Muziek spelen in combinatie met goochelen ...

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
818
142
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Afgelopen weekend zag ik op Facebook in "De Magische Loge" groep een versie van "Shawn Farquhar - Shape of my heart" langskomen. Dit is het origineel:

Ik heb dat nummer altijd al mooi gevonden, maar dat inspireerde mij om het volgende op te nemen:

Let niet op het beeld en opname kwaliteit, want ik heb dat YouTube kanaal puur mezelf. Mocht ik ooit eens vergeten wat ik kan spelen dan kan ik het online weer even terugkijken ;). En dit keer had ik niet veel tijd en m'n "houdertje" van het statief is een beetje kapot, dus alles zakte een beetje in na verloop van tijd ;).

Wel geinig, want bijvoorbeeld deze video:
heeft iets van 16848 views en 257 likes ... daar heb ik verder weinig aan gedaan. Ik heb zelf geen ambitie om het spelen van piano in een show te verwerken. Ik speel meer voor mezelf wanneer ik er zin in heb en daar haal ik het meeste plezier uit. Als het "moeten" wordt dan gaat de lol er al snel vanaf bij me ;). Als er bij een optreden een piano staat dan kruip ik er meestal wel even achter, maar daar blijft het dan bij. Ik heb ook nooit les gehad, dus het is puur amateuristisch wat "aankloten". Daar moet ik wel bij zeggen dat ik 5 jaar trompet les heb gehad toen ik jong was, dus de kennis van noten / akkoorden scheelt wel.

Waar gaat dit verhaal heen, vraag je je waarschijnlijk af ;). Die post op Facebook bracht me bij die opname en n.a.v. die opname vroeg ik me af of er mensen hier zijn die het spelen van een muziekinstrument in een show verwerken en op wat voor manier? En een andere reden om dit te posten was ook om het forum een beetje in leven te houden ;).

@Marc Woods Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij heb ik van jou wel eens een foto zien langskomen van een theatershow met gitaar dacht ik?

Flupke

Member+
Ik kan helemaal verkeerd zijn, maar ik dacht dat Steven Delaere (uit België) naast goochelaar ook pianist is en ooit een combinatie deed van goochelen en piano spelen (het was in elk geval een combinatie van goochelen en piano - qua uitvoerder ben ik niet helemaal zeker). Zelf speel ik geen muziek, maar het heeft wel een meerwaarde. Ooit ging ik vertellen en goochelen en de organisator had geboekt voor een versterkte voorstelling met muzikant (ik vertellen en goochelen en ondertussen verhaal versterkt met muziek). We hadden heel kort vooraf contact met elkaar en heb dan een beetje de grote verhaallijnen doorgegeven. Vooraf wist ik niet goed wat het zou geven, maar de muziek gaf een extra magische touch. Het was écht fijn spelen (was ook wel iemand die beroepshalve bezig was met muziek en die zowel verhaal als magische effecten heel goed ondersteunde).

• Like
Reactions: Maarten Bruins

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.944
461
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
@Marc Woods Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij heb ik van jou wel eens een foto zien langskomen van een theatershow met gitaar dacht ik?
Ja klopt @Maarten Bruins, ik speel gitaar voor de hobby en ik vind het ontzettend leuk om dat te combineren in het theater. Het laat net iets meer zien van mezelf. Meestal vertel ik er wel bij dat het muziek is voor ín het kampvuur :D

• Like
Reactions: Glenn

maigret

Member+
28 mei 2011
393
293
63
72
Turnhout (B)
www.maigret.org
Dit is een mooie:
of hoe een oersimpele truc sterk kan worden door de manier van presenteren
(maar met een memorized deck wordt dit ECHT goed en nog stukken beter dan bovenstaande vertoning ... :) )

Laatst bewerkt:

maigret

Member+
28 mei 2011
393
293
63
72
Turnhout (B)
www.maigret.org
Toch nog even opmerken dat het filmpje hierboven verwarrend is en gewild of ongewild geraffineerd is.
+ veel geluk dat de kaart bovenaan komt te liggen wat het wel heel sterk maakt natuurlijk.

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
818
142
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Thanks voor de reacties!

En @Marc Woods speelde je nu ook accordeon? ;) Kan me ook vaag herinneren dat ik dat eens heb zien langskomen ... en nog 4-talig ook? :p ;) Maar zonder gekheid, combineer je een effect met muziek of gebruik je het gewoon als onderbreking (even iets anders) in je show?

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.944
461
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
Wat betreft accordeon...ja ik heb er een en ik kan een paar deuntjes! Maar dat is eigenlijk nog niet eens hobby te noemen.

Ik probeer met het gitaar spelen wel iets te doen icm goochelen. Het spelen van een liedje in de gedachten van de toeschouwer en het “improviseren” van een liedje met woorden gekozen door het publiek.

Ik merk dat het publiek het een prettige afwisseling vindt tussen al het goochelgeweld door!

• Like
Reactions: Maarten Bruins