Geloofwaardigheid

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.934
457
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
Als mentalist, die ook als goochelaar optreedt, is het wel eens lastig om geloofwaardig als mentalist over te komen.
Je merkt dan toch dat het publiek aanvoelt dat het een truc is, terwijl het soms zo mooi kan zijn om een publiek overtuigd te zien van jouw "gift"...wat die dan ook mag zijn.

Ik zelf gebruik uitsluitend presentaties waarbij het toeval, beïnvloeding of psychologie lijkt te zijn.

Dit maakt het ook wat luchtiger, maar daarnaast is het ook moeilijker om dan échte believers te krijgen.

Hoe zien jullie dat?

Edwin

Member+
22 apr 2005
51
10
8
38
Leiden
Als mentalist, die ook als goochelaar optreedt, is het wel eens lastig om geloofwaardig als mentalist over te komen.
Je merkt dan toch dat het publiek aanvoelt dat het een truc is, terwijl het soms zo mooi kan zijn om een publiek overtuigd te zien van jouw "gift"...wat die dan ook mag zijn.

Ik zelf gebruik uitsluitend presentaties waarbij het toeval, beïnvloeding of psychologie lijkt te zijn.

Dit maakt het ook wat luchtiger, maar daarnaast is het ook moeilijker om dan échte believers te krijgen.

Hoe zien jullie dat?
Ik vertel dan vaak dat we niet 100% kunnen vertrouwen op psychologische trucjes en intuïtie en we daarom ook met goochelen bezig zijn. Het maakt het ook realistisch om "eerlijk" te zeggen dat de technieken voor ongeveer 80% werken en dus maar zo'n 20% kan mislukken, om toch een goede show te geven gebruiken we dus wat kennis erbij uit de goochelwereld.
Verder denk ik toch ook dat het belangrijk is als mentalist toch een bepaalde levenstijl te hebben waardoor het geloofwaardig wordt dat je die dingen zou kunnen.

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.934
457
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
@Edwin Is dat hetgeen wat onder andere Osterlind predikt?

"Niet acteren dat je een mentalist bent, maar leef als een mentalist!"

Ik kan me daar wel in vinden, het is echter wel lastig wanneer je aan goochelen en mentalisme doet...het mixen daarvan zorgt er gelijk voor dat het mentalisme gezien wordt als een trucje.

Heb je ervaring met het mixen ervan?

Sven Bosch

Member+
25 mrt 2019
17
13
3
22
Heeswijk-Dinther
www.biergoochelaar.nl
Oeeh interessante topic. Ik zelf struggle af en toe heel erg hier mee. Zeker als ik optreed als de Biergoochelaar. Ik hou enorm van mentalisme maar tijdens deze optredens wordt het enorm lastig. In mijn geval heeft het erg geholpen om zo luchtig mogelijk om te gaan met de materie. Dus ik begin met de vraag geloof je in gedachten lezen? vervolgens vertel ik dat ik er totaal niet in geloof. hierdoor ontkracht ik eigenlijk het mentalisme, maar vervolgens begin ik over lichaamstaal etc etc waardoor dat opeens veel geloofwaardiger over komt. Mentalisme is wel echt een afsluiter voor mij. dus na mentalisme ga ik niet terug naar goochelen.

• Like
Reactions: Alex Buijk

didge

Member+
23 jun 2003
747
179
43
55
Marc, ik doe relatief veel Mentalisme routines maar mijn oude liefde is card magic en kan het dus niet laten om van beiden wat te doen.
Daarom maak ik een harde break tussen die twee, merk echter steeds vaker dat als je een kaart druk hebt gedaan dan wordt alles dat je in het mentakism doet ook als zodanig gekwalificeerd.

Ik vind de manier waarop jij het ' frame' neerzet dan ook heel integer Marc.
Merk dat ik persoonlijk moeite heb als mensen gaan denken dat je bijzondere krachten hebt omdat je het ook wel terug wilt brengen tot wie je werkelijk bent in de omgang.
Hou me altijd bezig met de insteek " vind het goed als mensen het bijzonder vinden wat ik doe maar zorg er wel voor dat mensen niet gaan denken dat ik bijzondere krachten heb" . Snappen jullie wat ik bedoel.

Heb Osterlind vaak in echt gezien en ook wel eens gesproken, eigenlijk heel erg down to earth zou ik zeggen.
Kan mijn vinger er niet op leggen maar hij zorgt dat hij ook over komt als iemand die iets bijzonders kan maar verder normaal is, legt het eigenlijk de toeschouwer neer en maakt het altijd iets dat je verbaasd zonder dat het "mystiek" is.
Volgens mij ziet hij mentalisme als een ambacht met een inmiddels grotere geschiedenis.

• Like
Reactions: Alex Buijk

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.934
457
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
@didge je snijdt exact het juiste punt aan met de integriteit denk ik. Wanneer het zo geloofwaardig wordt is het belangrijk om een manier voor jezelf te vinden waar je je echt prettig bij voelt.

Heb ooit eens afgesproken met een opdrachtgever dat we zouden spelen dat ik zijn buurman was.
Op die manier kon ik undercover blijven en zeer verrassend magisch uit de hoek komen tijdens conversaties.

Het was eens en nooit weer, voelde compleet verkeerd om mensen dusdanig voor te liegen en dat ik volstrekt mijn eigen identiteit ”kwijt was”.

Dat is misschien ook tijdens mentalisme een gevaar...zeker als je daar zelf ook nog in gaat geloven.

Wanneer het grenst aan het mogelijke, dan vind ik het mooi...dan klopt het nog en mag ik best een reeële claim maken van mezelf.

Kun jij daar vanuit jouw vakgebied licht op schijnen Didge?

Tommy Blooper

Member+
25 nov 2003
702
94
28
48
Leusden
www.showieso-entertainment.nl
Ik probeer mezelf nooit anders voor te doen dan ik ben. In alle gevallen goochelen of mentalisme speel ik op safe zodat ik me volledig kan focussen op de presentatie en mijn publiek. Ik maak soms ( ook bewust ) fouten waarmee ik mijn kwetsbaarheid en geloofwaardigheid toon. Daarbij probeer ik mijn publiek te lezen en mijn presentatie aan te passen.

jos schings

Member+
13 sep 2011
428
21
18
68
www.goochelaar-mentalist.nl
Ook ik krijg regelmatig te horen dat goochelen en mentalisme niet te verenigen zijn. Maar het publiek wil vaak toch dat je beide aspecten aan bod laat komen. Wat ik doe...Ik vertel bij mijn aankondiging dat ik mijn acts in tweeen doe splitsen. Eerst ga ik [klassiek?] goochelen en in het tweede deel ga ik mindmysterys vertonen, Hierdoor krijg je toch een scheiding en wanneer je dat verhaal combineert met het verhaal van bv. Didge. Nooit geen problemen mee. Maar ja..mensen zijn natuurlijk niet achterlijk. En je krijgt altijd wel eens te horen dat e.e.a. ook gewoon een truk is. Ik zeg maar altijd.....Als de gasten maar de avond van hun leven hebben. Daar doen we het tenslotte voor.

Leon Heussen

Member+
30 aug 2011
835
307
63
26
Panningen
www.instagram.com
Ik zeg meestal tegen de mensen.
Heb je dat wel eens dat je aan iemand denkt en dan gaat ineens de telefoon en dan blijkt dit de gene te zijn waar je aan dacht.
Heb je dat wel eens dat je ergens bent en ineens denkt dit heb ik eerder meegemaakt.
Is dit toeval of is er meer dan dat wij tot nu toe denken en weten.
Zo zijn er nog meer van die heb je wel eens dingetjes.
Iedereen heeft wel eens zoiets meegemaakt.
Ik denk als je zo begint dat iedereen veel makkelijker mee gaat omdat mensen dan denken aan de ervaringen die ze zelf meegemaakt hebben
en zelf ook wel eens denken is er meer of???
in deze situatie maakt het denk ik dan niet meer uit als je als goochelaar een mentaal effect doet, want is het een truc of is er meer.
Als mensen ergens in geloven dan geloven ze erin.
of heb ik nu ongelijk?

Danny Joseph

Member+
31 aug 2004
4.065
996
113
32
Delft
Ik zeg meestal tegen de mensen.
Heb je dat wel eens dat je aan iemand denkt en dan gaat ineens de telefoon en dan blijkt dit de gene te zijn waar je aan dacht.
Heb je dat wel eens dat je ergens bent en ineens denkt dit heb ik eerder meegemaakt.
Is dit toeval of is er meer dan dat wij tot nu toe denken en weten.
Zo zijn er nog meer van die heb je wel eens dingetjes.
Iedereen heeft wel eens zoiets meegemaakt.
Ik denk dat je hiermee wel een punt maakt; jij roept de vraag niet bij mensen op, maar herinnert ze aan alledaagse voorvallen die die vragen wel eens bij hen op hebben geroepen. Ergo, jij bent ook niet de aanstichter van de vragen die jouw werk bij ze oproept (tot op zekere hoogte uiteraard).

• Like
Reactions: Leon Heussen

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.934
457
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
Mooie anekdote...ik heb na afloop van een puur mentalisme optreden wel eens de vraag gehad of mijn boek bekeken mocht worden.
Het was mijn zwaar geprepareerde boektest boek (wat een zin)...de vrouw verklaarde dat zij psycholoog was en toch wel even heel zeker wilde weten of het boek gewoon normaal was.

Ik nam de gok in het moment en wierp haar achteloos het boek toe...ze keek...en keek...en zie uiteindelijk: "Ik ben zo blij dat het gewoon een normaal boek is, anders had ik wel getwijfeld aan mijn werk".

Op dat moment heb ik geen moeite gedaan om mijn disclaimer toe te passen, ik vond het wel een heel mooi moment en deze dame was blijkbaar erg onder de indruk en de puzzel klopte in haar ogen...

Maar het nemen van de gok vind ik mede door dit soort momenten soms zo leuk om te doen!

Jochem Nooyen

Member+
24 jun 2003
85
10
8
www.goochelaar.eu
Ja, dat blijft lastig. Bij goochelen is het overduidelijk dat je iets inzet wat het publiek voor de gek houdt, bij mentalisme is die grens vager. Ik hou persoonlijk erg van de suggestie. Suggereren dat je iets kan door psychologie, beinvloeding, of menselijk gedrag. Dus niet heel duidelijk zeggen dat het daar door komt maar het publiek laten nadenken, en ze daar laten uitkomen dat het niet anders kan dan door manipulatie van het menselijke gedrag. Love it.
Het leukste vind ik dat als het ietwat bizar is, bijvoorbeeld: eet je liever frietjes of rijst? Zit je liever in de bus of in de trein? Dan heb waarschijnlijk het getal 6 in gedachten.

Alex Buijk

Member+
Medewerker
10 mrt 2011
490
186
43
36
Leuk Jochem, om dit op deze manier te doen.

Zelf doe ik nooit alleen mentalisme maar altijd gecombineerd met goochelen.
Ik ben niet het persoon dat wil laten zien dat ik bijzondere "mentale" krachten heb.
Ik laat eerst mijn skills zien, om daarna wat gedachte trucs te doen. Ik vertel hierbij dat wat ik ga laten zien te maken heeft met lichaamstaal.
Een persoon zal deelnemen aan de desbetreffende act. De rest van mijn publiek zal vervolgens mee suggereren.
Onbewust laat de toeschouwer altijd wel iets zien in zijn "lichammstaal" (bv knipperende ogen, trillende handen, wegkijken enz enz.) Dit verklaar ik vervolgens naar mijn publiek zodat het niet meer over komt als een truc maar dat lichaamstaal een heel belangrijk onderdeel is van mijn werk als illusionist.

• Like
Reactions: maigret

Edwin

Member+
22 apr 2005
51
10
8
38
Leiden
Gewoon even een gedachtenspinsel over dat er vaak bij mentalisme wordt gezegd dat het erg/verkeerd oid zou zijn om te doen of je een speciale gave hebt.
Bij goochelen, bijvoorbeeld een munt die je laat verdwijnen, is het het beste om je in te leven dat je daadwerkelijk de munt in je hand stopt en dat de munt verdwijnt. Hierdoor komt het effect beter over. Dit is bij mentalisme naar mijn mening nog belangrijker, het heeft namelijk minder visuele punten die ook zorgen voor een verbazing.
Hierdoor is het wel zo dat bij mentalisme daadwerkelijk mensen kunnen gaan denken dat je daadwerkelijk een gave hebt. Ik ga hier zelf ook echt niet tegen in. Waarom is het erg als iemand daadwerkelijk denkt dat ik met heel erg veel concentratie of energie een lepel kan buigen? Wie doe ik kwaad als iemand denkt dat ik door een psychologisch experiment daadwerkelijk weet waar iemand aan denkt?
Het enige verschil in goochelen en mentalisme zou misschien zijn dat mentalisme geloofwaardiger over komt. Zoals ik eerder al zei, het is je eigen houding en hoe je overkomt of je het kan combineren. Als lollige goochelaar opeens een heel serieus mentalisme effect ertussen gooien is waarschijnlijk geen goede combi, ook andersom niet. Ik zou het dan vooral houden bij mentaal goochelen.

Ps hoop dat het een duidelijk verhaal is, in mijn hoofd momenteel wel

Hans Scheven

Member+
15 mei 2004
1.215
40
48
62
Zoetermeer
www.hansscheven.nl
2 maanden terug verzorgde ik 3 familievoorstellingen op 1 middag tijdens het evenement Gluren bij de Buren. Ik liet toen alle facetten van het goochelen voorbij komen, dus ook het mentale goochelen, waarbij ik uitlegde dat dat een onderdeel is waarbij de goochelaar dmv psychologie en lichaamstaal etc. er probeert achter te komen waar iemand aan denkt. Leuk te zien dat ondanks dat ik zeg dat het goochelen is, de mensen toch op een ander spoor gezet worden en de mentale trucs veel meer impact hebben.