Is de structuur van onze organisatie nog wel van deze tijd?

Discussie in 'NMU, FISM en clubs' gestart door Eddy Smit, 12 jun 2017.

1. Eddy Smit

Eddy Smit Goochelaar

Lid geworden:
    12 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    121
    Is de structuur van onze organisatie nog wel van deze tijd?

De goochelverenigingen in Nederland worden aangestuurd door enthousiaste en hardwerkende vrijwilligers. Het is altijd weer te waarderen dat er mensen zijn te vinden die met veel energie deze verantwoordelijke taken op zich willen nemen. Maar hoort deze manier van werken nog wel bij deze moderne tijd? Wordt het niet eens tijd om een veranderingsproces in gang te zetten en de vrijwillige bestuurders te vervangen voor een professioneel bestuur. Voor mensen die eigenhandig beslissingen durven en kunnen nemen vanuit hun professionaliteit, ervaringen en deskundigheid. Is het nog van deze tijd om de organisatie van de Nederlandse Kampioenschappen uit te besteden aan de clubs waarbij de vraag is of er elk jaar nog wel een club te vinden is die dit aandurft. De basis om dit op lange termijn gestalte te geven wordt brozer en brozer.

Vandaar mijn volgende vragen:
    1.
    Dien je de uiteindelijke besluitvorming over te laten aan de verenigingen die slechts twee maal per jaar bij elkaar komen?
    2.
    Duurt het niet te lang om een voorstel te doen aan de verenigingen in het voorjaar om later een beslissing te nemen in het najaar? (als dat al lukt?)
    3.
    Zou je niet moeten komen tot een vaste ploeg die elk jaar garant staat voor de organisatie van het NK? (het IBM-model Engeland) (Blackpoolmodel Engeland)
    4.
    Zou het zinvol zijn om een organisatie als Stardust of dergelijke te benaderen en de organisatie aan hen uit te besteden, zodat je een professionele en langdurige magic show in de theaters kan laten draaien? Zou het NK goochelen dan een onderdeel van deze theatercyclus kunnen worden?
    5.
    Zouden op deze manier de Nederlandse Kampioenschappen niet aantrekkelijker worden voor een veel groter publiek? De show “The Illusionist’s” wist in De Music Heinekenhal toch een heel groot publiek te trekken.
    6.
    Zou met zo’n structuur de neergaande spiraal van onze kampioenschappen een halt toegeroepen kunnen worden?
    7.
    Is het niet zo dat je dan een te grote verantwoordelijkheid weghaalt bij de verenigingen zodat die zich kunnen richten op zaken waarvoor ze opgericht zijn? Een verantwoordelijkheid waar toch grote financiële consequenties en een enorme capaciteitsinzet aan vast zit.
    8.
    Zou het zinvol zijn om met onze internationaal ervaren artiesten zoals Hans Klok, Ger Copper, Marcel Kalisvaart en dergelijke een brainstormsessie te organiseren? Waarom wordt er geen gebruik gemaakt van hun professionaliteit?
    9.
    Wie zouden wij kunnen aanbevelen hierin het voortouw te nemen?

Het zijn vragen die mij al heel lang bezighouden. Hoe denken jullie hierover?

Jeroen Wijs, Jan Kosters en Minze Dijksma vinden dit leuk.
  2. Nico van Hulst

Nico van Hulst Erelid & V.I.P.

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    250
    Eddy wat een visie, je slaat de spijker zo ontzettend recht en hard op zijn kop. De goochelwereld is nooit een voorbeeld van vernieuwing geweest maar het is nu echt 5 voor 12 en gelukkig zijn er dan mensen zoals jij die aan de bel trekken. Wij denken nog altijd dat we een soort geheime sexte zijn, terwijl al onze geheimen op you tube staan. Dit congres of festival, een andere naam is voor goochelaars al een enorme verandering,is echt het laatste, financieel is het niet meer op te brengen, alleen al door de absurde prijzen van theaters. We moeten gewoon veranderen, en gelukkig zijn er dan mensen die de toekomst zien. Misschien een idee EDDY FOR PRESIDENT? Mijn stem krijg je.

Minze Dijksma vindt dit leuk.
  3. Eddy Smit

Eddy Smit Goochelaar

Lid geworden:
    12 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    121
    Dank je wel Nico, dank je wel Minze,
    Op facebook in de groep van De Magische Loge heb ik deze stelling als eerste neergezet. De hakken in het zand gedrag kan ik begrijpen. Het is ook moeilijk oude patronen los te laten. Ik heb een aantal reacties van de voorzitter van de NMU ontvangen. Heb toch het idee dat mijn stellingen niet helemaal landen. Verder is het niet aan mij om de reacties van de voorzitter hier te plaatsen. Het plaatsen van mijn reactie daarop staat mij geheel vrij natuurlijk. Onderstaand mijn weerwoord om nogmaals aan te geven waar het nou echt om draait. Gewoon ter verduidelijking.

Beste Jasper Oberon,
    Als je zo nauw betrokken bent bij een organisatie als jij dan kan je dat niet meer los zien van de emoties die dat met zich meebrengt. Ik begrijp dat ook. Je werkt hard met een inzet van wellicht meer dan 100%. De wereld is aan snelle veranderingen onderhevig. Ook de wereld van ons. Kijk maar eens hoe door alle technische veranderingen onze magische wereld veranderingen heeft ondergaan. Maar bestuurlijk gezien houden wij ons nog steeds vast aan oude patronen en een structuur van 50 jaar geleden. Toch zou ik jullie willen adviseren om eens out of the box te denken. In klein verband met de internationaal georiënteerde artiesten die door mij en jou zijn genoemd. Betrek daar ook een professionele theaterproducent bij. Ondanks alle goed bedoelde initiatieven en ondanks de behaalde resultaten klaagt men nog steeds steen en been over de te lage bezoekersaantallen bij de Nederlandse Kampioenschappen. De conclusie zou dus kunnen zijn dat de huidige manier niet werkt. Uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat er ook dit jaar weer bij het festival een fors bedrag bijgelegd moet worden. Hoe lang houden wij dit nog vol? Betalen wij onze contributie om in feiten het toegangskaartje te subsidiëren? In je uitleg schrijf je letterlijk, “waar blijven de goochelaars”. Wordt het niet eens tijd om de organisatie van het NK los te zien van het goochelaars-publiek. Zouden wij ons niet veel meer moeten gaan richten op het theaterpubliek? Zouden wij ons niet veel meer moeten richten op een festival in de trant van “Festival International Du Cirque De Monte Carlo”? .
    Wij hebben die kennis in Nederland in huis. Ga eens brainstormen over de opzet van een totaal nieuw concept. Voorts bekruipt mij het gevoel dat je de door mij geponeerde stelling niet helemaal begrijpt. De door jou geplaatste flyers met de daarop vermelde artiesten maakten voor een deel, deel uit van het festivalprogramma en heeft naar mijn mening niets te maken met het uitwerken van een nieuw concept. Verder verzoek ik jou mij eens aan te geven op welke manier de NMU heeft bijgedragen tot het succes van deze artiesten zoals op de flyers staat vermeld. Denk je nou echt dat onze organisatie iets heeft bijgedragen aan het Succes van bijvoorbeeld Hans Klok? Ik denk toch echt dat je hem dan te kort doet. Door hard werken en blik op oneindig met alle risico’s van dien heeft hij het weten te maken. Ik volg ze allemaal al vanaf het moment dat ze hun eerste trucje deden. Mijn stellige overtuiging is dat zij het allemaal op eigen kracht hebben gedaan. Niets meer en niets minder. Bij een nieuw concept hoeft het DB van de NMU niet buitenspel te staan maar het kan zich gaan wijden aan andere taken die ook heel belangrijk zijn. Zoals het vormen van een commissie van aanbeveling en toezicht, verantwoordelijk voor coaching en opleiding, de organisatie van studiedagen en dergelijke.

Conclusie mijnerzijds:
    Verlaat de gebaande en platgetreden paden, zoek nieuwe uitdagingen, ga in gesprek met een groot theaterproducent, stel je niet langer afhankelijk van de verenigingen op maar bovenal durf te veranderen.

M@@rten Bruins vindt dit leuk.
  4. Marc Woods

Marc Woods Goochelaar

Lid geworden:
    7 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    392
    Eddy wat een goed bericht van je...ik reageer nu pas omdat ik er écht even over na wilde denken!

Laat ik voorop stellen dat de NBG het dit jaar weer knap voor elkaar gebokst heeft, maar toch mis ik de internationale allure van een congres zoals in Blackpool. Dit kom grotendeels door het aantal bezoekers volgens mij

Blackpool heeft al jaren een het grootst aantal bezoekers van alle goochel-congressen ter wereld, daarnaast heeft Blackpool ook al jaren dezelfde groep kar-trekkers.

Of het daaraan ligt, ik kan me voorstellen dat het enorme rust brengt voor de NMU en alle goochelclubs die toch om de zoveel jaar worden gevraagd iets te organiseren.

Er is een enorme storm aan "nieuwkomers"...maar de hele hordes jeugdige goochelaars blijven achterwege op het festival. Nou ben ik niet alle dagen geweest, dat beïnvloed waarschijnlijk mijn beeldvorming. Toch denk ik dat de NBG dit jaar een aantal leuke nieuwe dingen geïntroduceerd heeft (meet and greet, bar-magic wedstrijd).

Volgens mij kan een groep nieuwe denkers een frisse wind laten waaien op de steunpilaren uit het verleden, ik steek hand in eigen boezem want ik zie het persoonlijk niet zitten om er jaarlijks zoveel tijd te stoppen.

5. Eddy Smit

Eddy Smit Goochelaar

Lid geworden:
    12 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    121
    Marc, De NBG heeft het geweldig gedaan. Niets anders dan lof. Heb ik ook overal gefentileerd en in een persoonlijk schrijven vastgelegd. Hulde alom! Maar het gaat mij om de bestuurlijke veranderingen die naar mijn bescheiden mening heel hard nodig zijn. Stilstand is achteruitgang. De schoen wringt hem bij de emotionele betrokkenheid. Zodra men de emoties los kan zien van het uiteindelijke doel zijn wij op de goede weg. Maar goed feed back, hoe goed bedoeld ook, wordt niet altijd in dank aanvaard.

Minze Dijksma vindt dit leuk.
  6. Minze Dijksma

Minze Dijksma Goochelaar

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    78
    Er ging wat mis. Twee keer de reactie van Nico herhaald. Was niet de bedoeling. Mogen worden verwijderd door de beheerders van deze site,

Wel heb ik de constructieve voorstellen van Eddy gelezen. Ik denk, dat hij hier een prima voorzet geeft. Nu is het een kwestie van oppakken en elkaar begrijpen en er wat mee doen. Ik ben benieuwd.

7. Nico van Hulst

Nico van Hulst Erelid & V.I.P.

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    250
    Beste Eddy we moeten misschien geduld hebben(heel even natuurlijk) want aan de reactie op face book van Jasper merk je dat hij direct in de verdediging gaat, alsof jij hem aanvalt. Het moet door gaan dringen dat wat jij, en met jouw hopenlijk veel anderen, bedoelt geen aanval is op het huidige beleid maar een idee om het beleid aan te passen aan deze tijd. De hele structuur moet veranderen, maar helaas kost het tijd om anderen te overtuigen. Bij de NBG hebben we net een bijeenkomst achter de rug waar we gebrainstormd hebben over de toekomst van onze club en dan merk je dat sommige zich verschuilen achter, het is toch best gezellig, maar geen gedachte hebben over hoe de club over 5 jaar er zal voorstaan, als hij nog bestaat. En gelukkig hebben we daar hele goeie discusies over gehad en heb ik wel vertrouwen erin. Maar de NMU is natuurlijk een veel logger orgaan dan moet je er ook harder aan trekken om ook maar iets verandert te zien. Maar Eddy weet dat je gesteund wordt door langzaam steeds meer mensen. Maar de strijd is nog lang niet gestreden.

Eddy Smit vindt dit leuk.
  8. Eddy Smit

Eddy Smit Goochelaar

Lid geworden:
    12 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    121
    Nico,
    Geduld is inderdaad een schone zaak. Ik heb gedurende een periode van ruim 20 jaar deel uitgemaakt van het algemeen bestuur in de hoedanigheid van clubvertegenwoordiger. Uiteindelijk heb ik de pijp aan Maarten gegeven. En weet je waarom? Er werd uitsluitend vergaderd over zaken die de kar niet uit het zand trokken. Maar zinvolle discussies over het werken aan een moderne en werkzame structuur heb ik nog nooit meegemaakt. Hopelijk begrijp je dan ook dat ik na meer dan 20 jaar dit soort prietpraat te hebben aangehoord ben afgehaakt Uiteraard moeten wij blij zijn met die vrijwilligers die elke keer weer onbezoldigd en met veel enthousiasme er tegenaan willen gaan. Maar vergeet daarbij één ding niet. Het pluche aan de bibs voelt ook heel lekker.

Deel Deze Pagina