oplichter of slimme 'zakenman' ?

Discussie in 'Algemeen' gestart door richard, 5 feb 2011.

1. richard

richard Leek

Lid geworden:
    12 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    14
    Al enige tijd adverteerd P(eter) van der Meij op Marktplaats, Hij bied diverse goocheltrucs aan ivm beeindiging goochelhobby. Alle items zijn echter steeds weer opnieuw in de verkoop ondanks dat deze eerder (ook aan mij) verkocht waren. De goocheltrucs die hij verkoopt zijn volgens mij niet direct concurerend aan onze dealers omdat hij de meeste trucs zelf maakt naar voorbeelden uit (oude) goochelboeken en veel daarvan niet bij de dealers te vinden zijn. De prijzen die hij rekend zijn overigens vrij laag en de kwaliteit is (zeker voor dat geld) vrij goed, ook duidelijke beschrijvingen en snelle correcte toezending

Waarom heb ik het dan over oplichter of slimme 'zakenman' ?

Hij verkoopt onder het mom van "wegens beeindiging goochelhobby" en dat vind ik persoonlijk mislijdend, maar ook zullen er mensen zijn die het niet eens zijn met de (proffesionele) verkoop van goochel attributen met commercieele inslag door een partikulier

Daarom misschien de titel oplichter

Anderen vinden hem misschien de slimme 'zakenman' want het is natuurlijk wel een leuk idee om mensen voor weinig geld iets kwalitatief leuks te leveren en daar zelf wat aan te verdienen

Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden

2. Hannob

Hannob Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    30
    Ja, dat valt mij op al een tijd op. Ik vind het zelf wel een beetje oplichting. Maar hij is wel keurig en snel in verzenden. Over de prijs kan ik niet klagen.

3. Nico van Hulst

Nico van Hulst Erelid & V.I.P.

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    250
    Sorry maar ik vind het woord oplichter erg grof. Iemand zit thuis te knutselen en begint via het nieuwe medium een goochelstudio. Hij levert goed spul tegen een blijkbaar aantrekkelijke prijs. Ik heb in m'n leven al heel wat keurige dealers meegemaakt die troep voor een hoog bedrag leverde. "Wegens het stoppen met goochelen als hobby"Inderdaad deze mijnheer begint dus nu als prof. En je koopt bij die mijnheer, hij levert je snel en correct. Wat licht hij op??????

4. Hannob

Hannob Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    30
    Ja, het woord oplichter is eigenlijk wel een te groot woord.

5. Jean-Paul

Jean-Paul Goochelaar

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    1.361
    Het is eerder een slimme zakenman.
    De kreet "wegens beeindigen van" is in dit geval een loze kreet.
    Vaak krijgen we dit soort kreten in een andere manier voor onze kiezen:
    Nu de laatste voorraad in de opruiming
    Wintersale
    Zomersale
    Stuntverkoop
    En ga zo maar door.
    Kortom, als de kwaliteit goed en de handelswaar is van goede kwaliteit maakt de reclamekreet in dit geval niet zoveel uit.
    En het werkt wel, want er word wel over gepraat....hier op het forum :)

6. Stapper

Stapper Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    653
    Wat mij betreft zijn het twee verschillende dingen:
    - hij spreekt niet de waarheid (foei, dat mag niet!)
    - hij levert wat hij beloofd, met een goede prijs-kwaliteit-verhouding.

Voor mij is het geen oplichter maar een 'jokkebrok'.
    Ik wilde wel dat er niemand erger deed dan hij ...

7. Ghani Minne

Ghani Minne Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    35
    produkten en kwaliteit zijn goed..
    dus ik denk dat het hem er alleen omgaat om geen geld te betalen aan mp...want als handelaar is hij daar zeker toe verplicht...

en omdat hij ook nog eens de spullen zelf maakt lijkt het mij een sympathiek initiatief ....daar hoeven we de kliklijn niet voor te bellen....
    grt

8. Antoine Caprone

Antoine Caprone Goochelaar

Lid geworden:
    27 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wie heeft er niet een leugentje voor best wil
    Wij allemaal toch bijna

Als een klant belt voor een optreden zeggen wij toch bijna allemaal
    Oo dan moet ik even in de agenda kijken of ik nog plaats heb want het is erg druk
    Al weet je van te voren dat je die dag niets hebt te doen

Dus geen zout op iedere slak leggen

Hij doet toch niets verkeerd
    Hij levert kwalietijd en niet te duur en snel
    Dus met andere woorden het is een slimme zakenman

9. Ray

Ray Goochelaar

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    237
    @Antione ik zeg nooit: "Moet ik even in de agenda kijken!" als ik weet dat die dag vrij is.

Ik zeg dan liever met een opgewekte toon: "21 Maart! Die is nog vrij! Wilt u deze datum gelijk reserveren? Of wilt u, voordat u beslist te boeken, eerst de brochure bekijken en dan deze show boeken"

In dat geval neem jij direct de leidende rol over want een telefoongesprek gaat vaak niet zo extreem snel. Jij geeft ze de tijd om jou te evalueren door in je agenda te kijken.

Indirect interpreteren zij in hun gedachten dat andere datums al vergeven zijn (schaarste model) --en als je er over nadenkt is het logischer dat je de data weet die nog leeg zijn dan anders om. Plus ik lieg dan niet eens als ik zeg dat deze "nog" vrij is!

En kijk hoe slim die dubbele-binding is :D Het lijkt of ik heel vriendelijke de optie biedt om rustig de brochure te bekijken echter impliceer ik of direct boeken, dan wel brochure bekijken en dan boeken.

10. René Geelen

René Geelen Goochelaar

Lid geworden:
    18 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    209
    Zover ik kan inschatten worden er naast effecten welke echt oud (zoals boekjes) zijn ook commerciële effecten aangeboden zoals zig-zag en onze Invisible Coin. Gezien de prijzen zijn dit geen originele items, dus schat ik dat dit zelfgemaakte kopieën zijn.

Ik zou graag eens een proefbestelling plaatsen van sommige items, mochten het kopieën blijken te zijn dan laat ik het verder over aan de originele bedenkers van de effecten.

Er is natuurlijk niets mis met het zelf maken van oude effecten uit boeken, maar indien commercieel verkrijgbare effecten zelf gemaakt zouden en worden aan geboden als " ORIGINEEL" heb ik daar wel moeite mee. Zeker als deze onder het motto "beëindiging van goochelhobby" zouden vallen, daar dit namelijk niet de reden van verkoop is.

Aangezien ik hier hoor dat effecten ook echt verkocht worden en vervolgens toch op marktplaats blijven staan zal het niet gaan om laatste (enige) exemplaren, maar wordt de term "beëindiging van goochelhobby" gebruikt om gratis te adverteren op marktplaats......dan lijkt het namelijk niet op een commercieële advertentie.

René

11. Kiko

Kiko Goochelaar

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    171
    Zonder het specefieke geval te kennen (en daar dus ook niks over wil zeggen) maar in zijn algemeenheid:
    Is het niet gewoon zo dat als je een truc 2ehands als particulier verkoopt je er geen btw over hoeft te rekenen en als bedrijf wel?
    Dus als het gaat om een bedrijf dat zich voordoet als particulier kan hij daardoor zo 19% goedkoper zijn zonder dat m dat zelf wat kost.

(wat ik overigens niemand op grote schaal aanraad want de belastingdienst is natuurlijk ook niet gek- anders zou je als goochelaar (bedrijf) trucs kunnen inkomen en als bedrijfkosten opvoeren en btw aftrekken en ze vervolgens als particulier allemaal weer verkopen zonder btw... haha Of als buurtwinkel/familiebedrijf de levensmiddelen inkopen en opvoeren als bedrijfskosten met btw maar verkopen als particulier zonder btw te rekenen. Het kan best wat opleveverenmaar waarschijnlijk levert het uiteindelijk ook een grote naheffing en boete op.)

Als er gewoon factuur bij zit en btw gerekend wordt en er als bedrijf gewerkt wordt maar als particulier geadverteerd dan is dit niet aan de orde natuurlijk.
    En iemand die als hobby (prive) enorm veel trucs verzameld en nu allemaal van de hand doet (prive) kan natuurlijk ook gewoon. Je hebt ook verzamelaars.

12. Bart vd Belt

Bart vd Belt Goochelaar

Lid geworden:
    16 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    @Ray: nog een reden waarom NLP interessant kan zijn.
    ;D

13. richard

richard Leek

Lid geworden:
    12 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    14
    De woorden oplichter en 'slimme' zakenman zijn niet zo specifiek bedoeld door mij, het was meer en term tussen 2 gedachten gangen.

Ik ben een goochelverzamelaar, ik verzamel (oude) items en boeken en video's (voornamelijk nederlands). Ook koop ik vaak restant partijtjes op rommelmarkten en bij partikulieren die op advertentie site's en dergelijke adverteren

Ik dacht deze keer dus ook een uniek partijtje aan de haak geslagen te hebben

Echter toen ik er achter kwam dat mijn unieke partijtje daarna en nu nog steeds te koop wordt aangeboden voelde ik mij natuurlijk ietje 'opgelicht', echter moet ik wel eerlijk toegeven dat de prijs/kwaliteitverhouding zeker niet verkeerd is en vind ik het ook een slimme zet om dit soort trucs zelf (na) te maken te verkopen, alleen de advertentietitel zet wat kwaad bloed bij mij

Verder erger ik mij altijd een beetje aan goochelaars die hun geheimen voor (zo weinig) geld verkopen aan de leek en zo vele geheimen van de goochelwereld bekend maken. (denk ook eens aan eerder TV programma's) Laat die man zijn items hier via ons forum aanbieden of laat hij het zakelijk(er) aanpakken en zijn 'producten' via Maurice of Rene aan de man brengen

Als heel Nederland straks de duimspits in zijn rechter broekzak heeft zitten en in zijn linker broekzak een zakdoek met ingeborduurd ringetje en in zijn linker kontzak een invisible deck en een fire wallet in zijn rechter kontzak dan kunnen veel van ons goochelaars misschien beter postzegels gaan verzamelen.........

14. René Geelen

René Geelen Goochelaar

Lid geworden:
    18 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    209
    Het probleem is dat het niet allemaal "zijn" produkten zijn, en dus heb ik er wel moeite mee.

Hij verkoopt onder andere onze Vesuvio, Extreme Brainpower, Amazing Money Cards en Invisible Coin...maar dan voor eur 4,00 of eur 5,00 met een gekopieerde hoes van ons...en Nederlandstalige instructies.

Zelf gemaakt en dus niet in de kwaliteit welke wij leveren (da´s te zien aan de scheef gestanste gaten bij vesuvio bijvoorbeeld....hij noemt de effecten uiteraard anders maar ze komen toch echt bij ons vandaan...

René

15. Nico van Hulst

Nico van Hulst Erelid & V.I.P.

Lid geworden:
    1 jan 1970
    Leuk Bevonden:
    250
    Rene jouw probleem snap ik helemaal. Je steekt zakelijk je kop boven het maaiveld en dit kan je als dealer nekken. Maar de opmerking van Richard slaat nergens op heel Nederland kan al jaren met een duimspits in z'n zak lopen. In iedere goocheldoos zit hij, bij iedere speelgoed zaak kan je voor een paar euro een kadodoosje kopen met o.a. de duimspits. Ieder feestart. winkel verkoopt ze. Wij goochelaars denken altijd dat de hele wereld onze geheimen wil weten, nou nee dus. Vraag aan mensen die de gemaskerde en dat soort shit shows gezien wat ze nog weten, niks dus. Vraag is aan een leek die bijv op z'n personeelsfeest een goochelaar hebben gehad wat hij vertoonde. ????? Veel meer dan een kaart truc komen ze niet of een geleende ring die verdween. Vraag is wat Hans Klok op tv vertoonde. Ja een juffrouw in een kist. Nee heel Nederland besteed geen geld op marktplaats om achter onze geheimen te komen. Der is maar 1 probleem en dat is Rene z'n probleem, wat wij kunnen verhelpen door loyaal naar de weinige dealers te zijn.

16. Marc Woods

Marc Woods Goochelaar

Lid geworden:
    7 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    392
    @ Nico

Haha, ja dat is eigenlijk wel zo ja! Alsof heel de wereld wil weten hoe onze geheimen in elkaar zitten.

Ik leg wel eens een geheimpje uit aan oprecht geïntresseerden en meestal hebben ze daarna nog meer respect voor wat je doet.

17. richard

richard Leek

Lid geworden:
    12 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    14
    nico

je hebt gelijk, maar ik bedoelde het niet exact zo als dat ik het schreef.
    ik weet ook wel dat je in iedere speelgoedzaak een duimspits kan kopen
    ik wilde alleen maar aantonen dat door dit soort verkoop de laagdrempeligheid steeds lager wordt om goochelgeheimen 'geheim' te houden want grenzen worden steeds meer verlegd en daar zullen onze dealers onder lijden.
    ik onderstreep jouw loyaliteit naar de dealers toe dus ook van harte

18. Joop Fenstra

Joop Fenstra Goochelaar

Lid geworden:
    1 mrt 2011
    Leuk Bevonden:
    29
    Als het dezelfde Peter is waar jullie over schrijven ken ik hem persoonlijk.Ik zoek het nog even uit maar als het
    dezelfde is, hebben we het niet over een oplichter zwendelaar o.i.d. Ik laat het jullie weten !

19. Daniel Langeveld

Daniel Langeveld Goochelaar

Lid geworden:
    14 mrt 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Hij kan toch heel goed vanwegen het beindigen van zijn goochelhobby spullen verkopen? Misschien vervangt dit zijn inkomen als goochelaar? :p.

Ik vind het gewoon een slimme zakenman, als het niet gaat om exposure vind ik't prima.

20. Joop Fenstra

Joop Fenstra Goochelaar

Lid geworden:
    1 mrt 2011
    Leuk Bevonden:
    29
    Ik had al even eerder moeten reageren maar druk enz. Peter van der Meij is een hobbyist die op braderieen enz. als hobby puzzeltjes en gadgets verkoop. Ook maakt hij zelf wat kleine goocheltrucjes die hij dan verkoopt enz. Hij wilde ooit graag lid worden van de Magische Ring Friesland, maar werd door de toenmalige ballotage commissie afgeserveerd. Beetje sneu vond ik als voorzitter dat destijds, maar de commissie had een zwaarder wegende stem.
    Toch kon Peter (is ambtenaar op het Provinciehuis van Friesland) het goochelen niet laten en bleef zelf trucjes maken en verzamelen en "verkoopt" er wel eens wat van. Niet bepaald een concurrent voor het zakelijke metier, zeker geen oplichter, slechts een liefhebber! Op zijn Marktplaats activiteiten heb ik geen zicht.

Bietfriek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina