goochelaars die filmpjes maken

Richard Top

Member+
26 aug 2003
827
31
28
56
den haag
www.richardtop.nl
Hallo allemaal.
Leuk dat het forum er weer is.
Ik wil graag weten hoe jullie de filmpjes ervaren die goochelaars op internet zetten.
Ik zelf vind het vaak heel maar dan ook heel slecht uitgevoerd
Ik zie namelijk heel wat filmpjes voorbij komen van goochelaars die als voor publiek goochelen best wel goed zijn.
Maar als ze een filmpje maken denk ik wat is dit.
Ze vergeten dat voor een camera goochelen net zo'n kunst is als voor publiek en misschien is het wel moeilijker daar je geen reactie krijgt van de camera.
En wat doet de goochelaar dan , hij geeft dan maar zelf een reactie
Opstelling camera is vaak niet goed en dan kijken ze naar de camera.
Of beter gezegd ze houden de camera zo in de gaten dat ze bang zijn uit beeld te zijn.
Op kleding wordt vaak niet gelet
Ik vind dit echt heel slecht.
Als je een filmpje maakt zorg dan in ieder geval dat de camera zo staat dat je niet hoeft op te letten of je in beeld staat, dit behoor je te weten.
Probeer niet een reactie te geven die eigenlijk je publiek hoort te doen.
En niet even snel een filmpje maken en het dus zo op internet gooit en dan zelf denken dat je goed bezig bent.
En misschien nog erger dat men denkt dat een ander hier op zit te wachten.

Ik zie vaak bij het commentaar van het filmpje staan dat ze het geweldig vinden.
Maar is dat wel zo, zijn ze niet eerlijk of weten ze niet hoe het eigenlijk zou moeten.
Kijken ze alleen naar het effect en de rest valt ze niet op.

ik kijk of dit nu live is of naar en filmpje naar het gehele plaatje.
En er zijn voor mij meer goochelaars die maar wat doen en zelf denken dat ze geweldig zijn en er zijn er maar weinig die juist heel goed zijn op de film.
En dan komt er nog eens bij dat slecht uitgevoerde trucs vaak heel makkelijk hun verklaring verraden door de slechte goochelaar in het filmpje.

En dan zijn er die wel heel vaak slechte filmpjes op internet zetten, Ik denk dan heb je hem ook weer en scrol direct door.
Ik heb het natuurlijk wel geprobeerd om dit soort goochelaars te bekijken omdat dit natuurlijk voorbij komt op facebook of andere platforms en ervaar het vaak bijna als spam.

Van de goede geniet ik natuurlijk wel

Ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken

Richard Top

Laatst bewerkt:

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.926
455
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
Hetzelfde gevoel krijg ik een beetje als ik “zangers” op internet zie die beter nooit hadden kunnen gaan zingen.

Aan de ene kant is het ook wel grappig...en het zal in alle artistieke hobby/beroeps groepen voorkomen denk ik!

• Like
Reactions: Glenn

clownpatje

Member+
20 mei 2011
688
193
43
39
Neeroeteren
www.levendstandbeeld.be
Tja, kan allemaal zo zijn dat het niet goed is voor hun 'carrière', ik geniet er wel van. Hoe leuk is het om een goochelaar aan het werk te zien en te kunnen leren uit zijn fouten? Dan hoef je die zelf niet meer te maken :):):)

Richard Top

Member+
26 aug 2003
827
31
28
56
den haag
www.richardtop.nl
Clownpatje : Leren van fouten van een ander is dan voor een goochelaar handig maar ook de leek ziet dit soort filmpjes. Maar ik leer liever van een goede act dan van een slechte act. Als je een goed uitgevoerde truc(act) ziet en je leerd hiervan dan heb je iets goeds in handen. Zie je door een slecht uitgevoerde truc(act) hoe iets werkt dan leer je dus alleen hoe het werkt maar je leert niet hoe het uitgevoerd kan worden op de goede manier. Als ik een goede act zie dan geniet ik hier van, En kan ook als ik dat wil het geheim ontdekken. Bij een slecht uitgevoerde act geniet ik niet, weet direct hoe het werkt maar daar het niet is overgekomen dat de truc(act) mooi of goed is dan verdwijnt dit weer uit mijn geheugen. Daar er niets leuks aan is. Bij de goed uitgevoerde ben je pas echt geraakt door de truc(act en de uitvoering dat dit dan een toevoeging kan zijn op je eigen presentatie. En dit is waar het om gaat nar mijn idee dat voor een camera goochelen heel moeilijk is. En je maakt zo'n filmpje niet zo dat een ander achter het geheim komt. Ze maken dit soort filmpjes omdat ze denken dat het goed is maar is dit wel zo. Naar mijn gevoel niet. Zoals Marc Woods opmerkt dat het soms wel grappig is inderdaad zo maar is ook vaak dat het juist heel triest is om te zie.
Richard Top

clownpatje

Member+
20 mei 2011
688
193
43
39
Neeroeteren
www.levendstandbeeld.be
Je hebt helemaal gelijk, Richard. Ik geniet ook veel meer van goede shows.

Soms kom ik echter een show tegen met goocheltrucs die ik ook heb. Daaruit kan ik leren. Ik kijk naar hoe ik het niet of wel beter kan doen.
Ik doel dan niet op goochelaars die het geheim verklappen, maar op de manier van aanpakken, het verhaal, de interactie (zie ik vaak heel mager)...

Groetjes

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
799
136
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Ja helemaal mee eens.

Ik had zelf ook wel een tijd een belabberd promo filmpje online staan, maar die was ook lang geleden opgenomen. Door drukte / prioriteit nooit echt vervangen. Uiteindelijk toch maar vervangen, want dat kon gewoon niet meer. Nu heb ik deze twee video's online staan op m'n website:

Uiteraard kunnen er altijd dingen beter, maar ergens moet je een grens trekken anders kost het ook teveel tijd / geld om alles te perfectioneren.

clownpatje

Member+
20 mei 2011
688
193
43
39
Neeroeteren
www.levendstandbeeld.be
Ja helemaal mee eens.

Ik had zelf ook wel een tijd een belabberd promo filmpje online staan, maar die was ook lang geleden opgenomen. Door drukte / prioriteit nooit echt vervangen. Uiteindelijk toch maar vervangen, want dat kon gewoon niet meer. Nu heb ik deze twee video's online staan op m'n website:

Uiteraard kunnen er altijd dingen beter, maar ergens moet je een grens trekken anders kost het ook teveel tijd / geld om alles te perfectioneren.
Heb je er zicht op of mensen jou boeken nadat/omdat ze het filmpje zagen? Gewoon, uit interesse.

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
799
136
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Dat is altijd lastig meetbaar, maar alles wat mogelijk is om te meten, meet ik. Mijn conversies zijn redelijk hoog, dus dat zegt in ieder geval dat de algemene indruk van de website okay is. Ik kan wel zien welke stappen een bezoeker heeft afgelegd als ze me boeken en vaak is de 1e video daar onderdeel van. Als ze me geboekt hebben, vinden ze de video vaak erg leuk, maar dat zegt niet zoveel, omdat ze me dan toch al geboekt hebben. En degene die geen contact opnemen, spreek je niet. En bijvoorbeeld goochelaars bezoeken ook elkaars website, dus zoiets is lastig meetbaar.

Echter is het nooit de video alleen die mensen zien voordat ze contact opnemen. Ik laat ook (bewust) niet zoveel zien van de show zelf. De bezoeker moet het dus van een combinatie tekst / video hebben. In eerste instantie moest ik persoonlijk erg wennen aan die eerste video. Ik wist niet wat ik ervan moest vinden. Ik zou misschien zelf net wat meer hebben laten zien, maar alles moet kort en snel. Langer dan een minuut wordt er vaak toch niet naar gekeken. Daar zijn wel onderzoeken naar gedaan. Deze versie is er uiteindelijk uitgekomen door bij een redelijk groep, meningen te peilen. Het was misschien niet direct m'n eigen keuze, maar ik ben afgegaan op alle feedback die ik kreeg. En sowoeso vind ik het altijd lastig om mezelf terug te zien en daar kan ik totaal niet objectief naar kijken. Ik zou oneindig door kunnen gaan, voordat ik 'n keer echt helemaal tevreden ben ;).

Richard Top

Member+
26 aug 2003
827
31
28
56
den haag
www.richardtop.nl
Even voor de duidelijkheid ik heb het niet over promo filmpjes, Deze kunnen inderdaad goed of slecht zijn. maar ik heb het over die goochelaars die een trucje vinden in de kast en deze even vlug laten zien en dan denken dat dit goed is. En dat deze goochel;aars weten dat de presentatie heel belangrijk is maar zodra ze in de lens kijken dan doen ze dus inderdaad alleen maar in de lens kijken en vergeten dat de presentatie die ze doen niet richting een camera kan. Wel naar publiek maar deze geeft ook reactie en de goochelaar reageert hier weer op. Deze reactie doen ze na als ze een filmpje maken. Ze geven de suggestie dat er bv gelachen moet worden. ???? en dan reageert de goochelaar als of dit leuk is. Dit is waar ik in het openen van deze topit het over heb. en hier graag jullie gedachte hier over
Richard Top

didge

Member+
23 jun 2003
746
179
43
55
Beste Richard, het een verschijnsel dat niet exclusief voor het goochelen is maar voor elke vaardigheid. Ik praat vaak met mijn studenten en met mijn internationale topsport netwerk over dit onderwerp. Conclusies die we daar gezamenlijk trekken is dat het ook een kans is om het verschil te laten zien tussen middelmatigheid en onzorgvuldigheid en professionalisme. Het kan jezelf dus beter positioneren. Moet je meer moeite doen om jezelf te verdiepen in de goochelkunst, jazeker. Daarnaast heb ik inmiddels van mijn academische en professionele collega's die zich bezig houden met o.a. communicatie, gedragspsychologie en marketing begrepen dat de hedendaagse mens andere uitingsvormen heeft waarbij het eigenlijk niet direct gaat om kwaliteit maar om gezien te worden op wat voor manier dan ook(denk aan de uitwassen op sociale media). Als ik jonge studenten vraag hoe zij daar naar kijken dan is er grote tolerantie, andere manier van waarnemen, andere norm. Als ik mijn collegae in zowel academisch als topsport wereld vraag dan is de reactie vaker zoals die van jou en natuurlijk regelmatig die van mijzelf. Niet ergeren zou ik tegen eenieder zeggen, wel bedenken dat het een moderne vorm van communicatie is, en als je er dan toch een bepaald spanningsveld mee hebt...laat dan zien hoe het wel moet en positioneer jezelf op een positieve manier.

Richard Top

Member+
26 aug 2003
827
31
28
56
den haag
www.richardtop.nl
Didge ik ben het wel met je eens dat het een nieuwe manier van comunisren is. Dat de jeugd dit doet oké maar de ouderen onder ons moeten ook zo nodig mee doen. En dat is natuurlijk niet erg maar als ze 0live een act zien dan zullen ze altijd oordelen over de presentatie daar ze de technieken meestal wel herkennen . Ze vinden presentaie dus belangrijk maar zo dra de camera aanstaat bergeten ze dus de presentatie. Ze denken dus dat ze het op elk vlak goed doen en dat is naar mij gevoel niet zo. De jeugd stap in deze werled van af het begin dat ze een mobiel krijgen. De generatie die zonder is groot geworden daar heb ik het over. Ik leer natuurlijk van deze filmpjes daar de presentatie zo slecht is dat de methode direct opvalt. Ook mijn kijk naar het goochelen of andere kunst veranderd hier door. Ik vind het denk ik dan ook eerder lachwekkend dan irritant dat ze zich zo voor schut zetten maar wel vind ik het jammeer dat ze dus niet alleen zichzelf maar ook onze kunst op de ze manier in een verkeerd daglicht zetten . En of ik zelf de kunst leer om voor een camera iets te laten zien weet ik niet maar ik zal mij zeker voor de camera mij net zo voorbereiden als dat ik voor live publiek mijn kunsten zal laten zien