MagicTalk met hypnotiseur Rinke Jacobs

Discussie in 'MagicTalk' gestart door Jean-Paul, 28 aug 2015.

1. Jean-Paul

Jean-Paul Goochelaar

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    1.361
    Na een hilarische eerste aflevering van You're Back In The Room met Rinke Jacobs kan je hier nog even nagenieten over het fenomeen hypnose...wat is het nou, je krijgt alle antwoorden hier bij een nieuwe MagicTalk van Goochelaars.com

Wat vind je van Hypnose?
    Vind je het iets engs, leuks of iets wat gewoon niet kan?

2. Ray

Ray Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    237
    Ik ben het met Rinke eens dat je show al begint bij de verkoop. Die verwachting is zo enorm belangrijk, wetenschappelijk is ook aangetoond dat mensen in hoge staat van verwachting makkelijker suggesties opvolgen.

Persoonlijk geloof ik niet in een trance-staat; domweg deze is wetenschappelijk nooit aangetoond en kan ik niet bewezen worden omdat je hypnose niet blind, laat staan dubbel blind kan uitvoeren. Dus iemand die een suggestie krijgt -- het zij met een inductie, het zij zonder inductie zijn van meet af aan geprimed. En dit zaadje kan mogelijke alle fenomenen die gemeten worden verklaren.

En naar mate je meer hypnose doet, zie je dat die hele inductie niet meer nodig is, je kunt het allemaal ook dpen zonder inductie doen.
    De inductie is alleen een heel duidelijk startsein, dat vanaf "nu" gaat het gebeuren.

En wat i.d.d. heel belangrijk is, is dat het het kader zet. Je hebt van die kwakzalvers die claimen dat iedereen bij een patroon interrupt bij het woord slaap in die "hypnose toestand" gaat. Totale onzin! Je bent verward, ja! En je hersenen willen uit die verwarring, ook ja! Maar wanneer jij dat kader hypnose niet hebt reageer je niet door je te laten ontspannen maar: "verbaasd kijkend en je grijpt een emotionele reactie aan om uit die verwarring te kopen" Een kwade: "WTF" of een lachende: "HUH?! Wat doe jij nou?"

Ik zeg ook bij het begin: "En tijdens hypnose ben je altijd min of meer bewust. Wanneer je slaap links hebt en wakker hier rechts hebt, dan is alles daar tussen in een toestand van hypnose".
    Juist om wat Rinke goed zegt: "Ik slaap niet, dus dit werkt niet" weg te nemen.
    Vervolgens associeer ik het gevoel dat ze ervaren wanneer ik zeg dat ze in hypnose zijn door te zeggen: "Zodra ik zeg slaap ga je terug in deze heerlijke ontspannen toestand waar je je nu in verkeerd, je kunt zelfs dieper wegzakken in deze ontspanning wanneer jij dat wilt."
    Dus je hebt eigenlijk met indirecte suggesties gezegd dat die toestand die je nu voelt, je zult oproepen wanneer ik zeg: "SLAAP".

En dit is alleen noodzakelijk voor mensen die nooit hypnose hebben gezien. Mensen die ooit hypnose hebben gezien zullen zich met dat gedrag associƫren en dus uitvoeren.

Ik vond toen ik een boel vragen begon te krijgen over hypnose en zodoende ook toegepaste psychologie ben gaan doen, geschriften dat in de tijd van Anton Mesmer, mensen reageerde met convulsies, dat was toen waarschijnlijk wat men associeerden omdat men dit soort gedrag zagen door mensen die "door de duivel" bezeten waren.
    Dus interessant hoe de perceptie van de mens invloed heeft op gedrag.

Het allerbelangrijkste van hypnose (of eigenlijk suggestie) is dat wanneer je alle kritische vragen hebt beantwoord en bewezen je brein niet anders dan overtuigd kan zijn van de suggestie. En wanneer je hersenen overtuigd zijn van iets ga je ook zo de werkelijkheid waarnemen. Want de ervaring van werkelijkheid is per definitie subjectief.

Maurice Meijer M&M en Eric Simonesz vinden dit leuk.
  3. Marc o

Marc o Goochelaar

Lid geworden:
    19 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    223
    De "trance" van b.v. het autorijden zoals Rinke beschrijft vindt ik vele malen interessanter dan het hypnose gevoel wat deelnemers op het podium laten zien.
    Naar mijn idee voornamelijk meer instant stooges die maar meedoen om de show niet te verpesten dan deelnemers die echt in een andere staat van bewustzijn zijn.

Overigens bovenstaande is niet persoonlijk naar Rinke gericht maar naar het algemene beeld wat ik van showhypnose heb.

4. Sven van de Vorstenbosch

Sven van de Vorstenbosch Close-Up Magician

Lid geworden:
    1 nov 2015
    Leuk Bevonden:
    19
    Net even gekeken voor zon 3 daagse work shop van Rinke.
    Helaas niet in mijn budget :') ik schrok er zelfs een beetje van haha

5. Matsuru

Matsuru Goochelaar

Lid geworden:
    10 sep 2011
    Leuk Bevonden:
    23
    Hypnose cursussen zijn vak vrij prijzig ja. Ik ben zelf begonnen met de 1 daagse introductie workshop van de zelfde site die Rinke's workshop aanbied. Dat is een prima manier om te beginnen en een stuk makkelijker te betalen.

6. Jean-Paul

Jean-Paul Goochelaar

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    1.361
    Zelf lijkt het mij ook leuk om het te kunnen doen.
    Ik ben dan ook nog druk aan het sparen :D

7. tom-krooshof

tom-krooshof goochelaar

Lid geworden:
    17 jan 2016
    Leuk Bevonden:
    17
    erg interessante video!

Deel Deze Pagina