Het gedoe van muziek

maigret

Member+
28 mei 2011
395
294
63
72
Turnhout (B)
www.maigret.org
Het zoeken naar de juiste muziek duurt bij mij soms langer dan het construeren van de routine. Zoals Sven hierboven vermeldt: het is minstens even belangrijk als de routine zelf. Het bepaalt de sfeer en de impact.
Mijn werkwijze is soms deze:
Je weet "ongeveer" wat je wil (romantisch, episch, dramatisch, enz.)
Dan vul ik in YouTube die zoekterm in (bijvoorbeeld: "epic music")
En dan letterlijk honderden filmpjes amper bekijken, maar vooral luisteren :). Dit kan weken duren...
Als ik een stuk goed vind, dan download ik het in MP3-formaat. (dus enkel het geluid en niet de video).
Als ik dan een vijf à tiental in aanmerking komende "kandidaten" heb gedownload, maak ik een keuze.
Met het programma CoolEdit kan ik dan stukken eruit halen en bewerken.
En dan soms daarna nog iets beter vinden en opnieuw beginnen.
Zeer arbeidsintensief, maar het loont!

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Alex Buijk

maigret

Member+
28 mei 2011
395
294
63
72
Turnhout (B)
www.maigret.org
Wat ik ook soms doe:
als ik iets hoor van "dat is mooi, dat zou wel eens van pas kunnen komen later", dan download ik dat ook en bewaar het in een aparte directory. Zo bouw je met de tijd al een reeks "kandidaten"op.

En er bestaan ook uiteraard DVD's met muziek, speciaal gecomponeerd voor magische acts.

• Like
Reactions: Sven Bosch

maigret

Member+
28 mei 2011
395
294
63
72
Turnhout (B)
www.maigret.org
Voorbeeld geluidseffecten:
Al in het begin van de jaren 80 experimenteerde ik met muziek en geluidseffecten bij mijn close-up acts.
Van 1985 zijn helaas geen beelden, maar in 1990 was er een opname. De VHS casette werd omgezet naar een digitale versie, vandaar de slechte kwaliteit. Dat was toen nog met een geluidscasette en een voetpedaal :). Waar is de tijd.
Stel u deze act even voor ZONDER geluidseffecten. Het zou echt nergens op slaan.
http://www.maigret.org/1990 Nationaal Congres.html (password = 678)

Voorbeeld muziek: (opgenomen in 2011 door iemand met zijn GSM)
http://www.maigret.org/2011 club diner.html (password = 678)

Sven Bosch

Member+
25 mrt 2019
17
13
3
22
Heeswijk-Dinther
www.biergoochelaar.nl
Wat ik ook soms doe:
als ik iets hoor van "dat is mooi, dat zou wel eens van pas kunnen komen later", dan download ik dat ook en bewaar het in een aparte directory. Zo bouw je met de tijd al een reeks "kandidaten"op.

En er bestaan ook uiteraard DVD's met muziek, speciaal gecomponeerd voor magische acts.
Hey @maigret, De dvd's met muziek heb ik ook vaak voorbij zien komen maar vaak bevat dat muziek die iedereen gebruikt.
Dit is een perfect voorbeeld. Als ik dit hoor dan wil ik het liefste weg rennen!

Wat ik zelf nog eens doe. Ik kijk terug naar films en video's van dingen die dicht bij mij staan. Ik heb bijvoorbeeld mijn touwroutine op de muziek van star wars. Hierdoor krijg ik ook een soort enthousiasme als ik dat nummer weer hoor en het heeft ook nog een betekenis. (
) Heb ooit geleerd als je covers gebruikt heb je minder last van copyright gedoe.

Glenn

Member+
25 feb 2004
331
39
28
Guttecoven
www.glentertainment.nl
Heb ooit geleerd als je covers gebruikt heb je minder last van copyright gedoe.
Wellicht minder gedoe, maar volgens mij nog steeds niet 100% toegestaan ;) Weet niet meer exact hoe het allemaal zit, dan zou ik nog eens in mijn studieboeken moeten duiken om te kijken of daar nog iets bruikbaars (en actueels) instaat.

Vroeger (toen ik nog niet commercieel optrad) heb ik wel eens nummers uit bijv. een film gebruikt. Tegenwoordig doe ik dat echter niet meer. En dat is echt niet alleen om copyrightgedoe te voorkomen, maar ook uit respect voor de artiest en componisten. Wij zouden het ook niet op prijs stellen als iemand illegaal onze routines jat toch? :oops:

Als ik muziek gebruik ben ik wel eerst bezig met de rechten checken, daarna pas inhoudelijk. Beperkt dat mijn creativiteit/keuze daarmee? Jazeker. Maar dat maakt het wel ook direct makkelijker om tot een keuze te komen waardoor de vaart erin blijft :) Dan kan ik tenminste mijn routines met muziek in de praktijk testen, bijschaven en indien nodig terug naar de tekentafel en overnieuw beginnen :rolleyes:

• Like
Reactions: Sven Bosch

Jean-Paul

Member+
23 jun 2003
3.475
1.358
113
45
Pijnacker
www.cinemagix.nl
Muziek uit bekende films is nog steeds een leuke vijver waarin gevist word.
Maar wat je wel steeds merkt is dat er steeds meer goochelaars/illusionisten hun muziek speciaal laten componeren.
En dan zorg je er ook voor dat je alle touwtjes in handen hebt, een mooi voorbeeld hiervan is de tour van Hans Klok met de show House of Horror.
De muziek die hij gebruikte bij zijn 5 minute challenge op het eind en het applausmoment op het einde is speciaal gecomponeerd voor hem.
Hans heeft heel slim gebruik gemaakt hiervan, en heeft dankzij de muziek en de manier van applaus halen ervoor gezorgd dat hij elke avond ruim 3 minuten lang een staande ovatie afdwingt en voor zichzelf alleen al 3 tot 5 applausmomentjes heeft, om nog maar te zwijgen over het applaus voor de overige artiesten.

Kortom muziek kan je maken, maar dan moet je wel hele goede bestaande tracks gebruiken, of zelf investeren in een goede composer die alles helemaal naar jouw wensen en eisen kan maken.