Top 3 van online lezingen?

Wimke1971

Member
8 mrt 2016
15
1
3
48
Hallo allen,
Nu we wat meer tijd hebben, wie heeft tips voor online lezingen die je kan downloaden, vooral voor close-up en straat goochelen?
Ik hoor het graag!

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
857
154
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Op themagiccafe.com hebben ze een hele tijd terug gestemd en daar is dit uitgekomen:

https://www.themagiccafe.com/forums/viewtopic.php?topic=73142&forum=111&start=20

Bovenste post ... op zich ook erg interessant voor jeugd / nieuwelingen. Altijd goed om bijvoorbeeld te beginnen met bijvoorbeeld:

- Daryl Encyclopedia of Card Sleights
- Jeff McBride The Art of Card Manipulation

Daarna heb je qua kaarten al direct een redelijke basis om vanuit verder te werken. Later kun je dan altijd nog de diepte in met bijvoorbeeld een Lennart Green o.i.d.

En wat straatgoochelen betreft ben ik wel een liefhebber van Gazzo, dus daar is ook genoeg van te vinden.

Marco ...

Member+
2 jun 2005
375
8
18
provincie Utrecht
Een lezing dat ik pas heb gezien is de Penguin Live Lecture van David Williamson. TOP entertainment! Ik heb hier met heel veel plezier naar gekeken en zeker de moeite waard.

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
857
154
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Heb die van Penguin Live ook gezien, maar als je Ridiculous van David Williamson nog niet gezien hebt, zou ik die eerst aanraden. Penguin lectures zijn altijd wel aardig, maar zelf vind ik de oorspronkelijke dvd's / lezingen vaak net wat uitgebreider / beter / leerzamer. Penguin lectures gebruik ik meer als aanvulling.

P.S. @Wimke1971 Ik neem aan dat je ook dvd's bedoelde met "online lezingen"? Of dvd's die later zijn omgezet naar digitaal? Dat hoeft dus niet echt "online" te zijn. Of bedoel je echt online lezingen, zoals Penguin Lectures?

Marco ...

Member+
2 jun 2005
375
8
18
provincie Utrecht
Mee eens ... Maar de sfeer dat David creeert is super grappig ... Ook gewoon iemand van straat trekken en die dan totaal geen idee heeft wat hem overkomt. Vroeger had een een groot verzameling aan videobanden maar had deze toen weggedaan omdat ik gestopt was. Maar als ik een lijstje mag maken van essentiële videos dan zijn

allan ackerman - advanced card control series
martin a. nash - the charming cheat series
michael close - workers series
michael ammar - easy to master card miracles series

Buiten dit om zijn er nog heel juweeltjes van videos ... eigenlijk is het te lastig om een top 3 te maken ...(ik heb er al 4 genoemd) :)

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Maarten Bruins

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
857
154
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Deze is ook mooi van David Williamson:

Klassieker .... en beter dan dat wordt het niet snel. Inmiddels is hij ook meer een kindergoochelaar / familiegoochelaar (Disney crouses) ... maar wel gewoon met een mega magic bagage, daar houd ik altijd wel van.

Die gast van de straat plukken, was inderdaad ook geniaal. Ook mooi hoe hij op congressen regelmatig faked dat ie zijn koffer is kwijtgeraakt onderweg en dat ie "zogenaamd" moet improviseren.

Wimke1971

Member
8 mrt 2016
15
1
3
48
Heb die van Penguin Live ook gezien, maar als je Ridiculous van David Williamson nog niet gezien hebt, zou ik die eerst aanraden. Penguin lectures zijn altijd wel aardig, maar zelf vind ik de oorspronkelijke dvd's / lezingen vaak net wat uitgebreider / beter / leerzamer. Penguin lectures gebruik ik meer als aanvulling.

P.S. @Wimke1971 Ik neem aan dat je ook dvd's bedoelde met "online lezingen"? Of dvd's die later zijn omgezet naar digitaal? Dat hoeft dus niet echt "online" te zijn. Of bedoel je echt online lezingen, zoals Penguin Lectures?
Dag Maarten, alles is welkom! Ik neem aan dat je de dvd's ergens kan kopen nog fysiek of dat het ook "links" zijn die doorgemaild worden als je betaald hebt? Een tijdje geleden heb ik eentje besteld bij magicshop.nl van "leer goochelen". Vond ik erg leerzaam. Penguin heb ik ook al eens bekeken en daar heb ik gezien dat er enorm veel verschil op zit tussen de verschillende goochelaars...
Er zijn er die zichzelf graag uren horen praten eer ze "to the point" komen en de oplossing dan op 10 seconden uitleggen en naar het volgende gaan...
Ben nog een echte beginner die wel interesse heeft om er beter in te worden, dus alle hulp is welkom.
Ideaal zou echt zijn moest ik ergens zo prive les kunnen krijgen om zo bv 5-10 echt mooie zaken te kunnen leren. Is echt moeilijk te vinden eerlijk gezegd...

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
857
154
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
@Wimke1971 Zo'n beetje alles is inmiddels omgezet naar digitaal, dus alles qua DVD valt ook gewoon als download te bestellen. Het is de vraag wat je bijvoorbeeld wilt leren, bijvoorbeeld:

- Kaarten
- Ringen
- Cups & balls / chop cup
- Elastiekjes
- Munten
- Et cetera

Voor kaarten als redelijke beginner zou ik bijvoorbeeld "Daryl Encyclopedia of Card Sleights" aanraden, maar bij ringen bijvoorbeeld "Ultimate Guide to the Linking Rings 4-DVD Set". Je kunt ook beginnen met de serie van "World's Greatest Magic" (verschillende onderwerpen, verschillende performers, verschillende routines). Ook altijd wel aardig.

Penguin lectures zou ik niet aanraden voor "beginners". Ik heb behoorlijk wat Penguin lectures gezien, maar het komt ook regelmatig voor dat ik denk: hoe halen ze het in hun hoofd om zo iemand een podium te geven ;). Als je daar niet doorheen kunt kijken en het niet in perspectief kunt plaatsen dan leer je goochelen verkeerd aan. Regelmatig heeft zo iemand op 1 specifiek vlak iets "gepresenteerd" (bepaalde move, bepaalde routine, bepaald product o.i.d.). Naar aanleiding daarvan wordt zo iemand uitgenodigd. Dat betekent niet per definitie dat ze in algemene zin een goede goochelaar of "leraar" zijn. En er zitten ook goochelaars tussen die voornamelijk voor andere goochelaars optreden, dus die zijn soms de praktijk / realiteit een beetje kwijt. Er zitten ook zeker wel goede tussen, maar dat moet je maar net weten. Sowieso beter om eerst gewoon het oorspronkelijke werk te bekijken van de mensen die daar worden uitgenodigd.

• Like
Reactions: Marco ...

Danny Joseph

Member+
31 aug 2004
4.073
1.007
113
33
Delft
Tegenargument is natuurlijk dat een lezing een breder scala biedt van een artiest tegen een hele lage prijs; als je dan dieper daarin wil duiken kan dat. Zeker met de prijs van Ridiculous en andere sets van Luis de Matos vind ik dat een valide overweging.

• Like

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
857
154
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Voor een beginner zou ik David Williamson waarschijnlijk sowieso niet aanraden, omdat hij bij zijn uitleg er meestal vanuit gaat dat je al wel een tijdje goochelt. Maar de vraag ging niet over beginners in eerste instantie, dus dan kan dat argument inderdaad zeker opgaan (y).

Wimke1971

Member
8 mrt 2016
15
1
3
48
Deze is top: Daryl Encyclopedia of Card Sleights... Heb m gewoon gevonden via google incl de eerste drie delen van ca 43'.
Normale prijs ca 244 dollar voor 8 delen.
Dikke merci!

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
857
154
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Deze is top: Daryl Encyclopedia of Card Sleights... Heb m gewoon gevonden via google incl de eerste drie delen van ca 43'.
Normale prijs ca 244 dollar voor 8 delen.
Dikke merci!
Goed om te horen! En om nog even terug te komen op "Easy to master card miracles series" van Michael Ammar. Kijk wel door de presentatie van Michael Ammar heen, want hij presenteert die trucs behoorlijk saai ;). Besef ook dat de gemiddelde leek al lang zou zijn weggelopen indien ze de mogelijkheid hadden gehad. Het publiek dat er zit (en dus ook de reacties) zijn niet 100% "echt". Goochelaars die de nodige DVD's van L&L Publishing hebben gezien, zullen niet alleen de namen van de goochelaars weten, maar ook van de personen uit het publiek ;). Ze nodigen echt elke keer dezelfde mensen uit om in het publiek te zitten. Soms worden er gewoon kaarten op tafel uitgespreid en hoor je "wooow, wooow", terwijl er niets gebeurt qua truc. En als je tien keer "ambitious card" effect hebt gezien, ga je uiteindelijk niet compleet meer uit je dak. In zekere zin is het dus wel echt publiek, maar ze overdrijven reacties / emoties. En soms zitten ze helemaal fout qua reactie / emotie. Het is dus niet compleet nep, maar het is ook niet te vergelijken met een compleet normaal leken publiek. Op het forum van themagiccafe.com staan hele discussies over het publiek van de L&L Publishing DVD's ;).

Aan de andere kant is het ook wel begrijpelijk dat ze dat doen, want een camera heeft sowieso ook invloed op een gemiddeld leken publiek en dus ook de reacties. En je wilt een redelijk betrouwbaar publiek hebben, zodat je een hele opnamedag uiteindelijk niet weg hoeft te gooien. Het is dus niet zo eenvoudig. Als nieuweling is het in ieder geval goed om te beseffen dat als je zelf een uur alleen maar van dat soort kaarttrucs gaat doen dat je publiek het dan wel heeft gezien ;).

Toch zou ik de "Easy to master card miracles series" ook zeker aanraden (wel na Daryl card sleights), want er zitten best veel losse onderdelen in die aardig en bruikbaar zijn.

Wat de DVD erg goed maakt, is dat het theoretisch gezien een hele mooie overview geeft van relatief sterke effecten / technieken / toepassingen. De effecten zijn zorgvuldig gekozen en waarschijnlijk is er aardig wat tijd in gestoken qua research. Los gezien zijn veel van die effecten / technieken prima bruikbaar. Wat de trucs over het geheel aan performance / presentatie te kort schieten, maken ze op andere vlakken dus ruimschoots weer goed.

Wimke1971

Member
8 mrt 2016
15
1
3
48
Hm, bedankt Maarten voor de tip, maar heb het na de tweede reeks van Michael Ammar opgegeven. Ik probeer morgen nog eens een poging te doen om het verder "uit te zitten" maar t is niet evident.
Groetjes Wim

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
857
154
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Precies wat ik dacht inderdaad met dat "uitzitten" ;), dus dat ligt niet aan jou. Toch zitten er ook wel een paar aardige effecten tussen ... alleen ook genoeg effecten die te langdradig en te saai zijn voor een gemiddeld publiek. En zeker ook hoe Michael Ammar het brengt. Je moet er dus even doorheen en dan gewoon de effecten eruit halen die je wel aardig lijken.

Wimke1971

Member
8 mrt 2016
15
1
3
48
Tegenargument is natuurlijk dat een lezing een breder scala biedt van een artiest tegen een hele lage prijs; als je dan dieper daarin wil duiken kan dat. Zeker met de prijs van Ridiculous en andere sets van Luis de Matos vind ik dat een valide overweging.
veel over gelezen en dus net de set van Ridiculous aangekocht! Ben benieuwd! bedankt voor de tip!

Danny Joseph

Member+
31 aug 2004
4.073
1.007
113
33
Delft
Ben benieuwd of zo'n soort dvd-set ook iets is voor de beginnende goochelaar. Als je er klaar mee bent, laat nog maar even weten wat je ervaringen waren ... ben wel benieuwd.
Ook dit is denk ik per set verschillend. Williamson heeft een redelijk allround repertoire en is een hele goede instructeur.

Een Dani Daortiz, Woody Aragon of René Levand, die een heel eigen stijl hebben en Engels niet als eerste taal, zou ik beginners - iig als instructiemateriaal - afraden.

• Like

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
857
154
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Dat allround repertoire ben ik het wel mee eens, maar qua instructeur vraag ik me af ;). Dat zullen we binnenkort dan wel van @Wimke1971 horen. Williamson slaat volgens mij regelmatig wel wat stappen over, omdat hij er vanuit gaat dat je al wel basiskennis hebt. Om even een voorbeeldje te noemen ... Rocky Raccoon is onderdeel van Ridiculous, maar als je "Rocky Raccoon" wilt leren, zou ik Williamson niet aanraden als instructeur ... dan kun je beter iets van "Robbie Raccoon Teaching DVD" bekijken. Williamson geeft wel aardige tips / aanvullingen, maar geen goede basis uitleg. Het wordt redelijk afgeraffeld naar mijn mening.

Met kaartenmoves kan ik me ook herinneren dat hij soms wat stappen oversloeg ... voor jou en mij waarschijnlijk geen probleem, maar voor iemand die relatief nieuw is wellicht wel. Hij bespreekt bijvoorbeeld een "top change", maar redelijk belicht van een kant hoe hij het doet. Logisch uiteraard, want het is zijn DVD, maar als je puur een top change wilt leren dan zou ik toch andere bronnen aanraden.

Maar misschien dat ik het me verkeerd herinner of dat het in mijn belevenis anders en soms beter kon, dus ben erg benieuwd. Dat neemt uiteraard niet weg dat hij zowel technisch als qua presentatie erg goed is. Vaak is het het een of het ander, maar hij heeft het in ieder geval allebei.