden:
    2
    Aan de mensen die hierop gereageerd hebben:
    Bedankt dat u met mij mee heeft gedacht ik zie het gevaar van (zoals zo mooi werd gezegd ) tool om mensen te entertainen in en begrijp het heel goed. Ik ben er over naar aan het denken om het niet te gebruiken of in een duivenpan (dat doe ik al langere tijd op straat) met gepaste afstand en met uitleg voor de kinderen.

Nogmaals bedankt!
    Camiel.

Jo De Rijck vindt dit leuk.
  10. Kiko

Kiko Goochelaar

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    171
    Een duivenpan voor 12-jarigen zou ik misschien ook niet doen... (ligt wel aan de act uiteraard)

Camiel vindt dit leuk.
  11. Camiel

Camiel Goochelaar

Lid geworden:
    10 jul 2015
    Leuk Bevonden:
    2
    Als ik het ga doen heb ik het verwerkt in een kleine anekdote. Verweven in een groot verhaal. Ook gebruik ik een heel klein beetje alleen om het effect te maken.

Eric Simonesz vindt dit leuk.
  12. Xthaiky

Xthaiky Leek

Lid geworden:
    28 sep 2014
    Leuk Bevonden:
    3
    ik doe de duivenpan bijna in al mijn shows eendert welke leeftijd de kinderen hebben gewoon een goed verhaal bouwen om de truc en zeker voorzichtig zijn met vuur de aller eerste keer heb ik mijn ijgen verbrand dus opletten want je krijgt soms grotere vlam dan je denkt wel mooie truc zeker aan te raden

13. Eric Simonesz

Eric Simonesz Goochelaar

Lid geworden:
    19 jul 2005
    Leuk Bevonden:
    401
    Ivm de leesbaarheid is het goed om interpunctie toe te passen.

Marc Woods vindt dit leuk.
  14. Xthaiky

Xthaiky Leek

Lid geworden:
    28 sep 2014
    Leuk Bevonden:
    3
    Beste @Eric Simonesz wil dit zeker doen maar hoe kan ik dit doen?

Marc o vindt dit leuk.
  15. Eric Simonesz

Eric Simonesz Goochelaar

Lid geworden:
    19 jul 2005
    Leuk Bevonden:
    401
    Het gebruik van punten, komma's etc. in geschreven teksten leer je door de bank genomen op school.

16. ErwinHopman

ErwinHopman Goochelaar Sim Salabim

Lid geworden:
    30 okt 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zie niet direct een probleem in het gebruik van flashpaper bij een kinderfeestje. Zolang je het verantwoord weet te gebruiken. Zorg voor voldoende veiligheidsmaatregelen bij het gebruik ervan!

Kan je de veiligheid niet garanderen doe het dan niet. Waar vuur is is risico, maar door er van te voren goed over na te denken en je act erop aan te passen verklein je de risico's aanzienlijk. Kom je tijdens je act erachter dat de omgeving (kleine ruimte of brandbaar plafond, de afstand tot de kinderen, de medewerking van de helper etc.) te veel risico vormt, dan kan je altijd beslissen om het effect niet door laat gaan en in te wisselen voor een effect welke net zoveel impact heeft.

Het gebruik van vuur garandeerd niet een hoge entertainmentwaarde. Zonder de juiste aanpak, interactie en theater door de performer is een vuur effect zwak, terwijl een effect zonder flashpaper, uitgevoerd door een echte entertainer de klapper van de show kan zijn.

Food for thought!

17. vermakelaar

vermakelaar Goochelaar

Lid geworden:
    11 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    5
    Bel maar en kom maar langs camiel en ik maak je wegwijs in veiligheid en entertainendheid en educatieviteit en meer bruikbaar- en nodigheid ....

Camiel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina