GOOCHELAAR GEZOCHT (GOEDE DOEL)

Discussie in 'Over dit forum' gestart door Srq, 8 okt 2015.

1. Srq

Srq WE ZOEKEN GOOCHELAARS VOOR HET GOEDE DOEL

Lid geworden:
    8 okt 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Goedemorgen,

Wij, Pieter Bennema, Baptiste van der Heyden, Freek Scheurer en Teun de Jonge, doen dit jaar voor ons PWS (Profielwerkstuk) , Serious Request op het Koningin Wilhelmina College in Culemborg.

Dat houdt in dat we in de week van 14 tot en met 18 december, activiteiten organiseren op onze school en erbuiten om geld op te halen voor de kinderen in oorlogs- en conflictgebieden.

Wij organiseren in deze week een 24-uur actie. Deze actie houdt in dat wij kaartjes verkopen aan leerlingen die dan de hele nacht hier op het KWC allemaal activiteiten kunnen doen om geld in te zamelen voor serious request. Bij deze actie hebben wij natuurlijk ook een spetterend programma nodig. Wij vroegen ons af, of misschien Goochelaars van deze site een show of meerdere shows wilde geven in deze 24-uur actie. Wij zouden het heel tof vinden als dat zou lukken (Wij weten zeker dat de leerlingen dat ook zouden vinden). Wij horen graag van Jullie .

2. Jan Kosters

Jan Kosters Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    230
    Laat me raden: gratis?

3. Marc o

Marc o Goochelaar

Lid geworden:
    19 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    223
    Zou jij aan een goed doel geld willen verdienen dan?

Xthaiky vindt dit leuk.
  4. Jan Kosters

Jan Kosters Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    230
    Tja...bestuurders van die goede doelen verdienen ook geld. Het is hun boterham. Goochelen is mijn boterham.

Daarbij: ik heb een compleet pakket gemaakt voor mensen die een evenement willen organiseren rondom een goochelshow. Daarbij krijg ik betaald én levert het de vrijwilligers zo'n 1.000 - 3.000 euro op voor hun goede doel. Iedereen blij.

Weet je wat het punt is: dat vinden mensen teveel werk. Liever verkopen ze voor 100 euro aan kaartjes (of nog minder zoals ik in mijn 'begindagen' ondervond) , vragen of ik voor niets kom en zijn dan blij dat ze 100 euro hebben kunnen bijdragen.

Dat is dan wel ver onder de marktwaarde van wat ze 'ingehuurd' hebben. Hoezo 'goede opbrengst'?
    Het goede doel had veel meer kunnen krijgen als de zaken anders waren aangepakt én de artiest had gewoon betaald kunnen worden.

5. Marc o

Marc o Goochelaar

Lid geworden:
    19 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    223
    Jan laat me voorop stellen dat ik verzoeken waarbij om een gratis goochelaar wordt gevraagd gewoon om dat tante Greet jarig is belachelijk vindt.
    Inderdaad Goochelaar zijn is gewoon werk en moet daarom ook normaal betaald worden.

Echter wanneer het om scholieren gaat die voor een goed doel geld inzamelen vindt ik dat één ieder die hieraan meewerkt dit geheel als vrijwilliger zou moeten doen en hier geen geld aan zou moeten verdienen.
    Waarom zou je aan het leed van een ander geld willen verdienen?

Werk je niet mee met dit soort projecten omdat je jezelf niet belangeloos wilt inzetten voor een goed doel dan kan ik dat begrijpen (je kan niet heel de wereld helpen).
    Zou je er wel geld aan willen verdienen dan vindt ik dat erg jammer...
    Betekend dus dat argeloze burgers die op dit initiatief afkomen en geld doneren niet direct kinderen in oorlogssituaties helpen maar eerst "jou" salaris betalen en wat er dan overblijft echt naar het goede doel gaat.

Ik zou mij hier persoonlijk niet prettig bij voelen.

Betaald krijgen voor werk JA.
    Geld vragen omdat je je inzet tijdens een inzamelingsactie NEE.

Xthaiky en Jean-Paul vinden dit leuk.
  6. Jan.Bouwhuis

Jan.Bouwhuis Goochelaar

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Leuk Bevonden:
    226
    Ik heb ooit eens gehoord dat David Copperfield vroeger toen hij nog jong was overal aanklopte bij verenigingen en feesten om te vragen of hij die avond er mocht optreden en geheel GRATIS!
    Op 1 van die feesten schijnt iemand hem te hebben gezien en die zei: jou moet ik hebben!!
    En zie wat er van terecht is gekomen, 1 van de beste zo niet de beste goochelaar op deze aardbol.
    Dus misschien is het niet eens zo verkeerd om heel af en toe eens iets gratis te doen.

Xthaiky en Jean-Paul vinden dit leuk.
  7. Kevin Philip

Kevin Philip Goochelaar

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Leuk Bevonden:
    54
    Offtopic: Absoluut niet de beste, maar wel een van de bekendste :D

Jean-Paul vindt dit leuk.
  8. Flupke

Flupke Goochelaar

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    89
    Mijn mening? Ik vind dat je keuzes moet maken. Moest elke mens elk jaar 1 keer iets doen voor een goed doel, dan zou dat toch fantastisch zijn, niet? Persoonlijk geef ik elk jaar in de kerstvakantie een optreden in een internaat waar kinderen niet meer naar huis kunnen/geen ouders meer hebben (wat ik tevens ook een beetje gebruik voor het brengen van enkele nieuwigheden). Dat is elk jaar zalig! Ik geniet evenveel als die gasten en achteraf samen eten en lachen. Ik zou daar geen geld voor moeten hebben (en de eerste keer gingen ze me er zelfs voor betalen - ik heb bedankt en ze mochten het geld gebruiken om op een ander moment nog iets fijns te doen voor de kinderen die daar verblijven). Als andere mensen aankloppen (en waarom mogen ze het niet proberen? Wie niet waagt, niet wint), dan leg ik hen vriendelijk uit dat ik bovenstaande vooropstel en dat ik anders geen onbetaalde opdrachten doe en dan volg ik Jan volledig. Ik denk trouwens dat zo'n uitgewerkt pakket wat perspectieven biedt. Dat vind ik goed klinken.

Xthaiky vindt dit leuk.
  9. Kiko

Kiko Goochelaar

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    171
    Voor een arts bijv. vind niemand dat toch raar.
    Of een advocaat.
    Of een psycholoog,
    ambulancepersoneel.
    fysiotherapeuten
    begravenisondernemers
    Cliniclowns

Persoonlijk geef ik jaarlijks een gift (in geld) aan verschillende goede doelen.
    En doe ik geen optredens voor niks (er zijn uitzonderingen hoor).
    Soms is er bij goede doelen een sponsor die het entertainment wil sponsoren of er is sponsorgeld oid. Dan kom ik graag en als de mogelijkheid er is misschien blijf ik wat langer.

Soms voelt het ook wel een beetje raar wat je zegt om geld te verdienen aan het leed van een ander. Bijvoorbeeld optreden voor kinderen die heel ziek zijn. Aan de andere kant als je kwaliteit levert en afkan stemmen op specifieke behoeften dan is dat ook wat waard. Net zo als nogmaals het werk van bijv. een arts ook waard is dat hij daar (alstjeblieft toch wel) voor betaald mag worden.

Bij een inzamelingsactie (niet ieder goed doel is een inzamelingsactie natuurlijk) ben ik wel met je eens dat het een beetje raar voelt tenzij de organisatie het zo voor elkaar heeft dat jouw bijdrage meer oplevert dan dat je kost (Jan heeft daar blijkbaar zelfs een heel stappenplan voor - complimenten!) Dan heb je hetzelfde idee als de wervers voor goede doelen die je in de stad tegen komt. 20 jaar geleden werd dat misschien gedaan door vrijwilligers maar tegenwoordig worden die wervers gewoon betaald. Dat voelt ook altijd een beetje krom. Ze vragen jouw met een goed verhaal hoe hard dat nodig is (vaak terecht natuurlijk) om contributie voor een lidmaatschap of om een gift en daarvan zal ook deels hun salaris betaald gaan worden. Maar ja zolang ze meer binnen halen dan wat ze kosten zullen veel goede doelen ze toch inzetten (en betalen.) Evenals een goede (hopelijk) directeur en andere betaalde functies binnen zo'n organisatie.

tom-krooshof vindt dit leuk.
  10. Kiko

Kiko Goochelaar

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    171
    Een organisatie die geld wil inzamelen zonder plan om met jou optreden op wat voor manier dan ook meer geld op te halen dan aan je te hoeven uitgeven zal je (als het goed is) niet boeken.
    Die antwoorden als jij op hun aanvraag geantwoord heb dat je helaas niet voor niks kunt komen optreden maar graag een offerte geeft voor het geval er sponsors oid zijn, iets in de trant van helaas hebben wij geen budget voor de optredens. Even goede vrienden en succes met de actie. Het is zeker niet zo dat ik een actie niet sympatiek vind of niet ondersteun als ik geen gratis optreden wil/kan weggeven. Van mij krijgen ze wie weet een donatie maar helaas over het algemeen geen gratis optreden. Gelukkig van anderen misschien weer wel.

De openers van dit topic wens ik ook absoluut veel succes!

11. Marc o

Marc o Goochelaar

Lid geworden:
    19 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    223
    De vergelijking met de hierboven beschreven beroepen en het gene wat door mij wordt aangestipt is mijns inziens compleet scheef en wordt uit zijn verband gerukt.
    Je noemt een rijtje beroepen op die natuurlijk niet een heel jaar lang zichzelf zonder vergoeding kunnen inzetten voor een goed doel..
    En dat wordt in dit topic ook niet gevraagd van een goochelaar!

Het gaat hier om een éénmalige medewerking voor een inzamelingsactie die door goedwillende scholieren wordt opgezet.
    - Mijn tandarts gaat b.v. ieder jaar 2 weken naar een onderontwikkeld land om daar mensen te helpen met hun gebit.
    Natuurlijk stuurt hij daar geen nota voor.
    - Een marktkoopman die op de school van zijn kinderen een dagje meehelpt tijdens een inzamelingsactie voor nieuwe speeltoestellen stuurt achteraf ook geen rekening naar de school omdat hij zo lekker verkocht heeft en dan zegt "he maar door mij hebben jullie meer verdiend, ik kan daarom heus wel een rekening sturen".
    - Bij mij in de buurt is er ieder jaar een truckrun voor gehandicapte kinderen.
    Denk je nou echt dat die vervoerders een nota sturen nadat ze heel de dag in colonne hebben rondgereden en deze kinderen de dag van hun leven hebben gegeven?

Nogmaals ik snap echt wel dat je niet aan ieder verzoek van b.v. een hulporganisatie kan voldoen, en dat wordt ook van niemand hier verwacht, maar als je het dan wel een keer zou doen dan ga je daar toch geen geld voor vragen???

Het gaat hier om scholieren/kinderen die gelukkig in deze tijd waarin wij leven nog wel enig moreel besef hebben en niet alleen achter de computer zitten maar iets voor hun medemens willen betekenen!
    En nee daar zou ik dan geen geld aan willen verdienen!

Krijg bij dit soort dingen een naar gevoel.
    Waar is de tijd gebleven dat je vrijwillig 2 avonden per jaar wat van je vrije tijd op offerde en met een collectebus langs de deuren ging om je steentje bij te dragen...
    Vorige week toevallig 2 studenten die voor de deur stonden weggestuurd.
    Kwamen ook geld ophalen voor een goed doel, nadat ik had gevraagd of zij betaald werden en zij bevestigend antwoordde heb ik aangeven dat ik het zeer triest vond dat wanneer ik 10 euro doneerde er waarschijnlijk 20% eerst naar hun zou gaan.
    Ik maak dan liever het geld direct over naar het juiste bankrekeningnummer (of het dan allemaal goed terecht komt is een andere discussie...).

Er moet hier echt een onderscheid gemaakt worden tussen voor je beroep dagelijks een functie uitoefenen binnen dit soort organisaties of het eenmalig meewerken vanuit je eigen beroep gezien.
    2 totaal verschillende dingen.

We zijn in Nederland gewoon te veel verwend, we zien overal brood in.
    Terwijl als we allemaal onszelf eens 1 dagje onbetaald inzetten we echt geen plakje worst minder op onze boterham hebben....

tom-krooshof vindt dit leuk.
  12. Zassie

Zassie Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    194
    Dat gebeurd sowieso niet: het gaat naar de stichting, die betaald daar eerst de huur van het dure kantoorpand van, de salarissen van het personeel, de overhead kosten, dan gaat het geld naar plek van bestemming, onderweg blijft er nog van alles aan strijkstokken links en rechts hangen....

maar als artiest mag je niks vragen... want het is een goed doel.....
    Begrijp me niet verkeerd hoor.. ik snap het maar wordt af en toe wel erg moe van al die aanvragen. Vroeger deden scholen een eindfeest organiseren. Tegenwoordig koppelen ze er vaan een goed doel aan: dan kost het minder! Want dan zijn er ineens sponsoren te vinden en wordt verwacht dat entertainment gratis komt.
    Initiatieven zijn goed... maar ik heb af en toe het gevoel dat er een beetje misbruik van wordt gemaakt ten koste van de artiest.

Ik heb zelf een aantal goede doelen waar ik mij belangeloos voor in wil zetten. Maar dat is dan voor die doelen direct. Niet voor allerlei goed bedoelde initiatieven links en rechts

13. Maurice Meijer M&M

Maurice Meijer M&M Goochelaar

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    215
    Ja, voor iedereen die gaat schreeuwen voor het bericht van Jan goed te hebben gelezen. Je kan heel veel meer ophalen en dat is voor het goede doel alleen maar mooi. Verder is het aan jezelf of je gratis wilt optreden of wilt helpen met heel veel meer geld op te halen en dan ook zelf nog een betaling ontvangen. Niets mis met geld willen verdienen, wanneer beide partijen hier de vruchten van plukken, toch...?

PS schrijf je in voor de online nieuwsbrief van Jan, altijd leuke weetjes en nieuwe inzichten, sowieso ideaal om over na te denken.

14. Alex Buijk

Alex Buijk Goochelaar

Lid geworden:
    10 mrt 2011
    Leuk Bevonden:
    107
    Ik ben het compleet met zassie eens.
    Ik treed 2 keer per jaar belangeloos op voor stichting kika (rechtstreeks aan de doelgroep die deze verschrikkelijke ziekte hebben) hier wordt geen geld mee opgehaald maar hiermee geef je deze kinderen de aandacht die ze verdienen en even niet hoeven te nadenken aan hun ziekte.

Ik vind het ook erg jammer dat mensen hun gasten willen entertainen en er een goed doel aan koppelen. Hiermee is het goede doel niet mee geholpen maar is de avond leuker ingekleed. Dit komt helaas te veel voor.

Iedereen kan dit natuurlijk op zijn eigen manier invullen maar ik zal nooit belangeloos optreden als er een ander (buiten het goede doel) beter van wordt.

15. Kiko

Kiko Goochelaar

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    171
    Nee wat betreft een topic met zo'n vraag op een forum zou ik inderdaad alleen reageren als ik belangeloos zou willen optreden. Ik benader ook niet actief goede doelen of inzamelingsacties met de vraag of ze interesse hebben in een betaald optreden.
    Echter als iemand mij belt of mailt of ik zin heb om te komen optreden dan mail ik een offerte. Ook aan een goed doel. Met, als er gevraagd werd (of als ik dit uit de context denk op te maken) om belangeloos of tegen PR ofzo te komen optreden, een uitleg dat ik het vanwege dat het mijn beroep en brood op de plank is niet kosteloos kan komen doen maar dat ik graag kom mocht er budget zijn of een sponsor beschikbaar.
    Soms is er inderdaad budget of komt er (soms op een later tijdstip) nog een sponsor beschikbaar. Zo niet dan snap ik het ook als ze afhaken. Maar de keus om al dan niet te boeken is aan degeen die de aanvraag doet. En daar kan en mag iedere organisatie, bedrijf of goede doel zijn eigen overwegingen en belangen afwegingen voor hebben. Misschien voelt het voor hen net als voor jou niet goed, misschien kijken ze er meer naar zoals Jan dat het eindresultaat telt, misschien hebben ze naast alle goed bedoelde vrijwillige optreed bijdragen ook behoefte aan een professioneel stukje in hun programma, misschien hebben ze een sponsor (of subsidie) die specifiek een stukje (kinder)entertainment wil sponsororen, misschien is het zoals Zassies noemde eerder een leuke activieit voor de familie of buurt of school of bedrijf dat sowieso georganiseerd wordt en waar nu een goed doel aan geplakt is waar een bedrag voor opgehaald gaat worden zonder dat het feest daardoor in kwaliteit dient achteruit te gaan.
    Ik weet niet alle beweegreden van iedereen en ik ben van mening dat ook goede doelen (net als alle andere aanvragen) zelf kunnen beslissen of ze al dan niet een betaald optreden willen boeken. Dat hoef ik niet bij voorbaat al voor ze uit te sluiten.
    (uiteraard mag een ander dat wel doen omdat hij/zij zich er niet goed bij voelt om er geld voor te vragen.)

#15 Kiko, 10 okt 2015
    Laatst bewerkt: 10 okt 2015
    Eric Simonesz vindt dit leuk.
  16. Charly Crama

Charly Crama Charly Crama

Lid geworden:
    9 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    48
    Interessante verhalen en denkwijzen hierboven.

Zelf zet ik mij vrijblijvend in voor Stichting Magic Care, alleen reiskosten en onkosten worden vergoed. Het fijne is dat je je direct bezig houdt met het doel zelf en ook het resultaat mag aanschouwen.

Je ziet onder andere ernstig zieke kinderen met stralende gezichten, sociaal emotionele kinderen die opeens weer voor een groep durven te staan en je kan kinderen met een moeilijke thuissituatie een positieve ervaring meegeven en hun vertellen dat zij ook zeer bijzonder zijn.

Zeer leuk werk om te doen en het geeft een voldaan gevoel. Daarnaast zie ik Magic Care ook als een goochelclub en een vriendenclub. Samen bereik je het doel, je leert van elkaar en die ervaringen neem je mee in je normale optredens.

Vorig jaar heb ik ook een vrijblijvend optreden verzorgd op de ambassadeursdag voor stichting de Opkikker in Ponypark Slagharen. Ik ging er heen omdat ik het doel steun, maar hier heb ik ook 14 goedbetaalde optredens aan overgehouden en nog meer voor in de toekomst, omdat ik daar toevallig de juiste persoon ben tegengekomen. Je weet nooit wie er naar je optredens zitten te kijken.

Groot voordeel is ook dat ik aan andere goede doelen duidelijk kan uitleggen dat ik mij inzet voor Magic Care en alleen vrijblijvend optreed als ik het doel direct bereik. Mochten zij mij willen boeken voor hun goede doel dan kan dat tegen een gereduceerd tarief oftewel 10% korting op mijn normale tarief.

Binnenkort heb ik een optreden voor stichting Handjehelpen in Houten. Het feest wordt gesubsidieerd door de gemeente en ik word als artiest door de gemeente betaald.

Nog een belangrijke tip.
    Een stichting kan altijd je reiskosten, parkeerkosten en onkosten tot een bepaalde hoogte vergoeden. Uiteraard moet je dit wel van tevoren afspreken en op papier zetten!

Afsluitend nog deze quote:
    "Magic Is Good Medicine"
    - Jeff McBride -

17. Jan Kosters

Jan Kosters Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    230
    Ik heb het veel te druk momenteel om uitgebreid te reageren. Want er zit wel wat nuanceverschil in wat ik probeer te zeggen en wat sommigen erin lezen.

Wat Charly zegt is daarbij een hele belangrijke: zet je jezelf in voor iets of wordt je als buitenstaander gevraagd?
    Als docent op een school doe ik met plezier een optreden voor diezelfde leerlingen. Maar door een 'vreemde' school gebeld worden met de vraag om gratis op te treden is dan een andere zaak.

Ook ik doe dingen tegen een onkostenvergoeding. Dat zijn dingen waar ikzelf achtersta. Dat staat voor mij los van deze topic: die gaat voor mij over de aanvragen 'om niet' voor een goed doel waar ik niet aan gekoppeld ben op welke manier dan ook.

Maurice Meijer M&M en Kiko vinden dit leuk.
  18. Paul Morak

Paul Morak Goochelaar

Lid geworden:
    28 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0

19. Paul Morak

Paul Morak Goochelaar

Lid geworden:
    28 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
  20. Kiko

Kiko Goochelaar

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    171
    Hierin kan ik me ook vinden.
    En in het verlengde daarvan (maar heeft dan al niks meer met goede doel te maken. Alhoewel optreden voor kinderen is natuurlijk altijd een goed doel ;) ) ook: optreden voor kinderen van vrienden en familie wil ik best af en toe gratis doen (mits de datum in overleg kan) maar optreden voor de school of sportclub van de kinderen van vrienden voor niks gaat me dan weer te ver. Omdat het te ver van me af staat. En ook omdat het einde dan al gauw zoek is.

Maurice Meijer M&M vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina