Wie goochelt er allemaal voor kinderen?

Alex Buijk

Member+
Medewerker
10 mrt 2011
490
186
43
36
De titel is misschien een beetje misleidend, want iedereen die goochelt die laat wel eens een truc zien aan een kind toch?
Ik ben eigenlijk benieuwd wie er een kindershow heeft en hoe jouw programma er uit ziet.
Voorheen deed ik veel shows van 4 tot 12 jaar op basisscholen (heel de school dus), maar merk wel dat de kinderen eerder "volwassen" worden.
Ik heb daarom mijn kinderprogramma's uit elkaar gehaald en speel ik liever voor verschillende leeftijdsgroepen.
Ik merk dat als ik onderbouw en bovenbouw los van elkaar speel dat mijn shows veel beter tot zijn recht komen

Voor de onderbouw heb ik mijn programma "Chico's Tovershow" waarbij toveren centraal staat.
Voor de Bovenbouw speel ik "De Cool Factor" waarbij ik zoveel mogelijk WTF momentjes wil creëren.

Dan heb ik ook nog mijn sprookjes voorstelling "De Wonderkroon" welke ik enkel voor de allerkleinste speel. (max 8 jaar)

Benieuwd naar jullie kindershows.

Lars van Tuijl

Member+
1 jan 1970
98
53
18
29
Oss
www.goochelaar-larsvantuijl.nl
Hoi Alex,
Ik merk dat ook. Met name bovenbouw kinderen heb je snel als je ze wat meer volwassen benadert (bijvoorbeeld door herkenbare en realistische materialen te gebruiken). Met andere woorden wanneer ik een truc met een rubix cube doe slaat dat veel meer aan dan met de bekende konijntjes of jokertube.

• Like
Reactions: Alex Buijk

Glenn

Member+
25 feb 2004
328
37
28
Guttecoven
www.glentertainment.nl
Ik doe ook voornamelijk kindershows maar heb geen vast repertoire of script hiervoor. Uiteraard zijn er bepaalde effecten die ofwel vooraan ofwel achteraan in de show thuishoren.

Verder neem ik altijd meer materialen mee dan dat er in mijn show (van 45 min) past. Dit dient ook als reservemateriaal, mocht er iets niet te vertonen zijn.
Ter plekke beslis ik dan wat ik precies laat zien, wanneer en kan ik ook mijn presentatie op de groep aanpassen. Tijdens de show voel je namelijk pas echt wat voor groep je voor je hebt.

Gerard Poot

Member
28 jun 2013
1
1
3
60
Almere
www.gerardpoot.com
Hey Alex,
Leuk dat dit forum (weer) in de lucht hangt. Zelf werk ik uitsluitend met en voor kinderen, het meeste via een Stichting die kinderen in achterstandswijken in contact brengen met kunst & cultuur. Ik doe daar muziek en theater, combineer dit met goochelen. Dit deel is na-schools. daarnaast heb ik ook een duo met zangers / pianiste en ik ook piano en goochelen. Pomposo in de Polder. Hiermee treden we binnenschools op, met liedjes, bewegen, meezingen/dansen en goocheltrucs. Gouden formule, veel werk. Dit zijn setjes van 45 minuten, grotendeels onderbouw.
Heb zelf ook wel "solo" showtjes gedaan, jeweetwel, in de klas van je kleindochter en vaak op verzoek. Dit wil ik nog verder ontwikkelen. Als dirigent van koren en orkesten probeer ik dit wel te voorzien van muziek, in ieder geval zingen en soms met instrumentjes.

Wat ik heel lastig vind, dat je alles zelf moet ontdekken / uitvinden. Ik moet ook erg lachen dat de NMU momenteel naarstig op zoek is naar deelnemers voor het NK goochelen voor kinderen. Nog maar twee aanmeldingen voor het grote NMU evenement in Ede....
Zou er niet eens wat meer aandacht kunnen komen voor een opleiding / cursus kindergoochelen? Toen ik 5 jaar geleden ongeveer met goochelen begon ben ik als eerste naar een lokale goochelaar gegaan, die voor publiek in een winkel optrad. Netjes kaartjes gekocht. Mijn God, wat een trieste ellende. Hij begon zich gelijk te verontschuldigen dat hij alleen maar kaarttrucs had, omdat hij nog geen geld had om kindertrucs te kopen. Ik zal niet verder hierover uitweiden...
Ik zou graag willen investeren in contacten met andere goochelaars, elkaar voorzien van informatie, wat werkt wel en wat niet, hoe betrek je kinderen bij iedere act etc. etc..

Dus je begrijpt dat ik nu al enthousiast ben over dit forum.

• Like

clown Cobe

Member+
8 jun 2012
226
109
43
50
Ik treed enkel op voor kinderen. Mijn show is meestal gericht op de leeftijd tussen 4 en 9 jaar. Indien we weten dat we voor oudere kinderen optreden dan pas ik mijn repertoire wat aan. Mijn nadruk ligt meer op het komisch goochelen

Hans Scheven

Member+
15 mei 2004
1.215
40
48
62
Zoetermeer
www.hansscheven.nl
Op scholen doe ik ook verschillende voorstellingen voor onder, midden en bovenbouw, al moet ik zeggen dat het best wel een tijdje geleden is dat ik de bovenbouw had. Er is veel meer vraag voor de kleuters ( groep 1 en 2 ) aangevuld met groep 3. Is ook heel leuk om te doen; lekker veel schreeuw en gil trucs, maar gelukkig heb ik wel regelmatig kinderpartijtjes voor oudere kinderen waar het echte goochelen aan te pas komt.

Minze Dijksma

Member+
12 mrt 2006
558
69
28
72
Wolvega
home.hetnet.nl
Ik heb met veel plezier de bijdragen gelezen. Heel veel zinvolle informatie.
Zelf treed ik al heel lang op voor kinderen. Prachtig om te doen.
Het is inderdaad een feit, dat je te maken hebt met twee groepen. Het omslagpunt ligt rond de 7 jaar. Het omgaan met die verschillen kun je op verschillende manieren doen. Leuk en leerzaam om daar met elkaar ervaringen over uit te wisselen. Je kunt de groep splitsen, maar ook proberen de groep als geheel te bespelen.
Zelf vind ik het altijd weer een uitdaging om de groep als geheel te bespelen.

• Like

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
804
139
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Zelf treed ik ook veel op voor kinderen. Inmiddels zit m'n standaard show zo in elkaar dat de show leuk en geschikt is voor jonge kinderen (vanaf 4 jaar), oudere kinderen en zelfs eventueel meekijkende volwassenen. Humor speelt daarbij ook een belangrijke rol. Om de show geschikt te krijgen voor zo'n uiteenlopende doelgroep heeft echter wel aardig wat jaartjes gekost.

Jan Kosters

Member+
1 jan 1970
498
237
43
39
Hardenberg
www.goochelaarjan.nl
Hallo allemaal, over kindergoochelen valt natuurlijk heel veel te vertellen :)

Met enige vertraging komt er nu elke 2 maand een complete act met uitleg op de site van Informagie. Gratis beschikbaar voor alle NMU-leden. De eerste 3 filmpjes zijn terug te vinden in het truc-gedeelte (even inloggen).

Ik heb hiervoor 2 voorstellingen gespeeld en Jean-Paul heeft dat gefilmd. Deze voorstellingen zijn opgeknipt in losse acts. Zo krijg je dus de live-uitvoering te zien, daarna de uitleg. Meer theoretische informatie staat als tekst bij het filmpje. Wat mij betreft de ideal combi: een live-performance, tekst en how-to video.

Met betrekking tot de suggestie van een 'training kindergoochelen': Ik heb dat wel vaker aangekaart bij goochelaars, maar het loopt steeds spaak op het feit dat het iets moet kosten...

Nog steeds sta ik open voor dit idee. In de tussentijd heb ik nog een verrassing voor iedereen die naar het congres gaat eind mei: Ik geef daar een lezing over hoe je een show verzint/maakt/opbouwt. Ik geef je 5 eenvoudige gereedschappen die variëren van 'direct toe te passen' tot 'helemaal opnieuw beginnen'. En ik laat je dan zien hoe je daarmee meer geld verdient als (kinder)-goochelaar.

Graag spreek ik jullie op het congres in Ede!

Alex Buijk

Member+
Medewerker
10 mrt 2011
490
186
43
36
Hi Jan,

Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag :)
Mooi verhaal. Ik ben van mening dat een training JUIST geld mag kosten. Wij geven immers ook veel geld uit aan trucs dus waarom niet aan een training.
Of ik er eind mei bij gaat zijn weet ik nog niet. Wel zou ik jouw lezing / training heel graag een keer willen zien. Erg interessant lijkt mij dat.

Tommy Blooper

Member+
25 nov 2003
702
94
28
48
Leusden
www.showieso-entertainment.nl
Optreden voor kinderen vind ik te gek. Naast de reguliere optredens mag ik gelukkig ook regelmatig voor kinderen optreden. Afhankelijk van de leeftijd presenteer ik een truc anders. De jokertube doe ik ook voor de oudere kinderen maar dan op een geheel eigen wijze. Naast de goochelshow heb ik ook voorstellingen waarbij het goochelen een andere rol heeft.

Wat ik mooi vind is de oprechtheid van kinderen in goodtimes maar zeker ook in badtimes. Ze zeggen ten alle tijden wat ze zien en voelen.

Flupke

Member+
Optreden voor kinderen vind ik de max (ik doe bijna niets anders). Net zoals bij gelijk welk ander publiek is het belangrijk dat je publiek voelt dat je hen respecteert (en dan kan je eigenlijk met een enorme variatie aan trucs komen aandraven). Daarnaast is authenticiteit heel belangrijk. Als er één 6de zintuig bestaat, dan zijn het kids die zonder het te beseffen verdomd goed weten hoe jij op het podium staat (vergelijk met hoe je voor een groep staat in het algemeen - ben je op je gemak, ben je nerveus, ... ze voelen het aan). Je moet jezelf zijn. Daarom vind ik en dan doel ik op Jan Kosters het een beetje spijtig dat je een voorstelling integraal filmt en gaat uitleggen. Niemand kan die voorstelling spelen, zoals jij ze brengt (en helaas velen zullen het na-apen). Wat je zal doen op het congres (lezing over hoe je een show verzint, maakt, opbouwt) vind ik dan wel super, omdat je ingrediënten krijgt die je zelf op smaak moet brengen met een eigen voorstelling.

Flupke

Member+
Ik ervaar inderdaad ongeveer net hetzelfde: elk optreden is anders, is uniek. Soms zo'n beetje in de stijl van de commedia dell'arte: ik heb mijn verhaal (ik ken de start, weet wat er gaandeweg kan gebeuren en heb een slot, daarnaast enkele magische effecten/personages die in de voorstelling voorkomen, maar hoe de voorstelling precies zal lopen, staat niet vast, er kan ingespeeld worden op wat de kids aangeven.

Ik ben je wellicht al eens ergens tegen het lijf gelopen op één of andere gelgenheid... Speel (speelde?) jij niet o.a. Trolletje en heb je geen blauw geschilderde bus waarop de silhouetten van je figuren te zien zijn (of ben ik ongelooflijk verkeerd)?