MagicTalk met oud NMU en FISM president Eric Eswin

Discussie in 'MagicTalk' gestart door Jean-Paul, 31 jan 2017.

1. Jean-Paul

Jean-Paul Goochelaar

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    1.361
    Beste allemaal,

Een lange tijd verscheen MagicTalk onder de vlag van Goochelaars.com, een serie interviews die willekeurig verschenen, maar meer de hype van de dag volgden.
    Er kwam een moment dat ik de overstap maakte van moderator van goochelaars.com naar hoofdredacteur van informagie.nl (de digitale opvolger van het door de Nederlandse Magische Unie uitgegeven blad)
    Met veel liefde zijn we het digitale avontuur aangegaan en we zijn lekker op stoom.
    Leuke artikelen, interviews, en als je lid bent van de NMU valt er ook nog behoorlijk wat mooie trucs te leren.
    Maar het afgelopen jaar kreeg ik op diverse evenementen de vraag, komt MagicTalk ooit weer terug.
    Tja die vraag heb ik vervolgens voorgelegd op social media en de reacties waren laaiend enthousiast.
    Maarja wanneer begin je dan met een nieuwe serie, en met wie?
    Altijd een moeilijk vraagstuk, tot afgelopen zondag.
    Tijdens het Nieuwjaarstreffen in Rotterdam werd het antwoord letterlijk in onze schoot geworpen.

Robert List (aka Herman Jonker) trad in gesprek met niemand minder dan Eric Eswin.
    Mijnheer Eswin is lange tijd president geweest van de Nederlandse Magische Unie, en daarna werd hij zelfs president van FISM.
    FISM is het overkoepelende orgaan van alle goochelclubs wereldwijd die elke 3 jaar de wereldkampioenschappen organiseert en in februari 2017 de Europese kampioenschappen in Blackpool, waar Nederland door 4 toptalenten vertegenwoordigt zal worden.(waar uiteraard ook weer een verslag van te lezen zal zijn op informagie.nl)

Maar goed ik dwaal af.het interview met mijnheer Eswin was dusdanig informatief en actueel, met toch ook een terugblik erin, en we zien ook nog eens een unieke goocheltruc, dat ik bij mijzelf dacht dat het eeuwig zonde zou zijn om hier niks mee te doen, en toen ging er een lampje bij me branden.
    Dit is het moment om met dit interview af te trappen met een reeks nieuwe MagicTalks.

Kijk en geniet van dit ongeveer 25 minuten durende gesprek, waarin Eric Eswin zijn visie geeft op het hedendaagse verenigingsleven, de Youtube generatie en nog veel meer.
    Met trots presenteer ik jullie.....MagicTalk met Eric Eswin.

#1 Jean-Paul, 31 jan 2017
    Laatst bewerkt: 31 jan 2017
    Fritz met een Z en M@@rten Bruins vinden dit leuk.
  2. M@@rten Bruins

M@@rten Bruins Goochelaar

Lid geworden:
    19 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    56
    Wel goed inderdaad om te verjongen in besturen. Sowieso goochelt de jeugd nog wel, maar die zitten op het internet. Met Youtube / DVD's kun je elk weekend / elke dag een soort van "congres" hebben achter je computer. Dan leer je veel sneller / specifieker en je kunt nog eens op pauze drukken of een stuk herhalen waar je meer aandacht aan wilt besteden. Als je druk bent, kun je zelf je momenten bepalen.

De structuur haal je uit je optredens en het vertonen van trucs. Leken geven andere reacties dan goochelaars, dus het is alleen maar goed om direct "echte" reacties terug te krijgen. Goochelen voor goochelaars en goochelen voor leken moet je eigenlijk ook niet met elkaar vergelijken. Dat zijn twee totaal andere takken van sport en die worden nogal eens met elkaar verward. In enkele gevallen komen die twee takken van sport bij elkaar, maar vaak wordt er ook een hele andere versie van een act opgevoerd voor leken dan voor goochelaars.

Wat goed is aan MagicTalk is dat er een verbinding wordt gemaakt tussen de "Youtube" generatie en de "Goochelevenementen" generatie. Stel je bent druk dan heb je toch nog de mogelijkheid om iets mee te krijgen van een congres of goochelevenement. En de jeugd denkt waarschijnlijk...oh laat ik ook eens naar zo'n evenement gaan.

Minze Dijksma vindt dit leuk.
  3. Jean-Paul

Jean-Paul Goochelaar

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    1.361
    Qua goochelen heb je gelijk hoor, dat je elke dag wel je eigen "congres" via wat voor media dan ook kan houden.
    Maar niks haalt het bij het gevoel van met een grote groep gelijkgestemden ergens op een locatie te zijn, en samen de magie te beleven door middel van een mooie show/gala/lezing of gewoon gezellig in een restaurant of bar met gelijkgestemden praten over het goochelen onder het genot van een drankje.
    Dat gevoel van saamhorigheid heb ik niet als ik een paar goocheldvd's ga bingen, of een rondje maak op Youtube.

Het mooie van congressen/festivals of andere dagen is dat je voor een paar dagen met dezelfde mensen omgaat en er (hechte) vriendschappen ontstaan.
    Alleen van achter een scherm is dat iets moeilijker voor elkaar te krijgen, niet onmogelijk, maar wel moeilijker.
    Als ik moest kiezen tussen een truc leren van Shin Lim via een dvd, of ik zie hem live mij die truc aanleren, dan wint de live ervaring het toch echt wel van de dvd.

4. M@@rten Bruins

M@@rten Bruins Goochelaar

Lid geworden:
    19 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    56
    Dan verschillen we daarin van mening / gevoel ;).

5. Fritz met een Z

Fritz met een Z Goochelaar

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    135
    Ik was er bij afgelopen zondag en ik ben hier heel erg voorstander van. Ik hoop dat de voorzitters, het AB en DB van de NMU dit filmpje even bekijken. Thanks voor het delen, JP!

Deel Deze Pagina