Repertoire uitbreiden

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.906
445
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
Het is altijd leuk om je repertoire uit te breiden, leuk voor je publiek, maar het houdt vooral het optreden leuk voor jezelf.

Toch merk ik dat ik het moeilijk vind om iets nieuws aan mijn A lijst voor close-up materiaal toe te voegen.
Meestal doe ik het een enkele keer en val ik toch weer terug in mijn oude bekende repertoire.

Ik zou dat best anders willen zien, gewoon doen misschien, maar ik ben vooral benieuwd of ik de enige ben met dit "probleem".
 

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
774
128
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Ten eerste, leuk initiatief om een poging te wagen om goochelaars.com weer nieuw leven in te blazen. Het blijft een uitdaging in deze tijden met social media. Hopelijk gaat het lukken en alvast veel succes gewenst Marc en Alex! En Marc, leuk dat je de broncode ook nog had onderzocht van goochelaars.com ;). Ik zal voornamelijk lezen, maar om alles een beetje op gang te helpen, zal ik proberen het goede voorbeeld te geven door een reactie te plaatsen ;).

Marc, je bent zeker niet de enige. Bekend "dilemma", maar ik denk dat je de juiste keuze maakt daarin. Dit geldt trouwens voor acts in het algemeen. Ik kijk er als volgt tegenaan.

Aan de ene kant wil je een act zo ver mogelijk optimaliseren / verbeteren / perfectioneren. Dit kan alleen door de act heel vaak te vertonen. En zelfs al doe je een truc / act al jaren, toch heb je momenten dat er ineens toch nog iets nieuws te binnen schiet. Bijvoorbeeld een klein grapje tussendoor, waardoor de act nog beter / sterker overkomt. Daar haal ik m'n voldoening uit bij acts die ik al jaren doe (het perfectioneren en de details dus). En zelfs al denk je dat een act niet beter of af is ... als je de act maar vaak genoeg doet, is er altijd wel een detail dat uiteindelijk toch nog iets beter of anders blijkt te kunnen. Sommige goochelaars maken de fout door zich op teveel verschillende trucs / acts te richten, waardoor het repertoire nooit echt goed wordt. Deze fout zie ik ook bij sommige goochelclubs. Dan willen ze dat je elke maand (verplicht) een andere truc vertoont aan de hand van een bepaald thema. Ik ben tegen die aanpak, want soms kan het juist goed zijn om een bepaalde truc maanden achter elkaar te herhalen en te verbeteren. Zo kweek je kwaliteit en goede goochelaars.

Laten we het vergelijken met de medische wereld. Een huisarts weet van heel veel dingen een beetje af en een specialist weet over een bepaald onderwerp heel veel. Uiteindelijk heb je toch liever een specialist.

Daarnaast wil je de toeschouwers vaak het beste voorschotelen en dat zijn vaak de acts die je al het langst doet. Zelf probeer ik ook veel nieuwe dingen, maar net zoals bij jou zijn er maar weinig trucs / acts die echt m'n show halen. Dan blijft het steken bij vrienden / familie et cetera.

Aan de andere kant wil je een klant meerdere shows kunnen aanbieden, zodat ze je terugvragen. Als je investeringen hebt gedaan om een lead / optreden binnen te halen dan is het zonde als je ze moet teleurstellen als ze je terugvragen. Daarin moet je dus een goede balans vinden. Op een gegeven moment moet je ook gewoon nee kunnen zeggen tegen een klant. Als iemand mij voor dezelfde groep een vierde keer terugvraagt dan zeg ik gewoon eerlijk dat het waarschijnlijk beter is om iemand anders in te huren. Dan verwijs je ze door naar een andere "specialist".

En dat is ook de reden dat je als goochelaar niet zomaar alles moet aannemen of ingaan op alle wensen van de klant. Als ik iets nieuws moet doen, ben ik op het begin ook gewoon een belabberde goochelaar. Vanuit de ogen van een leek gezien misschien niet, maar wel vanuit jezelf gezien met de steeds hogere eisen die je jezelf (onbewust) oplegt.

Een goede goochelaar is een persoon met goede acts. Hij weet hoe hij tot een goede act kan komen. Er zijn maar weinig goochelaars wereldwijd denk ik die "uit het niets" een hele goede act kunnen neerzetten zonder de act al vaak te hebben gedaan. Het komt wel eens voor, maar dan heeft die goochelaar vaak een heel team achter zich. En dan nog is de omgeving / publiek soms heel verschillend, waardoor een act ook anders tot uiting komt.

Ik zie dus liever een goochelaar die maar 1 act kan, maar dan heel goed ... in plaats van een goochelaar die heel veel verschillende acts aanbiedt en niet zo goed.

Samengevat :p ;), dat je vaak terugvalt in je oude repertoire zie ik persoonlijk alleen maar als een teken van professionaliteit. Had ik dat niet gewoon direct kunnen zeggen? Ja! ;) Was dat niet korter geweest! Ja! ;) Maar nu heeft het forum in ieder geval weer wat meer content om mee te starten.

Nogmaals succes Marc en Alex! Waarom is het trouwens niet Alex en Marc, is Marc belangrijker? :p ;)
 

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.906
445
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
Jouw mening deel ik grotendeels Maarten, toch vind ik het persoonlijk wel fijn om na een tijdje weer eens wat nieuws toe te voegen.
Het blijft voor jezelf dan ook leuk, ik heb sommige acts er op een gegeven moment figuurlijk eruit moeten "slopen" omdat ik het helemaal zat was :)

Natuurlijk wordt een act of een routine alleen maar geslepen door 'm heel vaak te doen!

Koop ik in Blackpool weer eens één of andere truc, kom ik thuis en belandt ie toch weer in de kast bij de andere spullen.
Het zijn dan ook vaak maar trucjes van een paar tientjes, impulsaankopen waarschijnlijk ;)

De volgorde van onze namen is geheel willekeurig








(dat denkt Alex tenminste)
 

Alex Buijk

Member+
Medewerker
10 mrt 2011
471
174
43
36
Heel waardevol bericht Maarten,

Dit zijn de berichten waar het om gaat ;-)
Ook ik deel deels jouw mening maar niet op ieder front.
Ik vind het heerlijk om nieuwe dingen in mijn act te stoppen. Soms zijn de "simpelste" trucjes zo krachtig.
Neem nu cardiographic close up, wat een wereld effect is dat zeg. Moeilijk? Helemaal niet. Na levering kun je dit gelijk uitvoeren.
Vind wel dat over de presentatie nagedacht dient te worden, maar daar is een goochelclub juist weer heel sterk in. Dus het idee om bij de club avond met iets nieuws te komen vind ik juist wel leuk. Dat het dan niet 100% perfect is is niet erg omdat je door de gegeven feedback weer heel veel wijzer wordt.

Wel ben ik van mening dat de act die je nieuw hebt toegevoegd ook echt een toegevoegde waarde moet hebben in je show.
En ja soms probeer je iets wat niet helemaal aanslaat.

Maarten bedankt voor jouw bericht en hoop meer van je te zien hier.

Ennne Marc vooraan..............
Tja de jeugd heeft de toekomst eej en geef ik dan ook graag voorrang (Marc is maar liefst 1 maand jonger dan ik :p )
 

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
774
128
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
@Marc Woods Hehehe ;). En ik ben het ook met jou eens hoor. Sowieso als ik teveel optreed, verlies ik redelijk snel het plezier (ook al doe ik andere trucs / acts). Op het begin is alles leuk en mooi, maar op een gegeven moment beland je op een punt dat de truc zelf niet alleen de kunst is, maar dat het ook de kunst is om het voor jezelf leuk te houden ;).

Meestal over het algemeen doe ik niet meer dan drie optredens per week. Dan heb ik net een goede balans. Dat is ook de reden dat ik nog ander werk ernaast doe. En dat is ook de reden dat ik geen close-up meer doe wat betaalde optredens betreft. Tafelgoochelen vind ik persoonlijk net wat sneller gaan vervelen voor mezelf. Je moet vaak een act meerdere malen op een avond herhalen ... met een stage act heb je daar minder last van. Het kan je ook echt tegen gaan staan het goochelen.

Marc, gewoon stoppen jo met die onzin ... grapje :p ;). Nee voor iedereen is dat waarschijnlijk persoonlijk en anders. Iedereen heeft een andere "balans" om het leuk te houden voor zichzelf. Dit is naar mijn mening trouwens een belangrijk ondergewaardeerd aspect van het goochelen. De jeugd krijgt lezingen over presentatie, techniek et cetera et cetera. Echter haken veel goochelaars op latere leeftijd af omdat ze niet de juiste manier vinden om om te gaan met "het leuk houden voor jezelf". En vaak zijn dat ook in potentie getalenteerde goochelaars die afhaken. Puur omdat ze op een gegeven moment geen uitdaging meer zien en dan stoppen. Het is ze nooit geleerd / verteld dat dat aspect bestaat ... en wat de mogelijkheden zijn om het toch leuk te houden. Dat kun je bijvoorbeeld zoeken in:

- repertoire wijzigen
- andere soort shows geven (kindershow, close-up, stage et cetera)
- et cetera

@Alex Buijk Mee eens ook ... alleen bij zo'n goochelclub waar ik het over heb, ben je de maand erop vaak weer met een andere truc bezig ... in plaats van dat de presentatie van bijvoorbeeld cardiographic nogmaals wordt bekeken en besproken. Stel iemand zit op zo'n club en heeft die maand niet heel veel tijd. Dan zijn er twee keuzes:

- tijd besteden aan het aanleren van weer een andere truc
- tijd besteden aan het optimliseren qua presenatie van cardiographic

Stel het is verplicht om weer wat nieuws te vertonen de maand erop dan heb je nooit de tijd om een act echt beter te maken. Ik heb het niet over alle goochelclubs, maar bij sommige clubs is dat de realiteit.
 
  • Like
Reactions: Alex Buijk

Glenn

Member+
25 feb 2004
321
32
28
Guttecoven
www.glentertainment.nl
@Marc Woods Herkenbaar. Als je bij een dealer of op een lezing weer wat nieuws ziet is een impulsaankoop al snel gemaakt ;)

Ik denk dat vooral beginnende goochelaars hier last van hebben (was mijn ervaring tenminste). In de beginfase is het vooral veel (goedkoper) materiaal aanschaffen. Echter net zo belangrijk, want hierdoor kun je ontdekken hoe breed de goochelkunst is en waar je sterke/zwakke punten liggen en je interesse naar uit gaat.

Later (als het geen impuls maar een serieuze passie wordt) gaat dit over in niet alleen "het trucje kennen" maar vooral ook kunnen (presenteren). Dan kan er ook budget vrij gemaakt worden voor duurdere aankopen en kun je je aandacht hierop richten.
Echter vergt dit inspanning (wellicht omdat je zelf ook kritischer wordt op jezelf) waardoor je misschien geneigd bent om op je oude vertrouwde repertoire terug te vallen. Want je moet toch iets kunnen presenteren aan je klanten i.p.v. enkel nieuw repertoire.

De keuze is dus denk ik compleet nieuw repertoire aanleggen v.s. je bestaande repertoire door microveranderingen optimaliseren. Of iets daar tussenin :)
Die microverbeteringen komt trouwens niet van mezelf, maar ik refereer naar de "One Degree" change aanbrengen van John Guastaferro. Ooit geleerd op zijn lezing bij Gonga.
 

Sven Bosch

Member+
25 mrt 2019
17
13
3
22
Heeswijk-Dinther
www.biergoochelaar.nl
Wat een hoop tekst voor een eerste dag op het forum. Ik zelf kan me goed vinden met de reacties. Dus ieder optreden weer een beetje bijschaven. Echter denk ik dat de beste performer het niet moet hebben van zijn trucs maar presentatie. Kijk naar ander soort theater. Cabare is een perfect voorbeeld. Iedereen verteld grappen maar om de ene lig je helemaal dubbel (ronald goedemondt )en de andere kots je uit. Dit heeft allemaal te maken met je character on stage. Wil je echt doorbreken. Ben ik er van overtuigd dat je een bijzonder of leuke manier van presentatie moet hebben. Mensen kijken graag naar de artiest niet naar truc. Daarom kan een miskoop van vroeger niks zijn geweest maar later inslaan als een bom. De presentatie maakt de truc.

Om terug te komen op de topic.
Hou het vooral interessant voor jezelf. Voeg zo nu en dan iets toe. Ik zal het wel altijd mengen met je ingepapte trucs.
 
  • Like
Reactions: Glenn

mitch durbank

Member+
18 jun 2003
933
248
43
42
Emmen
www.mitchdurbank.nl
Hoi Marc,

Ik herken dit gevoel dat je geneigd bent om terug te vallen op oude, bekende routines. Dit voelt in sommige situaties ook veilig. Ook ik deel je mening dat ik na een tijd wel eens een andere routine wilde doen. Ook omdat ik veel optreed en sommige routines geen 20 keer per avond wil uitvoeren.

Een 3 jaar geleden ben ik begonnen om flink mijn repertoire uit te breiden. Ik oefende de truc net zolang totdat deze goed genoeg was om uit te proberen bij een optreden. Je komt op het optreden en dan begin je al te malen van zal ik het wel doen? Ik probeer het dan bij één tafel en deze truc gaat dan niet zo gestroomlijnd als de andere trucs. En dan greep ik toch weer naar mijn oude trucs. Resultaat is dat de nieuwe truc de volgende keer niet meer uit mijn koffer kwam.

Ik heb daar over nagedacht en doe nu het volgende en dit werk voor mij erg goed. Ten eerste doe ik alleen maar nieuwe trucs bij een optreden waar ik mij goed voel. Ik heb namelijk verschillende optredens en het ene evenement of feest is wat formeler en het andere is wat informeler. Bij de informelere optredens probeer ik de nieuwe trucs uit. ( het is belangrijk dat je je goed voelt die avond. Anders doe ik het gewoonweg niet en bewaar ik het voor een volgend optreden.)

Ik maak dan met mijzelf de afspraak ik ga vanavond mijn nieuwe truc 5 keer doen. Als ik een leuke set heb bij leuke mensen aan tafel en heb wat laten zien van mijn effecten die goed lopen. Dan zeg ik:" Ik ga een nieuwe truc doen" dit is de eerste keer dat ik deze ga doen. ( Dit zeg ik ook als ik de truc aan de 5e tafel doe). Ik hoop dat die goed gaat anders wordt het een workshop!! Ik kan dit bij jullie wel doen, ik heb een goed gevoel over jullie. ( Nu geef je het publiek een compliment. Dat zij goed reageren, dat ze leuk zijn en dat jij je hierdoor kwetsbaar wil opstellen.)

Ik hou mij er ook aan dat ik de truc dan minimaal 5 keer doe op zo`n optreden ik verzet mij actief tegen het gevoel dat je zelf hier niet enthousiast hierover bent. De eerste keren vind ik het zelf namelijk helemaal niet zo leuk en ving ik het spannend. Maar na zo`n 10 a 15 keer komt het vertrouwen in de truc naar boven. ( Ik weet nu voor mezelf dat ik de truc zo snel mogelijk op 15 keer zet dan is de kwaliteit voldoende en heb ik vertrouwen. De finesses komen dan vanzelf als je er meer mee optreed. )

Dit werkt voor mij erg goed en ik merk dat ik met dit systeem sneller een nieuwe routine toevoeg aan mijn repertoire.
 

Halewijn

Member
10 aug 2015
4
0
1
33
Waardevolle tip Mitch

Zo zijn er inderdaad bij mij ook al wat "nieuwe" trucs onder het stof beland, ik ga jouw aanpak zeker onthouden.
 

Tommy Blooper

Member+
25 nov 2003
690
93
28
48
Leusden
www.showieso-entertainment.nl
Ik ben ook altijd op zoek naar een aanvulling ( voor mij geldt dat ik eigenlijk eerst meer energie moet steken in techniek want daarmee wordt mijn repertoire vanzelf groter )

Eerst kocht ik alles. Nu ben ik vvooral op zoek naar trucs die bij me passen. Als dit zo is, is het ook veel makkelijker om te passen.
 

Lars van Tuijl

Member+
1 jan 1970
93
50
18
29
Oss
www.goochelaar-larsvantuijl.nl
Goeie tips Mitch! Ik ben vooral ook benieuwd hoe de jeugd erover denkt!

Anyone?
Zolang ik nog geen 30 ben, reken ik mezelf nog onder de jeugd :D

Ik denk dat Mitch' aanpak zeker goed is. Je moet de trucs gewoon doen en daar discipline in opbouwen.

Een extra tip die ik wil geven is: Wat is het ergst dat er kan gebeuren en hoe speel ik daar op in?
Zodra dat scenario zich aandient in een live situatie weet je al hoe je moet reageren.
Zo heb ik live ooit een truc grandioos laten mislukken waarna ik bij de truc erna erin slaagde om de eerder mislukte truc als kicker toch terug te laten komen.
Dit hadden de mensen zo niet zien aankomen dat zij oprecht diep onder de indruk waren.

Ik probeer mezelf uit te dagen door bij tafelgoochelen als volgt te werk te gaan: sterke opener, nieuwe truc, sterke closer. De middelste truc wordt doorgaans het minst goed onthouden aangezien je met je beste truc eindigt. Zodra je de middelste truc lekker in je vingers krijgt en de hele set gewoon 'sterk' is, heb je een nieuwe truc in je repertoire die je vaker kunt doen. Deze set-opbouw zou ik net als Mitch voornamelijk bij privé feesten toepassen.
 
  • Like
Reactions: Glenn