nieuwkomer

21 nov 2020
1
0
1
31
Hoi,
Ik ben Michel 31 jaar uut den achterhook.
Ik kan nog niks. Ik wil gewoon een paar simpele kaart trucjes leren. Leuk voor op verjaardag en partijen.

Groetjes,
Michel

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.980
475
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
Leuk om je hier op het forum te zien!
Er is hier genoeg te vinden, helaas is het forum niet meer zo actief als vroeger.

Maar speur gerust rond, er zijn nog enkele leden die toch nog regelmatig inloggen om te kijken of er iets nieuws te lezen valt.

Doe er je voordeel mee ;)

Wimke1971

Member
8 mrt 2016
21
1
3
49
welkom! ik zou eigenlijk ook eens een stuk of 3 leuke truckjes leren waar iemand zich de moeite troost om mij deze perfect aan te leren...
Moeilijk te vinden precies, ook al zou het online mss perfect kunnen via zoom bv? Kandidaten?

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
891
166
43
Amsterdam
www.kindergoochelaar.nl
Zelf geef ik geen les / workshops, maar er zijn zeker goochelaars te vinden die online lesgeven, voorbeeldje:

De verschillende varianten van Online lessen hebben ook verschillende tarieven. Zo zijn de 1 op 1 privé lessen duurder dan de groepslessen of de opgenomen lessen.

• De kosten voor 1 op 1 privé les van 60 min. zijn €76,30 inclusief BTW.
  • Wil je liever een Online groepsles dan zijn de kosten voor 60 min. €54,50 inclusief BTW
  • Binnenkort zullen ook de opgenomen lessen beschikbaar zijn voor €20 inclusief BTW per video
Of lid worden van een goochelclub ... dat kan natuurlijk ook altijd.

Wimke1971

Member
8 mrt 2016
21
1
3
49
Bedankt!
Die prijs valt mee en niet mee natuurlijk ;)
Die opgenomen lessen interesseren me prijstechnisch al wat meer!
Als iemand nog ideeen, links heeft, hoor ik het graag!

Wimke1971

Member
8 mrt 2016
21
1
3
49
Klopt, maar eigenlijk ben ik op zoek naar 3-5 zeer "goeie" trucks die ik perfect kan uitvoeren en "iedereen omver blazen"
En dat is de grote moeilijkheid. Wat past bij mij? Wat is de leercurve (dikwijls niet te onderschatten en al zeker niet als je meerdere interesses hebt)? enz.

Ik heb niet de tijd/nood om 100-200 middelmatige trucks te zien om dan verder te scrollen (vermenigvuldig dat aantal maar maal X)... Neen, Ik wil gewoon 3-5 hele goeie (simpele, duidelijk omschreven, niet alleen met kaarten, integendeel).
Dat dit voor iedereen verschillend is, hoor ik natuurlijk als eerste opmerking komen, maar toch zou ik doodgraag iemand hebben die mij hierin leidt en advies geeft en het me leert. Help!

13 feb 2020
4
0
1
70
Hallo, deze trucks doe ik bijna bij elk optreden : rainbow deck, zeer gemakkelijk te leren, en telkens zeer verbaasde gezichten en verder printing, een beetje moeilijker maar telkens een staande ovatie. Beide trucks te kopen bij Dynamite magic.

Grts

Flupke

Member+
5 mei 2011
406
102
43
40
Menen (België - nog tot nader order...)
Hmmm... Wimke1971, de eerste bedenking die ik me maak, is de volgende: je eerste post dateert van meer dan 3 maanden geleden. In die tijd kan je eigenlijk perfect op zoek gaan naar wat je precies wilt of naar iemand die het je kan leren, denk ik dan (goochelaars hebben momenteel weinig tot geen optredens en zouden je waarschijnlijk wel graag uit de nood helpen). Als je echt geïnteresseerd bent, dan was je volgens mij zeker al op weg. In je vorige post geef je ook zelf aan wat veel mensen tegen je zouden zeggen: 'Het is inderdaad voor iedereen verschillend.' Je moet een eigen pad bewandelen. Ik vermoed dat hier veel reacties kunnen komen met namen van trucs, maar dit zal je niet verder helpen. Spreek mensen concreet aan, neem contact op en probeer al ergens iets af te bakenen. Trouwens, wat ben je met 3 of 5 heel goeie trucs? Als mensen die trucs zien, willen ze nog meer van je zien... Misschien is het dan handiger om een bepaalde move aan te leren waarmee je verschillende kanten uit kan, maar ook die moves moet je zelf oefenen, dat kan niemand doen in jouw plaats... Veel succes!

Wimke1971

Member
8 mrt 2016
21
1
3
49
Klopt volledig wat je zegt...
Alleen is het niet eenvoudig blijkbaar voor mij om hier werk van te maken en vooruitgang in te boeken...

Ik heb in het verleden al contact gehad met twee goochelaars waar ik al eens bij thuis geweest ben en die me al iets getoond hebben.
+ ben ik al naar optredens geweest, gigabites video's en dvd"d gedownload enz...

De eerste goochelaar gaf me één uur uitleg over wat kaartentrucks maar te veel om op te noemen en te onthouden.

De tweede ben ik + twee uur bij geweest en gaf me ook wel wat info waar ik iets mee was, maar toch vond ik het nog onvoldoende... Het gaat om "een verhaal" dat je moet vertellen en dit vooral geloofwaardig brengen en niet om "een truck te tonen" en dat miste ik...

Klopt wat je zegt dat er miljoenen goocheltrucks zijn en dat je daar zelf je weg moet in vinden, maar daar heb ik het juist heel moeilijk mee.
Ik heb al heel wat zaken gekocht die ik zelfs nog niet open heb gedaan (verslaving komt al om de hoek loeren...) maar toch heb ik gewoon nood aan begeleiding van iemand die je op weg zet... De zoektocht gaat verder...
Bedankt Flupke voor de info!

Jac

Member+
1 jan 1970
754
177
43
Den Haag
Jouw speurtocht klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Ieder goochelaar maakt zo’n zelfde speurtocht. “Ff een paar goede trucjes leren.” Daar gaan voor ervaren goochelaars jaren aan vooraf. Dat is smaak, ervaring en tijd. Het is bijna onmogelijk om dat in je schoot geworpen te krijgen. Kortom: Welkom in de wereld van goochelen.

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
891
166
43
Amsterdam
www.kindergoochelaar.nl
Ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande reacties. Tuurlijk kost het jaren om een goede act te ontwikkelen (goede truc / goede lines / goede timing / goede presentatie et cetera). Maar erna is het in principe redelijk en relatief eenvoudig te kopiëren, dat kost geen jaren (m.u.v. technisch gezien hele hoogstaande acts).

Het enige punt is dat als iemand jaren aan een act werkt dat ie dit niet zo snel aan iemand anders gaat leren / geven. Dat is denk ik een beter antwoord voor
Wimke1971, want wat hij zegt, is in principe gewoon mogelijk.

Van bovenstaand principe is slim gebruik te maken. Neem Marcel Kalisvaart (Magus Utopia) ... die heeft zijn act gewoon gedupliceerd, waardoor zijn act op hetzelfde moment op verschillende plekken in de wereld uitgevoerd kan worden. Commercieel gezien, erg slim. Het ontwikkelen van de act kost jaren, terwijl het dupliceren waarschijnlijk een aantal maanden kost.

• Like
Reactions: Wimke1971

Flupke

Member+
5 mei 2011
406
102
43
40
Menen (België - nog tot nader order...)
Maarten, ja en nee...
Het is inderdaad zo dat het goochelwereldje vrij gesloten is en dat mensen die een goede routine hebben opgebouwd dat beschouwen als zijnde 'hun kindje' en dat liever geheim houden (of toch dat een beetje voor zichzelf willen houden).

Uiteindelijk zijn de meesten van ons veel zaken aan het kopiëren (technieken die al jarenlang worden gebruikt - als je gewoon al kijkt naar het bekerspel, bijvoorbeeld...), maar ik blijf erbij dat de persoonlijke toets die je aan een act geeft, enorm moeilijk, zo niet onmogelijk, te kopiëren is...

Jij spreekt over Magus Utopia... Dit is wereldniveau... Dan kan je uiteraard een act dupliceren om op verschillende plekken in de wereld te laten uitvoeren, want dat zal wellicht niet gebeuren door de eerste de beste. Ik vermoed dat de mensen die dit mogen doen, toch al min of meer hun strepen hebben verdiend binnen de branche van het entertainment en na een reeks van audities kunnen instappen binnen het hele gebeuren... Al die mensen werken onder dezelfde naam (vermoed ik dan toch...). Dus zal het maar al te belangrijk zijn dat het uitvoeren zo perfect mogelijk zal gebeuren...

Iemand die 'start' met goochelen en die een act klakkeloos kopieert (eenzelfde verhaal vertellen op een geloofwaardige manier), zal nogal dikwijls door de mand vallen, lijkt me... Ik was als jonge twintiger gefascineerd door mentalisme (ondertussen al een 20-tal jaar terug), maar dat heb je niet het charisma, niet de uitstraling, niet de knowhow om zomaar de groten uit dit wereldje te kopiëren (en zou je dat toch doen, dan denk ik dat het niet goed komt...). Ik vergelijk dat met het geven van lessen (I know: beroepsmisvorming...): je kan een goed opgebouwde les volledig overnemen, alle materiaal erbij, alle werkbladen erbij (het is gesneden brood...) en toch kan het zijn dat die les bij jou volledig mislukt, want jij bent niet degene die ze heeft opgemaakt...

En ook - misschien puur persoonlijk - waar wil je voor jezelf het latje leggen? Ben jij tevreden met een gekopieerde act van A tot Z?

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
891
166
43
Amsterdam
www.kindergoochelaar.nl
Dat is jouw mening ... ik heb een andere mening ;).

Stel iemand heeft al de nodige ervaring of talent / aanleg om zichzelf goed te presenteren. Stel iemand heeft al ervaring of talent / aanleg wat betreft acteren. Met goede begeleiding kun je in relatief korte tijd iets goeds neerzetten. Dat ligt ook maar net aan de persoon die je tegenover je hebt.

Iemand kan nog zo'n lang verhaal ophangen over presentatie / verhaal et cetera, maar dan heb je alsnog ook een sterk effect nodig. Anders heb je er alsnog weinig aan. Hetzelfde geldt andersom voor goochelaars die alleen truc na truc uitleggen / voordoen. Blijkbaar heeft Wimke1971 nog niet iemand gehad die beide zaken goed combineert ... of het niet goed overbrengt ("leraar" is ook een vak).

Hij moet ergens beginnen, dus waarom dan niet direct met een sterk effect en met een sterke presentatie? De rest (ervaring et cetera) komt dan vanzelf wel in de toekomst.

Ik heb geen gekopieerde acts, maar dat kost jaren ... het lijkt erop dat Wimke1971 niet op zoek is naar unieke acts, maar gewoon op zoek is naar 3 sterke effecten i.c.m. goede presentatie. Theoretisch gezien kan dat gewoon alleen zijn er waarschijnlijk weinig goochelaars die het zo simpel willen maken.

Ik kan zo een aantal chop cup routines opnoemen die technisch gezien redelijk eenvoudig te leren zijn en ook nog eens een hele goede / grappige presentatie hebben. Die noem ik zelfs niet eens, omdat die zijn ontwikkeld door iemand ... niet met de bedoeling dat iemand anders dat letterlijk overneemt. Ik snap hoe Wimke1971 denkt en theoretisch gezien is dat mogelijk. Echter ... in de praktijk zal het er waarschijnlijk toch op neerkomen om veel tijd / energie erin te steken om uiteindelijk tot 3 sterke routines te komen.

Genoeg downloads / DVD's waar ook gewoon routines / trucs opstaan die crap zijn. Als je nieuw bent, moet je op een gegeven moment maar net beseffen dat het crap was / is. Genoeg goochelaars ook die hun eigen trucs helemaal geweldig vinden, maar niet beseffen dat het voor leken soms anders kan overkomen. Mijn tip voor Wimke1971 is dan ook ... door die crap moet je gewoon heen. Soms moet je 5 DVD's / downlaods bekijken om 1 klein dingetje eruit te halen waar je iets aan hebt. Goochelaars die echt een goede / unieke act hebben, zullen deze niet zo snel met je delen. Daar hebben ze weinig belang bij (ook al betaal je ze).

Ary

Member+
1 jan 1970
1.771
651
113
52
Capelle aan den IJssel
let op!
onthoud je verbazing vóór de uitleg!
de techniek doet jou denken: is dat alles?
het gaat om een goede techniek
en een steengoede presentatie!
die presentatie maakt het verschil!!!!!
ja, echt waar!!!!!

Wimke1971

Member
8 mrt 2016
21
1
3
49
I know Ary, dat schreef ik ook... Het verhaaltje, de inleiding, de geloofwaardigheid opbouwen, allemaal zaken die niet zo eenvoudig zijn...