Rubik's Cube magic

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
818
142
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Het leek me wel eens tijd worden om een topic te openen over Rubik's Cube magic. Ik wilde me al een tijd verdiepen in Rubik's Cube magic, maar door tijdgebrek was het er nog niet helemaal van gekomen. Begin dit jaar kocht ik "Rubiked - Vincent Tarrit and Gentlemen's Magic" en nadat @Alex Buijk (thanks a lot nog!) me een zetje in de goede richting had gegeven, ben ik er helemaal ingedoken. Inmiddels heb ik zo'n beetje alles wat ik kon vinden met betrekking tot Rubik's Cube magic bekeken. Laat ik hier mijn ervaringen delen en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Er komt wellicht enige vorm van exposure voor in dit topic, maar niet heel veel meer dan reviews die toch al openbaar op het internet te vinden zijn. En dit topic wordt waarschijnlijk toch alleen gelezen door de echt geïnteresseerden. Het wordt waarschijnlijk een aardig lange post, maar ik gebruik dit ook weer als naslagwerk voor mezelf ;).

Hieronder bespreek ik de volgende dvd's, downloads met betrekking tot de Rubik's Cube:

• Cube3 - Steven Brundage (+ oplossen Rubik's Cube)
  • Penguin Live Online Lecture - Takamitsu Usui & Takamitsu Usui & The Cube - Takamitsu Usui
  • The Cube Plus - Takamitsu Usui
  • Cube Vision 1-1-6 - Takamiz Usui
  • Rubik's Nightmare - Michael Lam
  • The Solution - Michael Murray
  • Rubikulous - Jack Carpenter
  • Scramble - Kieron Johnson & Mark Traversoni
  • Rubik Remembered - Mark Elsdon
  • Mark Elsdon LIVE (Penguin LIVE) & Mark Elsdon LIVE 2 (Penguin LIVE)
  • Cube FX by Karl Hein & John George
En de volgende producten / gimmicks:

• Rubik's Dream - Henry Harrius
  • Rubik's Dream (Three Sixty Edition) - Henry Harrius
  • Rubicon - Gregory Wilson
  • Perfect Square - JB Dumas and Michael Lam
  • Easy Cube - Axel Hecklau
  • Real Cube - Harry G
  • Mini Cube To Chocolate - Henry Harrius
  • Isolated - Kieron Johnson
  • Magical Gift (Cube In A Bottle) - Erlich
  • Rubiked - Vincent Tarrit and Gentlemen's Magic
  • Jump Cube - Syouma
  • Super quick cube - Takamitsu Usui & Syouma
  • Rubik Cube Pro Revolution - Mercurio Thierry
  • Magikub - Federico Poeymiro
  • Instant Rubik - Sumit Chhajer
  • Rubik Predicted - Mark Elsdon
  • Cube Cards - Kev G
  • GIIKER SUPER CUBE I3S
Tot slot zal ik nog wat cubes bespreken die het meest geschikt zijn voor verschillende effecten. Laat ik beginnen met het video materiaal.

• Cube3 - Steven Brundage (+ oplossen Rubik's Cube)

Veel goochelaars zijn waarschijnlijk in aanmerking gekomen met Rubik's Cube magic via Steven Brundage. Echter, het meeste wat Steven Brundage doet, heeft hij niet zelf bedacht. Het meeste is "gejat" en zonder toestemming gebruikt. In 2018 heeft hij pas zijn excuses hiervoor aangeboden, zie:

Bij het bekijken van "At the Table Live Lecture starring Steven Brundage" was het wel naar om te zien hoe hij met de "eer" daarvan aan de haal gaat. Het meeste komt van Takamitsu en Syouma. Ondanks dat je dit eigenlijk echt niet kunt maken, raad ik "Cube 3" wel aan. Waar Takamitsu het heeft laten liggen op het gebied van marketing / duidelijke uitleg / kwaliteit DVD, heeft Steven Brundage dit veel beter aangepakt. Dat moet ik Steven Brundage wel nageven, want zonder hem kenden we nu misschien Takamitsu niet eens. Cube3 legt naar mijn mening het duidelijks uit hoe een Rubik's Cube is op te lossen. Ook op de uitleg / methode van Steven Brundage zijn wel wat dingen op en aan te merken, maar al met al is het best redelijk.

De uitleg van het witte kruis had naar mijn mening net iets duidelijker gekund. Sowieso zou ik het witte kruis altijd onderaan houden in plaats van boven, want dat scheelt later weer het omdraaien van de cube (en beter voor "look-ahead").

Daarnaast had ik ook nog een foutje ontdekt in "part 1". Op 21:40 staat in beeld: F' U F, maar hij doet: F' U' F, dus er had F' U' F in beeld moeten staan in plaats van F' U F. Dat soort dingetjes zijn wel slordig en dat kan ook verwarrend zijn als je het net begint te leren.

Stap 6 op "part 1" van de video had ik ook anders gedaan als ik Steven was. Daarbij kun je beter de "headlights" links houden en dit algoritme toepassen:

(R U R' U' R' F) R2 (U' R' U' R U R' F')

De reden is dat als je sneller wilt worden met het oplossen van de Rubik's Cube dat je vergelijkbare algoritmes moet toepassen. Ook is dit algoritme sneller uit te voeren dan het algoritme die Cube3 je leert.

Inmiddels heb ik me aardig verdiept in de Rubik's Cube technieken / algoritmen / methoden. Zelf is m'n record nu 35 seconden (uiteraard met officiële wedstrijd scrambles anders zegt een tijd nog niets). Echter, meestal zit ik net iets onder de minuut. Mijn doel was om doorgaans onder de minuut te komen. Echt veel sneller worden, heeft naar mijn mening niet heel veel meerwaarde als goochelaar zijnde. Zeker als je het oefenen afweegt ten op zichte van wat het je uiteindelijk oplevert.

Het meerendeel van de echte speedcubers gebruiken de CFOP methode. Dat staat voor: Cross, F2l (First Two Layers), Orientation of the last layer, Permutation of the last layer. Het grote voordeel is dat je de 1e en 2e layer niet los hoeft op te lossen, maar dat je ze tegelijk oplost wat weer tijd scheelt. Zelf heb ik me wel wat meer verdiept in CFOP en ik kan nu wel F2L, maar dan heel langszaam. Zou je dit veel sneller willen doen dan gaat er echt heel veel tijd in zitten. Uiteindelijk komt de Orientation en Permutation bij cfOP neer op het herkennen van patronen en het leren van de bijbehorende algoritmes (zijn er veel!). Ook hier ben ik wat ingedoken alleen zoveel meerwaarde heeft het niet. Dat is ook de reden dat ik daar verder weer mee gestopt ben. Uiteindelijk weet je tientallen extra algortimes, maar die moet je ook bijhouden en het herkennen van de patronen kost ook tijd. Kortom, het kost erg veel tijd om iets van een halve minuut sneller te zijn en dat vond ik het niet waard.

Naast CFOP bestaat er nog een methode genaamd "Roux". Een klein deel van de speedcubers gebruikt deze methode, maar de meeste records zijn verbroken met CFOP, dus die methode is eigenlijk lijdend voor echte speedcubers. Cube3 leert je dus niet CFOP of Roux, maar de zogenoemde "beginners methode".

Wat trouwens relatief gezien minder tijd vergt om sneller te worden, is dit: Easy 2-Look PLL Tutorial (Beginner CFOP)

Code:
    Diagonal Corner Swap:
    (F R U' R' U' R U R' F') (R U R' U' R' F R F')
    Adjacent Corner Swap:
    (R U R' U' R' F) R2 (U' R' U' R U R' F')

3-Edges:
    1. R U' R U R U R U' R' U' R2
    2. R2 U R U R' U' R' U' R' U R'

4-Edges:
    1. M2 U' M2 U2 M2 U' M2
    2. M' U' M2 U' M2 U' M' U2 M2 (M' goes upwards)
    Mocht je Cube3 hebben gezien en je wilt net wat sneller worden dan kost dit relatief gezien niet erg veel tijd en het kan uiteindelijk behoorlijk in je tijd schelen. Ook heb ik me nog een klein beetje verdiept in het echt geblinddoekt oplossen van een Rubik's Cube, maar dat bespreek ik verder bij "Rubik Remembered - Mark Elsdon".

Naast het oplossen van de Rubik's Cube is Cube3 op zich een mooie introductie naar het werk van Takamitsu. De one handed shuffle / solve is eigenlijk de meest waardevolle move van Cube3 (en Rubik's Cube magic in het algemeen), maar die move komt eigenlijk van Takamitsu. Naast Cube3 zou ik dus sowieso het werk van Takamitsu aanbevelen, zeker zijn "Penguin Live lecture". Die lecture is naar mijn mening het beste wat je kunt bekijken op het gebied van Rubik's Cube magic.

• Penguin Live Online Lecture - Takamitsu Usui & Takamitsu Usui & The Cube - Takamitsu Usui

Zoals ik al aangegeven heb bij "Cube3 - Steven Brundage (+ oplossen Rubik's Cube)" is Takamitsu eigenlijk de man waar de meeste eer naartoe moet gaan. Wil je een beetje serieus gaan goochelen met Rubik's cubes dan is het werk van Takamitsu een enorme aanrader. Zeker "Penguin Live Online Lecture - Takamitsu Usu" is denk ik het beste wat je kunt bekijken op het gebied van Rubik's Cube magic.

• The Cube Plus - Takamitsu Usui

Dit is meer voor als je al Rubik's Cube magic doet en je zoekt naar nieuwe effecten. Ik zou dit niet kiezen als "main" routine, maar meer iets voor erbij of extra. De effecten zijn gebaseerd op een vlak met een bepaalde kleur. Voor je "main" Rubik's Cube methode zou ik eerder het eerder besproken werk van Takamitsu aanbevelen.

• Cube Vision 1-1-6 - Takamiz Usui

Hiervoor geldt ongeveer hetzelfde als voor "The Cube Plus - Takamitsu Usui".

• Rubik's Nightmare - Michael Lam

Als je al bekend bent met de technieken van Takamitsu dan leert Rubik's Nightmare je eigenlijk niet heel veel nieuws. Dan komt het meer neer op het leren een mini cube switch. Op zich wel mooi, daar niet van.

Deze truc is gebaseerd op het woord "turn" en het verschil wat de helper denkt dat het woord betekent en wat het publiek denkt. Verder wordt gewoon het basis principe van Takamitsu gebruikt (one handed shuffle). Dus in principe is dit effect al direct zelf uit te voeren na het zien van het effect. In ieder geval als je de basiskennis hebt van rubiks cube magic. Wel mooi bedacht en zeker bruikbaar in sommige situaties. Het is een boekje met wat video's. Zeker een aanrader om te kopen.

• Rubikulous - Jack Carpenter

Dit gaat om een toss up solve methode zonder gimmick. Echter kun je dan ook gewoon die van Steven Brundage of Takamitsu gebruiken. Die van Steven Brundage vind ik trouwens niet echt handig en er zijn veel snellere / betere methoden. Zelf heb ik een eigen solve bedacht, omdat ik die van Steven Brundage niet goed genoeg vond en je had er ook een andere startpositie voor nodig dan bijvoorbeeld bij de one handed solve van Steven Brundage. Op zich handig als je altijd dezelfde startpositie kunt gebruiken (met eventueel wat extra moves daarop).

• Scramble - Kieron Johnson & Mark Traversoni

Hiervoor kun je een Giiker smart cube kopen en je telefoon "onzichtbaar" gebruiken om een voorspelling te maken / tekenen. Eigenlijk is het dus meer een toepassing / idee van een bestaand niet-goochel product.

Hier word je geleerd om "geblinddoekt" een Rubik's Cube oplossen. De methode voor het oplossen van een Rubik's Cube zou ik niet via deze DVD / download leren, want dan is bijvoorbeeld "Cube3 - Steven Brundage" beter. Rubik Remembered is zeker een erg mooi effect om te vertonen. Zelf heb ik me ook wel een beetje verdiept in hoe je daadwerkelijk geblinddoekt een Rubik's Cube kan oplossen, zodat je net wat meer ervan weet en je je verhaal / "toneelstuk" erbij kunt aanpassen. Bij het echt geblinddoekt oplossen van een Rubik's Cube, worden alle vlakjes op de Rubik's Cube ingedeeld in letters. Vervolgens onthoud je dat bijvoorbeeld vakje "A" naar vakje "H" moet, dus je moet eigenelijk een reeks elke keer twee letters onthouden. Hier kun je dan weer een zinnetje van maken, zodat de letters makkelijker te onthouden zijn. Vervolgens gebruik je andere algoritmes dan bijvoorbeeld met de beginners methode om de cube op te lossen. Daaraan kun je in principe ook zien of iemand het echt of niet echt geblinddoekt oplost.

• Mark Elsdon LIVE (Penguin LIVE) & Mark Elsdon LIVE 2 (Penguin LIVE)

Ik heb deze twee bekeken, omdat de Rubik's Cube erin voorkwam. Als je bekend bent met het Rubik's Cube materiaal van Mark Elsdon voegt dat niet heel veel toe. De rest niet-cube effecten vond ik persoonlijk erg matig. Wel grappig dat ik Fritz met een Z nog even zag langskomen in het publiek.

• Cube FX by Karl Hein & John George

Als je al bekend bent met "Cube3 - Steven Brundage" en het werk van Takamitsu dan borduurt Cube FX daar een beetje op voort. Niet mega veel nieuws en veel overlapping. Er zat wel een leuk effect bij dat er een foto wordt gemaakt en op de foto lijkt de Rubik's Cube ineens te zijn opgelost. Echter is dit effect in de praktijk niet altijd even handig (meer 1 op 1 effect). Al met al toch aardig om te bekijken.
Misschien dat ik nog wat dingen vergeten ben die ik heb bekeken, maar mochten jullie nog aanvullingen hebben op bovenstaande dan hoor ik het graag. Bovenstaande items waren meer de DVD's / downloads et cetera. Hieronder bespreek ik de trucs / gimmicks die er naar mijn weten een beetje toe doen in de wereld van cube magic. Persoonlijk zou ik alleen een gimmick gebruiken als aanvulling op bovenstaande besproken niet-gimmick methoden. Er zijn genoeg sterke en mooie effecten te vertonen zonder gimmick en dan is alles vooraf en achteraf ook te onderzoeken. Als aanvulling kun je dan nog een routine doen met behulp van een gimmick, omdat je publiek het dan juist niet verwacht. Het leren oplossen van de cube (en moves) kost even wat tijd, maar dan weet je in ieder geval dat iemand je niet even snel na kan doen.

• Rubik's Dream - Henry Harrius

Je krijgt een "schelp" voor zowel een mini cube als een normale cube. De "schelp" is niet draaibaar, terwijl dat bij "Rubik's Dream (Three Sixty Edition) - Henry Harrius" wel het geval is. Indien je het niet per se nodig hebt voor een mini cube zou ik altijd voor de 360 versie gaan.

Je krijgt een normale cube en "schelp". De 360 slaat op dat 1 layer nog roteerbaar is uiteindelijk. Daarnaast is alles ook aan alle kanten te tonen. Er bestaat ook een niet-360 versie (zie: Rubik's Dream by Henry Harrius). Persoonlijk zou ik de 360 versie aanraden. Enige is dat er bij de niet-360 versie een mini-cube "schelp" bij zit en dat is bij de 360 versie niet het geval. Dus de 360 versie is niet geschikt voor mini cubes, maar dit is naar mijn weten momenteel wel de beste en meest realistische "schelp" die er op de markt te vinden is. Het is vergelijkbaar met "Easy Cube - Axel Hecklau", maar Rubik's Dream is goedkoper en volgens mij ook net iets meer door ontwikkeld. Ik zou dan dus voor Rubik's Dream gaan in plaats van "Easy Cube".

• Rubicon - Gregory Wilson

Als je 2 cubes wilt laten matchen zonder een zak te gebruiken dan is dit naar mijn mening het beste wat er op de markt te verkrijgen is. Het is anders dan "Perfect Square - JB Dumas and Michael Lam", maar wel vergelijkbaar. Echter vind ik de "move" bij Rubicon veel en veel cleaner dan bij "Perfect Square" (door vorm van gimmick). Enige nadeel is de prijs van Rubicon. Rubicon maakt min of meer ook deel uit van: "Real Cube - Harry G". Echter schijnt de kwaliteit minder te zijn en minder realitisch. De prijs van "Real Cube" is echter wel veel lager.

• Perfect Square - JB Dumas and Michael Lam

Dit is een soort van "schelp" ;), vergelijkbaar met Rubicon van Gregory Wilson maar een net wat andere vorm. Echter is "Perfect Square" goedkoper, maar Rubicon vind ik toch mooier, omdat de "switch" wat cleaner / natuurlijker / sneller is. Toen ik "Perfect Square" voor het eerst zag, wist ik direct wat en wanneer er iets gebeurde, terwijl dat bij Rubicon niet het geval was.

• Easy Cube - Axel Hecklau

Vergelijkbaar met "Rubik's Dream (Three Sixty Edition) - Henry Harrius". De prijs van Rubik's Dream is echter net wat beter. De kwaliteit van "Rubik's Dream 360" is volgens mij niet minder, dus dan zou ik altijd voor "Rubik's Dream 360" gaan.

• Real Cube - Harry G

Dit is eigenlijk "Rubicon - Gregory Wilson" + "Rubik's Dream - Henry Harrius", maar dan veel goedkoper. De kwaliteit schijnt wel iets slechter te zijn, dus dat is de reden dat ik zelf dit effect niet gekocht heb. Heeft iemand hier ervaring met "Real Cube - Harry G" en hoe is de kwaliteit in vergelijking met Rubik's Dream?

• Mini Cube To Chocolate - Henry Harrius

Leuk voor op TV of socials, maar in de praktijk net iets minder praktisch. De "schelp" moet worden weggewerkt en je moet alles elke keer weer volgooien. De cube kan ook van alle 6 de kanten worden getoond alleen dan moet er twee maal iets worden weggewerkt in plaats van een maal.

Erg mooi effect, zeker een aanrader en ook nog eens relatief redelijk praktisch. Het is waarschijnlijk praktischer dan je denkt. En je kunt hierop behoorlijk je eigen creativiteit kwijt qua eigen routine. Het is me trouwens niet gelukt om deze truc bij een Nederlandse dealer te kopen. Online kon ik 'm in ieder geval niet vinden. Uiteindelijk heb ik 'm gekocht bij:

Het leek mij wel handig om 1 "jar" reserve te hebben, mocht er iets fout gaan (niet om weg te geven). Deze zijn alleen per 4 te koop, zie:

Echter als je contect opneemt met SaturnMagic.co.uk dan kunnen ze er ook 1 aan je leveren. Je betaalt dan wel net iets extra's als je dat 4-pack door 4 deelt. Zelf ga ik dat effect gebruiken in combinatie met Rubik's Dream 360 en dan is dit ook aan te raden: (Isolated Magnet Conversion Set for Rubik's Dream 360 by Henry Harrius RD360)

• Magical Gift (Cube In A Bottle) - Erlich

Dit effect is een ander effect dan "Isolated - Kieron Johnson". Bij Magical Gift wordt de cube zichtbaar in een glazen pot gestopt. De glazen pot is niet echt lang uit handen te geven. Bij Isolated is dit wel het geval. Sowieso vind ik Isolated een veel mooier effect, dus ik zou altijd voor Isolated gaan in plaats van Magical Gift.

Netzoals "Scramble - Kieron Johnson & Mark Traversoni" gaat het hier om een Giiker cube. Wat je koopt is dus eigenlijk de app, maar je krijgt de Giiker cube er wel bij. Programmeertechnisch gezien en qua mogelijkheden zijn er wel de nodige dingen op en aan te merken op de app, maar het idee blijft erg mooi. Ik zou deze truc qua routine wel alleen gebruiken als toevoeging op (in combinatie met) wat andere Rubik's Cube effecten. Mocht je met meerdere mensen naar je optredens gaan of samen optreden dan heb je Rubiked eigenlijk helemaal niet nodig en kun je gewoon een Giiker cube voor rond de 50 Euro kopen. Uiteindelijk kun je dan gewoon een cube op papier inkleuren met de juiste kleuren. Die kun je dan weer via een "Table Prediction System" (Master Prediction System) o.i.d. naar voren laten komen. Genoeg mogelijkheden om daar iets moois / schijnbaar onmogelijks van te maken.

• Jump Cube - Syouma

Met de gimmick kun je van een onopgeloste cube redelijk visueel naar een opgeloste cube gaan. Echter kan dit ook gewoon met de technieken van Takamitsu en dan is alles vooraf en achteraf te onderzoeken.

• Super quick cube - Takamitsu Usui & Syouma

Dezelfde opmerkingen voor "Jump Cube - Syouma" gelden hiervoor.

• Rubik Cube Pro Revolution - Mercurio Thierry

Er wordt geen "schelp" gebruikt, maar wel een magneet voor de verwisseling. Persoonlijk vind ik "Rubiks Dream 360" dan handiger / mooier / cleaner.

• Magikub - Federico Poeymiro

Deze truc is een beetje vergelijkbaar met bijvoorbeeld "Jump Cube - Syouma". Het is een soort van "flapje" principe. Echter kun je ongeveer hetzelfde effect vertonen zonder een gimmick en dan is alles ook vooraf en achteraf te onderzoeken. Ik zou dus aanraden om dit gewoon zonder gimmicks te doen.

• Instant Rubik - Sumit Chhajer

Meer een leuk effect voor TV / toneel / internet, maar niet echt voor close-up. Het effect is een beetje vergelijkbaar met "Mini Cube To Chocolate - Henry Harrius" met als voordeel dat je de "schelp" niet weg hoeft te werken. Het nadeel is dan wel weer dat je een bepaalde ondergrond nodig hebt om het effect te vertonen. Niet heel praktisch dus voor in de praktijk.

Sterk effect, aanrader! Verschillende goede principes gecombineerd.

• Cube Cards - Kev G

Netzoals "Mark Elsdon - Rubik Predicted" is dit meer een kaartenroutine. De kaarten zijn bruikbaar voor als je kaarten en de Rubik's cube wilt combineren.

• GIIKER SUPER CUBE I3S

Dit is niet echt een truc, maar dit is een speciale cube. Mocht je zo'n cube hebben (wellicht ontvangen bij Rubiked), download dan de app "Supercube". Vervolgens kun je op een hele leuke en speelse manier beter worden met de Rubik's Cube. Ook houdt de app dingen bij zoals je tijden en TPS (Turn Per Second). Daanaast kun je het opnemen tegen andere mensen op het internet, dus een ideale manier om te oefenen met de cube.
Mocht ik nog wat Rubik's Cube trucs (die ertoe doen) vergeten zijn, let me know! Aanvullingen of eigen ervaringen zijn altijd welkom. Mocht je het ergens niet mee eens zijn of zelf andere ervaringen hebben ... gewoon ook zeggen.

Ook wil ik nog bespreken welke cube nou het beste is om te gebruiken voor bijvoorbeeld de one-handed-shuffle. Steven Brundage gebruikt voor zijn Cube3 de "ShengShou Aurora". Deze is redelijk stil, echter vind ik 'm niet 100% ideaal. Ervoor was ik de Giiker cube gewend en daarbij blijf je net iets minder snel "haken". Enige nadeel is dat die cube net iets teveel geluid maakt. Ik ben sowieso nog van plan om er wat meer mee te spelen en de schroef instellingen iets te wijzigen. Daarnaast ben ik momenteel nog allerlei andere cubes aan het testen, maar een aantal moet ik nog binnenkrijgen, dus mijn ervaringen zal ik later nog toevoegen. Ben benieuwd of jullie nog erg geschikte cubes weten?

Wat ook wel handig om te weten is, is dat de cube die voor Rubik's Dream wordt gebruikt, de volgende is: ShengShou Wind 3x3. De stickers zijn echter wel anders, dus die zou je moeten vervangen als je "ShengShou Wind" zou willen gebruiken in combinatie met Rubik's Dream. Hiervoor zie bijvoorbeeld: (Cube Review - ShengShou Wind 3x3 - How to remove Rubik's Speed Cube Stickers):

Echter kost het vervangen van stickers ook de nodige tijd. Voordeel is dat ze gewoon kant en klaar te koop zijn voor een goede prijs, zie bijvoorbeeld: (RD Regular Cube by Henry Harrius)

De cubes die gebruikt worden bij "Cube FX by Karl Hein & John George" zijn trouwens de Dayan 2-GuHong (moet ik dus nog binnenkrijgen om te testen). Het schijnt dat deze net iets meer geluid maken dan de "ShengShou Aurora". En als ik me niet vergis, geldt hetzelfde voor "Dayan 5-Zhanchi" die wordt gebruikt bij "Cube Cards by Kev G". De "ShengShou Aurora" schijnt trouwens net iets te klein te zijn voor bijvoorbeeld "Perfect Square - JB Dumas and Michael Lam" en "Rubik's Dream by Henry Harrius", "Rubik's Dream (Three Sixty Edition) - Henry Harrius". Die twee Dayan cubes schijnen wel weer geschikt te zijn daarvoor.

Uiteindelijk zijn dit waarschijnlijk de dingen die ik zelf echt in de praktijk ga gebruiken:

• Penguin Live Online Lecture - Takamitsu Usui
  • Cube3 - Steven Brundage
Misschien dat ik ooit nog "Rubicon - Gregory Wilson" ga aanschaffen, puur voor een "niet-zak-switch" en dat de toeschouwer het kan mixen. Echter, "Real Cube - Harry G" is behoorlijk goedkoper. Ben benieuwd dus of de kwaliteit okay is van "Real Cube" voor het vertonen van het Rubicon effect. Of is de Rubicon "schelp" duidelijk beter?

Nog een laatste note. Ik zie trouwens regelmatig goochelaars langskomen die eerst een redelijke "instant" solve doen in de hand, vervolgens nog een toss up solve en vervolgens nog een solve in een zak of onder een doek. Naar mijn mening is doseren een belangrijk onderdeel van Rubik's Cube magic. Als een toeschouwer ziet dat een cube ineens is opgelost dan maakt het vervolgens niet erg veel meer uit of je 'm nou achter je rug omhoog gooit of dat je 'm in een zak of onder een doek oplost. Voor een leek is dat gewoon 3 maal hetzelfde. Het blijt mooi voor leken, daar niet van maar ik zou er persoonlijk wel mee oppassen. Ik moet sowieso alles nog in de praktijk testen hoor, maar het begint natuurlijk met de theorie, dus ik dacht ik schrijf alvast een verslagje over mijn ervaringen qua "theorie". Wellicht dat jullie er iets aan hebben en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Laatst bewerkt:

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.944
461
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
Wauw! WAUW!!!

Wat een geweldig uitgebreide review heb je geschreven Maarten! Enorm bedankt!

Ik zelf gebruik de routines van Cube3, CubeFX en the Solution!

Prachtig om een opgedane skill in te kunnen zetten voor een mooie act, het leuke vind ik is dat het close-up perfect werkt maar ook op het podium is het een dijk van een effect wat ook nog eens heerlijk uit te spelen is voor het publiek!

Wat ik persoonlijk niet nodig vind is een gimmick kubus, je kunt met de gewone kubus al zóveel! Hoewel ik wel snap dat er mensen zijn die Rubiked kopen, denk ik dat je beter een paar maanden kunt investeren om een aantal goeie dingen te leren met een normale kubus!

Begin dan vooral met het kunnen oplossen van dat kreng...haha...dat heeft me een maand of 3 gekost om het uit het hoofd te kunnen doen!

Nu doorgaans onder 1 minuut...

Danny Joseph

Member+
31 aug 2004
4.067
996
113
32
Delft
Ik ben af en aan met de kubus bezig geweest, ongeveer sinds de release van Rubik Remembered. CubeFX aangeschaft toen het uitkwam, maar onderaan de streep kan ik de derde laag nog altijd niet uit het hoofd oplossen en ligt e.e.a. dus een beetje stof te happen. Wel pas nog Usui's Penguin lecture aangeschaft.
Saillant detail: naar het schijnt wordt The Cube door Murphy's niet gedistribueerd om Cube3 verkoopcijfers niet in de weg te zitten... Excuses van Brundage zijn op z'n plaats, maar halen weinig uit als de producent weigert verantwoordelijkheid te nemen.

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
818
142
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Thanks en ook leuk om jullie ervaringen te lezen!

@Marc Woods Als je trouwens "Penguin Live Online Lecture - Takamitsu Usui" nog niet hebt bekeken, zou ik die echt aanraden. Die vind ik waardevoller dan Cube3 en CubeFX. Dat zijn ook aanraders, daar niet van maar "Penguin Live Online Lecture - Takamitsu Usui" zou ik zeker ook bekijken.

En zoals je zegt, de Rubik's Cube is inderdaad ideaal voor eigenlijk alles. Je kunt het voor kinderen en volwassen doen. Daarnaast voor close-up en stage. Het is makkelijk mee te nemen. Met bijvoorbeeld kaarten is dat ook wel het geval, maar de Rubik's Cube is net wat visueler en gewone kaarten werken weer net iets minder bij bijvoorbeeld kinderen.

En wat betreft de gimmicks ben ik het met je eens, sowieso zou ik ook altijd eerst alles zonder gimmicks aanraden. Zelf gebruik ik "Rubik's Dream (Three Sixty Edition) - Henry Harrius" alleen om de cube van "Isolated - Kieron Johnson" weg te werken en mooi clean te eindigen. De rest doe ik ook zonder gimmicks. Ik doe 'm wel net iets anders dan op de video wordt geleerd, want dat effect in combinatie met de 360 Dream vond ik net iets minder (met name dat beide in 1 zak zitten, dat kan naar mijn mening mooier).

The Solution had ik gisteren nog even vertoond. Dat hakt er inderdaad lekker in bij het publiek ;).

@Danny Joseph Dat Murphy's The Cube niet distrubueert, heb ik ook vernomen van themagiccafe. Dat soort dingen kunnen eigenlijk echt niet. En ik vraag me zelf ook af wat de excuses van Brundage nou echt waard zijn. Geen idee of hij Takamitsu ook financieel tegemoet is gekomen, maar daar zegt hij niets over bij zijn excuses. Dan vraag ik me toch af wat zijn excuses waard is. Eerst stelen, vervolgens geld graaien en dan gewoon excuses aanbieden zonder al teveel consequenties voor zichzelf? Ik weet er uiteraard het fijne niet van, maar het oogt allemaal wel erg niet okay.

Als je de cube wilt leren op te lossen, zou ik je Cube 3 toch aanraden om mee te starten. Mark Elsdon legt het op "Rubik Remembered" vrij belabberd uit en de methoe is naar mijn mening ook niet ideaal (hoewel de methode van Cube3 ongeveer op hetzelfde neerkomt). Qua vingerzetting en het vasthouden van de cube zie je al wel het verschil tussen Steven Brundage en Mark Elsdon. Steven Brundage heeft ook wel een redelijke Rubik's Cube achtergrond, terwijl Mark Elsdon meer gewoon puur een goochelaar is. Dan zou ik het dus altijd van Steven Brundage leren in plaats van Mark Elsdon.

Als toevoeging zal ik nog een keer "The Enchanted Cube - Daryl" en "Venom Cube - Henry Harrius" wat uitgebreider bespreken. Met de Venom Cube kun je hetzelfde bereiken als Rubicon, maar dan op een nog mooiere / cleanere manier. Het is niet echt een "schelp", maar meer losse vlakjes en zeer mooi gebruik gemaakt van het verschil in sterkte van m****ten. En wat betreft "The Enchanted Cube" zou ik altijd een instant solve zonder "gimmick" aanraden, dus dat maakt de Enchanted Cube een beetje achterhaald. De Enchanted Cube kun je namelijk achteraf niet uit handen geven. Als ik tijd heb, zal ik ook nog proberen wat instant solves te reviewen. Op Rubik's Dream en op bijvoorbeeld de Venom Cube worden er al een aantal op een rijtje gezet.

Tot nu toe vind ik trouwens "Gan 356 air SM 2019" het meest ideaal voor de one-handed-shuffle. Deze is wel rond de 50 Euro en meestal is het wel handig om er 3 of 4 van te hebben, dus dat is aardig prijzig. Ik ben dus eigenlijk nog op zoek naar een goede magnetische speed cube die ongeveer even stil is als "Gan 356 air SM 2019", maar dan wat goedkoper, zodat je er wat minder "beschermend" mee om hoeft te gaan. Welke cube gebruiken jullie? De Shenshou Aurora van Cube3 of iets anders?

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.944
461
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
Thanks Maarten, die lecture van Takamitsu ga ik zeker bekijken.

Zelf heb ik de Shengshou Aurora van Cube3 lange tijd gebruikt. Toen die wat begon te verslijten heb ik 4 of 5 van die Shengshou’s uit China laten komen. Kosten nagenoeg niks en draaien als een tierelier!

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
818
142
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Thanks! Heb zelf ook een stuk of 5 Aurora's uit China en 1 van Cube3 en ook nog een van een Nederlandse cube shop, maar ik vind de "corner cutting" niet ideaal. Heb je soms niet dat als je de one-handed-shuffle erg snel probeert te doen en je draait 'm daardoor net iets te ver door dat je dan een beetje vast komt te zitten? Als ik het net wat langzamer doe, heb ik dat probleem niet. Mijn Gan cube vind ik trouwens nog net iets stiller en daarbij heb ik die problemen niet als ik sneller ga. Met die Gan cube die ik gebruik momenteel heeft Feliks Zemdegs ooit het wereld record verbroken, dus die zit waarschijnlijk ook net wat beter in elkaar dan de Aurora. Maar ben benieuwd of jij dat probleem met de Aurora nooit hebt of hebt gehad?

Lars van Tuijl

Member+
1 jan 1970
98
54
18
29
Oss
www.goochelaar-larsvantuijl.nl
Zeer uitgebreide informatie Maarten, echt top!
Ik ben zelf ook een fan van Rubiks effecten, maar heb er laatst een aantal verkocht omdat ik ook van variatie hou en een aantal effecten zelden van de plank kwamen.

Ik gebruik nu zelf Rubiked voor walk-around en vind het een top effect (sorry Marc, maar ik ben het dus niet geheel met je eens ;))
Een zeer cool effect om te gebruiken voor jeugd aangezien die toch veelal vastgeplakt zitten aan hun telefoon. Ik heb een vaste website-url voor de foto en verander de tekst een beetje per evenement zodat het persoonlijk wordt. Ik vind het gaaf dat de kubus echt goed door elkaar gehusseld kan worden door verschillende mensen. Voor mooie one-handed-solves a la Brundage/Cube 3 moet je de kubus toch zelf schudden of anders switchen.

Cubic mis ik in je verhaal, maar valt misschien meer onder magic square categorie. Ik vind het gaaf dat je een herkenbaar object (de kubus) gebruikt om een schijnbaar onmogelijke uitkomst bij elkaar te puzzelen.

Verder bezit ik ook cube-cards, rubicon, the solution, cube3 en Rubik Remembered.

Maar... misschien nog wel het leukste dat ik ooit met de kubus heb gedaan is een normale kubus meenemen op schoolreis met mijn klas. Ik heb de kubus de hele bus doorgegeven en elk kind mocht hem een paar keer draaien zodat hij "echt goed door elkaar zat". Ik zat zelf voor in de bus en toen ik de geschudde kubus terug kreeg hield ik hem binnen een minuut recht omhoog zodat de hele bus zag dat hij opgelost was. Geen truc, niks. Gewoon de basis skill om een kubus op te kunnen lossen is voor velen een truc op zich ;).

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
818
142
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Thanks @Lars van Tuijl en goed dat je inderdaad "Cubic" van Francis Menotti ook nog even vermeldt!

Takamitsu heeft trouwens mooie methoden om de toeschouwer te laten denken dat twee kubussen zijn gemixt, terwijl dat er eigenlijk maar 1 is. Daar is dus geen switch voor nodig en de toeschouwer denkt dat beide cubes gemixt zijn. Vooraf en achteraf is dan alles uit handen te geven, want alles is zonder gimmicks. Dat vind ik persoonlijk een groot voordeel. De meeste effecten kunnen dus prima zonder gimmicks worden uitgevoerd en zou ik ook zelf aanraden ... maar sommige effecten zoals Rubiked kan soms ook wel aardig zijn. En Rubicon is ook wel echt een mooi effect, dus een combi van kan natuurlijk ook altijd.

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
818
142
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
@Lars van Tuijl Ik doelde op:

Voor mooie one-handed-solves a la Brundage/Cube 3 moet je de kubus toch zelf schudden of anders switchen.

Het is niet nodig om een cube te switchen, maar een zak of een doek o.i.d. heb je wel nodig ;). Je zegt dat je twee cubes in de zak hebt, 1 gemixt en 1 solved. Echter gaat het dan om 1 cube i.c.m. one-handed-shuffle (+ nog andere cube in de zak). Als je de zak een probleem vindt dan kun je inderdaad ook voor een gimmick kiezen. Ik heb echter geen probleem met de zak, omdat je die vooraf en achteraf kunt laten onderzoeken. Daarnaast kun je ook nog beide cubes laten onderzoeken dan, omdat je geen gimmick gebruikt.

Het is dus de zak afwegen tegen het gebruik van een gimmick, waardoor alles net iets minder (clean) onderzocht kan worden. Dat is dus maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat.

Maar de zak of doek is wel nodig dan ;).

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
818
142
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Bij deze nog mijn beloofde vervolg post met betrekking tot Lubik's Cube magic (tja zulk soort fouten krijg je als je teveel naar bijvoorbeeld Takamitsu luistert).

In deze post bespreek ik o.a.:

• Zoektocht naar de ideale cube
  • Stickers bestellen
  • Quick solves: Recurring Nightmare solve (Henry Harrius) & Gear Solve (Akira & JC) & Squeeze (Fredrik Höjman)
  • Extra opmerking over Rubiked (Vincent Tarrit and Gentlemen's Magic)
  • Rubik gone - Juan Pablo
  • Cubic - Francis Menotti
  • ReCube - CHH Magic
  • Enchanted mini cube
  • The dark side of the cube - Diego Voltini
  • Psi Cube - Wenzi Magic & Bond Lee
  • Cube Crush - Craig Squires
  • Interessante Facebook Groep
Bij deze bovenstaande items in meer detail.

• Zoektocht naar de ideale cube
    Ondertussen had ik nog drie extra "Gan 356 air SM 2019" erbij gekocht en ook nog allerlei andere cubes. Inmiddels aardig wat bestellingen verder ... en zeker ook Euro's ;). Maar ik heb nu wel een goede, stille en betaalbare cube gevonden. Sowieso is die Gan cube erg goed, maar vrij duur (50 Euro). De volgende cube zou ik persoonlijk aanraden:

YuXin Kylin 3x3x3 V2 M (€16.95 incl. btw.)

Met de voorloper van deze cube is ook ooit het wereld record verbroken (op 25-04-2015 door Collin Burns met 5.25 seconden). Inmiddels is de cube dus nog beter geworden. De corner cutting is naar mijn mening ook prima bij deze cube.

De cube heeft de looks van een cube met stickers, maar bevat geen stickers. Dit vind ik wel een voordeel, want dan hoef je de stickers na een tijdje niet te vervangen. Daarnaast hebben ze wel dezelfde look als andere cubes. Misschien een heel klein nadeel is dat het net iets minder grip geeft bij een one-handed shuffle, maar dat valt ook reuze mee.

Persoonlijk vind ik de "YuXin Kylin 3x3x3 V2 M" ook nog stiller dan de "Gan 356 air SM 2019". En sowieso ook stiller dan de Aurora (Cube3). Zelf laat ik de cubes altijd signeren met een sharpie op het middeltje witte vlakje. Ik geef de cubes later niet af, maar door het signeren weet het publiek dat het echt om dezelfde cube gaat (vergelijk het met het signeren van een kaart). Ik zou dat altijd aanraden indien het effect het toelaat ... een kaarttruc is doorgaans ook sterker als een kaart gesigneerd wordt. Ik zie veel goochelaars die dat nog niet doen als het om Rubik's Cubes gaat, terwijl ze dat met kaarten wel doen.

Nu vraag je je natuurlijk af hoe je het signeren er later weer af krijgt (zeker als je geen stickers kan vervangen). Een goed "trucje" daarvoor is om een whiteboard marker te gebruiken. Teken later met de whiteboard marker over de sharpie-inkt heen en veeg het dan weg met een papiertje. Herhaal dit een aantal keer en alles is weer wit! Vaak is het ook maar 1 keer nodig.

• Stickers bestellen
    Mocht je trouwens ooit nieuwe stickers voor een cube nodig hebben dan raad ik de volgende website / tool aan:

• Quick solves: Recurring Nightmare solve (Henry Harrius) & Gear Solve (Akira & JC) & Squeeze (Fredrik Höjman)
    Ik zou ook nog even wat quick solves bespreken / reviewen. Op bijvoorbeeld "Venom Cube - Henry Harrius" worden een aantal solves uitgelegd. Onder andere:

* Recurring Nightmare solve - Henry Harrius
    * Gear Solve - Akira & JC

De Gear Solve komt eigenlijk neer op een one-handed "Akira solve". Hierdoor kun je de cube zonder afdekking snel oplossen (als een quick solve). De Akira Solve (Yasuaki Hiki) wordt trouwens uitgelegd op bijvoorbeeld "Rubik's Dream (Three Sixty Edition) - Henry Harrius".

Persoonlijk zou ik nooit een Gear Solve vertonen (hoewel ik 'm wel geoefend heb). De reden hiervoor is dat de toeschouwer ziet dat de kubus ineens is opgelost en meestal heeft een toeschouwer ook wel door dat er iets gedraaid wordt (ook qua geluid). Als je dan door gaat beredeneren, leg je eigenlijk zo'n beetje alle principes erachter bloot. Ik weet dat er veel goochelaars ook erg positief zijn over de Gear Solve en voor een groot deel van het publiek zal het ook zeker mooi zijn, maar persoonlijk zou ik de cube altijd even afschermen (in zak of hand of achter je rug omhoog gooien), zodat alles net iets minder voor de hand ligt.

En persoonlijk laat ik alleen in sommige situaties een quick solve zien. Zoals ik al zei, leg je toch ook wat dingen bloot. Zeker als je het voor mensen vertoont die net wat verder denken dan gemiddeld publiek. Dan vertoon ik bijvoorbeeld veel liever een effect als "The Solution" van Michael Murray in plaats van een quick solve. Of aan het eind van de routine plaats ik de cube in een zak en laat ik het de toeschouwer verder afhandelen en "oplossen".

Uiteraard is het maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat. Gewoon sowieso doen / proberen wat je zelf het beste lijkt. Eigenwijs zijn en zelf ook gewoon zoveel mogelijk proberen, is altijd nog de "beste leermeester". Geen probleem als de helft nutteloos blijkt te zijn ... uiteindelijk blijft toch alleen het beste over.

Bij de meeste quick solves heb je ook elke keer een andere uitgangspositie nodig, dus zelf heb ik een eigen quick solve qua algoritmen bedacht, zodat ik 'm altijd kan uitvoeren, omdat m'n uitgangspositie bij verschillende cube effecten hetzelfde is. Met de uitgangspositie houd ik ook altijd dezelfde kleur boven- en voorop. Bij verschillende video's / dvd's worden vaak andere kleuren als startpositie aangeleerd, maar dit kun je voor jezelf beter direct omzetten tot iets universeels. Door elke keer dezelfde patronen te gebruiken, raak je ook minder snel in de war als je het een tijdje niet hebt gedaan.

Een andere quick solve die je eventueel kunt gebruiken is: (Squeeze - Fredrik Höjman)

Genoeg keus dus voor jezelf om iets geschikts te vinden.

• Extra opmerking over Rubiked (Vincent Tarrit and Gentlemen's Magic)
    Toch nog even een toevoeging wat betreft Rubiked (Vincent Tarrit and Gentlemen's Magic). Inmiddels heb ik wat meer ervaring met Rubiked en ik zou toch aanraden om de stickers met gaatje te vervangen door stickers zonder gaatje. Het gaatje valt toch sommige toeschouwers op.

Dat zullen ze tijdens een act niet zo snel zeggen, maar zeker bij nieuwe effecten die ik doe, vraag ik altijd achteraf wat lui om me heen wat precies hun gedachten waren tijdens de truc. Dan krijg je toch net altijd wat meer te horen dan dat ze uit zichzelf zouden zeggen. Het gaatje wordt dan wel regelmatig genoemd. Kleine moeite om die stickers te vervangen en dan is dat ook opgelost.

Wel minder van Rubiked is dat ze de stickers zonder gaatje in de originele kleur niet gewoon hebben toegevoegd aan het product. Dat is ook weer slordig naar mijn mening. De meeste goochelaars zullen niet zo snel de moeite nemen om daar weer extra stickers voor te gaan bestellen.

• Rubik gone - Juan Pablo

Met deze truc kun je een cube laten verdwijnen door middel van een gimmick die je krijgt. Het nadeel is dat je het effect niet ineens impromptu kunt vertonen. Je hebt wat voorbereidingstijd nodig (setup). De truc is tevens vrij hoekgevoelig en wat kleding betreft is niet alles mogelijk.

Kortom, niet echt praktisch allemaal. Misschien aardig voor social media of TV, maar in de praktijk zou ik het zelf nooit gebruiken. Voor het laten verdwijnen van een cube kun je ook bijvoorbeeld "Cube Crush - Craig Squires" gebruiken (later meer over Cube Crush).

• Cubic - Francis Menotti

Cubic was ik nog vergeten (thanks @Lars van Tuijl ). Bij deze dus nog even een review over dit effect. Dit is een combinatie van: "magic square", ACAAN (Any CArd Any Number) en Rubik's Cube magic. Echter zou ik persoonlijk dit effect niet aanraden.

Het nadeel is dat de uitkomst altijd 15 is. Deze beperking heb je niet met "magic square". Stel je bent aan het close-uppen bij meerdere tafels in dezelfde ruimte dan kan dit altijd opvallen. En als mensen je show meerdere malen zien, kan dit ook opvallen. Dit vind ik persoonlijk een groot nadeel. De Rubik's Cube is na afloop ook niet te onderzoeken, want er wordt gebruik gemaakt van een gimmick. De gimmick is een beetje (1/6) vergelijkbaar met het principe achter de Venom Cube.

Daarnaast is een Rubik's Cube voor leken sowieso al een erg complex object. Voeg daar ook nog getallen aan toe en het wordt nog complexer. Leken verliezen dan naar mijn mening al snel het overzicht. Kortom, persoonlijk zou ik een "magic square" effect nooit op deze manier brengen. Een "magic square" is op zich al een mooi effect en Cubic maakt het er naar mijn mening niet sterker / mooier op. Dan kijk ik liever naar de versie van bijvoorbeeld @RobMollien en Emiel.

• ReCube - CHH Magic

Dit betreft een mini cube "schelp" set. De mini cubes schijnen niet zo lekker te draaien. Persoonlijk zou ik sowieso wat betreft "schelpen" met normale Rubik's kubussen werken (niet de mini).

• Enchanted mini cube

Eerder had ik al het volgende effect besproken: "The Enchanted Cube - Daryl". Naar mijn mening een beetje achterhaald tegenwoordig, omdat er veel betere / cleanere methoden zijn. Echter vind ik 'm in bovenstaande vorm (zie video) wel weer aardig om te vertonen. Dit bevat elementen van Rubik's Nightmare in combinatie met de Enchanted Cube (maar dan mini). Op deze manier wordt een oud principe toch weer goed bruikbaar in deze nieuwe tijden van Rubik's Cube magic.

• The dark side of the cube - Diego Voltini

Deze truc wordt beschreven in een boek, jaja die dingen bestaan ook nog ;). De toeschouwer mag een kleur kiezen (geen force) en 1 vlak wordt opgelost met die kleur. Je kunt het min of meer zien als een verbeterde versie van "The Cube Plus - Takamitsu Usui". Niet echt iets om mee te beginnen of om als main act te gebruiken, maar meer iets voor erbij. Een nadeel vind ik wel dat ze het niet gewoon op video hebben uitgebracht.

• Psi Cube - Wenzi Magic & Bond Lee

Dit gaat om een "electrical device". Echter ziet de cube er vrij groot en niet helemaal normaal uit. En nu de Giiker cube bestaat, is de Psi Cube helemaal achterhaald geworden. Niet kopen dus ;).

• Cube Crush - Craig Squires
    https://www.youtube.com/watch?v=lkpe498rgow (vanaf rond 4:35)

Hier wordt o.a. de eerder besproken "Isolated" vertoond. Deze heb ik zelf ook (super effect) en ik werk nog aan m'n routine, maar zoals je in bovenstaande video kunt zien, is "Cube Crush" zeker een goede optie hiervoor. Ik wilde eerst iets doen met "Rubik's Dream (Three Sixty Edition)" in combinatie met Isolated, maar die heb ik teruggestuurd. Bij nader inzien, heb je een gimmick zoals Rubik's Dream nergens voor nodig en kun je alles ook altijd zonder zo'n gimmick voor elkaar krijgen. Ik heb 'm ingeruild voor de Venom Cube, omdat zo'n soort effect niet zonder gimmick te vertonen is (in ieder geval niet zo clean). Ik heb nu 2 setjes "Cube Crush" besteld, zodat ik daar een beetje mee kan spelen om te kijken of dat echt daadwerkelijk wat is.

• Interessante Facebook Groep
    Sowieso ook altijd een tip om lid te worden van gerelateerde Facebook groepen. Zie bijvoorbeeld:

Dat was 'm weer voor nu. Wie weet kom ik later weer met wat toevoegingen op dit topic. Ben benieuwd of jullie "YuXin Kylin 3x3x3 V2 M" gaan bestellen en 'm ook gaan proberen. Laat me weten wat je ervan vindt, ben wel benieuwd! Zelf ben ik er in ieder geval erg enthousiast over. Mocht je hierboven nog effecten missen, laat het weten. En als je ergens een andere mening over hebt, laat het ook weten.

Laatst bewerkt:

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
818
142
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Ah ja die ben ik ook nog vergeten, thanks a lot! Die heb ik wel zien langskomen tijdens m'n zoektocht naar Rubik's Cube magic. Maar als ik me niet vergis, kun je bij die solve de cube maar aan 3 kanten tonen toch? Dan vraag ik me af, waarom zou je een quick solve vertonen waarbij je maar 3 kanten kan tonen, terwijl er ook quick solves zijn waar je alle 6 kanten kunt tonen. Een leek ziet waarschijnlijk niet eens veel verschil tussen de meeste quick solves (qua exacte snelheid).

Naar mijn mening is de millisecond solve meer een geinig iets voor goochelaars onder elkaar, maar kun je voor leken beter een andere quick solve gebruiken. Maar als je andere ervaringen ermee hebt, let me know. Zelf heb ik de millimeter solve om die reden namelijk niet geoefend. Maar wel goed om sowieso erbij te vermelden, dus thanks!

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
818
142
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Zijn we weer ;). Nog even een post wat betreft het kopen van stickers voor Rubiked. Ik heb deze zojuist in een gesloten Facebook groep geplaatst, maar waarschijnlijk zijn er hier ook mensen voor wie die informatie (ooit) nuttig kan zijn. Ik zal de post even copy / pasten hieronder. Het is wel in het Engels ... en ik had geen tijd / zin om alles te vertalen :p. Sowieso is m'n Engels niet al te best, maar als het maar te begrijpen is ;).
----------------------------------------------------------------------

For everyone who has questions about the stickers, below maybe some useful information.

First I've ordered stickers here:

https://speedcubeshop.com/products/3x3-sticker-picker (3x3 Sticker Picker -> GiiKER Bluetooth Super Cube)

However, if you'll order the stickers there, then the blue and green center sticker contain a hole. It's anyway better to perform Rubiked without holes in the stickers. For that reason, it's better to order your stickers for Rubiked here:

https://www.thecubicle.com/products/giiker-3x3-sticker-set (GIIKER 3X3 STICKER SET)

There you will get the stickers with and without the hole (by default), so you can choose what to use. However, there are some choises:

- Full Bright
- Full Bright + Sky Blue
- Half Bright
- Half Bright + Sky Blue
- Factory Half Bright
- Classic

So what to choose? I'll add a picture to this post that might be helpful for this. The stickers that are part of the Rubiked-cube (by default) look the most like "Full Bright + Sky Blue". I don't know if they are 100% the same ... blue looks just a little bit different, but it's difficult to see. The extra stickers you'll get with Rubiked are the same as the "Classic" stickers above on Thecubicle.com.

In the Rubiked-app you can choose between the picture-colors: "giiker" and "original". The Rubiked-picture with "orginal" colors look the most like Thecubicle.com "Classic". The Rubiked "Gikker" colors are more a combination of different stickers which you can buy at Thecubicle.com. Something like this: sky blue, classic green, full bright orange, half bright red, half bright yellow.

The disadvantage of Thecubicle.com "Classic" is that there is not that much difference between orange and red. Plus yellow looks a bit like orange. So I would not recommand to use the Thecubicle.com "Classic" (I don't understand why they from Rubiked chose that color-set as "original"). With "Factory Half Bright", orange and red also look a bit the same, so "Factory Half Bright" I wouldn't recommand either.

If you don't want to combine different Thecubicle.com stickers, then I think the best is to use "Half Bright" in combination with the "orginal" color setting in the Rubiked-app. You could also use the "Full Bright + Sky Blue", but the difference between orange and red is bigger with the "Half Bright". Full-bright-red doesn't really match the prediction-picture of Rubiked, while "Half Bright"-red does.

Despite that, personally I am actually using "Half Bright + Sky Blue". I'm using some other cubes in my show and they have about the same colors. That's more important for me than that the colors exactly match the prediction-picture colors. So everyone has their own preferences, but I think the picture and the information above can be useful to make the right decision for yourself. Good luck with it for you all!

6383