Het Nationaal Centrum Voor De Goochelkunst

Discussie in 'NMU, FISM en clubs' gestart door Eddy Smit, 18 jun 2017.

1. Eddy Smit

Eddy Smit Goochelaar

Lid geworden:
    12 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    121
    Het Nationaal Centrum Voor De Goochelkunst
    Zoals bij de meeste goochelaars bekend zal zijn hebben Ton Bal en Martijn Martel de laatste vier jaar met vereende krachten de 1e maandagavonden in het Magic Art Center georganiseerd. Velen onder u waren daarbij aanwezig. Ook wij hebben daar als deelnemende goochelaars enorm genoten en veel onderlinge contacten kunnen onderhouden. Helaas hebben Ton en Martijn aangegeven dat zij niet langer deze 1e maandagavonden kunnen organiseren. De tijd is nu aangebroken dat het stokje door anderen overgenomen wordt. Vandaar dat ik met jullie allen het volgende voorstel wil bespreken.

Het Nationaal Centrum Voor De Goochelkunst:
    Door de nu ontstane situatie staan wij aan een nieuw begin. Een nieuw begin creëert ook weer nieuwe kansen. Als de NMU (wij dus allemaal) bereid is zich te huisvesten in het Magic Art Center en als zij bereid is onderstaande ideeën te ondersteunen is de weg vrij om te komen tot de oprichting van “Het Nationaal Centrum Voor De Goochelkunst”. De KNVB heeft immers toch ook een Nationaal Centrum in Zeist en de NSF heeft haar Nationaal Centrum in Papendal. Waarom volgen wij als goochelaars dit voorbeeld niet? Hier ligt naar mijn mening voor het bestuur van De Nederlandse Magische Unie een grote uitdaging. Een uitdaging die er voor kan zorgen dat goochelend Nederland nog meer onder de aandacht komt en dat de overkoepelde organisatie nog professioneler georganiseerd is.

Hoe dit aan te pakken:
    Laten alle voorzitters van de goochelverenigingen, onder auspiciën en op voordracht van De Nederlandse Magische Unie binnen hun verenigingen voorstellen doen om op toerbeurt per vereniging een avond in het Magic Art Center te organiseren. Dit kan geschieden zowel in competitief verband als ook in recreatief verband. Verder behoort het tot de mogelijkheden de zo succesvolle studiedagen die de NMU organiseert te verplaatsen naar het Magic Art Center. Beide partijen zijn daar wat de kosten betreft erg bij gebaat. Ook het uitgewerkte plan dat in de jaren 90 al door mij werd ingediend m.b.t. het oprichten van een kernploeg past mooi binnen deze structuur. Binnen de sportwereld is het toch ook te doen gebruikelijk dat de overkoepelende bond dit soort activiteiten initieert.

Het is knap dat Veronique Ross gedurende een periode van 15 jaar het Magic Art Center open heeft weten te houden. Maar qua onderhoud en programmering van het geheel is nu een flinke en kordate impuls nodig, Zij kan het niet langer alleen. Vandaar dat ik De Nederlandse Magische Unie adviseer een samenwerkingsverband met het Magic Art Center aan te gaan. Beide partijen kunnen daar hun voordeel mee doen. Het organiseren van de door mij boven genoemde activiteiten brengt extra loop dus ook extra inkomsten met zich mee, dit is beslist noodzakelijk om het Magic Art Center te kunnen behouden.

De organisatie:
    Delegeer een aantal taken naar een enthousiaste groep jongeren. Laat dat organisatiecomité ook de artiesten c.q de verenigingen benaderen. Als dit gebeurt onder auspiciën van De Nederlandse Magische Unie zullen vele jongeren zich vereerd voelen dit te mogen doen. Zeker als ze persoonlijk door één van de bestuursleden benaderd en begeleid worden. Zij leren dan onder begeleiding speellijsten op te stellen zodat elke vereniging c.q. artiest weet welke maandag van de maand ze aan de beurt zijn. Ze leren te programmeren en te regisseren en een show in elkaar te zetten. Voorts kunnen zij een competitie uitwerken die als aanloop kan dienen voor de nationale en internationale kampioenschappen. Op deze manier van werken maken zij kennis met vele facetten van het theater-vak.

Het Magic Art Center heeft alles in huis om dit plan tot een succes te maken. Deze kans laten wij toch niet lopen? Het leek mij voor beide partijen dienstig een plan uit te werken waar heel goochelend Nederland bij gebaat kan zijn.

Het bovenomschreven voorstel is reeds ruim drie maanden geleden en wel op 11 maart 2017, aan de vertegenwoordigers van de verenigingen gedaan. (Het Algemeen Bestuur) Tijdens de behandeling van dit punt door het D.B. werd door de vertegenwoordigers toegezegd dit terug te koppelen naar de leden van uw verenigingen. Ben erg benieuwd of het binnen de verenigingen is besproken en of het bij u allen is doorgekomen.

Vandaar dat ik u nu in de openbaarheid verzoek te reageren op het voorstel.

Jasper vindt dit leuk.
  2. Nico van Hulst

Nico van Hulst Erelid & V.I.P.

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    250
    Beste Eddy jarenlang spraken elkaar even in Blackpool nu hebben we bijna dagelijks contact. Ik ben nu nog in Spanje morgen naar huis woensdag avond NBG avond als jouw bericht niet langskomt doe ik het in de rondvraag. Voor iemand die na 20 jaar de pijp aan Maarten gaf ben je knap actief en bulk je van de ideen . Ik heb er echt zin in gebeurt er tenminste is wat in goochel Nederland. Volgens mij zitten ze op het Binnenhof ook op je te wachten EDDY FOR PRESIDENT.

Eddy Smit en Jean-Paul vinden dit leuk.
  3. Jean-Paul

Jean-Paul Goochelaar

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    1.361
    Het zou mooi zijn als de clubs in Nederland zich hier maandelijks zouden presenteren, niet aan alleen de collega's maar ook aan het lekenpubliek, ik sprak tijdens het Dutch Festval of Magic een lid van de Magische Club in Oslo (Mike Hill) en die houden daar maandelijks ook een show voor buitenstaanders, en dat schijnt daar zeer goed te werken, elke maand zit de zaal lekker gevuld, en word magie op een leuke en luchtige manier uitgedragen en worden mensen ge-enthousiasmeerd voor de goochelkunst, sterker nog het levert ze alleen maar nieuwe leden op elke keer, en dat is toch ook iets wat je als goochelclub graag wilt hebben? dat zorgt voor die verfrissing en verjonging die je graag wilt hebben als goochelclub/NMU.

De NMU zijn we tenslotte allemaal, vraag je niet af wat de NMU voor jou kan doen, maar wat kan jij voor de NMU doen?
    Samen de schouders eronder zetten, allemaal ons steentje bijdragen om het mooie goochelvak te promoten.
    Jong of oud maakt niet uit, uiteindelijk zullen de jongeren de kar moeten gaan trekken, maar voor nu moet er zeker samengewerkt worden om van elkaar te leren.
    De oudere generatie word dan wat meer wegwijs met nieuwe technieken, zowel op goochelvlak als op andere vlakken, en de jongere leren van de oudjes juist die vergeten juweeltjes van magische technieken, maar ook hoe om te gaan met het runnen van eventueel een club/organisatie.

Eddy Smit en M@@rten Bruins vinden dit leuk.
  4. Eddy Smit

Eddy Smit Goochelaar

Lid geworden:
    12 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    121
    Nico,
    Dank voor je compliment. Ik ben nog wel actief bezig maar aan de andere kant ben ik ook aan het afbouwen. Als je naar onze website gaat www.magischeloge.nl kun je zien dat ik een hele jonge groep om mij heen gecreëerd heb. Zij zullen het stokje over gaan nemen. Ik heb mij altijd op het standpunt gesteld dat wanneer je het goed wilt organiseren je jong bloed de kans moet geven om hun ideeën en idealen gestalte te geven. Als het eenmaal zo ver is ben ik voor geen enkele functie meer beschikbaar. De Magische Loge heeft altijd voor samenwerkingsverbanden opengestaan. Helaas was die coöperatieve opstelling niet wederzijds.

Jean Paul,
    Wij zijn het helemaal eens. Bedankt voor je positief commentaar.

Jean-Paul vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina