Flourishes

Discussie in 'Op- en Aanmerkingen' gestart door olaf Hage, 20 nov 2013.

1. olaf Hage

olaf Hage Leek

Lid geworden:
    16 apr 2013
    Leuk Bevonden:
    19
    wat vinden jullie van flourishes?
    Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, want ik doe het zelf al best wel lang gewoon omdat ik het leuk vind:D.
    zal ik het misschien ook in acts gebruiken?

2. Bietfriek

Bietfriek Goochelaar

Lid geworden:
    6 apr 2011
    Leuk Bevonden:
    475
    Flourishes of XCM?
    XCM heeft naar mijn mening weinig met kaartgoochelen te maken, ik zie dit meer als jongleren met kaarten.
    Het toont je controle over de kaarten waardoor het minder magisch overkomt.
    Kijk maar eens naar Dynamo en zijn "Dynamo shuffle" waarbij hij zijn behendigheid met 54 (of 55, wie zal het zeggen ;)) stukjes karton vertoond.

Is het dan niet magischer als er simpel een kaart vrij gekozen wordt, deze in het midden word gestopt en ineens magisch naar boven komt zonder dat er iets is gebeurd?
    Anderzijds misstaat een mooie fan of spread niet maar ben geen fan van die D & D/Brian Tudor etc.etc. dingetjes. Prachtig om te zien maar een hele andere tak van sport.

Leon Heussen vindt dit leuk.
  3. cojanlis

cojanlis Goochelaar

Lid geworden:
    10 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    422

Helemaal met je eens Bietfriek, je hebt magische goochelaars of tovenaars en je hebt stuntmannen die de kaarten zo snel laten gaan dat de doorsnee toeschouwer niet kan volgen. Ik doe geen stuntwerk maar probeer de mensen de magie te laten voelen.

4. Bietfriek

Bietfriek Goochelaar

Lid geworden:
    6 apr 2011
    Leuk Bevonden:
    475
    En dus met alle respect! Ieder zijn ding, prachtig om te zien.
    XCM zal ook op je toeschouwer een groot effect hebben maar wellicht van korte duur.

"Ja, maar hij was wel heel snel en behendig met zijn kaarten"

Of

"Ik snap er niets van....dat kan toch niet? Ongelofelijk! Mag ik de kaart houden?"

Beide reacties heb ik verkregen van totale leken en de 2e reactie beviel mij beter :) Laat die visuele controle maar zitten ;)

Leon Heussen, John van der Lely en cojanlis vinden dit leuk.
  5. Hansjörg Van Rompay

Lid geworden:
    27 okt 2013
    Leuk Bevonden:
    19
    Ja, maar flourishes is goed om de tijd te doden en kan alles nog mooi maken ook he!

olaf Hage vindt dit leuk.
  6. olaf Hage

olaf Hage Leek

Lid geworden:
    16 apr 2013
    Leuk Bevonden:
    19
    Ik begrijp dat het voor leken wat minder bijzonder is en dat je het niet moet gebruiken als je gaat schudden, maar als je het spel niet kan beheersen komt het toch als een beginnende goochelaar over. Het is toch veel mooier als je een kaart omdraait terwijl je dit doet

Hansjörg Van Rompay vindt dit leuk.
  7. Bietfriek

Bietfriek Goochelaar

Lid geworden:
    6 apr 2011
    Leuk Bevonden:
    475
    Olaf, je moet doen wat jou het beste lijkt, ik geef enkel mijn persoonlijke visie.
    Het haalt de magie weg omdat er (te)veel gebeurd. Wie draait er verder nu zo'n kaart om??
    Dat je zonder dit te kunnen overkomt als een "beginnende goochelaar" is klinklare onzin.
    Jij beheerst het spel niet, het spel beheerst jou/ de magie overkomt je.

8. CAJARI

CAJARI Goochelaar

Lid geworden:
    19 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    71
    Flourishes is iets om je collega goochelaars te verbazen. Je publiek daarmee te verbazen heeft niet meer effect dan om het even welke greep die je toepast om een truck te vertonen.

9. Hansjörg Van Rompay

Lid geworden:
    27 okt 2013
    Leuk Bevonden:
    19
    Ik draai zo een kaart om

10. Bietfriek

Bietfriek Goochelaar

Lid geworden:
    6 apr 2011
    Leuk Bevonden:
    475
    Definitie van Goochelen volgens webdefinities;
    Goochelen is de kunst van het schijnbaar onmogelijke. Het is vanouds een straat- en podiumkunst, waarbij door middel van vlugge hand- en vingerbewegingen een bedrieglijk, vaak optisch effect wordt gecreëerd.

Definitie van Magie volgens webdefinities;
    Magie of toverij is de vermeende kunst van het manipuleren van de werkelijkheid vanuit de gedachte dat men in contact kan treden met het bovennatuurlijke door middel van rituelen en bezweringen.

Door het tonen van "vaardigheden of skills" verdwijnt het schijnbaar onmogelijke en de magie.
    Als je al die kaarten zo prachtig kunt laten bewegen zal een toeschouwer kunnen denken;
    Hmmmm als hij dat al kan, dan is het vrij logisch dat hij die kaart zo snel gevonden heeft.
    Proberen we net met misdirection de aandacht af te leiden, ga je vervolgens de aandacht naar je handen toe trekken :S

11. olaf Hage

olaf Hage Leek

Lid geworden:
    16 apr 2013
    Leuk Bevonden:
    19
    ik begrijp wat je bedoelt, maar als ik flourishes doe zeggen mensen dingen als, kijk die handjes nou,
    en je komt ook wat professioneler over als goochelaar.

12. Bietfriek

Bietfriek Goochelaar

Lid geworden:
    6 apr 2011
    Leuk Bevonden:
    475
    Daarmee wil je dus eigenlijk zeggen dat;
    Lennart Green, Darwin Ortiz, Danny DaOrtiz, Larry Jennings, Juan Tamariz, Edward Marlo, Dai Vernon, Harry Lorayne, Ken Krenzel, John Carney, Allen Ackerman (en ik kan zo nog heel lang doorgaan) minder professioneel overkomen?
    Ik heb hier verder niets meer aan toe te voegen ;)

#12 Bietfriek, 21 nov 2013
    Laatst bewerkt: 21 nov 2013
  13. Kevin Philip

Kevin Philip Goochelaar

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Leuk Bevonden:
    54
    Ik hou van goochelen en ook van flourishes (XCM/Cardistry) het zijn beide verschillende kunsten. Cardistry draait namelijk niet om alleen om de kunsten met je handen. Maar ook om het maken van een mooi flmpje en het zoveel mogelijk delen van de flourishes. Er zijn namelijk talloze tutorials te vinden op het net.
    Het blijft aan een ieder om zijn eigen mening hierover te vormen.

Het merendeel van flourishers weten weinig van goochelen. Maar! zoals David Williamson in Blackpool zei: "Deze jongeren moet je koesteren omdat zij de toekomst van het goochelen zijn. Want de serieuze flourishers zullen echt interesse krijgen in 'het echte' goochelen" En daar ben ik het mee eens.

Daarbij ben ik ook begonnen met manipulatie en de bijhorende flourishes van de Art of Card manipulation dvds van Jeff McBride.....

14. pijnstiller

Lid geworden:
    11 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    1
    Flourishes zijn soms ook magisch
    Wat komt beter over als je een kaart uit een deck haalt of hem uit het midden van deck laat vliegen en vangt

15. Yasin Arslan

Lid geworden:
    7 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    11
    Een leuk idee om te kopen is Dan&Dave The System. zie link.. kon het product bij de sponsoren vinden, excuses hiervoor! Flourisches zijn inderdaad heel erg magisch. En voor leken ziet het er heel chique uit ! Dus dat is al magisch

Link:http://www.penguinmagic.com/p/969

Groet Magic Yasin

16. Rodin2

Rodin2 Goochelaar

Lid geworden:
    16 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    23
    Olaf, blijf gewoon experimenteren met flourishes. Dit is altijd goed voor je handvaardigheden en motoriek. Bovendien kan je soms aardige combinaties met goocheleffecten maken. Maar dat zijn zaken die je zelf wel zal ontdekken. Ik oefen de dingen die ik goed kan m.b.t. flourishes, maar dat wil niet zeggen dat het altijd past in een bepaalde routine of dat het logisch is om te doen. Ben het helemaal met je eens dat het er professioneel uit kan zien mits beheerst uitgevoerd. En nee, natuurlijk ziet het er niet minder prof. uit als het hele rijtje genoemde goochelaars geen flourishes laten zien. Maar je kan wel zien dat ze een zekere controle over de kaarten hebben. Je handen zijn als het ware 1 met het spel ofwel alsof je geboren zou zijn met een kaartspel in je handen. En als je die controle ook kan bereiken door veel flourishes te oefenen, waarom niet? Er zijn hier mensen die vinden dat flourishes de magie wegnemen. Ik begrijp die beredenering, maar vind dit toch te kortzichtig. Flourishes en cardistry blijven altijd nauw verbonden met kaartgoochelen en ik denk dat er best een mooie balans te vinden is mocht je het willen combineren.

17. Majid

Majid Leek

Lid geworden:
    26 mei 2014
    Leuk Bevonden:
    10
    Ik doe heel graag flourishes en hoewel ik ze dagelijks op werk doe en ieder dag mijn collega's het zien zijn ze ieder keer verbaasd met nieuwe trucjes. Ik dacht eerst dat flourishes de effect van trucjes minder sterk zouden maken, maar daar ben ik niet zo zeker meer van. Ik denk dat het per persoon verschilt. Op mijn werk zien mijn collega's flourishes en trucjes als twee totaal verschillende dingen. Maar ik kan me voorstellen dat anderen het zien als behendigheid met kaarten en dat koppelen aan de trucjes.

Persoonlijk zal ik flourishes blijven gebruiken, maar zal het voor de leek langzamer doen. Ik probeer ze ook te koppelen aan trucjes. Als je flourishes heel langzaam doet zal het vooral toegevoegde waarde hebben. Voor jezelf en mede-goochelaars kun je het snel doen en dat leert je handen om de kaarten beter te beheersen. Naarmate je beter/sneller wordt gaat het een leerpunt worden om juist weer langzaam te worden, dat maakt de effect van trucjes sterker.

18. Majid

Majid Leek

Lid geworden:
    26 mei 2014
    Leuk Bevonden:
    10
    Check deze jongens:

mrkev en maigret vinden dit leuk.
  19. maigret

maigret Goochelaar

Lid geworden:
    28 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    260
    ZEER mooi en hoed af voor die jongens. (er zijn zelfs twee flourishes bij die men eventueel zou kunnen gebruiken tijdens een goochelnummer)
    Vermits ze steeds met speelkaarten bezig zijn, is er een kleine kans dat één van die jongeren wel geïnteresseerd raakt in goochelen. Helaas, goochelen is andere koek en niet zo gemakkelijk.
    Daar komt nadenken bij te pas, creativiteit, psychologie, parlando, presentatie en noem maar op.

20. Rodin2

Rodin2 Goochelaar

Lid geworden:
    16 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    23
    Ik maak me niet zo druk om te roepen dat flourishes en goochelen 2 verschillende zaken zijn. Dat weet iereen wel. We hebben hier te maken met de jeugd die ervaring op doet met beide aspecten en vaak tegelijkertijd. Ga maar lekker experimenteren. Als je wat ouder wordt leer je vanzelf wel te doseren, combineren, logica toe te passen en ben je je meer bewust van wat je aan het doen bent.

Jac en cojanlis vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina