Uitslag NK Junioren 2019

Marc Woods

Member+
Medewerker
7 feb 2004
1.895
440
83
Oosterhout NB
www.marcwoods.nl
Vandaag was het NMU NK voor Junioren in Meppel! Een mooie dag, in het pittoreske Meppel.

We genoten van alle deelnemers, die vrijwel allemaal van een hoog niveau waren.

We genoten van de mooie locatie van Manro.

We genoten van de prachtige acts van gast-artiest Guinelli!

En hierbij kunnen jullie genieten van de uitslag:

GRAND PRIX WINNAAR - Alfredo Lorenzo

CLOSE-UP
1e prijs – Chris IJzerman
2e prijs – Dylan Spence
3e prijs – Wessel Kort

Originaliteitsprijs - Wessel Kort

TONEEL
1e prijs – Nigel Otermans
2e prijs – Hans Klik
3e prijs – Julian Pronk & Maurisa

Aanmoedigingsprijs - Espen & Luca

1 jan 1970
768
432
63
54
Ouderkerk
www.EenAndereGoochelaar.nl
Vandaag ben ik voor het eerst sinds 2013 weer eens naar het Junioren Concours geweest, het Nederlands Kampioenschap Goochelen voor de jeugd.
De laatste jaren zag ik erg tegen de lange rit (en de hoge prijs) op maar nadat ik deze week op FB een zelfgeschreven verslag uit 2013 las kreeg ik ineens zin.

De ochtend werd geopend door Jasper die aan Kees Ros een ‘Pluim van Jasper’ uitreikte en vervolgens aan JP een ‘Pluim van de President’. Leuk om te zien dat de inspanningen van beiden een beloning kregen, zeer verdient!

Na dit officiële gedeelte begon de wedstrijd, de presentatie van de dag was in handen van Manro en zijn dochter Beau. In de ochtend stonden drie close-up acts gepland.
Het spits werd afgebeten door Wessel Kort die een mentaal nummer bracht met een verhaallijn die over het overdreven mobiele telefoongebruik ging. Naast een derde prijs kreeg Wessel later ook de originaliteitsprijs mee naar huis.

De tweede act was van Chris IJzerman, een geweldig leuke routine met twee Rubik’s kubussen en met hulp van presentatrice Beau die een soort stoomcursus kreeg hoe ze een kubus achter haar rug kon oplossen. Chris ontving een zeer verdiende eerste prijs, de presentatie was leuk, lekker vlot en door het gebruik van een toeschouwer ook nog eens zeer vermakelijk en verassend.

Dylan Spence is een klein mannetje met een keurige techniek, hij bracht het bekerspel met na de Final Load nog een Final Load en nog een Final Load… hij bleef bezig en het bleef verschrikkelijk leuk om te zien, laden van achteren, van voren, vol zelfvertrouwen, schitterend.

Na deze drie deelnemers werden wij als publiek verrast door een close-up optreden van Guinelli. Wat een vakman! Het was geweldig om te zien hoe het publiek letterlijk ingepakt werd door deze charmante performer. Met diverse kaartroutines en ESP kaarten liet Gunther zien dat het niet om de complexiteit van de routines gaat maar om het contact met de toeschouwers. Aan mijn tafel en vast en zeker ook aan de andere tafels werd de bewondering voor Gunther niet onder stoelen of banken gestoken, iedereen was enthousiast.

Na dit optreden was het pauze en ontstonden er lange rijen voor het lopend buffet, we hebben allemaal lekker en veel gegeten. De setting is anders dan je zou verwachten bij een wedstrijd, er is geen sprake van een toneel en tribune maar van een toneel en veel gezellig opgestelde tafel. Bij het close-up deel waren er grote schermen aan, bij het toneeldeel helaas niet.
Het nadeel van het ontbreken van tribunes is natuurlijk de volledig vlakke vloer, als er iemand voor je zit kun je niet alles altijd even goed zien.

Na de pauze schoof Sylvia Schuyer aan als jurylid voor het toneelgoochelen, hierdoor stond de jeugd ineens voor een ervaren FISM jurylid, die kans krijg je ook niet vaak!

Lucas van Dijk was de eerste in de categorie Toneelgoochelen. Een heel vol toneel met veel mooie attributen, een opening met het masker van Igor de Kort en verder leuke illusies, voor mij ontbrak het een beetje aan snelheid.

Stan van Rijn is 12 jaar en lid van mijn Goochelclub Rotterdam, Stan opende met een ringenspel, deed een voorspelling en had ook een aantal trucs met Bassie & Adriaan als terugkerende rode draad. Hoewel de act naar mijn idee foutloos ging was de concurrentie in de Toneel categorie wel heel groot.

Espen & Luca presenteerden een mentale duo-act waarbij ze een pin-code wisten te achterhalen. Mooi gebruik van het hangende koffertje met helaas een klein foutje. Met dit soort dingen is het best lullig dat je slachtoffer kunt worden van een foutje van een ander maar ze gingen er heel goed mee om. Espen & Luca ontvingen de aanmoedigingsprijs.

Martijn Tullemans van 15 jaar startte met een mooie kaartmanipulatie, bracht alles beheerst en eindigde met een originele T&R newspaper.

Als onderbreking tussen de maar liefst negen toneeldeelnemers was er wederom een optreden van Guinelli, The Dancing Hanky In A Bottle is zo super om te zien, ook dit keer liep een klein meisje zo trots als een pauw met de grote fles door de zaal, zo leuk.
Een ander meisje werd met ballonnen veranderd in een vlinder en na wat gooien met een hamer verbaasde Gunther het publiek met een komische meerstappen voorspelling.

Na de pauze ontstond het vuurwerk, soms zelfs letterlijk! De grote prijswinnaars zaten allemaal in dit blok.

Als eerste een lekker vlot nummer van Julian & Maurissa, goed gekozen tempo en heel leuk om naar te kijken. Het eindigde in een kus, op de vraag van jurylid Muriel ‘wat zijn jullie van elkaar?’ kwam van Maurissa een heel adrem, ‘wat denkt U?’ … De derde prijs was voor Julian & Maurissa.

Daarna was het de beurt aan Hans Klik, nu 16 jaar, de jongen die ik in 2013 zo leuk vond omdat er echt een schattig klein 10-jarig artiestje stond, een klein mannetje met een attitude. Eerlijk is eerlijk, de jaren er na was het schattige er natuurlijk af en vond ik het eigenlijk veel minder goed.
Tot nu, het gekozen Soldaat van Oranje thema met het verhaal over/van zijn opa was echt heel goed. Hans is een goede verteller en wist alles heel mooi en rustig te brengen.
Het schattige heeft hij op deze leeftijd ook niet meer nodig, er staat nu gewoon een artiest die op een hele overtuigende manier zijn act weet te brengen. Het optreden was goed voor een tweede prijs.

Nigel Ottermans van 17 jaar begon met een Quick Change vanuit een ketelpak naar een net pak, bracht een mooie manipulatieact en verbaasde de zaal met zijn uitvoering van Assistant in a box, zonder Assistant, het bizarre was dat dit eigenlijk nog sterker was dan de uitvoering die we allemaal kennen. Nigel ontving de eerste prijs in zijn categorie.

Iedereen kent Alfredo Lorenzo inmiddels natuurlijk, een echte artiest met een schitterend pak en looks die aan een jonge Elvis Presley doen denken. Manipulatie met brandende kaarsen, kaarten, vuurwerkfonteinen, het was eigenlijk een echt finalenummer.
Het geheel was wat meer ingetogen dat de eerdere acts van Alfredo en de juryleden gaven stuk voor stuk aan dat ze dit prettiger vonden om naar te kijken. De applausmomenten zijn nog steeds sterk gekozen en sterk aanwezig maar op een bepaalde manier misschien wat minder dwingend.
Terwijl iedereen zich tijdens de prijsuitreiking verbaasde over het ontbreken van Alfredo tussen de winnaars kwam de verassing. Hoewel ik niet begrijp hoe het kan ontving Alfredo na het uitreiken van de 3e, 2e en 1e prijs heel verrassend de Grand Prix 2019!!

Wat was het leuk om de ontlading te zien, iedereen die in de buurt stond kreeg een knuffel!

Het is ver en € 35,- is best veel geld maar ik ga volgend jaar weer, het is gewoon te leuk om te missen… En je krijgt niet overal zomaar de kans om aan tafel met Minze Dijksma te zitten, toch Scott?

Laatst bewerkt door een moderator:

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
740
111
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Wie kan mij uitleggen wat de "definitie" van de Grand Prix prijs is? Voorheen dacht ik altijd dat dat de act was met de meest behaalde punten. Maar hoe kan een act met de meest behaalde punten dan niet eerste zijn in de bijbehorende categorie?

1 jan 1970
768
432
63
54
Ouderkerk
www.EenAndereGoochelaar.nl
Wie kan mij uitleggen wat de "definitie" van de Grand Prix prijs is? Voorheen dacht ik altijd dat dat de act was met de meest behaalde punten. Maar hoe kan een act met de meest behaalde punten dan niet eerste zijn in de bijbehorende categorie?
Dat was niet echt duidelijk, voor de prijsuitreiking werd verteld dat ze het dit keer anders gingen doen en dat er naast de uitvoering en beoordeling ook was gekeken naar de waarde die een bepaalde prijs voor de toekomst voor iemand zou betekenen. Het was niet echt heel helder maar daar werd dit natuurlijk mee bedoelt. Ik hoop dat ik het op de juiste manier verwoord heb...

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
740
111
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Vreemd. Niet echt goede promotie dan voor de organisatie ... wedstrijden organiseren, waarbij (vooraf) blijkbaar geen duidelijkheid is over de spelregels. Dat kun je naar mijn mening echt niet maken richting de deelnemers.

Doe hetzelfde bij de Nederlandse eredivisie en kijk hoe het hele land gek zou worden.

15 jun 2003
1.200
204
63
36
Sint-Oedenrode
www.martijnvanberkel.nl
Hier kun je de reglementen lezen: https://www.denmu.nl/site/wp-content/uploads/2016/06/NMU-wedstrijdreglement-2017.pdf

Hierin staat:
9.4 Toekennen Grand Prix.
9.4.1. De Grand Prix wordt toegekend aan de eerste prijs winnaar, die het hoogste aantal punten heeft behaald.
9.4.2 De winnaar van de Grand Prix krijgt deze prijs naast de reeds toegekende eerste prijs in zijn categorie.

Het aanpassen van de regels tijdens de wedstrijd is echt een no-go wat mij betreft.
Ben dan ook benieuwd naar de argumentatie van de NMU.

@Jasper Oberon Kun jij een toelichting geven?

• Like
Reactions: Alex Buijk

NMU

Member+
29 okt 2012
115
45
28
Nederland
www.denmu.nl
Beste John, Maarten, Martijn, Michael, Bubo en andere geïnteresseerden,
De vraag over het uitreiken van de GP is natuurlijk een terechte. Als jurybegeleider heb ik het proces van de jury mogen volgen (zonder bemoeienis!). De jury vond dat Julian en Maurisa, die ver boven de 70 punten scoorden en dus eigenlijk op 2e prijsniveau zaten (maar wel met drie betere acts boven hen), toch met een prijs naar huis moesten gaan. De jury heeft toen gebruik gemaakt van artikel 11, dat aan de jury ruimte biedt om een dergelijke beslissing te nemen. Omdat er nu eenmaal 2x3 prijzen en een GP zijn, totaal 7 prijzen dus, vond de jury het in dit geval nodig om de GP niet uit te reiken aan de hoogste 1e prijswinnaar, maar de GP apart toe te kennen. Daarmee is niemand gedupeerd; integendeel, er zijn meer mensen beloond die daar ook hard voor hebben gewerkt. I.p.v. 6 mensen blij zijn er nu 7 mensen blij.
Ik kan dit alleen uitleggen en heb hier geen mening over omdat bezwaarschriften van wedstrijddeelnemers behandeld worden door het DB. En daar zit ik nu nog in. Maar ik denk dat met deze uitslag (zie ook het leuke verslag van John) niemand zich zal beklagen. We hebben een schitterende groep winnaars en ook hele goede acts die helaas net niet in de prijzen vielen, maar veelbelovend zijn.
Ik hoop dat deze uitleg - en ik bedoel natuurlijk deze beslissing van de jury - door een ieder kan worden gerespecteerd.

Voor Maarten: het is een goed voorbeeld hoe de jury juist meer mensen stimuleert en een goede reden om juist in de toekomst hieraan mee te doen. De beslissing is genomen juist met respect voor jonge goochelaars die hard hebben gewerkt. Er zijn ook niet (te) weinig deelnemers. Er waren er zelfs aanvankelijk meer (dei wilden, maar van de club nog niet mochten). En als je dan bedenkt dat bij de NMU ongeveer 60 goochelaars van onder de 19 zijn aangesloten staan er voorlopig wel 12 (leden) op te treden; dat is maar liefst 20% van de jongeren van de NMU, die daadwerkelijk deelneemt. Ik vind je benadering dan ook negatief. Dat verdienen de deelnemers niet, dat verdienen toekomstige deelnemers niet, dat verdient de NMU niet en ook al die vrijwilligers die zich daar iedere keer voor uit de naad werken. Jammer. Wat is jouw bijdrage eigenlijk aan de goochelkunst?
Dank allemaal voor het meedenken.

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
740
111
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Beste "NMU",

Voordat jullie mij "beschuldigen" van een negatieve benadering ... ik probeer alles objectief te benaderen. Deed Alfredo Lorenzo mee in de categorie toneel? Hij heeft niet de eerste prijs in die categorie gewonnen (zie uitslagen). Hoe kunnen jullie dan zeggen dat er niemand benadeeld wordt? Anders had Alfredo ook de eerste prijs in de categorie TONEEL gewonnen? Correct me if I'm wrong ...

Maar blijkbaar kun je / kunnen "jullie" slecht tegen kritiek / meningen? Zie:

Jammer. Wat is jouw bijdrage eigenlijk aan de goochelkunst?
Al zou ik geen bijdrage leveren ... wat heeft dat ermee te maken? Het gaat hier om 1 punt dat naar mijn mening echt niet kan en bovenstaande reactie heeft me zeker (nog) niet overtuigd. Jullie kunnen ook gewoon op een normale manier met kritiek omgaan in plaats van het direct op de persoon te spelen. De persoon die iets zegt, moet niet uitmaken in een objectieve / inhoudelijke discussie.

En:

Dat verdienen de deelnemers niet, dat verdienen toekomstige deelnemers niet, dat verdient de NMU niet en ook al die vrijwilligers die zich daar iedere keer voor uit de naad werken. Jammer.
En vrijwilligers die zich uit de naad werken (waarvoor sowieso diep respect) mogen geen "foutjes" maken? Of als wij iets zien als "foutje", mogen we dat niet uiten? Waarschijnlijk zijn er meerdere mensen die er hetzelfde over denken als ik, maar durven hun mond niet meer open te doen omdat de NMU direct in de aanval gaat. Ik heb diep respect voor de NMU en alle vrijwilligers en 99% van wat ze doen, doen ze super! Moeten we dan gedwongen onze mond houden over die 1%?

En ik sprak vanuit mezelf. Ik denk er wel eens aan om deel te nemen met wedstrijden. Met de te weinig deelnemers doelde ik op bepaalde categorieën bij de volwassenen. Als ik dan zoiets voorbij zie komen bij de junioren, geeft dat me niet het laatste zetje om mee te doen (eerder de andere kant op). Dat uit ik dan op dit forum en dat zou de NMU kunnen omarmen. Uiteraard hoeven jullie er niets mee te doen, maar om met zo'n reactie te komen richting mij als hierboven? Laat ik er zelf niets over zeggen ... de lezer mag zelf oordelen. Laat ik het zo zeggen, het stimuleert mij in ieder geval niet om wel mee te doen aan een wedstrijd, jammer inderdaad!

En nogmaals even voor de duidelijkheid ... de NMU en vrijwilligers doen geweldige dingen voor de goochelkunst in Nederland, dus dat is de hele discussie niet (die er nu wordt bijgehaald).

Nog steeds met zeer vriendelijke groet ;),

Maarten

Laatst bewerkt:

Jean-Paul

Member+
23 jun 2003
3.458
1.345
113
44
Pijnacker
www.cinemagix.nl
Ik heb het artikel er even bijgezocht waar de NMU naar refereert.
Artikel 11 van het reglement luid: (en ik citeer)

11. SLOTBEPALING
11.1 Indien tijdens een concours door juryleden wordt getwijfeld over de juiste uitleg van artikelen van dit wedstrijdreglement , wordt een beslissing genomen door de voorzitter van de jury. Hij kan desgewenst advies inwinnen bij de jurybegeleider.
11.2 Indien tijdens een Nederlands Kampioenschap Goochelen zich situaties voordoen, waarin dit reglement niet voorziet, beslist de voorzitter van de jury. Hij kan desgewenst advies inwinnen bij de jurybegeleider en leden van het DB van de NMU.

Zoals ik het persoonlijk interpreteer is het de jury/juryvoorzitter vrij om af te wijken van het reglement kortom het lijkt mij allemaal volgens de regels wat er gebeurd is.
Alfredo deed mee in de categorie toneel, en het nivo lag hoog in die categorie, dus ik kan me zeker voorstellen dat er gekozen is door de jury voor deze oplossing.
Jeugd moet je stimuleren om te goochelen en dat is op deze manier naar mijn mening goed opgelost, als je de acts gezien zou hebben zou je het denk ik eens zijn met het besluit van de jury.

met inachtneming dat er jongere op het podium staan die nog niet de ervaring hebben van een Hans Klok bijvoorbeeld, hebben we wel een weergaloze ochtend en middag gehad met mooi goochelen, leuke diverse acts, en ik verwacht voor volgend jaar niets anders dan eenzelfde dag te beleven.

• Like
Reactions: John van der Lely
15 apr 2019
4
3
3
18
Beste John, Maarten, Martijn, Michael, Bubo en andere geïnteresseerden,
De vraag over het uitreiken van de GP is natuurlijk een terechte. Als jurybegeleider heb ik het proces van de jury mogen volgen (zonder bemoeienis!). De jury vond dat Julian en Maurisa, die ver boven de 70 punten scoorden en dus eigenlijk op 2e prijsniveau zaten (maar wel met drie betere acts boven hen), toch met een prijs naar huis moesten gaan. De jury heeft toen gebruik gemaakt van artikel 11, dat aan de jury ruimte biedt om een dergelijke beslissing te nemen. Omdat er nu eenmaal 2x3 prijzen en een GP zijn, totaal 7 prijzen dus, vond de jury het in dit geval nodig om de GP niet uit te reiken aan de hoogste 1e prijswinnaar, maar de GP apart toe te kennen. Daarmee is niemand gedupeerd; integendeel, er zijn meer mensen beloond die daar ook hard voor hebben gewerkt. I.p.v. 6 mensen blij zijn er nu 7 mensen blij.
Ik kan dit alleen uitleggen en heb hier geen mening over omdat bezwaarschriften van wedstrijddeelnemers behandeld worden door het DB. En daar zit ik nu nog in. Maar ik denk dat met deze uitslag (zie ook het leuke verslag van John) niemand zich zal beklagen. We hebben een schitterende groep winnaars en ook hele goede acts die helaas net niet in de prijzen vielen, maar veelbelovend zijn.
Ik hoop dat deze uitleg - en ik bedoel natuurlijk deze beslissing van de jury - door een ieder kan worden gerespecteerd.

Voor Maarten: het is een goed voorbeeld hoe de jury juist meer mensen stimuleert en een goede reden om juist in de toekomst hieraan mee te doen. De beslissing is genomen juist met respect voor jonge goochelaars die hard hebben gewerkt. Er zijn ook niet (te) weinig deelnemers. Er waren er zelfs aanvankelijk meer (dei wilden, maar van de club nog niet mochten). En als je dan bedenkt dat bij de NMU ongeveer 60 goochelaars van onder de 19 zijn aangesloten staan er voorlopig wel 12 (leden) op te treden; dat is maar liefst 20% van de jongeren van de NMU, die daadwerkelijk deelneemt. Ik vind je benadering dan ook negatief. Dat verdienen de deelnemers niet, dat verdienen toekomstige deelnemers niet, dat verdient de NMU niet en ook al die vrijwilligers die zich daar iedere keer voor uit de naad werken. Jammer. Wat is jouw bijdrage eigenlijk aan de goochelkunst?
Dank allemaal voor het meedenken.
Klopt het dat ik hieruit lees dat Alfredo ook de hoogste score (van iedereen) had, en dat dit de reden is dat voor deze aanpak gekozen is, zodat ook de (eigenlijke) vierde plaats een derde prijs kon winnen, aangezien zij ook een hoge score hadden?

• Like

Kees Ros

Member+
1 jan 1970
98
40
18
68
-
Beste "NMU",

Voordat jullie mij "beschuldigen" van een negatieve benadering ... ik probeer alles objectief te benaderen. Deed Alfredo Lorenzo mee in de categorie toneel? Hij heeft niet de eerste prijs in die categorie gewonnen (zie uitslagen). Hoe kunnen jullie dan zeggen dat er niemand benadeeld wordt? Anders had Alfredo ook de eerste prijs in de categorie TONEEL gewonnen? Correct me if I'm wrong ...

Kees :>> De GP is hoger dan een eerste plaats. Normaal zou de 'hoogste' 1e prijs de GP hebben ontvangen. Lees verder Michael en wat ik daarop schreef. Michael begreep het goed. De GO-winnaar is dus niet benadeeld en 1 act die anders net niet in de prijzen zou zijn gevallen valt daar nu wel in en is er dus op vooruitgegaan. Mooi toch.

Al zou ik geen bijdrage leveren ... wat heeft dat ermee te maken? Het gaat hier om 1 punt dat naar mijn mening echt niet kan en bovenstaande reactie heeft me zeker (nog) niet overtuigd. Jullie kunnen ook gewoon op een normale manier met kritiek omgaan in plaats van het direct op de persoon te spelen. De persoon die iets zegt, moet niet uitmaken in een objectieve / inhoudelijke discussie.

Kees : >> dat heeft er inderdaad niets mee te maken. Maar al lezende kreeg een beetje het gevoel van 'beste stuurlui ..'
je schreef: "Echt een hele grote no-go inderdaad. Ik weet zeker dat dit soort dingen weer extra bijdragen aan goochelaars die niet willen meedoen met de NMU wedstrijden" >> dat kan ik echt niet als positieve kritiek zien.

En vrijwilligers die zich uit de naad werken (waarvoor sowieso diep respect) mogen geen "foutjes" maken? Of als wij iets zien als "foutje", mogen we dat niet uiten? Waarschijnlijk zijn er meerdere mensen die er hetzelfde over denken als ik, maar durven hun mond niet meer open te doen omdat de NMU direct in de aanval gaat. Ik heb diep respect voor de NMU en alle vrijwilligers en 99% van wat ze doen, doen ze super! Moeten we dan gedwongen onze mond houden over die 1%?

Kees :>> natuurlijk mag en moet je elkaar op fouten wijzen. maar er is geen fout gemaakt. De jury heeft een weloverwogen beslissing genomen.

En ik sprak vanuit mezelf. Ik denk er wel eens aan om deel te nemen met wedstrijden. Met de te weinig deelnemers doelde ik op bepaalde categorieën bij de volwassenen. Als ik dan zoiets voorbij zie komen bij de junioren, geeft dat me niet het laatste zetje om mee te doen (eerder de andere kant op). Dat uit ik dan op dit forum en dat zou de NMU kunnen omarmen. Uiteraard hoeven jullie er niets mee te doen, maar om met zo'n reactie te komen richting mij als hierboven? Laat ik er zelf niets over zeggen ... de lezer mag zelf oordelen. Laat ik het zo zeggen, het stimuleert mij in ieder geval niet om wel mee te doen aan een wedstrijd, jammer inderdaad!

Kees : >> ik ben blij dat je dit schreef. Als je nu probeert het positieve uit mijn reaties te lezen dan zou je wellicht tot de conclusie kunnen komen dat het harstikken leuk is om mee te doen.
Om alvast een tip van de sluier op te lichten voor het DFoM: daar doen meer dan 30 wedstrijddeelnemers aan mee!! Mooi toch.
Dus ik zou zeggen doe eens mee.
Het DFoM oftewel NK is het grootste Nederlandse goochelfestival in een periode van maar liefst 3 jaar. Daar wordt superhard en met veel positiviteit aan gewerkt. Alleszind de moeite waard om bij te zijn, aan mee te doen.

En nogmaals even voor de duidelijkheid ... de NMU en vrijwilligers doen geweldige dingen voor de goochelkunst in Nederland, dus dat is de hele discussie niet (die er nu wordt bijgehaald).

Kees :>> ook dat is fijn om te lezen. want daar gaat het om. dat we van dit soort dagen voor allemaal een feestje maken.

Nog steeds met zeer vriendelijke groet ;),

Kees: >> ik hoop echt dat je binnenkort een keer bij de MKCN-jeugd langds komt.
Harstikke leuk en er zijn altijd docenten nodig !!

Maarten / Vriendelijke groet, Kees

• Like

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
740
111
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Beste Kees,

Bedankt voor je reactie, dat waardeer ik! Ik vind het echter nog steeds een grote no-go ... ook na het lezen van je reactie. Alfredo Lorenzo loopt gewoon de 1e prijs in de categorie toneel mis. De 4e prijs schuift op naar de 3e prijs, maar ten koste van Alfredo (mislopen van 1e prijs toneel). Had des noods gerommeld met de punten en een gedeelde derde prijs uitgereikt, maar dit kun je naar mijn mening gewoon niet maken t.o.v. junioren die hun best doen en zich kwetsbaar opstellen. Uiteraard mag je daar anders over denken, want ieder zijn mening en elke mening is waardevol in het geheel.

Je zegt:

dat kan ik echt niet als positieve kritiek zien.
Dat klopt, want het is ook negatieve kritiek. Echter, negatieve kritiek moet toch ook kunnen? De NMU hoeft er niet direct iets mee te doen, maar neem de meningen in ieder geval mee. Het lijkt er nu wel heel erg op dat er een verbod ligt op negatieve kritiek en dat dat niet geuit mag worden?

En of het een "fout" is of bewust is gedaan dat maakt me verder niet uit ... vandaar dat ik "fout" tussen aanhalingstekens schreef. Dan vind ik het gewoon een hele verkeerde keuze. Daarnaast vind ik dat ik dat best mag uiten hier op het forum. Je hebt me ook al een e-mail gestuurd dat ik me niet negatief moest uitlaten op dit forum, maar ik vind dat ik best 1 punt kan aankaarten dat naar mijn mening beter had gekund. Verder ben ik mega positief en dankbaar m.b.t. de NMU. Dat staat buiten kijf.

Dat nodigt mij dus nog steeds niet echt uit om m'n steentje bij te dragen. Verder no hard feelings .... en nogmaals voor de zekerheid, de NMU en vrijwilligers doen geweldige dingen! Ik kan ook een hele (veel grotere lijst) noemen met mega goede dingen van de NMU. Ik doe zelf niets voor de NMU (dus extra respect voor de mensen die dat wel doen), maar door hier op dit forum m'n mening te ventileren, hoop ik toch nog enigszins iets bij te dragen in de tijd die ik soms op een dag over heb.

Mvg,

Maarten

• Like
Reactions: Martijn van Berkel
15 jun 2003
1.200
204
63
36
Sint-Oedenrode
www.martijnvanberkel.nl
Hoi @NMU ,

Bedankt voor je snelle reactie. Toch een paar opmerkingen:

1. @Jean-Paul , verwijst naar artikel 11.2: Indien tijdens een Nederlands Kampioenschap Goochelen zich situaties voordoen, waarin dit reglement niet voorziet, beslist de voorzitter van de jury.
De vraag die dan bij mij opkomt is. Als er verwezen wordt naar dit artikel, welke situatie deed zich dan voor waarin het reglement niet voorziet?
Ik heb het vaak genoeg gezien dat op een NK door een sterk deelnemersveld, deelnemers een lagere of helemaal geen prijs kregen. Wat maakt deze situatie anders?

2. Ja, je hebt nu 7 prijswinnaars in plaats van 6 prijswinnaars. Maar het doel is toch niet om zoveel mogelijk verschillende prijswinnaars te hebben?
Alfredo had eigenlijk 2 prijzen verdiend, maar heeft er nu maar 1. Hij heeft nu niet de 1e prijs op het NK gewonnen (wel dus de Grand-Prix).
Betekent dat hij zichzelf nu ook niet Nederlands Kampioen Jeugdgoochelen Toneel 2019 mag noemen?
Aan de titel 1e op het NK zit misschien zelfs wel een grotere commerciele waarde dan aan grand prix winnaar. (omdat 1e NK direct meer zegt)

3. In 2017 is door het AB het wedstrijdregelement goedgekeurd en ik vind dat met deze actie een "gevaarlijk" precedent is geschept.
Dit kan alleen maar meer discussies opleveren in de toekomst, omdat nu voor deze "oplossing" is gekozen.
Voorbeeld: Betekent dit voortaan dat als er in een categorie 4 deelnemers zijn met meer dan 70 punten, er voortaan altijd geschoven wordt als hier de Grand Prix winnaar tussen zit?

Verder vind ik het jammer om te constateren dat de NMU direct qua "tone of voice" in de aanval gaat op de feedback/kritiek hier op het forum. (en ook persoonlijk via e-mail)
Volgens mij kun je namelijk erg veel leren van personen die jou feedback of kritiek geven, want feitelijk helpen ze je om het beter, of anders, te doen. (en nemen ze de moeite om dit tegen jou te vertellen)

Hopelijk kan de NMU iets met bovenstaande overdenkingen, uiteindelijk heb ik het ook beste voor met de NMU en ben de vrijwilligers enorm dankbaar voor al het werk wat ze doen inclusief de mooie resultaten die behaald worden.

19 apr 2019
4
1
3
60
beste Nmu leden

na deze teksten te hebben gelezen ben ik met verbazing omgevallen van het artikel in het AD
waarin NIGEL OTERMAN met een staal gezicht beweert dat hij de beste Nederlandse jeugd goochelaar is.
goochelen is veel omvattend want we hebben toch ook een kampioentablegoochelaar we hebben toch ook een grandprix winnaar.
is NIGEL DAAR OOK DE BESTE VAN .
SNAPT U HET OF SNAP IK HET of gaat Nigel met de botte bijl en er schijt aan hebben respectloos over de andere kandidaten heen.
of begrijpt hij het ook niet en denkt hij dat hij de beste van Nederland is
denk toch is na de NMU heeft door zijn. eigen regels te veranderen een zeer verwarrende situatie gecreeerd
en de organisatie is niet nieuw en dit past dus ook niet in hun handelswijze om mensen tegen elkaar op te zetten.
HET MOET TOCH DUIDELIJK ZIJN LOS DIT OP dat zal u sieren.
het is toch met elkaar zo krijgen we de jeugd op een lijn en zijn ze positief om door te gaan
of gaan we door met steeds maar weer een verrassingspakket erbij TE GOOCHELEN.

LOS DIT OP ALS GROTE VOLWASSEN GOOCHELAARS DE JEUGD KIJKT TEGEN JULLIE OP.