Medium char....echt of???

Discussie in 'Op- en Aanmerkingen' gestart door marco, 17 aug 2007.

1. marco

marco Goochelaar

Lid geworden:
    20 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    7
    Voor de mentalisten onder ons:
    Ik heb mij nooit echt met mentalisme bezig gehouden, maar vandaag heb ik tot mijn grote verbazing zeer bijzondere "gouden" informatie gelezen over het zo geheten: Cold reading.

Betekend dit dat we kunnen zeggen dat Char zeer bedreven is in het cold readen en dat hier haar hele hocuspocus op gebasseerd is?
    Kort samengevat: mogen we er dus vanuit gaan dat zij absoluut GEEN contact heeft met het hiernamaals??

2. Magyco

Magyco Goochelaar

Lid geworden:
    16 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    het is gewoon Cold Reading, dat is mijn mening.

3. Jeroen

Jeroen Goochelaar

Lid geworden:
    24 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    8
    Ik zeg wat ik altijd tegen iedereen zegt, ongeacht of Vermicellie-letter-Char nu wel of geen contact heeft.

Mensen hebben er schijnbaar baat bij en Char verdient er goud-geld mee. Laat één ieder in zijn/haar waan. Maar houdt haar ver bij mij vandaan!

4. Mr. MoLoToV

Mr. MoLoToV Goochelaar

Lid geworden:
    16 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Wie is Char?

5. Marco ...

Marco ... Goochelaar

Lid geworden:
    2 jun 2005
    Leuk Bevonden:
    0
  6. Glenn

Glenn Goochelaar

Lid geworden:
    25 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
  7. Victor Eilering

Victor Eilering Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    0
  8. marco

marco Goochelaar

Lid geworden:
    20 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    7
    leuk stukje glenn!

9. twisted

twisted Goochelaar

Lid geworden:
    26 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat ik mij afvraag is niet OF het cold reading is .. maar of char zelf ervan bewust is, of dat ze zelf egt gelooft dat ze met geesten communiceerd..

ik vind wel dat ze mensen egt helpt met het verwerken van dingen .. misschien niet op een geheel eerlijke manier .. maar het werkt wel ..

10. melvin

melvin Goochelaar

Lid geworden:
    11 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    er zijn wel degelijk echte mediums en het is echt wat char doet, ik geloofde char zelf ook niet in tot ik een keer char tegen kwam in de studio's en met haar ingesprek kwam en het aan haar vroeg of het echt was of niet.
    en ze wist dingen die niemand anders over mijn wist en ze kon dingen vertellen die zij nooit zou kunnen verinnen.

maar er zijn ook heel erg veel oplichters!!!

11. Jeroen

Jeroen Goochelaar

Lid geworden:
    24 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    8
    De vraag is niet, geloof je er in of niet. De vraag moet zijn. Sta je er voor open? Tuurlijk zijn er oplichters en mensen die de "Force" wel bezitten. De vraag kan zijn, wat ga je er mee doen. Ga je public en er veel geld mee verdienen, of ben je zo dat je het allemaal persoonlijk houdt. Ik denk dat er mensen zijn die veel baat hebben bij Vermicellie-letter-Char. Ik zelf ben misschien wat skeptische hierover. Er zijn altijd bewijzen dat het juist wel/niet kan. Ik laat wat iemand ermee moet doen in het midden. Laat een individu zelf bepalen wat hij/zij met Char doet of wilt. Als het succes heeft waarom dan niet?

12. Victor Eilering

Victor Eilering Goochelaar

Lid geworden:
    30 nov 1999
    Leuk Bevonden:
    0
  13. Volgens mij is het cold-reading. Zo niet dat hebben alle geesten zwaar last van dyslexie.

Stel je eens voor hoe zo'n reading met Char zou gaan als er echt een geest zou zijn waarmee ze kon praten (even puur theoretisch) en een reading aan Pietje zou geven. Dan zou het ongeveer zo gaan:

Char: ik krijg het gevoel dat er iemand aanwezig is die je goed kent

Geest: Oh dat ben ik! mijn naam begint trouwens met een O, nee met een T, ik weet het eigenlijk niet zo goed het zou ook een K kunnen zijn...

Char: ken je iemand met een O, een T of een K? Iemand die pas overleden is.

Pietje: Ja die ken ik wel, dat is vast Karel

Geest: Ohja, dat was het ik heet Karel! ik ben trouwens de
    vader of de opa van Pietje, ik weet het echt niet meer zo goed ik ben ook al zo oud...

Char: is het je vader of misschien je opa

Pietje: nee dat was mijn broer

Geest: Oh stom van me, had ik moeten weten. Vertel Pietje anders maar dat hij nog foto's van me heeft die hij nog moet inplakken ofzo...

En zo kan ik nog wel even door gaan.

Hier een lijstje met goede en minder goede boeken over het onderwerp (cold) reading. Mocht je eens zin hebben om je er in deze materie te verdiepen: http://www.deceptionary.com/aboutreading.html

14. Malchat

Malchat Leek

Lid geworden:
    28 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    De vraag is niet of Char echt is. De vraag is of het ethisch is om te gaan wroeten in het verdriet van anderen voor je eigen gewin en het amusement van de massa.

Ik doe zelf regelmatig een 'Q&A act' en heb hele duidelijke grenzen voor mezelf gesteld waar ik wel en niet over praat, en respect voor het verdriet van anderen is de hoogste prioriteit. Dat verdriet hoort m.i. niet thuis in de wereld van het amusement.

Het maakt me niet uit of je mentalist of paragnost bent, of je trucage gebruikt of psychische intuitite, je hebt simpelweg niet het recht om te gaan sleutelen aan de herinneringen die mensen aan hun overleden naasten hebben, en zeker niet voor je eigen roem en gewin.

Dat gezegd hebbende: goochelaars en skeptici praten wel erg makkelijk over cold reading, alsof het een simpel trucje is dat je in een middag kan leren. Het is een aparte kunstvorm (een 'allied art') die vele jaren ervaring en oefening vereist, en ik heb hele goede cold readers ontmoet die zelfs mij koude rillingen bezorgden met hun lezingen terwijl ik weet hoe het werkt.

Ik vind Char eigenlijk nog wel een van de minste exponenten van de techniek; geestenbezweerder John Edward in de VS is nog veel indrukwekkender.

Maar beiden hebben een act die ik veracht op bovenstaande gronden, en mentalisten als Ian Rowland en Enrique Enriquez doen karakterlezingen die vele malen indrukwekkender zijn dan wat er uit de 'zweefindustrie' komt.

Mijn grootste zorg is hoe kritiekloos bekende nederlanders en de omroepen omgaan met types als Char.

15. CAJARI

CAJARI Goochelaar

Lid geworden:
    19 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    71

Deel Deze Pagina